Betaal jij voor een foto?

Kom tot rust in de Around the Globe huiskamer sectie. Hier kan je kletsen, met een spelletje meedoen of gekke weetjes uitwisselen.

ben je bereid een klein bedrag te betalen voor het maken van een foto van een persoon?

ja
5
19%
nee
14
54%
soms wel, soms niet
7
27%

Totaal aantal stemmen: 26

bolletjeom
Reisexpert

Betaal jij voor een foto?

Bericht door bolletjeom »

Zouden jullie geld neerleggen om een foto van een local te mogen maken?
In welke gevallen wel en wanneer niet?
Of doe je dat uit principe niet?

heeft iemand een leuk bijpassend verhaal misschien?
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Re: Betaal jij voor een foto?

Bericht door hildo »

Ik doe het uit principe niet. In Yangshou staan ze soms bij de waterkant met een aalscholver zodat je als toerist een foto kunt maken. En dan daarvoor moet je dan betalen. Dan wordt de foto soms zo gekunsteld. Als het bij een activiteit/toertje is en er komen spontane foto's uit, dan probeer ik het met de fooi wel op te ' lossen'
bolletjeom
Reisexpert

Ik doe het bij voorkeur ook niet. Heel incidenteel wel.
Nu wil ik niet op de foto tussen een indigina en een lama maar als je dit wilt op de markt van Otavalo zijn ze vaak slim genoeg om een $1 te vragen voor de moeite van het losmaken van zo'n lama. Daar kan ik dan wel inkomen. Maar zelf wil ik zo'n foto helemaal niet.

In Marokko viel ik een keer van mijn geloof toen er kwaad iemand op me af kwam stormen en geld wilde hebben. Ik nam namelijk een foto van de onbemande marktkraam van zijn buurman. *_*
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

Om even off-topic te gaan ;-) Na een weekje Datong en omstreken waar zeer weinig toeristen komen, begon ik om een yuan te vragen bij elke fotoshoot waar ik aan mee moest werken. _O-
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

haha kreeg je dat ook voor elkaar ;) :P

bij mij ligt het helemaal aan de situatie vorig jaar in Athene een oudere man die er zat in lokale kleding wel beetje betaald maar er ook hele mooie foto's voor terug gekregen.. maar meestal doe ik het eigenlijk niet.. maar ook vorig jaar met een slang op de foto geweest en die heb ik volgens mij ook beetje betaald..
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

In principe niet, maar heel af en toe val ik van mijn geloof. Als iemand echt zo arm is en je wil ze gewoon wat geven of als ze het echt als hun "beroep" zien, alhoewel ik dan in het laatste geval vaak de foto laat zitten.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

Ik vraag het altijd, als ze geld willen dan geef ik het ook wel. En soms bied ik geld aan maar hoeven ze het niet. Vind het hypocriet van mensen als ze wel foto's willen maken maar niet betalen. Zelf ben ik er ook niet van gediend als mensen foto's van mij maken. Maar betalen voor plaatjes waar geen personen opstaan is natuurlijk onzin, juist bij winkels met een bordje waarop staat dat je niet mag fotograferen doe ik het, puur om mensen te irriteren. Er bestaat niet zoiets als portretrecht op voorwerpen gemaakt vanaf openbaar gebied, behalve militaire shizzle :)
estelle
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door estelle »

In principe ook niet, beetje net als Tikva. Stel je bent op een markt in Vietnam bij de bergmensen, waar ze foto's maken eng vinden omdat ze denken dat een deel van hun ziel gestolen wordt. 1 persoon wil wel op de fotos als hij/zij geld krijgt. Een toerist doet dat. Vervolgens gaan de anderen mensen misschien ook maar poseren om makkelijk geld te krijgen, terwijl ze eigenlijk gewoon niet op de foto willen. Is natuurlijk hun eigen keus maar zo kan de invloed van geld wel hun principes verpesten.
Aan de andere kant als jij gaat pronken met je mooie portretfoto's vind ik dat de mensen ook wel een beloning mogen voor de moeite. Beetje dubbel.
bolletjeom
Reisexpert

ik zat me te bedenken dat ik eigenlijk nooit betaal omdat mijn onderwerpen over het algemeen niet door hebben dat ik een foto van ze maak. Als ik al een foto heb van iemand die mijn lens in kijkt dan heb ik het eigenlijk altijd gevraagd.

