Dilemma! Laos en Cambodja en/of Vietnam?
Dilemma! Laos en Cambodja en/of Vietnam?
Hallo Backpackers!
Wij zijn 4 meiden die eind februari gaan rondtrekken in ZO-Azië. Onze reis gaat in totaal 3 maanden duren en we beginnen in Bangkok. We willen veel zien maar vinden het ook belangrijk dat we niet te gehaast onderweg zijn. Het plan was een beetje als volgt:
- vanuit Bangkok naar het noorden van Thailand (ongeveer 2 weken)
- door naar Laos (2 weken weken)
- door naar Cambodja (2 weken)
- Verder naar het zuiden van Thailand om te eiland-hoppen (mogelijk met vlucht vanaf Cambodja om tijd te besparen?, 2 weken)
Daarna nog een maand reizen door Maleisië en Indonesië. Per land dus ongeveer 2 weken, afhankelijk van hoe het bevalt etc. Nu twijfelen we heel erg om ook nog Vietnam mee te nemen in de reis, maar weten niet of dit haalbaar is. Een optie zou bijvoorbeeld zijn om ipv. via Laos/Cambodja, Vietnam als route te pakken om naar het zuiden te gaan.
Graag horen we van jullie of er tips zijn, en of dit tijdsschema een beetje realistisch is! Zijn er misschien redenen waarom Vietnam een streepje voor heeft t.o.v. Laos en Cambodja?
Verder nog een kleine vraag wat betreft de Rabies vaccinatie: is deze aan te raden? Dit omdat hij vrij duur is maar wij ons afvragen hoe belangrijk hij daadwerkelijk is. We zijn wel van plan ook door junglegebied te trekken bijvoorbeeld.
Alvast bedankt!
Groetjes Milou
Wij zijn 4 meiden die eind februari gaan rondtrekken in ZO-Azië. Onze reis gaat in totaal 3 maanden duren en we beginnen in Bangkok. We willen veel zien maar vinden het ook belangrijk dat we niet te gehaast onderweg zijn. Het plan was een beetje als volgt:
- vanuit Bangkok naar het noorden van Thailand (ongeveer 2 weken)
- door naar Laos (2 weken weken)
- door naar Cambodja (2 weken)
- Verder naar het zuiden van Thailand om te eiland-hoppen (mogelijk met vlucht vanaf Cambodja om tijd te besparen?, 2 weken)
Daarna nog een maand reizen door Maleisië en Indonesië. Per land dus ongeveer 2 weken, afhankelijk van hoe het bevalt etc. Nu twijfelen we heel erg om ook nog Vietnam mee te nemen in de reis, maar weten niet of dit haalbaar is. Een optie zou bijvoorbeeld zijn om ipv. via Laos/Cambodja, Vietnam als route te pakken om naar het zuiden te gaan.
Graag horen we van jullie of er tips zijn, en of dit tijdsschema een beetje realistisch is! Zijn er misschien redenen waarom Vietnam een streepje voor heeft t.o.v. Laos en Cambodja?
Verder nog een kleine vraag wat betreft de Rabies vaccinatie: is deze aan te raden? Dit omdat hij vrij duur is maar wij ons afvragen hoe belangrijk hij daadwerkelijk is. We zijn wel van plan ook door junglegebied te trekken bijvoorbeeld.
Alvast bedankt!
Groetjes Milou
-
- Reisexpert
- Contacteer:
Re: Dilemma! Laos en Cambodja en/of Vietnam?
Hoi!
Wat een leuke plannen. 2 weken per land is erg kort. Voor Laos trekken veel mensen 4 weken uit, ook Vietnam heb je een maand nodig. Cambodja kan wel in 2 weken al vind ik dat persoonlijk ook te kort. Indonesie geen ervaring mee, maar het land is zo groot! Maleisisch schiereiland (zonder Borneo en eilanden dus!) kan net in 2 weken, maar wel gehaast. In Thailand kan je ook veel meer weken spenderen. Zelf deed ik 6 maanden over Thailand - Laos - Vietnam - Cambodja - Zuid-Thailand - Maleisie, Singapore - Borneo.
Zo zag mijn reis eruit:
Thailand: 3 weken van Bangkok naar noorden
Laos: 5 weken, 4 weken kan ook
Vietnam: 4 weken
Cambodja: 2,5 week, vond ik achteraf te kort
Zuid-Thailand: 5 weken
Maleisie schiereiland (dus vaste land zonder eilanden): 1,5 week. Dit was gehaast, maar we vonden Maleisie wat tegenvallen dus opzich hebben we voldoende gezien.
