Werelderfgoedlijst wat doe je er mee?
Werelderfgoedlijst wat doe je er mee?
Unesco is weer druk bezig aan het beslissen welke plekken dit jaar weer extra op de werelderfgoed lijst komen.
Vind jij dit interessant? Er zijn reizigers die echt proberen alle plekken te bezoeken. (zie http://www.worldheritagesite.org/community.php)
Ik geloof ook echt dat zeker bij veel toeristen de vermelding werelderfgoed er wel voor zorgt dat ze een plek gaan bezoeken. Goed dus voor de plek want meer toerisme, en ze kunnen ook nog allerlei subsidies krijgen.
Aan de andere kant europa heeft wel heel veel plekken. Nederland nu weer de waddenzee... uuh dat kan nog net. Maar het Woudagemaal daar loop ik echt niet warm voor. In bijvoorbeeld Peru stuikel je in elke plaats dan wel over iets dat ook op die lijst moest staan. En waarom bijvoorbeeld de Salar Uyuni (bolivia) geen WHC is daar snap ik niets van.
Toch vind ik het wel leuk om voor ik een land buiten europa bezoek ff te kijken welke WHC sites er in het land zijn.
En jij? doe je er iets mee. Probeer je ze allemaal te bezoeken of boeit het je niets?
Vind jij dit interessant? Er zijn reizigers die echt proberen alle plekken te bezoeken. (zie http://www.worldheritagesite.org/community.php)
Ik geloof ook echt dat zeker bij veel toeristen de vermelding werelderfgoed er wel voor zorgt dat ze een plek gaan bezoeken. Goed dus voor de plek want meer toerisme, en ze kunnen ook nog allerlei subsidies krijgen.
Aan de andere kant europa heeft wel heel veel plekken. Nederland nu weer de waddenzee... uuh dat kan nog net. Maar het Woudagemaal daar loop ik echt niet warm voor. In bijvoorbeeld Peru stuikel je in elke plaats dan wel over iets dat ook op die lijst moest staan. En waarom bijvoorbeeld de Salar Uyuni (bolivia) geen WHC is daar snap ik niets van.
Toch vind ik het wel leuk om voor ik een land buiten europa bezoek ff te kijken welke WHC sites er in het land zijn.
En jij? doe je er iets mee. Probeer je ze allemaal te bezoeken of boeit het je niets?
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
- bolletjeom
- Reisexpert
Re: Werelderfgoedlijst wat doe je er mee?
het doet me wel iets. als ik bij de omschrijving zie staan dat het op de UNESCO lijst staat ben ik nieuwsgierig. Aan de andere kant kan de verwachting dan ook te hoog zijn. Zoals het centrum van quito bijvoorbeeld
En dat gemaal...tja, wat boeit ons dat nu? wij zijn er mee opgegroeid maar de rest van de wereld vind het superboeiend dat wij onder zeeniveau leven en willen met eigen ogen zien hoe wij dat doen
wisten jullie overigens dat de flevopolder het grootste kunstmatige eiland ter wereld is?
En dat gemaal...tja, wat boeit ons dat nu? wij zijn er mee opgegroeid maar de rest van de wereld vind het superboeiend dat wij onder zeeniveau leven en willen met eigen ogen zien hoe wij dat doen
wisten jullie overigens dat de flevopolder het grootste kunstmatige eiland ter wereld is?
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
- Globeskater
- Reisexpert
- Contacteer:
ik heb de lijst jaren geleden eens uitgeprint en vind het wel leuk om beetje bij te houden wat ik bezocht heb.. zo zou ik in Hongarije nooit er op gekomen zijn om naar Hollókő te gaan als het niet op de WHC had gestaan.. en ben blij dat het er op staat en ik dit mooie plaatsje bezocht heb.. inmiddels is mijn lijst wel verouderd omdat er elk jaar weer nieuwe dingen bij op komen.. dus de lijst zal steeds groter worden... en er zijn nog landen die geen of nauwelijks aanmeldingen hebben..
probleem trouwens ook met iets op de WHC lijst zetten is dat het toch meer naamsbekendheid op doet er trekken mensen op af en je moet als beheerder of overheid waar de locatie zich bevind ook die bezoekersstromen maar aan kunnen en het monument kunnen blijven beschermen... dus zou maar zo kunnen dat ze me salar de uyuni het om het beter te behouden en niet overspoeld te laten raken met toeristen vanuit de overheid niet op de lijst willen hebben..
