60 dagen toereikend genoeg?

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
AnnnA

60 dagen toereikend genoeg?

Bericht door AnnnA »

Hi globetrotters,

13 juli vlieg ik naar Bangkok om voor het eerst een lange reis alleen te maken, 3 maanden, best spannend..

1mnd Thailand, 1mnd Vietnam/ Cambodja, 1 mnd Laos (ongeveer) maar iig 1mnd Thailand, 13 okt. vlieg ik weer terug. Ik was ervan uitgegaan dat ik met een visum upon arrival wel ok zou zitten (uit LP). Maar nu begin ik me toch een beetje zorgen te maken, want mijn vertrekdatum (terugreis) is verder dan 1 maand later. Op de site lees ik dat je dan een visum moet aanvragen, maar is een visum van 60 dagen (1 entry) dan wel voldoende, mijn retourdatum is immers nóg een maand later. 90 dagen is een beetje overdreven want ten eerste blijf ik niet 90 dagen in Thailand en ten tweede betreft het geen familie/stage/werk bezoek (non-immigrant) + 't is veeeel duurder.
Ook heb ik gelezen als oplossing dat je een (goedkoop) ticket kan boeken van Bangkok naar een buurland en dat je die dan bij aankomst laat zien ter bewijs dat je niet langer blijft dan een maand, uiteindelijk gebruik je 'em dan niet. Maar die moet je dan dus ook al hebben als je in Amsterdam op het vliegtuig stapt, toch?

Wat raden jullie aan, wat doen jullie allemaal?
- Visum upon arrival voldoende?
- Visum van 60 dagen toereikend genoeg?
- Ticket naar buurland? (en boeken vanuit NL?)

Dankje bij voorbaat, misschien moet ik morgen wel als de wiedeweerga naar de Thaise ambassade want de afgiftedatum moet 14 dagen vóór vertrek heenreis liggen..

Groetjes,
AnnA

PS: wat is een relaxt guesthouse als je met je gare hoofd het vliegtuig in Bangkok uit komt rollen? Die wil ik denk ik wel vanuit NL boeken, verder heb ik nog niets vastgelegd...
Maf

Re: 60 dagen toereikend genoeg?

Bericht door Maf »

Je gaat enkel over land? Ja, dan kan het best wel eens lastig worden. Een 60 dagen visum werkt dan ook niet, als je terugvlucht 90 dagen later staat. Je kan het erop riskeren dat ze niet moeilijk doen maar als je zekerheid wilt koop je een ticket Bangkok - Kuala Lumpur van AirAsia van 30 euro. Is nog goedkoper dan een visum halen in NL...

(dat ticket koop je idd nu al dan ;) )
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Je gaat toch ook naar de buurlanden?.. je krijgt dan gewoon weer een nieuwe stempel. Volgens mij is het nu met de nieuwe regels zo dat je invliegt 30dagen krijgt.. en overland 14dg.

Je moet dus binnen 1 maand het land uit zijn naar de buurlanden en niet te snel weer terugkomen.. prima toch. Ze zijn dit wel gewend hoor in BKK zoveel backpackers rondje azie met in en uit vliegen van bkk
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Maf

Bericht door Maf »

Ja, maar ik heb ook de meeste keren met een ticket aan moeten tonen dat ik dan na die maand het land uitben... en neit blijf dus... waarschijnlijk juist door al die backpackers die dan blijven ;)
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Ze kan toch aantonen dat ze het land weer uit gaat... ze heeft een ticket voor 3 maanden later.
Ik zou me echt niet druk maken, gewoon lief lachen ;) , netjes aankleden, bedenk even een globale route als ze je er naar vragen. (bijvoorbeeld over 2weken heb ik een afspraak met een vriendin in Cambodja o.i.d.)
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Je moet een bewijs hebben dat je binnen 30 dagen het land weer verlaat. PUNT!
De luchtvaartmaatschappij met wie je heen vliegt moet checken of je voldoet aan de visaregelementen. Dit doen ze ook want als jij niet voldoet terwijl je in bangkok staat moeten zijn opdraaien voor de kosten van je vlucht terug.

je 3 maanden ticket toont dus NIET aan dat je het land weer gaat verlaten. Koop nu online een goedkoop airasie ticket, print de ticket gegevens en je bent goedkoper uit dan wanneer je een visum koopt

ik kleed me altijd netjes, lach lief en vertel een kloppend verhaal over mijn route maar moet toch regelmatig in mijn tas duiken om te bewijzen dat ik het land ga verlaten. Mijn ervaring is dat meer dan de helft van mijn vluchten vertrekkend van schiphol en zonder return ik stevig aan de tand werd gevoeld en altijd moest bewijzen dat ik een doorreis ticket had
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Over dit punt zal wel altijd discussie blijven. De enige keren dat me ooit om een doorreisticket is gevraagd is in Japan en in de USA en verder never nooit niet, helemaal nergens.. Niet op een vliegveld niet aan een gewone grens. Niet toen we op wereldreis waren, niet op vakantie en mijn vriend vliegt zeer regelmatig voor zijn werk en ook dan niet.

