Eet jij Cavia?
- bolletjeom
- Reisexpert
Eet jij Cavia?
Was even vergeten dat veel mensen het heel raar, vies, eng, zielig vinden om in Ecuador Cavia aan het spit te zien en om het zelf op te eten. Dus ik was eens benieuwd wat jullie eerste gedachte daarover is
(en ik respecteer alle vegetariers maar laten we die discusie hier nu even niet voeren, ok?)
Waar ligt voor jou de grens als het gaat om het eten/proberen van "vreemd" voedsel?
(en ik respecteer alle vegetariers maar laten we die discusie hier nu even niet voeren, ok?)
Waar ligt voor jou de grens als het gaat om het eten/proberen van "vreemd" voedsel?
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Re: Eet jij Cavia?
Ja waarom niet? Ik probeer altijd nieuwe 'gerechten' uit, cavia of niet. Ik wil altijd weten hoe iets smaakt. Geen grenzen dus. 

Vroeger hadden ze daar niet zoveel dieren die ze konden houden (zoals kippen, eenden, konijnen etc). Dus niks raars aan, ik eet het wel.
btw konijn eet ik dan weer niet want dat heb ik altijd als huisdier gehad.. dus kan me voorstellen dat als je altijd cavia als huisdier hebt gehad dat je dat dan weer niet eet.
btw konijn eet ik dan weer niet want dat heb ik altijd als huisdier gehad.. dus kan me voorstellen dat als je altijd cavia als huisdier hebt gehad dat je dat dan weer niet eet.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
- bolletjeom
- Reisexpert
Ik heb ook gewoon Cavia geprobeerd omdat het zo "normaal" is als voedsel daar. Hoewel het tegenwoordig wel een delicatesse is want het is prijzig.
Ik vond het trouwens niet voor herhaling vatbaar. Rat en paard eet ik niet omdat dit mijn huisdieren geweest zijn. Ooit is me hond aangeboden en ik heb het een tijdje serieus overwogen om het te eten en het uiteindelijk toch maar niet gedaan. Ik was bang dat ik het heel vies zou vinden en dan mijn gastouders zou beledigen omdat het voor hen heel speciaal was dat ze uberhaubt vlees op tafel hadden staan.
Ik zou niet zo snel slang eten. ik vind die beesten doodeng en ben bang dat ik die nacht dan heel slecht slaap/droom
Ik vond het trouwens niet voor herhaling vatbaar. Rat en paard eet ik niet omdat dit mijn huisdieren geweest zijn. Ooit is me hond aangeboden en ik heb het een tijdje serieus overwogen om het te eten en het uiteindelijk toch maar niet gedaan. Ik was bang dat ik het heel vies zou vinden en dan mijn gastouders zou beledigen omdat het voor hen heel speciaal was dat ze uberhaubt vlees op tafel hadden staan.
Ik zou niet zo snel slang eten. ik vind die beesten doodeng en ben bang dat ik die nacht dan heel slecht slaap/droom
- WizardOfOss
- Reisexpert
- Contacteer:
Waarom niet? Lijkt me best lekker eigenlijk...
Nu ben ik een redelijke alleseter, een kleine greep:
- slang, smaakt als kip, alleen zit er verdomd weinig vlees aan.
- schorpioen, heerlijk!
- zeepaardje, krokante gebakken lucht
- torren van onbekend merk/type, goed eetbaar
- basashi (rauw paardenvlees), heerlijk
- haai, niet lekker
- vage dingen (geen flauw idee hoe het beter te omschrijven) rechtstreeks uit de zee, taai maar lekker
Waar ligt de grens? Dat zal van geval tot geval verschillen, ik sluit niks bij voorbaat uit, maar als iets er echt onsmakelijk uitziet haak ik toch eerder af. En wat zeker geen optie is zijn zaken waar echt onnodig dierenleed aan te pas komt, denk aan zaken als nog levende sushi of vis die levend gebakken en geserveerd wordt. Nu ben ik dat ook nog nooit tegengekomen, dat scheelt. Maar verder? Dingen als kat, hond, rat of dus cavia zou ik graag een keer proberen, maar ook iets toch wel erg fouts als een portie walvis zou ik niet afslaan als ik de kans zou krijgen.
Nu ben ik een redelijke alleseter, een kleine greep:
- slang, smaakt als kip, alleen zit er verdomd weinig vlees aan.
- schorpioen, heerlijk!
- zeepaardje, krokante gebakken lucht
- torren van onbekend merk/type, goed eetbaar
- basashi (rauw paardenvlees), heerlijk
- haai, niet lekker
- vage dingen (geen flauw idee hoe het beter te omschrijven) rechtstreeks uit de zee, taai maar lekker
Waar ligt de grens? Dat zal van geval tot geval verschillen, ik sluit niks bij voorbaat uit, maar als iets er echt onsmakelijk uitziet haak ik toch eerder af. En wat zeker geen optie is zijn zaken waar echt onnodig dierenleed aan te pas komt, denk aan zaken als nog levende sushi of vis die levend gebakken en geserveerd wordt. Nu ben ik dat ook nog nooit tegengekomen, dat scheelt. Maar verder? Dingen als kat, hond, rat of dus cavia zou ik graag een keer proberen, maar ook iets toch wel erg fouts als een portie walvis zou ik niet afslaan als ik de kans zou krijgen.
- bolletjeom
- Reisexpert
mijn grens ligt bij beschermde diersoorten.
Ik vind het absoluut onzin om in deze maatschappij voedselbronnen aan te boren die we niet nodig hebben. Ik wil dan ook geen zebra of krokodil bij de AH zien liggen!
Maar toen ik in Zuidafrika was heb ik wel een paar dingen gegeten. Krokodil bij een krokodillenfarm en Olifantenbiltong(gedroogdvlees) in Kruger National Park. Kijk als een NP olifanten af moet schieten omdat ze ziek, oud of met te veel zijn...tja, dan is het ook zonde om te laten liggen voor de hyena's
Ik heb een keer babyhaai gegeten zonder het te weten. Het was erg lekker maar ik zou dus nooit bewust haai eten. Laat die beesten lekker zwemmen.
Als ik ook maar vaag het vermoeden heb dat een wild dier gedood is om "de toerist" eten te geven dan eet ik het niet. Je moet geen vraag gaan creeeren naar iets dat normaal gesproken geen onderdeel uitmaakte van jou voedselketen.
In de categorie "raar eten" heb ik nog een bamboelarven in de aanbieding. Gefrituurd is alles te eten
Heb dus in cambodja ook een hapje spin genomen en een keer een stukje krekel maar voor mij hoeft dat allemaal eigenlijk niet.
Ik vind het absoluut onzin om in deze maatschappij voedselbronnen aan te boren die we niet nodig hebben. Ik wil dan ook geen zebra of krokodil bij de AH zien liggen!
Maar toen ik in Zuidafrika was heb ik wel een paar dingen gegeten. Krokodil bij een krokodillenfarm en Olifantenbiltong(gedroogdvlees) in Kruger National Park. Kijk als een NP olifanten af moet schieten omdat ze ziek, oud of met te veel zijn...tja, dan is het ook zonde om te laten liggen voor de hyena's

