vragen over lokaal rijbewijs in Zuid-Oost Azie
vragen over lokaal rijbewijs in Zuid-Oost Azie
Beste lezers,
Vorige week donderdag ben ik begonnen aan een reis van 3,5 maand door Thailand, Laos, Vietnam en Cambodja. Helaas ben ik op de eerste(!) dag mijn portemonnee kwijtgeraakt met al mijn pasjes erin. (DOM) Gelukkig sluit een vriend van mij over een week aan in Chiang Mai, en kan hij alle nieuwe pasjes voor mij meenemen. Behalve mijn rijbewijs..
Toen ik ging googlen kwam ik er achter dat mijn Nederlandse rijbewijs vaak helemaal niet geldig is(officieel). Het is niet meer mogelijk om een Nederlands, of een internationaal rijbewijs aan te vragen vanuit azie. Ik ben daarom nu van plan om ergens in zuid-oost azie een lokaal rijbewijs te halen. Het liefst zo snel mogelijk, bijvoorbeeld in Chiang Mai.
Ter informatie, onze reis zal waarschijnlijk in deze volgorde verlopen: Thailand(nu)-Laos-Vietnam-Cambodja-Thailand.
Ik heb al uitgezocht dat je in Thailand vrij gemakkelijk een lokaal rijbewijs kan halen, in Vietnam schijnt dit nog makkelijker te zijn
Omdat ik het liefst nu in Thailand, maar met name ook in Vietnam, wil scooter/motorrijden heb ik de volgende vragen:
Kan ik in beide landen een rijbewijs halen op vertoon van het kopie van mijn Nederlandse rijbewijs? En zijn de rijbewijzen in heel zuid-oost-azie geldig? Of moet ik in elk land opnieuw een rijbewijs halen/aanvragen? Het best zou uiteraard zijn als ik nu in Thailand een rijbewijs kan halen dat voor de rest van mijn reis geldig is... En wat zijn de kosten die hieraan verbonden zijn?
Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!
Sam
Vorige week donderdag ben ik begonnen aan een reis van 3,5 maand door Thailand, Laos, Vietnam en Cambodja. Helaas ben ik op de eerste(!) dag mijn portemonnee kwijtgeraakt met al mijn pasjes erin. (DOM) Gelukkig sluit een vriend van mij over een week aan in Chiang Mai, en kan hij alle nieuwe pasjes voor mij meenemen. Behalve mijn rijbewijs..
Toen ik ging googlen kwam ik er achter dat mijn Nederlandse rijbewijs vaak helemaal niet geldig is(officieel). Het is niet meer mogelijk om een Nederlands, of een internationaal rijbewijs aan te vragen vanuit azie. Ik ben daarom nu van plan om ergens in zuid-oost azie een lokaal rijbewijs te halen. Het liefst zo snel mogelijk, bijvoorbeeld in Chiang Mai.
Ter informatie, onze reis zal waarschijnlijk in deze volgorde verlopen: Thailand(nu)-Laos-Vietnam-Cambodja-Thailand.
Ik heb al uitgezocht dat je in Thailand vrij gemakkelijk een lokaal rijbewijs kan halen, in Vietnam schijnt dit nog makkelijker te zijn
Omdat ik het liefst nu in Thailand, maar met name ook in Vietnam, wil scooter/motorrijden heb ik de volgende vragen:
Kan ik in beide landen een rijbewijs halen op vertoon van het kopie van mijn Nederlandse rijbewijs? En zijn de rijbewijzen in heel zuid-oost-azie geldig? Of moet ik in elk land opnieuw een rijbewijs halen/aanvragen? Het best zou uiteraard zijn als ik nu in Thailand een rijbewijs kan halen dat voor de rest van mijn reis geldig is... En wat zijn de kosten die hieraan verbonden zijn?
Sam
Re: vragen over lokaal rijbewijs in Zuid-Oost Azie
Ik ken alleen de regels voor Indonesie. Daar moet je les volgen en examen doen (in de lokale taal). Met wat smeergeld kun je het soms ook zonder examen regelen (foei!). Waarschijnlijk lukt het niet tegen een lokale prijs op vertoon van een kopie van je Nederlandse rijbewijs.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
- stevenl
- Reisexpert
- Contacteer:
Re: vragen over lokaal rijbewijs in Zuid-Oost Azie
Ik ken de regels voor Thailand, niet voor de andere landen.saminazie schreef:Beste lezers,
Sam
In Thailand is je Nederlands rijbewijs officieel geldig. Hou er wel rekening mee dat om motor te rijden je ook een Nederlands geldig motorrijbewijs nodig hebt.
Je kunt vanuit Thailand bij de RDW een Nederlands rijbewijs aanvragen.
Nee, je zult op vertoon van een kopie niets krijgen en ook nergens recht op hebben. Een orgineel is vereist, kopie zal nergens worden geaccepteerd.
Om een rijbewijs aan te vragen heb je papieren nodig, belangrijkste is een certificate of address, te verkrijgen bij immigratie (ik geloof dat Chiang Mai daarvoor 500 Baht vraagt). Maar niet ieder immigratiekantoor geeft dat af voor iemand zonder visum, en niet ieder DLT (rijbewijs kantoor) accepteert mensen zonder visum. Ik weet niet of je visumvrij of met toeristenvisum Thailand bent binnen gekomen?
Ik weet dat Vietnam geen Thaise motorrijtuigen accepteert op haar wegen, geen idee of ze wel het Thaise rijbewijs erkennen.
Inclusief maken van een foto kost het Thaise rijbewijs een ruime 500 baht voor auto en ik geloof een ruime 300 Baht voor motor. Je zult de hele procedure moeten doen, dus theorie, reactie snelheid test etc. en practische test (laatste is het makkelijkste).