Wat is vpn?!

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Plaats reactie
Tomm
Wereldreiziger

Wat is vpn?!

Bericht door Tomm »

Hallo medereizigers :).

Graag zou ik het willen hebben over VPN ( virtual private network ), en wat het zoal inhoudt.

Zoals sommige van jullie ben ik ook bezig met het voorbereiden van een wereld reis.
In dit geval een jaar australie en omliggende landen.
En ben daarbij dan ook veel aan het regelen, denk hierbij aan een reisverzekering en wat ze allemaal dekken en dan niet alleen op medisch vlak.
Maar ook evt spullen van waarde, zoals een laptop/tablet waarmee je het thuis front mee op de hoogte houdt en je verhalen op atg mee typt ect ect.
En de vele andere dingen die je goed geregeld wil hebben voor je aan je reis begint.

Veel van deze voorbereidingen zijn dan ook in document vorm, mail en/of papieren.
En hier ga je dan ook extra veilig mee om, want dit is jou stukje administratie die je nodig hebt bij bepaalde zaken, en als zeer belangrijk beschouwd.
En je houdt dit dan ook netjes bij elkaar, en bij je want wat! als het gestolen word en je gegevens liggen opeens op straat en er word misbruik van gemaakt door kwaadwillende personen.
Helaas kan het allemaal deze tijd en zit niemand hier op te wachten natuurlijk!

Maar waar veel mensen dan weer minder bij stil staan is een stukje veiligheid als het aankomt op ons mobieltje/laptop.
Mensen zijn heel de dag in de weer met hun mobieltje/laptop social media, instagram, mailen, appen, bank zaken ect ect.
En op reis een hostel/hotel ect boeken, vlucht gegevens opzoeken. noem het maar op, een stukje privacy die we graag ook dicht bij ons houden. door middel van wachtwoorden en virusscanners.

Maar..! we hebben helaas niet overal een (goede) verbinding met ons eigen 3G/4G netwerk of het netwerk van een provider uit het land waar je op dat moment zit en vele gaan dan al scannend opzoek naar een open (netwerk) wifi spot, bij een eet tentje ergens in een druk straatje om vanuit daar even onze inkomende berichten te checken en noem het maar op.
En hier gaat het dan ook steeds vaker mis, zonder dat je zelf iets doorhebt word er meegekeken door derde en worden er voor jou belangenrijken gegevens gestolen, iets waar we geen grip op hebben en na mij mening ook nooit zullen krijgen!

Wat is een open netwerk:
Een open netwerk is een verbinding waar iedereen gebruik van kan maken als je maar in de buurt bent van het netwerk.
Je kan het zien als een vijver waar iedereen ze lijntje uitgooit voor een beetje internet, en jij zit daar ook met je mobiel of laptop maar je weet niet wie er allemaal in de zelfde vijver vissen.

En er kan er dus worden meegekeken door derde wat jij! allemaal aan het doen bent op het internet.
(phishing) zoals e-mail wachtwoorden, sociale media wachtwoorden, creditcardnummers, bankgegevens en veel meer.
En dit is over het algemeen ook goed te voorkomen door middel van een goed anti virus programma op je laptop, en zijn we hier over het algemeen ook allemaal goed van op de hoogte.

Maar voor onze telefoon zijn we daar toch minder mee bezig, na mij mening dan.
Dit omdat de meeste mensen het toch wel als veilig ervaren en er door middel van een wachtwoorden en/of code en appjes onze telefoon willen/proberen beschermen.

3G/4G is over het algemeen goed beschermd en word versleuteld verstuurd maar helaas komt het steeds vaker voor dat er op onze mobieltjes malware staat, om zo op de een of andere manier in je telefoon te komen er zijn dan ook genoeg appjes te downloaden die dit voorkomen of zeggen dit te voorkomen? (malware verstoord de verbinding en verzameld persoonlijke gegevens van je mobiel/van jou!

En nemen we dit maar voor lief om ons gerust te stellen, en besteden we hier verder dan ook niet zoveel aandacht aan.
Dit is dan ook een moment waar we bij stil moeten staan, omdat het voor cyber boefjes steeds makkelijker word om daarop in te breken via een open wifi verbinding dan wel via 3G/4G en we onze persoonlijke gegevens moeten beschermen tegen deze mensen.

Maar wat is vpn nou!

Vpn staat voor virtual private network.
Vpn is al lange tijd bekend en dan vooral bij bedrijven die op verschillende locaties een vestiging hebben en ten alle tijden bij data willen komen door middel van een zeer beveiligde tunnel verbinding, dan wel voor medewerkers die vanuit thuis of in het buitenland of in het bedrijf een veilige verbinding willen maken.

