Beste travellers,
Volgend jaar ga ik met een vriend een rondreis door Slowakije maken, er is maar weinig informatie over Slowakije te vinden, ik heb al wel een hele rondreis in elkaar geknutseld en zal van jullie graag de Do's en Dont's willen weten, en misschien nog wat aanvullingen.
Dag 1
Vlucht naar Kosice
We komen in de middag aan op Kosice Airport, en beginnen ons avontuur in Slowakije, aldus aangekomen op het vliegveld vervolgen we onze reis naar de stad Kosice. Zodra we onze koffers in een 3/4* hotel hebben gedropt, gaan we het centrum van Kosice verkennen. Deze stad heeft een historisch centrum dat onder andere de grootste kerk van Slowakije bevat. Aan het begin van de avond eten we in een Slowaaks restaurantje waarna we terug keren naar het hotel waar we de komende 2 nachten zullen slapen.
Dag 2
Vandaag gaan we naar Jasov, een klein plaatsje met het grootste kloostercomplex van Slowakije. Hier in de buurt is ook Jasovská jaskyňa (Een grot in de buurt van Jasov). We moeten even kijken of we beide bezienswaardigheden kunnen bezichtigen of dat we een van de 2 zullen moeten uitkiezen. De grotten staan op de Unesco werelderfgoedlijst. Na deze mooie 2de dag keren we terug naar ons hotel in Kosice.
Dag 3
Vandaag reizen we verder naar Banska Stiavnica. Een historische stad die op de Unesco werelderfgoedlijst staat. Aangekomen in Banska Stiavnica droppen we onze koffers in het hotel wat niet verder als 1000meter van het historisch centrum zal liggen. Daar gaan we dan het historisch centrum van Banska Stiavnica bezoeken. Vanavond hebben we weer een heerlijke traditionele diner, waarna we weer relaxt op onze hotelkamer gaan terugkijken op een mooie dag.
Dag 4
Vandaag reizen we af naar Bratislava waar we 3 dagen zullen verblijven. Aangekomen in het hotel rusten we is even lekker uit, om in de avond eens van het Slowaakse nachtleven te gaan proeven.
Dag 5
Eerst slapen we heerlijk uit, want de clubs zijn tenslotte tot 05.00 open geweest. Als we hebben uitgeslapen vertrekken we in de middag naar het oude centrum van Bratislava. In het oude centrum wandelen we wat rond en gaan daarna het kasteel van Bratislava bezichtigen. Als er nog wat tijd over is kunnen we een kijkje nemen in het nationaal museum. En anders keren we weer terug naar ons hotel.
Dag 6
Vandaag staat er een actieve dag op het programma. We gaan namelijk een fietstocht langs een deel van de Donau maken. Deze fietstocht brengt ons langs prachtige oude dorpjes, landerijen en kastelen. Op deze dag kunnen we natuurlijk schitterende panorama foto's maken. Als we laat in de middag zijn uit gefietst zullen we wel trek hebben. Dus gaan we weer gebruik maken van een traditioneel Slowaaks diner.
Dag 7
Met de koffers weer ingepakt vertrekken we naar onze volgende bestemming “Ružomberok”. In deze stad wonen 30.000 inwoners. we zullen vandaag een rustdagje houden. Wel gaan we 's avonds nog even het centrum in van Ružomberok om weer te genieten van een heerlijk Slowaaks diner.
Dag 8
Vandaag bezoeken we een dorpje dat op de Unesco werelderfgoed lijst staat. Vlkolinec is een dorpje met typisch slowaakse huizen. Het ligt eraan welke dag het vandaag is, want er rijdt 2 maal per week een bus naar dit dorp toe, is dit niet het geval vandaag dan lopen we deze 6km vanaf Ružomberok. Er is een klein geïmproviseerd cafétje in dit dorp waar we een drankje gaan nuttigen, als er geen bus rijdt lopen we dit stukje ook weer terug naar ons hotel.
Dag 9
Deze dag reizen we verder naar Červený Kláštor, aldaar aangekomen wandelen we heerlijk door deze streek. En snuiven weer wat meer van Slowaakse natuur. Verder doen we het weer rustig aan.
Dag 10
Vandaag staat er een vlotvaart op het programma, dit is een vaart van een paar uurtjes over de Dunjac, aan de ene kant is Polen aan de andere kant Slowakije. Deze tocht is 11 km en gaat langs hele mooie stukken natuur en kastelen. Naar deze vlot vaart snakken we denk ik wel weer naar een heerlijk Slowaaks diner. Deze zullen we dan nuttigen onder het genot van heerlijke Slowaakse muziek.
Dag 11
We zijn bijna heel Slowakije nu rond geweest. We reizen verder af naar Presov, dit is de 3de stad van Slowakije hier zullen we ook 3 nachten slapen. Aangekomen in Presov gaan we de stad bekijken. Ook dit is weer een historische stad waar veel geschiedenis ligt.
Dag 12
Bardejov: Historische stad
Dag 13
Spissky Hrad: grootste en beroemdste kasteel ruïne in Slowakije
Dag 14
Terug naar huis.
Tips Slowakije
-
- Reisexpert
- Contacteer:
Re: Tips Slowakije
Dit is zelfs voor mij (met asperger, dus een meesterplanner) een veel te veel voorbereide reis. Geef jezelf wat meer ruimte en vrijheid! Dat voorkomt teleurstelling als dingen niet lukken.
Uit een grijs verleden heb ik nog wel wat tips (mijn reis in Tsjecho Slowakije was in 1989) Ik vond de bergen vlakbij Poprad Tatry een prettige verblijf plek. In dezelfde buurt zijn ook Ijsgrotten. Deze zijn zeer de moeite waard.
Uit een grijs verleden heb ik nog wel wat tips (mijn reis in Tsjecho Slowakije was in 1989) Ik vond de bergen vlakbij Poprad Tatry een prettige verblijf plek. In dezelfde buurt zijn ook Ijsgrotten. Deze zijn zeer de moeite waard.
http://www.goedkoopvliegenclub.nl
Met al het laatste nieuws over low cost vliegen
Met al het laatste nieuws over low cost vliegen