Reisschema 4 weken Java , bali, Gilli en lombok

Stel hier je vragen over Indonesië.
ekorvemaker
Reiziger

Reisschema 4 weken Java , bali, Gilli en lombok

Bericht door ekorvemaker »

Mijn vriendin en ik vertrekken dinsdagavond naar jakarta. We komen daar woensdagavond om 22:45h aan lokale tijd.

Nu zitten we te twijfelen of we de volgende ochtend met de trein naar Jogjakarta gaan of omwille van de tijd het vliegtuig pakken vanaf Jakarta.

We willen graag de bromo vulkaan zien en misschien die iljen... Van daar uit verder reizen naar de veerboot richting bali. Kan dit per trein of gewoon met minivans? Ik verkijk me denk ik op de lange afstanden. Dan willen we een dikke week bali aandoen. Lovina, ubud, sanur, kuta bijv. En dan naar gilli meno paar dagen, verder naar lombok (week) en dan terugvliegen op jakarta.

Wie kan dit in een logisch en mooi reisschema zetten+beste vervoer erbij??

Tips zijn welkom!! We houden van natuur, cultuur, strand , zee, duiken
etc. Mix van alles dus.

^O^ Alvast hartelijk dank
Jenny
Reisexpert

Re: Reisschema 4 weken Java , bali, Gilli en lombok

Bericht door Jenny »

Tussen de meeste steden op Java gaan grote bussen, minibussen, travels (shared taxi), private taxi's, treinen en vliegtuigen. Op Bali vind je met name minibussen (Perama) en private taxi's. Wat het beste is hangt met name van je interesse en budget af. Heb je al eens de zoekfunctie van dit forum bekeken? Of een Lonely Planet?

Ik zou voor elke stad opschrijven wat je wilt gaan zien. In Yogya zou ik bv. minstens 5 nachten blijven: Borobudur en omstreken, Prambanan, Dieng en omstreken (al is het leuk daar te overnachten) en een dag voor het waterpaleis, kraton en vogeltjesmarkt. Hmmm, dan mis je nog een hoop mooie dingen als fort Vredenburg, kota gede, Parangtritis enzovoorts. Maar goed, je moet keuzes maken.

De meeste mensen nemen een tourtje van Yogya naar de Bromo en Ijen. Dan ben je in 3 dagen op Bali. Je slaapt dan bijna niet omdat je rond 2-3 uur op 'moet' voor de vulkaan en je zit meer dan 12 uur in een busje. Maar het kán. Andere optie is om naar Malang of Probolinggo te gaan en dingen zelf te regelen.

Tussen Java en Bali gaat een ferry, en tussen Bali en Lombok kun je kiezen voor de ferrie of een fastboat.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

De afstanden op Java zijn inderdaad best groot, daarnaast gaat het reizen niet echt heel snel. Vliegtuig zal het snelst zijn, dan de trein en vervolgens pas de rest van het vervoer.

Op zich lijkt het me wel vrij gemakkelijk om met de trein te gaan en het lijkt me dat het ook wat goedkoper zou moeten zijn (al heb ik de prijzen niet bekeken).

In Yogyakarta kun je inderdaad best wat tijd spenderen en dingen in de buurt bekeken. Wanneer je alleen Bromo bezoekt ben je minder tijd kwijt dan wanneer je ook de Ijen ook gaat bekijken. Ik denk dat met name Ijen het langst duurt. Het is wel echt de moeite waard (vond ik). Tourtjes zijn er bijna allemaal op ingesteld om de route snel en efficiënt te maken, maar het is wel erg intensief zoals Jenny zegt door weinig slaap en veel dingen doen.

De overtocht is eenvoudig met de ferry te maken. Vond het wel wat lastiger toen we eenmaal op Bali aangekomen waren om te onderhandelen voor vervoer. Uiteindelijk met de bus gegaan, maar men was niet erg behulpzaam om ons de juiste weg in te wijzen :)
ekorvemaker
Reiziger

Bedankt voor jullie beide reacties!
Wil iemand mijn reis in een logische route zetten.
Dus de plaatsten met de dagen erbij.
Ik heb in totaal 28 dagen.

Is het handig om als we landen in jakarta een hotel vlakbij het treinstation te nemen zodat we 's ochtends vroeg de trein kunnen pakken naar yogjakarta, of raden jullie een vlucht aan.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Maak anders even een reis aan in je profiel en deel deze hier even. Dan kun je deze makkelijk delen. Even hier de plaatsnamen invullen ->profile -> travel en daarna de reis opslaan. Dan kun je de deellink gebruiken bovenaan die pagina.
ekorvemaker
Reiziger

Ik werk vanaf mijn mobiel en dat gaat erg onhandig met die kaart etc.

Ik probeer het zo te doen.

