Ik heb jullie hulp nodig en hoop dan ook dat jullie mij van de benodigde informatie kunnen voorzien. Het is nogal een lang verhaal, dus ik probeer het verhaal met de benodigde informatie goed te vertellen. Ik heb onder in het bericht ook ene beknopte samenvatting geplaatst.
Op 3 januari 2013 was ik begonnen aan mijn wereldreis. Omdat ik sowieso voor meer dan 9 maanden wegging, heb ik mij ook laten uitschrijven bij de gemeente. Mede hierdoor kon ik mijn zorgverzekering opzeggen en een all-inclusive backpackersverzekering aanvragen.
Omdat ik in de loop der jaren bijzonder veel overuren had weten op te bouwen bij mijn (vorige) werkgever, waren we (de werkgever en ik) tot de overeenkomst gekomen dat mijn overuren zouden uitbetaald worden als overwerkdagen. Hetgeen betekent dat ik tot en met 13 mei 2013 aan het werk was. Officieel trad ik uit dienst op 13 mei 2013.
Begin mei 2013 arriveerde ik in Australie met een Working Holiday Visa. Ik heb daar een jaar lang gewerkt en gereisd. In juni 2013 vond ik een baan als tuinier. Officieel heb ik me nooit bij een gemeente ingeschreven. Ik heb meerdere banen gehad en gaf het adres op waar ik op dat moment verbleef. Ik woonde enkele maanden op een camping, hostel en ik huurde een kamer.
Begin juni 2014 kwam ik terug in NL na bijna 1,5 jaar weg te zijn geweest. Dat is ook het moment waarbij ik erachter kwam dat er iets niet goed was gegaan met mijn belastingaangifte van 2013. Op zich was en is het niks ernstigs, maar volgens de belastingdienst moest ik een M-formulier gebruiken. Ik heb hier nooit een brief van ontvangen. Het invullen van een M-formulier moet schriftelijk en kan 4 weken op zich laten wachten voordat deze op de deurmat valt. Ik heb deze ingevuld (wat een krien was) en hetgeen bleek dat het niet goed was gedaan. Op dit moment wacht ik op het M-formulier van 2013 om mijn belastingaangifte goed te kunnen invullen.
Volgens de belastingdienst moet een M-formulier ingevuld worden, als:
- Hebt u maar een deel van het jaar in Nederland gewoond, omdat u in 2013 bent geïmmigreerd naar Nederland of geëmigreerd uit Nederland? Dan kunt u niet digitaal aangifte doen. U moet dan aangifte doen met een M-formulier.
Zo juist heb ik ook het C-formulier ontdekt. Het C-formulier houdt in:
- U maakt gebruik van het C-formulier als u niet digitaal aangifte doet en in 2013 één of meer van de volgende situaties op u van toepassing waren:
* U woonde heel 2013 buiten Nederland (dit geldt niet voor uitgezonden overheidspersoneel).
* U was in 2013 belastingplichtig en/of premieplichtig in Nederland.
* U woonde heel 2013 buiten Nederland en hebt een onderneming in Nederland.
Wie heeft hier ervaring mee?
Volgens de belastingdienst ben ik ''ge-emigreerd'' naar het buitenland, maar ondanks dat ik ben gaan reizen en mij heb laten uitschrijven, heb ik me officieel nooit ergens gesetteld. Tevens, als ik naar het C-fomulier kijk, dan valt het 2e punt sowieso op mij.
Een korte samenvatting:
- 3 januari heb ik NL verlaten en me laten uitschrijven bij de gemeente, omdat ik op wereldreis ging;
- ik heb officieel gewerkt tot en met 13 mei 2013 in NL;
- begin mei 2013 arriveerde ik in Australie met een Working Holiday Visa;
- in juni 2013 had vond ik Broome een baan als tuinier (mijn eerste baan);
- ik heb me officieel nooit laten inschrijven bij een gemeente in Australie;
- het fiscale jaar in Australie is van 1 juli tot en met 30 juni. Ik heb voor zowel 2013 als 2014 de belastingaangifte gedaan in Australie;
- volgens de belastingdienst in NL moet ik het M-formulier invullen omdat ik volgens hun ''ge-emigreerd'' zou zijn.
Het contact tussen mij en de belastingdienst is goed en er zijn verder ook problemen, maar ik moet toegeven dat het een heel gedoe is en dat ik het graag goed wil doen!

Cheers!