Ik heb een keer babyhaai gegeten zonder het te weten. Het was erg lekker maar ik zou dus nooit bewust haai eten. Laat die beesten lekker zwemmen.
Als ik ook maar vaag het vermoeden heb dat een wild dier gedood is om "de toerist" eten te geven dan eet ik het niet. Je moet geen vraag gaan creeeren naar iets dat normaal gesproken geen onderdeel uitmaakte van jou voedselketen.
In de categorie "raar eten" heb ik nog een bamboelarven in de aanbieding. Gefrituurd is alles te eten

Heb dus in cambodja ook een hapje spin genomen en een keer een stukje krekel maar voor mij hoeft dat allemaal eigenlijk niet.
No way! Gadverdamme! Ik ben gematigd vleeseter, en geen vegetarier, maar dit gaat mij echt te ver. Ok, misschien wat schijnheilig maar eet sowieso liever geen vlees met botten enzo erin (smerig die vetranden enzo bij de botten). Cuy is wel heel erg herkenbaar (en worden ze ook niet levend in het vet gegooid ofzo
?).
Geen reacties dat ik schijnheilig ben, want dat geef ik al toe
. Het gaat mij ook gewoon een beetje om het idee, en als ik vlees eet heb ik liever dat de slager de botten en niet eetbare delen af verwijderd heeft
.
Wat zou ik evt wel eten? Nou, rat klinkt smerig, maar stel dat als ik voor het blok gezet wou worden dan zou ik hier nog wel een stukje van willen proeven (alleen een stukje fatsoenlijk gefileerd vlees dus). Hond zou ik absoluut nooit eten, omdat ik dat erg leuke beesten vind (zelfs straathonden kunnen zo vriendelijk zijn
!), paard: eerder dan hond. Maar voor al dit spul geldt: gewoon niet als het echt niet nodig is. Stel dat je aan het survivalen bent en zwaar verzwakt... Maar dan nog: zou niks zelf slachten. Ook weer schijnheilig, maar ik ben vast niet de enige die er zo over denkt
.

