Beste mhr / mevr, ik heb een vraagje. Ik ga binnenkort naar Spanje verhuizen en daar een appartementje huren. Mijn eigen huis staat te koop en mijn plan is dat er een vertrouweling van me een half jaar in gaat wonen en voor mij de hypotheekkosten betaalt. Alleen als dit geld op mijn rekening in Nederland of Spanje terecht komt wordt het waarschijnlijk gezien als huurinkomsten en wordt het belast. Ben ik juist? Dit is geen optie daar ik een half jaar geen inkomen zal hebben. Wat is een wijze optie in deze?
Huis verhuren in Nederland
Huis verhuren in Nederland
Uit de mailbox
- bolletjeom
- Reisexpert
Re: Huis verhuren in Nederland
Het gaat zeker gezien worden als inkomsten. Want dat zijn het ook. Daar is verder niets aan te doen. Of je moet diegene cash in een enveloppe laten stoppen. Maar je zult toch geld nodig hebben op je rekening zelf om de hypotheek van over te maken.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Volgens mij ligt het iets genuanceerder: wel inkomsten, dan wel hypotheekaftrek rente onder bep voorwaarden; of geen hypotheekaftrek en geen inkomsten. Maar voor dit soort vragen heb je de belastingdienst heh, gratizzzz.
Laatst gewijzigd door Dexter op 09 jul 2009 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Het zijn wel inkomsten, maar ze zijn niet zo zwaar belast als loon. Huurinkomen komt in box 3, daarover betaal je een stuk minder belasting dan over je salaris. Van de details etc weet ik ook het fijne niet, daarover kan hij/zij het beste even bellen met de belastingdienst.
De belastingdienst mag in principe onze bankgegevens (inkomsten) opvragen maar dat gebeurt altijd via ons, niet achter onze rug om. In principe controleren ze onze inkomsten niet tenzij dat ze daar reden toe hebben.
et handigste is toch denk ik om veilig te spelen het geld op een buitenlandse rekening te laten zetten. Internationale transacties zijn tegenwoordig toch gratis (in ieder geval bij de ABN amro)
- bolletjeom
- Reisexpert
zodra je in het buitenland verblijft zal de belastingdienst je een inkomstenbelastingformulier sturen voor (deels) geemigreerden. Ze gaan er van uit dat mensen dan in het buitenland inkomsten hebben. Mijn ervaring is dat ze dan een veel meer op je letten dan wanneer je in Nederland verblijft.
De vraag is dus in hoeverre de belastingdienst op de hoogt moet zijn van je verblijf in het buitenland. Wanneer je ingeschreven blijft staan in Nederland lijkt het me misschien nog wel de kortste klap om de huur op je Nederlandse rekening te ontvangen van waar je nu ook de hypotheek betaald.
De vraag is dus in hoeverre de belastingdienst op de hoogt moet zijn van je verblijf in het buitenland. Wanneer je ingeschreven blijft staan in Nederland lijkt het me misschien nog wel de kortste klap om de huur op je Nederlandse rekening te ontvangen van waar je nu ook de hypotheek betaald.
ook ik heb mijn huis verhuurd omdat ik voor een half jaar weg ga, is geen probleem bij de belastingdienst. Je hebt inkomsten uit huur, en dan kun je de hypotheekrente alleen niet aftrekken. Ik laat mijn huur ook gewoon bijschrijven op mijn bankrekening. Je moet het alleen wel opgeven als inkomsten, dat klopt ja. En dat heeft dan dus consequenties voor je hypotheekrente-aftrek.
Als je emigreert en je uitschrijft in Nederland (wat verplicht is als je langer dan 8 maanden in 1 kalenderjaar niet in Nederland woont), dan geldt je huis in Nederland als bezit en niet meer als huis, de waarde van je huis wordt dan in box 3 geteld, in plaats van in box 1 als je in Nederland woont.
De Belastingdienst heeft een hele goede buitenland-afdeling, met mensen die mij uitermate goed van dienst zijn geweest. Gewoon even bellen dus! http://www.belastingdienst.nl/particuli ... nland.html
Succes!
Janine
Als je emigreert en je uitschrijft in Nederland (wat verplicht is als je langer dan 8 maanden in 1 kalenderjaar niet in Nederland woont), dan geldt je huis in Nederland als bezit en niet meer als huis, de waarde van je huis wordt dan in box 3 geteld, in plaats van in box 1 als je in Nederland woont.
De Belastingdienst heeft een hele goede buitenland-afdeling, met mensen die mij uitermate goed van dienst zijn geweest. Gewoon even bellen dus! http://www.belastingdienst.nl/particuli ... nland.html
Succes!