Vpn is echter niet meer alleen voor de grote bedrijven/instanties ect en hun data. maar ook de particulier gaat er meer gebruik van maken om zo hun gegevens veilig en versleuteld te versturen, dan wel te beschermen.

Vpn in het kort uitgelegd.
Je kan een vpn verbinding zien als een grote puzzeldoos met 1000 stukjes.
Waar een normale internet verbinding met een ip ( een unieke code, zoals je pincode bv) contact probeert te leggen met een site waar jij naar zoekt, zal deze puzzeldoos versleuteld (cryptografie ect ) en wel worden verstuurt van jou ip naar de ontvanger ze ip *de desbetreffende site* in een keer, waardoor je een virtual spoor achter laat.

Versleuteld met codes ,die jij en ik, totaal niet begrijpen, maar waar de cyber boefjes wel kaas van hebben gegeten en dan ook stukjes informatie kunnen onderscheppen van sites zoals je bank,mail,social media om deze vervolgens te kraken en toegang te krijgen tot jou pc.

Vpn daarin tegen maakt de puzzeldoos open en stuurt al de stukjes los van elkaar het internet op maar dit keer via een extra beveiligde versleutelde tunnel en via een doolhof van software en andere ip adressen die wereldwijd zijn verspreidt om vervolgens bij de ontvanger ze ip adres te komen, en een site zoals je bank,mail,social media ect te openen.

En hier hebben de cyber boefjes bij lange na niet genoeg kaas van gegeten. omdat het onmogelijk is om het te kraken en het spoor terug te volgen naar de verzender, Jij! omdat het via zoveel ip adressen gaat dat het zoeken is naar een speld in een hooiberg.

Maar vpn is er niet alleen voor je laptop, maar ook voor je mobiel.
En nu we in een tijdperk leven van altijd maar in verbinding te staan met het internet op ons mobieltje.

Is een vpn verbinding boven op je eigen 3G/4G netwerk een zeer goede aanvullende beveiliging van jou mobiel zodat je ten alle tijden veilig op internet zit, veel vpn aanbieders hebben dan ook vele servers staan over heel de wereld zodat er altijd wel een is waar je gebruik van kan maken voor een veilige internet verbinding.
En om maar even terug te komen op wat ik net besproken heb over het open wifi netwerk van dat eet tentje waar je gebruik maakt van hun wifi om maar even te checken wat er allemaal nog meer gebeurt in de wereld.

Kan je via een vpn ongerust surfen zonder dat er maar een stukje van jou persoonlijke data die je verstuurd, bank, socialmedia ect ect. kan worden onderschept door iemand die ergens aan een tafeltje zit.
Zodat jij met een gerust hart verder kan reizen en dat je spullen in je backpack, jij, en je mobiel met al je info en privacy veilig zijn.

Ik heb dit stuk geschreven omdat ik van mening ben dat we ons bewuster moeten maken over een stukje veiligheid waar we niks van zien. Dit geldt dan niet alleen voor onze reizen maar ook voor in onze ogen vertrouwde en veilige omgevingen.

Verder heeft een vpn nog meer te bieden buitenom veiligheid.
Zoals televisie serie's kijken die alleen in andere landen te zien zijn, met een druk op de knop zit je op een ip adres/server aan de andere kant van de wereld om je favoriete tv serie te kijken en zo zijn er nog een aantal voordelen aan.

Ik mag volgens mij geen reclame maken voor sites maar mocht je meer info willen duik het internet op ;).

En mocht ik iets vergeten zijn te vermelden of wat onduidelijk is hou je niet in en deel het :)

Thnx Groet Tom
Ralph
Reisexpert

Re: Wat is vpn?!

Bericht door Ralph »

Hallo Tom, niet vervelend bedoeld maar als ik jou was zou ik nog eens over het stukje lezen. Ik vind het namelijk niet te lezen.

Verder zou ik zelf de nadruk met veilig reizen hierop leggen:
- Verschillende wachtenwoorden voor je facebook \ email etc.
- Email via two-factor authentication. Dit is net als pincode + random reader van rabobank, alleen bij gmail gebruik je dan een telefoon. Hierbij kan je ook een stuk of 20 codes vooraf genereren (die dus 1x te gebruiken zijn). Waarom alleen email? Dit omdat je meeste alle wachtwoorden etc. makkelijk kan resetten (van facebook etc.) maar bij email is dit lastiger.
- Installeer geen vreemde software op je apparaat.
- De meeste sites (facebook \ google \ gmail etc.) gebruiken SSL (https://) waarbij je al in een soort vpn tunnel zit.

