Hulp bij reisroute Adelaide-Cairns..

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Plaats reactie
Margrietdb

Hulp bij reisroute Adelaide-Cairns..

Bericht door Margrietdb »

Hallo allemaal,

graag zouden we advies willen van mensen die ons kunnen helpen bij onze reisroute. Wij zijn 2 meiden die 3 maanden stage gaan lopen in Adelaide (okt-dec). Vanaf begin januari willen we gaan reizen richting Cairns. We zitten zelf te denken aan een periode van 9 weken.. maar dit hebben we nog niet vast staan. Het beste lijkt ons dan om een auto/camper te kopen in Adelaide en zo te trekken langs de oostkust. Nu de vraag of we Melbourne over moeten slaan en dus rechtstreeks naar Sydney (via Broken Hill?) en dan vanaf Sydney langs de kust omhoog via Byron Bay, Brisbane en Great Barrier Reef? Iemand een idee? Of heeft iemand tips over plaatsen die we zeker moeten zien?!
En is het kopen van een camper in Adelaide te doen? En ook het verkopen van een camper in maart in Cairns?

Graag horen we van ervaren reizigers! Bedankt alvast.

Groetjes!
bolletjeom
Reisexpert

Re: Hulp bij reisroute Adelaide-Cairns..

Bericht door bolletjeom »

het enige nuttige wat ik kan zeggen over het kopen en met name verkopen van een camper is dat er veel tijd in gaat zitten en dat je dit ervoor over moet hebben.

Wat betreft de route...9 weken kan je best veel zien en doen zeker als je eigen vervoer hebt. Ik weet niet in hoeverre jullie uitstapjes kunnen maken tijdens de stage maar anders zou ik toch willen aanraden om de eerste paar dagen "even" in 4 dagen op en neer te rijden naar Coober Peddy voor het bizarre outback gevoel.
Ikzelf vond het stuk tussen Brokenhill en Sydney leuk omdat er weinig toeristen komen en het niet zo dicht bevolkt is. Bij brokenhill is Silverton een leuk plaatsje om te gaan bekijken en te overnachten op de camping. Dan is er wel een dag rijden die minder boeiend is maar dan komen een aantal kleine National parkjes waar je gratis kunt kamperen en die kampeer plekken helemaal voor jezelf kunt hebben (met een paar kangaroos als buren). Warrumbungle NP, mount kaputar NP. het hoekje Narrabri, Gunnedah en Coonabarabran. Dit is Off The Beaten track voor australië begrippen. Want hierna ga je meer backpackers dan locals zien ;)
Onder Sydney is Royal NP met een goede en goedkope camping. hier kan je met de veerpont oversteken en dan met de bus (of was het een tram?) naar Sydney. Wij vonden dat wel handig omdat je dan niet je camper hoeft te parkeren en niet hoeft te rijden in Sydney, het was ook goedkoper en we hadden Kakatoo's als buren!
Na Sydney is My-Al Lakes een mooi NP om doorheen te rijden en in te overnachten. Kleine kans dat je dingo's ziet.
Forster en Tuncurry is een mooi stukje en goede kans op het zien van dolfijnen. (kan ook in My-All). Ga in iedergeval de pacific Highway af en neem de veel mooiere Great lakes way.
Tussen Forster en Coffs Harbour vond ik niet heel speciaal. Onder Coffs Harbour zijn we afgeslagen een stuk het binnenland in. Langs de zogenaamde waterfall highway mat veel watervallen en kleine national parken. Bij Armidale zijn we de New England Highway gaan rijden tot Brisbane. Hier komen weer veel minder toeristen en kom je in leuke typische australische plaatsjes terecht. tot zover even mijn tips

als je nu denkt wat een NP freak....ze hebben gewoon goedkope parkeerplaatsen en het is leuk!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Belle

Re: Hulp bij reisroute Adelaide-Cairns..

Bericht door Belle »

Ik zou Melbourne zeker niet overslaan. Het is een hele leuke, bruisende stad waar veel te doen is. Wij vonden het heel leuk om naast alle rust en super kleine doprpjes ook wat grote steden te zien.
Wat betreft een camper... kijk ook even naar huren. Wij betaalden voor een periode van 8 weken 32 euro per dag voor een Backpacker campervan. Hele nette, complete bus. Gaf voor ons toch de voorkeur boven kopen. Geen gedoe met registratie en verkopen.
Als je een campervan wilt verkopen in Cairns moet je een road worthy certificate hebben. Dit kost vaak een hoop geld en gedoe. De campervan moet namelijk 100% goedgekeurd worden voordat je hem kan verkopen.

Nog een tip: Koop het 'Camps' boek. Wegenkaarten met alle gratis kampeerplekken erin.
Plaats reactie