Maleisische Borneo: 2,5 week
Daarna nog 1,5 week Singapore en Perhentian Islands (Maleisie)
Ik heb mijn route per dag uigewerkt op mijn website en per land ook nog gedetailleerd, dus daar kan je ook even kijken!
Wat een leuke plannen. 2 weken per land is erg kort. Voor Laos trekken veel mensen 4 weken uit, ook Vietnam heb je een maand nodig. Cambodja kan wel in 2 weken al vind ik dat persoonlijk ook te kort. Indonesie geen ervaring mee, maar het land is zo groot! Maleisisch schiereiland (zonder Borneo en eilanden dus!) kan net in 2 weken, maar wel gehaast. In Thailand kan je ook veel meer weken spenderen. Zelf deed ik 6 maanden over Thailand - Laos - Vietnam - Cambodja - Zuid-Thailand - Maleisie, Singapore - Borneo.
Zo zag mijn reis eruit:
Thailand: 3 weken van Bangkok naar noorden
Laos: 5 weken, 4 weken kan ook
Vietnam: 4 weken
Cambodja: 2,5 week, vond ik achteraf te kort
Zuid-Thailand: 5 weken
Maleisie schiereiland (dus vaste land zonder eilanden): 1,5 week. Dit was gehaast, maar we vonden Maleisie wat tegenvallen dus opzich hebben we voldoende gezien.
Maleisische Borneo: 2,5 week
Daarna nog 1,5 week Singapore en Perhentian Islands (Maleisie)
Ik heb mijn route per dag uigewerkt op mijn website en per land ook nog gedetailleerd, dus daar kan je ook even kijken!
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.
Reisagenda '15:
feb: Gambia
apr: Lissabon
mei: New York
jun: Kroatië, Texel, Frankrijk
jul: Zeeland
aug: Berlijn
sep: Spanje
okt: Marokko
Reisagenda '15:
Bedankt voor je reactie Lisette! We zijn er inderdaad achter gekomen dat we teveel willen in te weinig tijd
Nu dus keuzes maken, ik ga je site sowieso ook nog even bekijken!
Groetjes Milou

Groetjes Milou
Ik zou in 3 maanden Thailand, Laos en Cambodja bezoeken. Je hebt dan een maand per land, en lekker de tijd.
Als je tijd over hebt kun je altijd nog de grens met Maleisie oversteken en daar nog één of meerdere weken rondtrekken. Vanuit verschillende plaatsen in Maleisie gaan vluchten naar Bangkok, dus je bent zo weer terug.
Als je tijd over hebt kun je altijd nog de grens met Maleisie oversteken en daar nog één of meerdere weken rondtrekken. Vanuit verschillende plaatsen in Maleisie gaan vluchten naar Bangkok, dus je bent zo weer terug.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Hoi Jenny! Bedankt voor je reactie
. Het punt is een beetje dat we een tijdje terug ons vliegticket hebben geboekt met de veronderstelling in Bali te eindigen (dus vanaf hier vliegen we terug naar Amsterdam). Achteraf gezien misschien niet de beste keuze geweest, aangezien we daar dus sowieso naartoe "moeten". Ik denk dat het gewoon een aantal landen schrappen wordt of meer vluchten nemen tussendoor!

Dan gaat mijn verhaal nog steeds op: rondje Thailand, Laos, Cambodja. Zodra je daarmee klaar bent boek je een ticket naar Indonesie en reis je vandaar naar Bali 

Oke duidelijk!
Zou je misschien nog iets verder kunnen toelichten waarom Vietnam niet mee te nemen in de route ?

Tijd.
Ik zou 4 weken pakken voor Laos, zeker 2 weken voor Cambodja, met eilanden erbij een week of 4-6 voor Thailand en je wilt ook nog naar Indonesie.
Ik zou 4 weken pakken voor Laos, zeker 2 weken voor Cambodja, met eilanden erbij een week of 4-6 voor Thailand en je wilt ook nog naar Indonesie.
-
- Reisexpert
- Contacteer:
Met Jenny eens. Je zou natuurlijk ook Vietnam in plaats van Laos kunnen doen maar dan is de route minder logisch én Vietnam is makkelijker te bezoeken als losstaande vakantie, mocht je ooit nog eens terug willen naar Azië.Jenny schreef:Tijd.
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.
Reisagenda '15:
Reisagenda '15:
Eens met de andere posters. Zelf vind ik Laos en Cambodja interessanter dan Vietnam.