probleem trouwens ook met iets op de WHC lijst zetten is dat het toch meer naamsbekendheid op doet er trekken mensen op af en je moet als beheerder of overheid waar de locatie zich bevind ook die bezoekersstromen maar aan kunnen en het monument kunnen blijven beschermen... dus zou maar zo kunnen dat ze me salar de uyuni het om het beter te behouden en niet overspoeld te laten raken met toeristen vanuit de overheid niet op de lijst willen hebben..
UNESCO schijnt een grote corrupte rotzooi te zijn. Een kennis van mij werkte voor hen op de Galapagos en had het daarover, hij heeft al op meer locaties voor hun gezeten... goed, beetje onondedrbouwd, maar toch, het schijnt dat het niet alles goud is wat blinkt.
Ik was een paar jaar terug in Tsjechië. Door die UNESCO lijst ben ik toen naar het plein van Telc geweest, alwaar ik mezelf afvroeg wat in vredesnaam de criteria voor die lijst zijn. Echt niks bijzonders. En dan te bedenken dat Teresiënstadt (het doorvoerkamp uit de tweede wereldoorlog in Tsjechië) níét op die lijst staat. Stone Town (Zanzibar) vond ik ook een beetje een merkwaardige keuze. Die kleine straatjes zijn wel grappig maar ook weer niet zo bijzonder. Bovendien is die stad nogal vies. De eerste mooie stad in Afrika moet nog gebouwd worden, maar zo kent iedereen wel een paar voorbeelden.
Toch maak ik ook volgende keer weer een omweggetje vanwege die lijst. Daar ben ik nieuwsgierig genoeg voor.
Toch maak ik ook volgende keer weer een omweggetje vanwege die lijst. Daar ben ik nieuwsgierig genoeg voor.
Toen ik vorig jaar met mijn (inmiddels ex)vriend in voormalig Joegoeslavië was, las ik iets in de Lonely Planet over werelderfgoed-dingen. Heeft me nooit geboeid, maar toen we bedachten wat we zouden doen: "Oh, we moeten naar Mostar, dat staat op de werelderfgoedlijst!", zonder dat die hele lijst ons iets interesseerde.
Na het grapje ben ik de lijst eens gaan bekijken en elke keer als ik ergens (buitenland) heenga check ik het lijstje even of er iets in de buurt zit.
En elke keer als ik nu ergens geweest ben stuur ik m'n ex een kaartje vanaf bestemming: "ik kan weer wat afstrepen!".
Na het grapje ben ik de lijst eens gaan bekijken en elke keer als ik ergens (buitenland) heenga check ik het lijstje even of er iets in de buurt zit.
En elke keer als ik nu ergens geweest ben stuur ik m'n ex een kaartje vanaf bestemming: "ik kan weer wat afstrepen!".
De eerste keer dat ik er naar kijk, dus nooit wat mee gedaan. Erg dubieus dat Salar de Uyuni er niet op staat hoor....
Op zich wel grappig, maar ik heb het idee dat er wat teveel op staat. Dan is het niet zo spannend meer om naar zo'n Uneso ding te gaan. Toch? Ik vind de verkiezingen van new7wonder.com eerlijk gezegd grappiger (ranking zijn natuurlijk ook leuker he
).
De Waddenzee is hier ook genomineerd, maar staat pas op plek 20 bij de live ranking (van seascapes, de nature ranking natuurlijk). Wel terecht dat de Cliffs of Moher daar hoog staan. Er staat al zo weinig Europa bij....weinig spectaculaire natuur hier zeker...
Salar de Uyuni is bij deze verkiezing trouwens ook niet genomineerd..... Nu ik erover nadenk: het is natuurlijk op zich maar gewoon een berg zout. Ok, het is de grootste ter wereld, maar er zijn er meer. Laguna Colorada staat wel hoog genoteerd (nr 7 lakes, rivers, waterfalls). De Atacama woestijn (ook dichtbij de Salar natuurlijk) staat op 6 bij landscapes, ice formations. Hoger dan de Perito Moreno! Ga ook maar eens ff stemmen denk ik
.
Op zich wel grappig, maar ik heb het idee dat er wat teveel op staat. Dan is het niet zo spannend meer om naar zo'n Uneso ding te gaan. Toch? Ik vind de verkiezingen van new7wonder.com eerlijk gezegd grappiger (ranking zijn natuurlijk ook leuker he