Verder zit het grootste gevaar in publieke computers en de software die men op een pc installeert (of bv. een usb stick gebruiken op een publieke pc en die dan in de laptop steken waarbij er troep mee komt). Dit is een veel realistischer scenario dan dat men jou belangrijk genoeg vind om verkeer te gaan onderscheppen...
Tomm
Wereldreiziger

Bericht door Tomm »

Srry maar ik heb toch echt nederlands ge typt?!
En wie gaat er nou moeilijk doen met een berg wachtwoorden als je met 1 druk op de knop een veilig netwerk kan opzetten?
En dat facebook ect een veilige verbinding hebben dat zal zeker wel kloppen maar het gaat hier om de gebruiker en niet facebook.

Ik heb het zo proberen te vertalen dat mensen na het lezen het een beetje begrijpen, ik ga niet lopen gooien met technische computer termen, waar een groot deel hier op atg geen verstand van hebben. En de mensen die het wel interessant vinden kunnen verder lezen via Google.
Bedankt,groet
Ralph
Reisexpert

Bericht door Ralph »

Tomm schreef:En wie gaat er nou moeilijk doen met een berg wachtwoorden als je met 1 druk op de knop een veilig netwerk kan opzetten?
Wat is veilig? VPN is niet meer dan een tunnel ergens heen en het proberen voor voorkomen aanvallen tijdens het transport van jouw systeem naar je doel (facebook, gmail etc). De kans dat dit daadwerkelijk gebeurd is zo minimaal dat ik me er niet druk om maak.

Indien er spyware op een pc komt zal je weinig aan je VPN verbinding hebben. Of b.v. als een site waar jij een login hebt gehacked wordt en alle wachtwoorden bekend worden gemaakt, dan ben je allang blij dat er maar van 1 account je wachtwoord bekend is en niet van alle anderen.
Tomm schreef: En dat facebook ect een veilige verbinding hebben dat zal zeker wel kloppen maar het gaat hier om de gebruiker en niet facebook.
Sorry maar dit klopt niet. Het ging hier om het nut van een eigen VPN en dat is bij sites die SSL gebruiken (zoals facebook) zo goed als nihil omdat SSL al encryptie, authenticatie en intergriteits controles heeft.

Maar wat ik het belangrijkste vind is de juiste focus/basis. Hierbij doel ik op wachtwoorden, besef wat je aan het doen bent ipv zomaar 'next-next-finish' klikken etc.

Nog een tip (helaas kan ik mijn eerste lijstje niet aanvullen aangezien je maar een bepaalde tijd reacties kan wijzigen, gaap...):
- Publieke PC? installeer google chrome en surf incognito. Wis vervolgens aan het einde nog alle internet history \ data.
Laatst gewijzigd door Ralph op 21 feb 2015 19:32, 3 keer totaal gewijzigd.
Ralph
Reisexpert

Bericht door Ralph »

dubbele post
Tomm
Wereldreiziger

Bericht door Tomm »

Bron: http://www.huffingtonpost.com/jeff-fox/ ... 91898.html

En om dan even terug te komen op mij voorgaande post.
Hier een filmpje over vpn: https://www.youtube.com/watch?v=plvWpky92eU

* I'm not the autor of this animated movie clip, and all credits go's to the youtube uploader*

En dit is dan maar een kleine greep uit nieuws berichten, en vpn.

Dus waarom niet dat extra stapje om veilig op internet te surfen in het buitenland?
En je gegevens te beschermen?
Metor
Wereldreiziger

Bericht door Metor »

Het is maar waar je je druk over wilt maken op reis.
Gewoon gezonde verstand gebruiken. Bijvoorkeur met 2 betaalpassen/creditcards reizen zodat je een back up hebt. Je kaart kan naast online ook gewoon live gestolen/gekopieerd worden en dat wordt gewoon gedekt door je bank. Mijn email heb ik niets te verbergen, al heb ik liever geen bezoekers, maar druk ga ik me er niet over maken. En de kans dat je gehackt wordt tijdens je reis is kleiner dan berooft worden op straat.

Veel plezier met je voorbereiding in ieder geval!
Tomm
Wereldreiziger

Bericht door Tomm »

True, is iets waar ieder voor zich mee bezig houden. Al met al gaat het toch om de reis :D
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ik heb dit topic nooit gezien dus goed dat Tomm het opnieuw even onder de aandacht brengt. Ik denk dat je inderdaad op verschillende plekken je beveiliging goed op orde moet hebben, zeker als je op reis gaat.

Een code op je telefoon om hem te ontgrendelen, VPN gebruiken op internet verbindingen onderweg, en inderdaad belangrijke en minder belangrijke wachtwoorden / accounts verschillend houden.

Er is tegenwoordig zo veel aan elkaar gekoppeld dat je vaak met één zwakke schakel al enorm veel schade kunt aanrichten. Je moet er je ook niet te druk over maken, maar er wel bij stil staan zodat je inderdaad relaxed kunt reizen in plaats van dat je jezelf in het buitenland afvraagt waarom je rekening opeens leeg is (geskimmed).
Plaats reactie