Geen reacties dat ik schijnheilig ben, want dat geef ik al toe

Wat zou ik evt wel eten? Nou, rat klinkt smerig, maar stel dat als ik voor het blok gezet wou worden dan zou ik hier nog wel een stukje van willen proeven (alleen een stukje fatsoenlijk gefileerd vlees dus). Hond zou ik absoluut nooit eten, omdat ik dat erg leuke beesten vind (zelfs straathonden kunnen zo vriendelijk zijn

Ik zou geen moeite hebben met het eten van cavia. Of ik het lekker zou vinden en het een tweede keer zou proberen is natuurlijk een ander verhaal...
Dingen die ik niet zou eten:
- beschermde dieren, bv zeepaardjes enzo. ook het eten van haaienvlees (of vinnen) zou ik om die reden niet snel doen!
- dingen die ik onsmakelijk vind uitzien, bv hardgekookte eieren met een kippenembryo erin. zie je een hoop in bv z-laos
- dingen die onsmakelijk klinken, zoals bv testikels (delicatesse in bv indonesie) of hersenen. zeg mij maar niet wat ik naar binnen werk, da's beter voor alle partijen!
Dingen die ik niet zou eten:
- beschermde dieren, bv zeepaardjes enzo. ook het eten van haaienvlees (of vinnen) zou ik om die reden niet snel doen!
- dingen die ik onsmakelijk vind uitzien, bv hardgekookte eieren met een kippenembryo erin. zie je een hoop in bv z-laos
- dingen die onsmakelijk klinken, zoals bv testikels (delicatesse in bv indonesie) of hersenen. zeg mij maar niet wat ik naar binnen werk, da's beter voor alle partijen!
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
- bolletjeom
- Reisexpert
Nee hoor, die worden gewoon gedood en gevild en aan een spit geregen....net als een kippetje of speenvarkentjeCuy is wel heel erg herkenbaar (en worden ze ook niet levend in het vet gegooid ofzo ?).

wat je zegt over survivelen zit wat in. Toen wij hond aangeboden kregen hadden we al 3 weken geen vlees, vis, noot of ei of wat dan ook binnen gekregen. Alleen rijst en 2 soorten groenten....dan neig je toch veel eerder naar een stukje hond. Ik zou het absoluut nooit in een restaurant bestellen uit nieuwsgierigheid.
lees net Jenny's post
NOWAY dat ik een kippenembryo eet en ook ben ik geen fan van ingewanden
Nee, natuurlijk geen beschermde diersoorten!
Overigens heb ik in principe geen problemen met insecten en reptielen. Dus als slang lekker zou zijn....
Maar als ik het over survivalen heb, dan bedoel ik als je echt ondervoed raakt. Ik ben best een paar weken zonder vlees hoor, als er genoeg rijst en groenten zijn. En ja, alles dat er onsmakelijk uitziet en/of onsmakelijk klinkt: niet dus.
Overigens heb ik in principe geen problemen met insecten en reptielen. Dus als slang lekker zou zijn....
Maar als ik het over survivalen heb, dan bedoel ik als je echt ondervoed raakt. Ik ben best een paar weken zonder vlees hoor, als er genoeg rijst en groenten zijn. En ja, alles dat er onsmakelijk uitziet en/of onsmakelijk klinkt: niet dus.
- bolletjeom
- Reisexpert
Geloof me...niet de rijst en groente die we daar kregenIk ben best een paar weken zonder vlees hoor, als er genoeg rijst en groenten zijn.

over onsmakelijk gesproken trouwens. In China zaten er in de kipgerechten regelmatig kippenklauwen en snavels

Ik heb in Mongolie een paar weken langs niks dan aardappels, wortel en uien gegeten. Allemaal best lekker, maar NIET twee keer per dag voor zo'n lange tijd. Op een gegeven moment wil je echt wel wat anders. Bovendien leidde de kapot gekookte vezels (of het gebrek eraan) er toe dat ik last kreeg van mijn maag: geen diarree, maar juist erge obstipatie. Wanneer je 10 dagen niet kan poepen, doet alles pijn en ben je niet blij.
Ik zal maar niet posten wat ik allemaal geprobeerd heb om mijn darmen te activeren
En het ironische: ik had mijn laxeermiddel net een paar weken eerder weggegeven 'omdat ik het niet nodig dacht te hebben'...
Ik zal maar niet posten wat ik allemaal geprobeerd heb om mijn darmen te activeren

Wel handig voor de low-budget backpacker. Hoef je dat family back WC papier dat je meegenomen hebt vanuit NL toch even niet aan te spreken.Wanneer je 10 dagen niet kan poepen, doet alles pijn en ben je niet blij.
- Globeskater
- Reisexpert
- Contacteer:
ik zou cavia nog wel proberen.. heb ook al wel gefrituurde wormen gegeten wat net chips is en slakkenpurree ofzow wat ook goed te eten is..
ik ben zelf doodsbenauwd voor spinnen dus denk niet dat ik dat ooit ga eten.. al zeggen ze dat je er in je leven toch een paar in je slaap doorslikt.. moet als dat echt waar is daar maar niet aan denken :S
ik ben zelf doodsbenauwd voor spinnen dus denk niet dat ik dat ooit ga eten.. al zeggen ze dat je er in je leven toch een paar in je slaap doorslikt.. moet als dat echt waar is daar maar niet aan denken :S
Low budget backpackers gebruiken hun linker handEl Niño schreef:Wel handig voor de low-budget backpacker. Hoef je dat family back WC papier dat je meegenomen hebt vanuit NL toch even niet aan te spreken.Wanneer je 10 dagen niet kan poepen, doet alles pijn en ben je niet blij.