Dag 1 jakarta landing 22:45h
Dag 2 jakarta - yogjakarta , met trein of vliegen? Staat nog open
Dag 3 yogjakarta
Dag 4 yogjakarta , bezienswaardigheden spotten
Dag 5 bromo bijv.
Dag 6 oost Java
Dag 7 oost Java ( wie heeft goede tips?)
Dag 8 boot richting Bali
Dag 9 bali
Dag 10 bali
Dag 11 bali
Dag 12 bali
Dag 13 bali
Dag 14 bali
Dag 15 bali - richting gilli meno
Dag 16 gilli
Dag 17 gilli
Dag 18 gilli
Dag 19 gilli
Dag 20 gilli
Dag 21 gilli- lombok
Dag 22 lombok
Dag 23 lombok
Dag 24 lombok
Dag 25 lombok
Dag 26 lombok
Dag 27 lombok- jakarta
Dag 28 terugvliegen jakarta - ams

Kleine globale planning, is dit wat??
Plaatsen staan nog niet echt vast.
Ivo1988
Reiziger

Bericht door Ivo1988 »

Ik zou persoonlijk minder lang op Gili Meno blijven en meer tijd op Bali/Lombok spenderen.
Gili is een klein eilandje wat prima is om even te relaxen en duiken maar er valt zo veel meer te zien op Bali & Lombok.
Als je ook van uitgaan houdt zou ik Gili Trawangan ook een nacht bezoeken, uitgaan is daar verder ontwikkeld dan op Air & Meno.

Op Lombok vond ik zelf de beklimming van de Rinjani (3750m)zeer de moeite waard. Hier moet je wel 3 dagen voor uit trekken als je de top en het meer in de vulkaan wilt zien. In het zuiden zitten mooie stranden waar ook gesurft kan worden.

Bali zou ik per scooter verkennen, zodra je noordelijk van Denpasar komt is het verkeer niet meer zo druk en intens.
Aan de noordoost kant kun je duiken bij een oud wrak: http://www.youtube.com/watch?v=9JUCP6oaE4g
In het noorden zitten de Secrets of Sambangan, meerdere watervallen achter elkaar in dezelfde vallei.
De 1ste is een natuurlijke glijbaan, 2 en 3 kun je vanaf springen met respectievelijke hoogtes van +- 9 en +- 14 meter.
De gidsen in Lovina weten deze meestal wel te vinden, anders vragen bij Kantin21 naar Panca :).

Kan zo nog wel even doorgaan, maar meestal plan je 's morgens pas wat je die dag gaat doen op zijn reis.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik plan inderdaad ook niet veel....
Laatst gewijzigd door Jenny op 25 sep 2014 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

ekorvemaker schreef:Ik werk vanaf mijn mobiel en dat gaat erg onhandig met die kaart etc.

Ik probeer het zo te doen.

Dag 1 jakarta landing 22:45h
Dag 2 jakarta - yogjakarta , met trein of vliegen? Staat nog open
Dag 3 yogjakarta
Dag 4 yogjakarta , bezienswaardigheden spotten
Dag 5 bromo bijv.
Dag 6 oost Java
In mijn vorige post raadde ik je aan zeker 5 nachten in Yogya te blijven. Uiteraard moet je je eigen ding doen, maar ik denk dat dit gekkenwerk is.
Bird
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Bird »

Ik zou gewoon de eerste nacht in Jakarta boeken en daarna met de wind mee reizen. Ergens pas weg gaan als je gezien hebt wat je wilt zien.
Je zit in het laagseizoen, dus je kunt makkelijk een dag van te voren bedenken waar je heen wilt.
Volg mijn omzwervingen op http://reizigster.blogspot.com
Bird
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Bird »

Aangezien je ongetwijfeld stranden gaat zien op en rond Lombok, zou ik Kuta en Sanur inruilen voor extra dagen op Java. Dan hoef je daar niet zoveel te rennen.
ekorvemaker
Reiziger

Bedankt voor de tips. Idd het is laagseizoen dus geen stress! We zien het allemaal wel. Is oost Java mooi? Ik lees van wel. Wat is goedkoper. Boeken met agoda of booking of gewoon ter plekke onderhandelen?

Het regenseizoen begint in oktober lees ik. Zou ik daar veel last van hebben... ? Ik hoop toch wel op mooi weer en goede strand dagen.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Als je maar één of twee nacht blijft, is het lastig onderhandelen voor accommodatie.

Als je budget accommodatie wilt met weinig luxe, kun je het beste ter plekke boeken. Wil je meer midrange of de duurdere klasse, dan pakt agoda vaak beter uit.
ekorvemaker
Reiziger

Weet 1 van jullie of de trein van jakarta - yogjakarta ook meerdere keren per dag gaat. Ik zat op een website en daar stond op dat de trein 's ochtend om 08:00 uur vertrok of 's avonds laat. Zou mooi zijn als er een trein rond 11:00 uur gaat.
Kan ik op de dag zelf een treinkaart kopen, omdat het toch laagseizoen is?

En mocht ik een binnenlandse vlucht willen nemen, kan ik dat daar ter plekke goed en voordelig regelen? Of raden jullie aan om nu al via skyscanner vluchten te boeken>?
Bird
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Bird »

Op http://www.kereta-api.co.id kun je onder het kopje 'reservasi' zien hoe laat er treinen gaan, hoe duur ze zijn en of ze nog beschikbaar zijn.
Ekonomi tickets kun je sowieso dezelfde dag kopen (die treinen staan niet in dat schema), maar bisnis en eksekutif is meestal wel beachikbaar. Je kunt tickets boeken bij Alfamart, dat scheelt een heleboel wachten op het treinstation. (Daar kwam ik te laat achter...) Vliegtickets zijn last-minute niet heel goedkoop, zeker een dag van te voren niet.
Plaats reactie