De Waddenzee is hier ook genomineerd, maar staat pas op plek 20 bij de live ranking (van seascapes, de nature ranking natuurlijk). Wel terecht dat de Cliffs of Moher daar hoog staan. Er staat al zo weinig Europa bij....weinig spectaculaire natuur hier zeker...
Salar de Uyuni is bij deze verkiezing trouwens ook niet genomineerd..... Nu ik erover nadenk: het is natuurlijk op zich maar gewoon een berg zout. Ok, het is de grootste ter wereld, maar er zijn er meer. Laguna Colorada staat wel hoog genoteerd (nr 7 lakes, rivers, waterfalls). De Atacama woestijn (ook dichtbij de Salar natuurlijk) staat op 6 bij landscapes, ice formations. Hoger dan de Perito Moreno! Ga ook maar eens ff stemmen denk ik

Zo, inmiddels ff gestemd
:
You voted for:
Perito Moreno, Glacier
Galapagos Islands
Mount Everest
Colca Canyon
Amazon, River/Forest
Iguazu Falls
Cliffs of Moher
In principe alleen gestemd voor dingen waar ik geweest ben. Alleen bij de bergen moest ik smokkelen, want er staat niks tussen waar ik geweest ben (nou ja, ik heb de Vesuvius op de foto staan, maar dat was van een afstandje; pompei
)...
Dus maar gewoon op Everest gestemd. Omdat het de hoogste is, en ik vind die klimdocu's ook altijd wel cool (Everest beyond the limit van Discovery bv) 

You voted for:
Perito Moreno, Glacier
Galapagos Islands
Mount Everest
Colca Canyon
Amazon, River/Forest
Iguazu Falls
Cliffs of Moher
In principe alleen gestemd voor dingen waar ik geweest ben. Alleen bij de bergen moest ik smokkelen, want er staat niks tussen waar ik geweest ben (nou ja, ik heb de Vesuvius op de foto staan, maar dat was van een afstandje; pompei