Janine
Zin om meer te lezen? check mijn blog: www.seasonyourlife.nl/blog
-
ook ik ben terechtgekomen in het oerwoud van huis verhuren, belasting en wel/niet doorgeven aan hypotheekverstrekker.
zelfs iemand van de belastingdienst raadde me maar aan om alles zo stil mogelijk te houden, kun je t geloven?
wat ze bedoelde is: maak geen slapende honden wakker
de belastingdienst gaat echt niet zomaar jouw rekening controleren, dat mogen ze niet eens zonder dat je dat weet en zonder redelijke verdenking.. en die wek je niet op als er voor het zicht niks verandert in je situatie.
de hypotheekbank maalt nergens om zolang je gewoon elke maand betaalt en de gemeente schrijft je niet uit omdat die niet weet dat je in het buitenland zit.
het enige wat achteraf volgens mij misschien lastig kan worden is als je aangifte moet gaan doen over het jaar waarin je in het buitenland zat, want waarvan heb je toen geleefd als je nul inkomsten had?
maar goed, dan verzin ik wel een verhaal dat het mijn vriendje was dat achterbleef en dat we normaal gezien samen de hypotheek betaalden maar dat hij dat nu alleen deed terwijl ik de hort op was, want ze zien natuurlijk aan de andere afschrijvingen wel dat ik niet in NL zat. Reisuitgaven via een andere rekening laten lopen heeft dan niet zoveel zin omdat ze dan gelijk wel gegevens van al mijn rekeningen zullen opvragen.
Tja. Ik kan me er niet druk om maken.
Misschien besluit ik later alsnog wel de huurinkomsten op te geven, ik hoef tenslotte pas in maart 2011 aangifte te doen daarover, de voorlopige teruggaaf laat ik sowieso niet maandelijks uitbetalen dus het is niet zo dat dat als een groot gemis komt als ik dat niet meer krijg. ik ga overigens ongeveer anderhalf jaar weg, dus niet emigreren. voorlopig.
zelfs iemand van de belastingdienst raadde me maar aan om alles zo stil mogelijk te houden, kun je t geloven?
wat ze bedoelde is: maak geen slapende honden wakker
de belastingdienst gaat echt niet zomaar jouw rekening controleren, dat mogen ze niet eens zonder dat je dat weet en zonder redelijke verdenking.. en die wek je niet op als er voor het zicht niks verandert in je situatie.
de hypotheekbank maalt nergens om zolang je gewoon elke maand betaalt en de gemeente schrijft je niet uit omdat die niet weet dat je in het buitenland zit.
het enige wat achteraf volgens mij misschien lastig kan worden is als je aangifte moet gaan doen over het jaar waarin je in het buitenland zat, want waarvan heb je toen geleefd als je nul inkomsten had?
maar goed, dan verzin ik wel een verhaal dat het mijn vriendje was dat achterbleef en dat we normaal gezien samen de hypotheek betaalden maar dat hij dat nu alleen deed terwijl ik de hort op was, want ze zien natuurlijk aan de andere afschrijvingen wel dat ik niet in NL zat. Reisuitgaven via een andere rekening laten lopen heeft dan niet zoveel zin omdat ze dan gelijk wel gegevens van al mijn rekeningen zullen opvragen.
Tja. Ik kan me er niet druk om maken.
Misschien besluit ik later alsnog wel de huurinkomsten op te geven, ik hoef tenslotte pas in maart 2011 aangifte te doen daarover, de voorlopige teruggaaf laat ik sowieso niet maandelijks uitbetalen dus het is niet zo dat dat als een groot gemis komt als ik dat niet meer krijg. ik ga overigens ongeveer anderhalf jaar weg, dus niet emigreren. voorlopig.
- bolletjeom
- Reisexpert
het kan de belastingdienst niets schelen als je een jaar geen inkomsten hebt gehad. Dat heeft bijna geen enkele reiziger die wel opgeeft weg te zijn geweest en daar gaan ze echt geen onderzoek naar doen. Je moet ook opgeven wat je spaargelden zijn en vaak is dat voldoende om te concluderen dat je nog brood kunt kopen.
Wanneer je alles stil houdt dan is er ook niets aan de hand...zolang je huurders de vaste lasten maar blijven betalen.
Wanneer je alles stil houdt dan is er ook niets aan de hand...zolang je huurders de vaste lasten maar blijven betalen.
Als je een jaar gaat reizen heeft het toch geen nut volgens mij, omdat je over 0 inkomsten ook geen hypotheekrente kan aftrekken. In dat geval, is het lucratiever om geen hypotheekrente op te geven bij je inkomstenbelasting. Weet niet precies hoe en wat, maar weet wel dat je max 30 jaar (vooralsnog hehe) deze rente mag aftrekken. Dan kan je dat jaartje beter gebruiken als je weer goed geld verdient.bolletjeom schreef:het kan de belastingdienst niets schelen als je een jaar geen inkomsten hebt gehad. Dat heeft bijna geen enkele reiziger die wel opgeeft weg te zijn geweest en daar gaan ze echt geen onderzoek naar doen. Je moet ook opgeven wat je spaargelden zijn en vaak is dat voldoende om te concluderen dat je nog brood kunt kopen.
ik heb inkomsten in NL in de vorm van een arbeidsongeschiktheidsuitkering. ik verblijf langere tijd in Spanje en wil nu mijn woning in NL gaan verhuren. heb ik dan toch recht op teruggave van de hypotheekrenteaftrek?
Wie weet dit?
Wie weet dit?