Naar mijn idee maken we alleen maar mensen bang... voor een hele kleine kans.

Ik snap niet waarom andere mensen zoals bijv Rudi dit wel gevraagd wordt. Maar mischien is het ook wel zo dat een wat oudere (no-offence) alleen reizende vrouw met veel stempels in het paspoort meer vragen oproept dan een stelletje.
Toen ik 16 was en met mijn broertje naar de USA werd ik ook helemaal doorgezaagd want afwijken van de norm is blijkbaar verdacht.
AnnnA

Bericht door AnnnA »

Dankje voor de snelle reacties!! Ik denk dat ik wel maar een 'doorreisticket' koop, gewoon voor de zekerheid.. Want misschien is het ook wel self-fulfilling prophecy als ik straks in de rij sta.. dan pikken ze juist natuurlijk mij eruit haha zal je zien..en omdat ik natuurlijk ook nog niet een hapklaar verhaal heb over m'n route kan ik beter maar gewoon een document hebben dat bewijst dat ik niet van plan ben te lang te blijven..
Thanx a bunch! Nu weet ik iig wat te doen *)

En heeft iemand nog een tip qua hostel voor de eerste nacht? Ik ben echt een groentjes hoor :? :@
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Hallo,

Je kunt een toeristenvisum gratis krijgen op dit moment het is verlengd tot maart 2010 dus er zijn geen kosten.

http://www.thaiembassy.jp/rte2/content/view/571

dit is van Ambassade Tokyo maar dit geld voor alle Ambassade en consulaten.

gr van Moira
bolletjeom
Reisexpert

De enige keren dat me ooit om een doorreisticket is gevraagd is in Japan en in de USA en verder never nooit niet, helemaal nergens.. Niet op een vliegveld niet aan een gewone grens. Niet toen we op wereldreis waren, niet op vakantie en mijn vriend vliegt zeer regelmatig voor zijn werk en ook dan niet.
Ik weet niet hoor maar ik mag toch aannemen dat je vriend op zijn zakenreizen al wel een ticket terug in zijn zak heeft zitten...of niet dan? En je koopt voor jullie vakanties ook pas een vlucht terug als je al vertrokken bent?
Je zegt dat je de vraag nooit hebt gekregen maar hoe vaak heb je werkelijk op SCHIPHOL gestaan met een enkeltje?!?!?Dat komt niet zo gek vaak voor hoor. ( en die van mijn leeftijd, no- offence taken al doet ie wel pijn :6 )
Daarnaast geef je nu zelf ook aan dat je de vraag wel degelijk hebt gekregen in de VS en JAPAN....dus... konden jullie toen wegkomen met een beetje lief lachen of hadden jullie toen wel een alternatief achter de hand?
Mijn ervaringen met de VS is dat mijn RTW ticket en mijn retourtje VS-mexico en Guatamala-VS echt appart zijn genomen en bestudeerd. Dat was dus MET voldoende bewijs :X

Bij gewone grensen heb ik de vraag maar 1 keer gehad en die was terecht want het was het derde visum op rij voor dat land 8-) . Dit onward ticket gedoe is idd bij landsgrenzen geen probleem.

Je zegt dat we mensen bang maken voor een kleine kans. Het is in mijn ogen niet bang maken maar informeren!
Wij weten dit ondertussen maar als iemand nog niet veel reiservaring heeft helemaal uitkijkt naar zijn/haar eerste grote reis en dan op Schpihol voor het eerst geconfronteerd wordt met de mededeling "we nemen u niet mee op deze vlucht" dan is dat niet grappig. Wanneer je dit te horen krijgt op Schiphol heb je nog maar 1 optie en dat is ter plekke een onward vlucht boeken. En dat is niet goedkoop.

@ ANNA hostels voor de eerste nacht. Heb je de hostel database al ontdekt op deze site?
ikzelf vind de Rambutri in wel lekker voor een eerste nacht of als ik "luxe" wil. (relatief begrip) maar je moet wel een keiharde reservering hebben daar en dan ook op komen dagen op het tijdstip dat je hebt aangegeven. In bangok zijn ze soms nogal al snel met je kamer te vergeven aan de rij wachtende bij de balie. Lampu guesthouse zit er naast en vind ik ook leuk
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

