- Is het mogelijk om het visum in het nieuwe paspoort te zetten?
- Is het mogelijk om met twee paspoorten te reizen waarvan één geldig is en de ander het visum heeft?
- Wat gebeurt er als mijn paspoort verlopen is en ik het land uit wil, kan ik de grens nog over?
- Wat gebeurd er als ik mijn paspoort ‘verlies’ en ik bij de ambassade een noodpaspoort aanvraag, is het paspoort dan automatisch langer geldig?
paspoort verloopt voor visum Zuid Afrika, hoe te verlengen
-
paspoort verloopt voor visum Zuid Afrika, hoe te verlengen
Ik heb een visum voor Zuid Afrika dat geldig is tot oktober terwijl mijn paspoort al verloopt in juni. Dit betekent dat ik al halverwege mei het land moet verlaten. Nu heb ik meerdere opties bedacht maar ik heb geen idee of één van de opties daadwerkelijk mogelijk is. Heeft iemand hier ervaring mee?
Re: paspoort verloopt voor visum, hoe te verlengen
-In sommige landen kan je het visum over zetten, bijv Australie. Dus dat kan je navragen bij de betreffende ambassade.
- nee, je moet je oude inleveren of ze knippen een stuk eraf om deze ongeldig te maken.
- als je paspoort is verlopen krijg je problemen bij vertrek en als je al weg komt problemen bij binnenkomst van volgende land. Een maatschappij zal je namelijk niet meenemen op een verlopen paspoort.
- noodpaspoort is geldig voor 1 reis (vlucht). Ook duur omdat je voor je nood en daarna nieuwe zal moeten betalen.
- nee, je moet je oude inleveren of ze knippen een stuk eraf om deze ongeldig te maken.
- als je paspoort is verlopen krijg je problemen bij vertrek en als je al weg komt problemen bij binnenkomst van volgende land. Een maatschappij zal je namelijk niet meenemen op een verlopen paspoort.
- noodpaspoort is geldig voor 1 reis (vlucht). Ook duur omdat je voor je nood en daarna nieuwe zal moeten betalen.
Re: paspoort verloopt voor visum, hoe te verlengen
1. Meestal is het mogelijk of het visum over te zetten naar een nieuw paspoort. Maar dit zal geld gaan kosten.LauraMdumbi schreef: 1 Is het mogelijk om het visum in het nieuwe paspoort te zetten?
2 Is het mogelijk om met twee paspoorten te reizen waarvan één geldig is en de ander het visum heeft?
3 Wat gebeurt er als mijn paspoort verlopen is en ik het land uit wil, kan ik de grens nog over?
4 Wat gebeurd er als ik mijn paspoort ‘verlies’ en ik bij de ambassade een noodpaspoort aanvraag, is het paspoort dan automatisch langer geldig
2. Nee dit is niet mogelijk. Als je een nieuw paspoort aanvraagt wordt het oude ingenomen. Daarnaast is een visum bijna altijd aan je paspoort nummer gekoppeld.
3. Als je paspoort verlopen is ben je illegaal in het land en dat is een misdrijf. Op zijn best moet je een boete betalen en wordt je uitgezet. Maar zwaardere straffen zijn ook mogelijk.
4. Als je paspoort verliest, hoor je aangifte te doen en krijg je een noodpaspoort. Je oude paspoort wordt daar mee ongeldig en zal als zodanig geregistreerd staan. Je hebt wat uit te leggen als je daarmee bij de douane komt. Ook zijn immigratie ambtenaren niet zo happig op noodpaspoorten omdat ze daarmee niet kunnen controleren wanneer je het land bent ingekomen. Grote kans dat ze dan zullen zeggen dat je binnen een paar dagen het land moet verlaten.
Re: paspoort verloopt voor visum Zuid Afrika, hoe te verleng
@hildo: in Nederland krijgt het paspoort een paar gaten erin gestanst, maar je mag het gewoon meenemen!
Ik sluit me aan bij de rest van het antwoord. (Je had beter je paspoort kunnen vernieuwen vóór de visumaanvraag, maar dat is nu mosterd na de maaltijd.)
Ik sluit me aan bij de rest van het antwoord. (Je had beter je paspoort kunnen vernieuwen vóór de visumaanvraag, maar dat is nu mosterd na de maaltijd.)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Je moet er om vragen of het mogelijk is en omdat het ongeldig is kun je er niks mee behalve om aan te tonen dat je je visum wilt gaan overzetten. Je zult dat dan ook binnen enkele dagen moeten doen nadat je je nieuwe paspoort heb gekregen.Jenny schreef:@hildo: in Nederland krijgt het paspoort een paar gaten erin gestanst, maar je mag het gewoon meenemen!
-
Bedankt voor alle antwoorden, ik zal eens navraag doen bij de ambassade. Op hun website werd ik niet veel wijzer helaas.
@Jenny; Het visum dat ik heb is voor 3 jaar en door late behandeling is het bijna 3,5 jaar sinds ik in het land ben. Van te voren had ik niet voorzien dat ik zo lang zou blijven en was er dus geen noodzaak om al een nieuw paspoort aan te schaffen.
@Jenny; Het visum dat ik heb is voor 3 jaar en door late behandeling is het bijna 3,5 jaar sinds ik in het land ben. Van te voren had ik niet voorzien dat ik zo lang zou blijven en was er dus geen noodzaak om al een nieuw paspoort aan te schaffen.
-
Ik heb net de ambassade gebeld en die geven aan dat ik met twee paspoorten kan reizen. Ik moet wel zorgen dat er geen gaatjes in het visum geprikt worden.
Dank je wel voor het terugkoppelen.
Dit klopt inderdaad, in veel landen kan dit zo. Op deze manier kun je bijvoorbeeld ook je reisverleden aantonen.LauraMdumbi schreef:Ik heb net de ambassade gebeld en die geven aan dat ik met twee paspoorten kan reizen. Ik moet wel zorgen dat er geen gaatjes in het visum geprikt worden.