Chili en/Argentinië

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
Jenny
Reisexpert

Chili en/Argentinië

Bericht door Jenny »

Komende zomer (daar winter) wil ik naar Chili en/of Argentinië. Normaal boek ik gewoon een ticket en zoek ik het daar wel uit, maar nu kom ik er niet uit...

Wat wil ik?
- Een stukje meepakken van Patagonië, rekening houden met het weer.
- Torres de Paines lijkt me erg gaaf.

Verder zijn er natuurlijk veel gave watervallen, bergen en meren, maar welke ik bezoek wil ik af laten hangen van de route ;) Ik overweeg dus een stukje zuiden met een stukje (meer) noorden van een van de landen.

Wat wil niet?
- Nachten lang in een bus zitten. Ik reis liever overdag. (Een binnenlandse vlucht is soms ook een optie.)
-Lekker wandelen is fijn, maar een meerdaagse trekking op 3000+ meter trek ik niet.

O ja, ik spreek geen Spaans en ga dat voor die tijd niet leren. Ik wil 3-4 weken weg.

Tips? Ik heb nog geen tickets geboekt, dus ik ben flexibel.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Erik
Site Admin

Re: Chili en/Argentinië

Bericht door Erik »

Hé Jenny, goed dat je de vraag hier ook nog even stelt. Ik heb je vraag onthouden (op Facebook) en overal waar mogelijk geinformeerd. De komende weken zal ik ook informatie over Chili plaatsen wat mogelijk nog wat meer duidelijkheid kan geven.

Chili is niet goedkoop. Maar wanneer je een goedkoop ticket weet te vinden kan je totaalbudget misschien toch nog best aardig uitkomen. De exacte kosten moet ik nog berekenen. Door de lage euro merk je het in ieder geval nog wat meer dan normaal. Prijzen zijn over het algemeen vergelijkbaar met Europa. Patagonië (waar ik niet geweest ben) is nog een stukje duurder.

Je zal veel en lang in de bus moeten zitten, of dure vliegtickets moeten kopen. Bussen zijn (relatief) goedkoop gezien de grote afstanden. Wanneer je een nachtbus neemt bespaar je op een overnachting, maar wanneer je echt lange afstanden aflegt zoals van Santiago helemaal naar het zuiden zit je erg lang in de bus.

Ik denk dat de temperatuur in de Chileense winter erg laag ligt. Zelfs nu (voorjaar) was deze op sommige plekken nog erg koud (tot -10). Overdag warmt het wel snel op tot een graad of 20 (in het zuiden). Een beetje Spaans is nodig om je eten en bustickets te bestellen in een heel aantal delen in Chili spreken ze geen Engels. Wanneer je een tour zoekt in het Engels is er vaak maar weinig keus en is de prijs ook wat hoger, ook zijn de tours wel wat beter geregeld.

Voor Zuid-Chili (tot Puerto-Varas) zou ik een auto aanraden. Veel van de nationale parken zijn of per bus te bereiken, maar je hebt dan wel meer tijd nodig. Met een auto kun je gemakkelijk meerdere dingen per dag bekijken.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

De afgelopen dagen wat meer gesurft op het net, en zojuist een ticket naar Argentinie geboekt.

Nu nog een keus maken wat ik wil doen en zien ;)
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Je zou deze site even door kunnen spitten. http://www.back-packer.org/top-10-place ... argentina/ Deze jongen heeft recentelijk een aantal maanden door Chili en Argentinië gereisd en best goede tips verzameld. Voor Chili waren ze in ieder geval nuttig :)
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Dank voor de tip!
Lodder
Reiziger

Bericht door Lodder »

Hey Jenny,

Ik ben afgelopen jaar tussen eind april en begin juni vanaf noord Chile via Puerto Natales (Torres del Paine) naar El Chalten gegaan. Van Puerto Montt naar Puerto Natales hebben we met de Navimag ferry gevaren (4d/3n), enigsinds prijzig (en verwacht geen cruise!) maar zeker de moeite waard, het landschap waar je door heen vaart schijnt vergelijkbaar te zijn met de Noorse gletjers.

Eind mei loopt het seizoen in Patagonie op zn eind, wat zowel een nadeel als een voordeel kan zijn. Het weer kan in die periode roet in het eten gooien om bijvoorbeeld Torres de Paine op zn best te zien (veel wolken), maar aan de andere kant leverde een halve meter sneeuw in El Chalten weer een schitterende ervaring op. Wij hadden (misschien het geluk) om op de Navimag 3 andere stellen tegen te komen, waardoor je met 8 man redelijk wat macht hebt om korting hier en daar af te dingen *O*

Groeten,
Rogier
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Dank voor je reactie! Hoe zijn jullie baar El Chalten gereisd? Veel gevlogen?
Lodder
Reiziger

Bericht door Lodder »

Nee niet veel gevlogen. Vanuit Puerto Natales was er een prima verbinding met El Calafate, waarvanuit je in een paar uurtjes in El Chalten bent. Alleen gevlogen van El Chalten (vliegveld El Calafate) naar Buenos Aires, omdat dat anders 40 uur in de bus zitten is, en slechts 10 euro goedkoper geloof ik. Daarnaast was Ruta 40 dicht (in de winter) en was Puerto Madryn de moeite niet waard omdat in de winter de meeste dieren daar vertrekken.
Plaats reactie