bolletjeom schreef: Ik weet niet hoor maar ik mag toch aannemen dat je vriend op zijn zakenreizen al wel een ticket terug in zijn zak heeft zitten...of niet dan? En je koopt voor jullie vakanties ook pas een vlucht terug als je al vertrokken bent?
Je zegt dat je de vraag nooit hebt gekregen maar hoe vaak heb je werkelijk op SCHIPHOL gestaan met een enkeltje?!?!?Dat komt niet zo gek vaak voor hoor. ( en die van mijn leeftijd, no- offence taken al doet ie wel pijn :6 )
Daarnaast geef je nu zelf ook aan dat je de vraag wel degelijk hebt gekregen in de VS en JAPAN....dus... konden jullie toen wegkomen met een beetje lief lachen of hadden jullie toen wel een alternatief achter de hand?
- Uuh heel veel vragen. Tuurlijk heeft mijn vriend wel een ticket terug maar niet per definitie van dezelfde maatschappij. Bijvoorbeeld ams-lax, lax-dc dc-NY NY-AMS.. Ze boeken dan gewoon de handigste tijden. Maatschappij kan dit dus niet weten.
- Wat betreft de USA, soms moet je het laten zien soms niet. Bijv vlucht naar LAX ( daarna met een lokale (en dus totaal andere) maatschappij naar costa rica en 3 maand later weer met een andere terug naar LAX) was het niet nodig ticket te laten zien. We hebben gewoon gezegd dat we dat gingen doen, was prima. Andere keer bijv naar Peru moest ik het wel laten zien (terwijl notbene zelfde maatschappij)
Andere voorbeelden: London-Dubai was enkeltje, niets gevraagd.

Maar je hebt gelijk mischien is het een Schiphol ding, ik vlieg bijna nooit vanaf Schiphol. Maar is er gezegd dat de vraagster van schiphol vertrekt? Denk toch echt dat als er iets bijzonders aan je is (in de ogen van de maatschappij) dat ze je het dan veel eerder vragen.
bolletjeom
Reisexpert

;) ik vind het leuk dat je denkt dat ik bijzonder ben ;) (maak ik niet vaak mee, heb echt zo'n duizend in een dozijn kop..haha)
AnnnA

Bericht door AnnnA »

yep ik vlieg vanaf schiphol met China Airlines.. mss ligt het ook aan de vliegmaatschappij.. dat de één denkt, 't zit wel goed en de ander ik ga totally niet opdraaien voor de kosten van zo'n miezerig backpackertje
ingeborgenharm

Bericht door ingeborgenharm »

Wij hebben nog net voor 3 juni een gratis visum aan kunnen vragen bij het consulaat in A'dam (was een goede tip van het forum!). Scheelt mooi 60 euro pp! Toen ik op vrijdag de 5e juni het visum kwam halen, moesten mensen weer gewoon betalen bij het aanvragen van het visum, dus ik weet niet of het klopt dat de gratis visumactie verlengd is. Gewoon even bellen naar het consulaat.

ik voel me een stuk relaxeder op reis als dit soort dingen geregeld zijn; ongetwijfeld zal je vaak mazzel hebben, maar het is toch net vervelend als je gedoe hebt, en je kunt dat makkelijk voorkomen door het regelen van een visum of een goedkoop vliegticket.

Wat betreft guesthouses; wij vinden Lamphu guesthouse op Soi Rambuttri een aanrader. Vlakbij de actie, soi rambuttri is een leuk straatje, maar wel rustig, schoon en vriendelijke mensen. Hadden vorig jaar de laatste kamer toen we eind september (toch geen hoogseizoen meer...) op de bonnefooi aankwamen. reserveren is dus aan te raden, en kan heel gemakkelijk via hun website (www.lamphuhouse.com). Wij hebben alweer gereserveerd voor volgende week! zitten er van 11 tot 13 en 14-15 juli, voor we richting Laos en Cambodja gaan. Wie weet komen we elkaar nog tegen.

Groeten, Ingeborg
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Je hoeft niet meer te haasten om een visum 60 dagen aan te vragen want het is verlengd dat het gratis is zoals ik net in het forum hier hebt vermeld.

Je moet echt wel een uitreisbewijs hebben voor Thailand dat je binnen die 30 dagen het land uit bent of je moet dus een visum hebben van 60 dagen dan is het oke.
Ik heb deze ervaring in 2008 gehad in Nederland wij hadden een enkele reis van Amsterdam naar Bangkok met Eva air.
Ze keek naar onze ticket en vroeg daarna heeft u een visum. Ik antwoord netje ja voor 60 dagen.
Ze kijkt in ons paspoort en zegt ok dan is het in orde. Ik vraag daarna als ik die niet had wat was er dan gebeurd?
Ze gaf aan dan hadden we u niet meegenomen en had u in Amsterdam mogen blijven of u had mij een bewijs moeten laten zien dat u binnen 30 dagen het land verlaat.
Ze gaf er bij aan dat ze geen zin er meer in hebben om mensen mee terug te moeten nemen en dat het af en toe toch wel gebeurde.
Dus je kan het maar beter goed regelen dan gezeik hebben voordat je uberhaubt vertrokken bent.

gr van Moira
Plaats reactie