Gewoon Thailand, Laos, Cambodja doen met nog 1 a 2 weken op Bali.
Gewoon Thailand, Laos, Cambodja doen met nog 1 a 2 weken op Bali.
Vietnam mag niet ontbreken! Het is een contrast met Thailand/Laos en Cambodja. Heel ander volk, heel andere cultuur en het land is zo ongelooflijk mooi. De eerste confrontatie met het verkeer ga je nooit meer vergeten. Saigon is zo intens gezellig in de avond (ik vind Saigon leuker dan Ha Noi). En Da Nang, Dalat, Hoi An, alles is mooi.
Thailand heeft ook z'n mooie kanten: Bangkok is leuk, maar je moet van shoppen en uitgaan houden. Als je komt voor oude gebouwen, dan valt er niks te zien (behalve koninklijk paleis en tempel (wat).
Idillisch is het eilandje Koh Samet. Kun je met de bus vanuit Bangkok naar toe. Ook Phuket is leuk. Kenchanaburi (River Kwai), Ayutaya (oude ruïnes), leuk is de treinreis van Bangkok naar Kenchanaburi (er is een EO Rail Away geweest over dit traject, TIP!).
Ook heel leuk is Koa Sok: overnachten in de tropen, je moet niet bang zijn voor ongedierte (ze doen je niks). Om 6 uur is het donker en dan komt het hele dierenrijk in de tropen tot leven. Erg bijzonder.
Cambodja: anker wat in Siem Reap, in combinatie met Floating Village (hartstikke nep, maar toch leuk op de Tonle Sap). Neem hiervoor 3 dagen. Hoofdstap Phnom Penh: gezellig avonden, heerlijk eten, zondag is iedereen met de hele familie op de boulevard (heel gezellig) en een must see is het Genocide Museum (je gaat er misselijk naar buiten, maar het is wel indrukwekkend (en met ISIS zowat actueel...)). Ik denk dat je de belangrijkste plaatsen van Cambodja binnen een week kunt zien.
Ik ben een paar keer met de bus gereisd van Saigon (Ho Chi Minh City) naar Phnom Penh. Dat is een hele leuke rit.
Laos: ik ken alleen Veng Vieng. Leuk om een paar dagen te zijn. Leuke blue lagoon in de buurt, lekker eten en een leuke rivier door het dorp. Vriendelijke mensen. Ik ben met de bus gereisd van Veng Vieng naar Surat Thani (Thailand), dat is het goedkoopst en ook het leukst.
Voor Thailand krijg je een visum on arrival voor 30 dagen. Steeds als je opnieuw het land binnenkomt, krijg je een nieuw visum. Cambodja kent ook een visum on arrival, kost 25 USD (of 20, kan met niet meer herinneren). Voor Vietnam heb je een invitation letter nodig) als je met het vliegtuig komt. Kom je met de bus, dan moet je je visum in Nederland regelen.
Thailand heeft ook z'n mooie kanten: Bangkok is leuk, maar je moet van shoppen en uitgaan houden. Als je komt voor oude gebouwen, dan valt er niks te zien (behalve koninklijk paleis en tempel (wat).
Idillisch is het eilandje Koh Samet. Kun je met de bus vanuit Bangkok naar toe. Ook Phuket is leuk. Kenchanaburi (River Kwai), Ayutaya (oude ruïnes), leuk is de treinreis van Bangkok naar Kenchanaburi (er is een EO Rail Away geweest over dit traject, TIP!).
Ook heel leuk is Koa Sok: overnachten in de tropen, je moet niet bang zijn voor ongedierte (ze doen je niks). Om 6 uur is het donker en dan komt het hele dierenrijk in de tropen tot leven. Erg bijzonder.
Cambodja: anker wat in Siem Reap, in combinatie met Floating Village (hartstikke nep, maar toch leuk op de Tonle Sap). Neem hiervoor 3 dagen. Hoofdstap Phnom Penh: gezellig avonden, heerlijk eten, zondag is iedereen met de hele familie op de boulevard (heel gezellig) en een must see is het Genocide Museum (je gaat er misselijk naar buiten, maar het is wel indrukwekkend (en met ISIS zowat actueel...)). Ik denk dat je de belangrijkste plaatsen van Cambodja binnen een week kunt zien.
Ik ben een paar keer met de bus gereisd van Saigon (Ho Chi Minh City) naar Phnom Penh. Dat is een hele leuke rit.