- bolletjeom
- Reisexpert
- bolletjeom
- Reisexpert
mijn keuzes:
Erg Chebbi Dunes in Marokko. Verdient wat meer bekendheid en aandacht
Sipadan Island in Maleisië. verdient meer bescherming, beste snorkellocatie ooit!
Mount Kilimanjaro in Tanzania . hoop hem in febr te zien en hij spreekt tot de verbeelding
Cappadocia in Turkije. prachtig!
Malolotja Nature Reserve in Swaziland. mooi en verdient bekendheid en aandacht.
Maletsunyane Falls in Lesotho. verdient aandacht
Wadden Sea ...tja. je bent nederlander of niet..dus ik kon het niet maken om er niet op te stemmen
Erg Chebbi Dunes in Marokko. Verdient wat meer bekendheid en aandacht
Sipadan Island in Maleisië. verdient meer bescherming, beste snorkellocatie ooit!
Mount Kilimanjaro in Tanzania . hoop hem in febr te zien en hij spreekt tot de verbeelding
Cappadocia in Turkije. prachtig!
Malolotja Nature Reserve in Swaziland. mooi en verdient bekendheid en aandacht.
Maletsunyane Falls in Lesotho. verdient aandacht
Wadden Sea ...tja. je bent nederlander of niet..dus ik kon het niet maken om er niet op te stemmen
Mijn keuzes
- Mesopotamian Marshes, (verschillende documenteres over gezien, de oudste beschaving en boten (van riet) komen er vandaan. Jammer dat Saddam een deel droog heeft laten leggen als straf voor de moeras arabieren.)
- Bora Bora, ja droombestemming he.. (btw waarom staat omtepe zo hoog, is leuk hoor maar niet zo bijzonder)
- mt Everest (kom op zeg, gewoon de hoogste)
- Colca Canon (eigenlijk wil ik op de canon in oman stemmen, maar dat kan niet)
- Amazone
- Titicaca (moelijk, ganges is ook bijzonder, maar ff gedaan op schoonheid alleen water)
- Belize barrier riff (zo mooi!)
- Mesopotamian Marshes, (verschillende documenteres over gezien, de oudste beschaving en boten (van riet) komen er vandaan. Jammer dat Saddam een deel droog heeft laten leggen als straf voor de moeras arabieren.)
- Bora Bora, ja droombestemming he.. (btw waarom staat omtepe zo hoog, is leuk hoor maar niet zo bijzonder)
- mt Everest (kom op zeg, gewoon de hoogste)
- Colca Canon (eigenlijk wil ik op de canon in oman stemmen, maar dat kan niet)
- Amazone
- Titicaca (moelijk, ganges is ook bijzonder, maar ff gedaan op schoonheid alleen water)
- Belize barrier riff (zo mooi!)
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Haha, leuk dit
.
Bolletje, waarom niet de Galapagos? Ok, de eilanden op zich zijn niet bijzonder, maar ik heb de beesten meegewogen
Tikva, wat vind jij zo mooi aan het Titicacameer? Het was bij mij maar 3e keus. 2e keus heb in Laguna Colorada staan. Ehmm....in deze categorie had ik tenminste wat te kiezen (vanwege mijn uitgangspunt dat ik het eigenlijk zelf gezien moet hebben). 4e was Lago Atitlan.
Belize Barrier Reef! Ja, ook aan gedacht, maar Cliffs of Moher staan 5e en hebben mijn steun nodig om hogerop te komen

Bolletje, waarom niet de Galapagos? Ok, de eilanden op zich zijn niet bijzonder, maar ik heb de beesten meegewogen

Tikva, wat vind jij zo mooi aan het Titicacameer? Het was bij mij maar 3e keus. 2e keus heb in Laguna Colorada staan. Ehmm....in deze categorie had ik tenminste wat te kiezen (vanwege mijn uitgangspunt dat ik het eigenlijk zelf gezien moet hebben). 4e was Lago Atitlan.
Belize Barrier Reef! Ja, ook aan gedacht, maar Cliffs of Moher staan 5e en hebben mijn steun nodig om hogerop te komen

- bolletjeom
- Reisexpert
galapagos krijgt al voldoende aandacht en sipidan heeft het nodig
Belize barier reef stond op een goede tweede!
Belize barier reef stond op een goede tweede!
Nog mee leuke lijstjes!
http://en.wikipedia.org/wiki/Wonders_of_the_World
En hoe langer je nadenkt over die lijstjes van 7 wonders, hoe vreemder ze eigenlijk worden
. Hier en daar lijken de indelingen wat vreemd. Het is trouwens wel duidelijk dat mensen vooral stemmen op wat ze kennen....Het Baikalmeer staat op de 54e plaats en Titicaca op 1.... 
http://en.wikipedia.org/wiki/Wonders_of_the_World
En hoe langer je nadenkt over die lijstjes van 7 wonders, hoe vreemder ze eigenlijk worden

Het is zo mooi fel blauw op bepaalde plekken en vederop ziet het er dan weer uit als gewoon een zee met dikke golven. De eilanden erin zijn ook mooi, met stijkl aflopende wanden. Dan heb je ook nog de rieteilanden en hele stukken waar het water echt groen is (door de bodemgrassen). Dus vooral de afwisseling.El Niño schreef:Tikva, wat vind jij zo mooi aan het Titicacameer?
Mooi he'