In China riepen wij ook regelmatig "one dollar! one dollar" als ze ons op de foto namen. We hebben de mooiste acties gezien. Jongeren die langs je sprinten en dan gaat er 1 heeeel casual vlak voor je lopen terwijl zijn vriend geheel onschuldig een foto neemt van zijn beste vriend.....die vlak naast 2 rare lange blanken loopt _O-
Ik heb een partij foto's van Jeroen tussen een hele klas moslimmeisjes op de bororbordur. Ze wilde allemaal op de foto met hem 8-)
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Elk land heeft zo'n beetje zijn eigen gewoonten omtrent dit onderwerp.
Afgelopen reis heb ik me toegelegd op portretfotografie. Ik liep dus constant met kleingeld in mijn zakken en betaalde voor elke foto die ik de moeite waard vond. Niet meer dan logisch, vind ik, als je op een meter van iemands gezicht staat met soms ook externe flash en daar bovenop de persoon vraagt om ergens anders te gaan staan (poseren dus).
Dit leverde me een plaats in de Hall of Fame van Belgium Digital. Of dacht je dat Steve McCurry zijn afghan girl niet heeft laten poseren?
Uit beleefdheid vraag je steeds op voorhand of je een portretfoto mag maken. Zelfs als er geen prijs is afgesproken, geef je een fooi als dat de gewoonte is in dat land. Als je dat niet wil of de foto niet de moeite waard vind, maak je die gewoon niet.
Afhankelijk van het land en de soort foto, betaal ik tussen de 0,10€ en 0,50€ per sessie. Als ze meer vragen, zeg ik dat ik wel ergens een postkaart koop. Ik zou er echter geen probleem mee hebben veel meer te betalen als ik weet dat deze foto dat waard is.
Als je een foto in het geniep maakt en je daardoor in een confronterende situatie komt te staan, moet je bedenken dat jij in het nadeel bent.
Maar ja ... dat is mijn mening maar.
bolletjeom
Reisexpert

ik heb begrepen dat het inderdaad de norm is om mensen geld te geven als je (semi) profesioneel aan het fotograveren bent en dus echt vraagt aan de mensen om te poseren.
Ik vind een groot verschil zitten tussen een kiekje maken en mensen in het gezicht flisten, verplaatsen en hele series van foto's maken. Dan lijkt het me ook logische dat je wat geld neer legt. Als ik dat soort foto's zou maken zou ik het zelfs vreemd vinden om dan niets te geven. Zou me bezwaart voelen als ik iemands tijd sta te verdoen en dan niet iets aan te bieden.
Dali
Vakantieganger

Bericht door Dali »

Mensen die in klederdracht klaar staan om voor geld op de foto te gaan sla ik meestal over. Of ik moet echt denken: goh, die heeft vandaag nog niets verdient en kan zo te zien ook niet veel anders.
Soms in Afrika in The middle Of nowhere staan 2 jongemannen langs de weg in traditionele kleding. Al in geen uren tekenen van bewoning gezien, geen stad of dorp in de buurt en ook geen echte route voor toeristen. Behalve 3 keer per week een toeringcar van mijn organisatie. Tja, dan stop ik wel even en laat de mensen de keuze of ze willen fotograveren en betalen.

Zelf neem ik eigenlijk alleen portretfoto's van mensen met wie ik al een beetje een band heb opgebouwd en heel soms vraag ik het een vreemde. Maar om eerlijk te zijn vind ik de vraag zo genant dat ik liever naar huis ga zonder foto
Myrle
Vakantieganger

Bericht door Myrle »

hier in China niet in ieder geval, omgekeerd gebeurd het ook niet. Wil er eigenlijk nog steeds eens geld voor vragen, maar durf niet zo goed.
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss »

In principe niet, al zal ik het niet bij voorbaat helemaal uitsluiten. Tot nu toe heb ik alleen in Yangshuo betaald om zelf met een aalscholver op m'n arm op de foto te mogen, zoveel foto's heb ik meestal toch niet waar ik zelf op sta, en dit was me wel een hele yuan waard. Sterker nog, maar liefst 2 yuan, aangezien de eerste foto mislukt was. Toch lastig, als iemand anders de foto moet maken...
L-a-u-r-a
Reiziger

Bericht door L-a-u-r-a »

Ik betaal eigenlijk niet, maar zou het niet uitsluiten. Als ik inderdaad iemand recht in zijn gezicht ga fotograferen vind ik het op zich wel normaal dat iemand daar misschien iets voor wil ontvangen. In India heb ik veel foto's van straatgezichten, niet van portretten. Wat ik nu achteraf wel weer jammer vind, dus dat zou ik een andere keer wel doen.

Toen ik in Udaipur op een gegeven moment een foto maakte van een marktkraam kwamen er 2 meisjes van een jaar of 8 op me afgerend of zij op de foto mochten. Ik zei in eerste instantie nee omdat ik geen zin had ervoor te betalen, maar ze bleven ontzettend aandringen. Please, please, take picture, please, please. Toen nam ik de foto en was het gelijk handje ophouden en: 10 roepee!! Ik heb toen demonstratief de foto verwijderd ;-)
Plaats reactie