Laos: ik ken alleen Veng Vieng. Leuk om een paar dagen te zijn. Leuke blue lagoon in de buurt, lekker eten en een leuke rivier door het dorp. Vriendelijke mensen. Ik ben met de bus gereisd van Veng Vieng naar Surat Thani (Thailand), dat is het goedkoopst en ook het leukst.
Voor Thailand krijg je een visum on arrival voor 30 dagen. Steeds als je opnieuw het land binnenkomt, krijg je een nieuw visum. Cambodja kent ook een visum on arrival, kost 25 USD (of 20, kan met niet meer herinneren). Voor Vietnam heb je een invitation letter nodig) als je met het vliegtuig komt. Kom je met de bus, dan moet je je visum in Nederland regelen.
-
- Reisexpert
- Contacteer:
Dit klopt niet. Kom je per bus in Vietnam, dan kan je je visum ook een paar dagen van te voren in omringende landen (zoals Laos) krijgen. In Thailand krijg je geen visum on arrival maar een visumvrije entree. Dat is wat anders.KR1275 schreef: Voor Thailand krijg je een visum on arrival voor 30 dagen. Steeds als je opnieuw het land binnenkomt, krijg je een nieuw visum. Cambodja kent ook een visum on arrival, kost 25 USD (of 20, kan met niet meer herinneren). Voor Vietnam heb je een invitation letter nodig) als je met het vliegtuig komt. Kom je met de bus, dan moet je je visum in Nederland regelen.
Reisagenda '15:
Reisagenda '15:
Klopt, het is een stempel. En inderdaad, het visum voor Vietnam kun je ook in omringende hoofdsteden regelen (Bangkok, Chiang Mai). Is ook goedkoper, maar je moet wel naar de ambassade of het consulaat toe (of naar een van die visa-kantoren). E.e.a. hangt er vanaf hoe de reiziger het wil regelen. Visum voor VN in Den Haag is tegenwoordig zo'n 90€. De invitation letter wordt meestal alleen op luchthavens geaccepteerd. Bedankt voor de correctie!lisette-van-beek schreef:Dit klopt niet. Kom je per bus in Vietnam, dan kan je je visum ook een paar dagen van te voren in omringende landen (zoals Laos) krijgen. In Thailand krijg je geen visum on arrival maar een visumvrije entree. Dat is wat anders.KR1275 schreef: Voor Thailand krijg je een visum on arrival voor 30 dagen. Steeds als je opnieuw het land binnenkomt, krijg je een nieuw visum. Cambodja kent ook een visum on arrival, kost 25 USD (of 20, kan met niet meer herinneren). Voor Vietnam heb je een invitation letter nodig) als je met het vliegtuig komt. Kom je met de bus, dan moet je je visum in Nederland regelen.
-
- Reisexpert
- Contacteer:
Het is inderdaad stukken voordeliger om het in een omringend land te doen (volgens mij was ik 40 euro kwijt) en het is super makkelijk: je hoeft niet per sé naar een ambassade of consulaat, bekendere hotels en hostels hebben een visum service, dat kost je een paar euro maar dan hoef je zelf niets meer te doen.KR1275 schreef: Klopt, het is een stempel. En inderdaad, het visum voor Vietnam kun je ook in omringende hoofdsteden regelen (Bangkok, Chiang Mai). Is ook goedkoper, maar je moet wel naar de ambassade of het consulaat toe (of naar een van die visa-kantoren). E.e.a. hangt er vanaf hoe de reiziger het wil regelen. Visum voor VN in Den Haag is tegenwoordig zo'n 90€. De invitation letter wordt meestal alleen op luchthavens geaccepteerd. Bedankt voor de correctie!
Het grootste voordeel om het visum van Vietnam in een omringend land aan te vragen is het feit dat je een inreisdatum op moet gegeven. Op of vanaf die datum mag je Vietnam inreizen. Je hoeft dus niet perse die datum aan de grens te staan maar: je 30 dagen gaan vanaf die datum tellen dus mocht je 5 dagen later binnenkomen dan heb je nog maar 25 dagen.
Wanneer je je visum in Nederland aanvraagt en je eerst nog door andere landen gaat reizen ben je helemaal niet zeker van de datum waarop je Vietnam binnenkomt. Tenminste, de meeste backpackers hebben geen vaste planning. Vraag je je visum een week van te voren aan in bijv Laos, dan ben je er veel zekerder van. Mocht je dus flexibel willen zijn dan geldt: hoe later je het visum regelt, hoe beter.
Reisagenda '15:
Reisagenda '15: