Wonen, leven en werken in Nieuw Zeeland Auckland

Stel hier al je vragen over Nieuw-Zeeland. Van het Noordereiland tot het Zuidereiland en van vulkanen tot grotten.
SanneVera

Appartement in Auckland?

Bericht door SanneVera »

Beste allen,

Het duurt nog even, maar na Zuid-Oost Azië en Indonesië, zullen we (ik en vriend) in september 2011 aankomen in Auckland, Nieuw-Zeeland. Om even te acclimatiseren willen we graag wat langer op dezelfde plek blijven, voordat we door Nieuw-Zeeland gaan reizen.

Nu is mijn vraag: heeft iemand ervaring met accommodatie, zoals een appartement, in Auckland (city center en de suburbs daaromheen). Niet al te duur uiteraard, voor ongeveer 2 a 3 weken. Even iets anders dan een hostel en zelfvoorzienend zijn, dat is het idee.

Alvast bedankt voor ideeën en suggesties!

Groet, Sanne

ps nu ik het ticket heb geboekt (RTW) blijkt dat we net na de 1e dag van de Rugby World Cup aankomen... Vandaar dat ik er ook nu al mee bezig ben, want het kan dan nogal druk zijn lijkt me! ;)
Ron
Reisexpert
Contacteer:

Re: Appartement in Auckland?

Bericht door Ron »

kijk even op http://auckland.gumtree.co.nz/ daar staan ook appartementen te huur op.
geniet van je trip voor dat je het weet is het over.
http://www.rocomo.nl
goedkoopvliegenclub
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door goedkoopvliegenclub »

http://www.goedkoopvliegenclub.nl
Met al het laatste nieuws over low cost vliegen
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Hallo,

Ik heb wel eens gehuurd in Auckland via http://www.luxy.co.nz maar hier betaal je flink voor.
Gumtree is ook erg handig om eens te kijken.
www.wotif.com heeft ook appartement in zijn bestand staan.

gr van Moira
bayofislandscampers
Reiziger

Bericht door bayofislandscampers »

Meeste appartementen gaan via de grotere site's. Probeer eens http://www.holidayhomes.co.nz/
Wotif en needitnow doen meer per dag maar soms ook per week.
bayofislandscampers
Reiziger

Bericht door bayofislandscampers »

en dat is natuurlijkhttp://www.wotif.co.nz en http://www.needitnow.co.nz
cheers,
Rob
reza

Wonen, leven en werken in Nieuw Zeeland Auckland

Bericht door reza »

Beste lieve mensen en voornamelijk spreek ik Moira aan,

Ik wil graag verhuizen(emmigreren) naar New Zealand en voornamelijk naar Auckland. Ik ben zelf een hbo opgeleid
c# . net developer met twee jaar werkervaring. ik ben dus programmeur, developer, software ingenieur, give it a name.

Mijn vrouw is kapster met al meer dan 4 jaar werkervaring, wij zijn geboren op 1982 en vrouw 1985.

Ik heb de website gelezen van de immigratie van New Zealand en mijn baan komt zowel in short als long list voor.

Het kost veel om daar zelf effen te komen kijken hoe het is. Daarom wens ik van de mensen die er al wonen openhartige antwoord op mijn vragen.

mijn reden om weg te gaan uit Nederland is dat ik het somber zie worden hier, je moet met zo'n tween werken om eind van de maand alleen maar rekeningen te kunnen betalen en wij gaan niet eens uit dus laat maar alle andere uitgave, ik zie dus onze toekomst hier rooskleurig. Verder wil ik eens een keertje ergens anders wonen waar ik weer geprikkeld wordt om het leven leuk te vinden ik ben het hier zat en beu met al mijn respect voor mijn Nederlandse burgers, niets aan hen te wijten hoor maar ik heb het gezien en ik wil eens weg uit dit platteland.

wat ik zou graag willen weten is het volgende:

-wat zou iemand met drie tot vier jaar werkervaring hbo niveau informatcia als developer daar verdienen?
-wat houd je dan van dat bedrag netto over?
-wat kost een normale huurhuis daar met drie of vier slaapkamers, hoeft niet per se bij het strand maar ook niet lage wijken laten wij zeggen normaal bewoonbare wijken.

wat verdient een kapster met 5 a 6 jaar werkervaring daar ?

wat kost een auto hebben daar met brandstof kosten dus stel je werkt in Auckland en je woont er ook en gebruikt de auto om naar je werk te gaan en je boodschappen te doen etc.

hoe zit het met verzekering? hier betaal ik per persoon alleen basis verzekering al iets van 100 euro, hoe zit het daar?

wat kost eten en levensonderhoud daar, ik ben hier in nederland meet een gezien van drie mensen maandelijks 4000 euro aan eten kwijt.

wat voor soort andere kosten of belastingen heb je daar wat wij hier niet weten of hebben? heb je daar ook gemeentelijke belastingen van tegen de 600 eurro per jaar wat wij hier in Amsterdam hebben.

hoe zit het met gas, water en elekctra, internet en mobiele telefoon abbonement?

eigenlijk met al en al wil ik weten of het New Zealand ook niet als Nederland is dat je met zo'n tween moet werken om alleen je kosten te betalen en niets op zij kunnen leggen?

ik heb al veel video's op youtube gekeken over hoe het land eruit ziet en hoe het allemaal is daar.

je ziet ik heb veel vragen dus ik heb dat jullie lieve mensen mij kunnen helpen met mijn vragen.

alvast bedankt
Kims
Reisexpert

Re: wonen, leven en werken in New Zealand Auckalnd

Bericht door Kims »

Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

reza schreef: -wat zou iemand met drie tot vier jaar werkervaring hbo niveau informatcia als developer daar verdienen?
Ik kan je aangeven dat de salarissen hier een stuk lager liggen dan in Nederland. Als je goed bent in je vak kun je denken aan rond de 100.000 NZD per jaar en daar betaal je 33% income tax over.
reza schreef: -wat kost een normale huurhuis daar met drie of vier slaapkamers, hoeft niet per se bij het strand maar ook niet lage wijken laten wij zeggen normaal bewoonbare wijken.
Wil je in de stad wonen je moet eerst voor jezelf bepalen welke plaats je zou willen wonen.
Zo woon ikzelf in Auckland maar dan wel in een suburb die 25 km van de stad afligt. De huren zijn vrij hoog hier dus moet je rekenen dat je voor een 3 a 4 bedroom huis ongeveer rond de 500 tot 600 dollar per week betaald dan heb je wat degelijks.
reza schreef: wat verdient een kapster met 5 a 6 jaar werkervaring daar ?
Iemand die kapster is hier verdient ongeveer 30.000 tot 40.000 NZD per jaar daar betaal je 17.5% income tax over.
reza schreef: wat kost een auto hebben daar met brandstof kosten dus stel je werkt in Auckland en je woont er ook en gebruikt de auto om naar je werk te gaan en je boodschappen te doen etc.
Auto heb je zeker nodig in Auckland zonder ben je totaal kansloos. Kijk voor autoprijzen maar eens via http://www.trademe.co.nz mijn advies zou zijn een japanner te kopen, waarom veel onderdelen en vrij goedkoop in reperatie. Bezine kost op dit moment 2,11 per liter dat is ongeveer 1,35 euro.
reza schreef: hoe zit het met verzekering? hier betaal ik per persoon alleen basis verzekering al iets van 100 euro, hoe zit het daar?
Als je een residence bent wat je kunt krijgen als je een skilled visa aanvraagd is gratis dus je hoeft niets te betalen om naar het ziekenhuis te gaan. Je betaald hier wel voor de dokter maar dat is gesubsidieerd en dan betaal je rond de 30 euro. Tandarts moet je ook helemaal zelf betalen controle met foto's kost ongeveer 50 euro maar wil je een nieuwe vullen dan betaal je rond de 120 euro.
reza schreef: wat kost eten en levensonderhoud daar, ik ben hier in nederland meet een gezien van drie mensen maandelijks 4000 euro aan eten kwijt.
wow 4000 euro of bedoel je 400 euro? boodschappen zijn hier pittig aan de prijs. Zo zijn wij met 2 personen rond de 80 euro week kwijt en dan hebben we geen echte luxe. Dit komt omdat veel geimporteerd moet worden.
reza schreef: wat voor soort andere kosten of belastingen heb je daar wat wij hier niet weten of hebben? heb je daar ook gemeentelijke belastingen van tegen de 600 eurro per jaar wat wij hier in Amsterdam hebben.

hoe zit het met gas, water en elekctra, internet en mobiele telefoon abbonement?
Sommige huizen hebben alleen electra en sommige hebben gas en electra gecombineerd. Het is niet echt duur wij betalen zo rond de 75 euro per maand in de wintertijd. Centrale verwarming kennen ze hier niet dus je zult moeten denken aan electrische kachels. Water is als je een huis huurt vaak included maar wij betalen er apart voor en dat kost ons 20 euro per maand en wij douchen elke dag. Internet kan en tegenwoordig hebben ze het ook unlimited af te sluiten bij bv Telecom of Vodafone ook glasvezel. Dit kost ongeveer 80 euro per maand inclusief vaste telefoon. Mobiele zou ik je 2degrees aanraden en geen abbonnement want die zijn hier relatief duur. http://www.2degrees.co.nz
reza schreef:eigenlijk met al en al wil ik weten of het New Zealand ook niet als Nederland is dat je met zo'n tween moet werken om alleen je kosten te betalen en niets op zij kunnen leggen?
Financieel moeten beide personen hier in NZ ook werken. Mijn man werkt fultime en ik part-time maar mijn geld is in principe nodig om de extra dingen van de kunnen doen. De helft van ons geld gaat op aan huur en vaste lasten.

Mijn advies zou zijn om hier eerst eens naar toe te komen om het land te zien en te kijken of je het wel wat vind. Verder zou ik zorgen dat je een buffer hebt met geld want soms kan het even duren voordat je een baan vind.

Je mag me altijd nog meer vragen stellen ik woon hier inmiddels 3.5 jaar en wat ik er over kan zeggen dat het een prachtig land is maar ook hier is niet alles rozeschijn en ben je snel weer beland in het leven wat je in Nederland ook gewend bent.
reza

Bericht door reza »

Bedankt Ralph, Kims en Moira,

Beste Moira als ik een samenvatting mag maken van wat je mij hebt doorgegeven dan kom ik op het volgende uit.

Ik ben nog zeker twee jaar bezig om mijn visum te hebben want ik moet beetje buffer sparen en in huidige Nederland lukt niet makkelijk, verder moet mijn vrouw en ik allebei ielts 5.5 op zo'n minst halen om te tonen dat wij Engels kunnen daar ben je ook al op zo'n minst anderhalf jaar mee bezig als je het goed doet.

ik heb nu twee jaar werkervaring en over twee jaar dus vier jaar. ik heb beetje zitten zoeken op google en vond hier en daar vacatures waarbij aangegeven werd dat je als medior/senior (meer dan 5 jaar ervaring wordt je senior genoemd in mijn vak) tussen 80000 a 10000 NZD kunt verdienen. Ik heb ook naar de belastingstelstel van het land gekeken. schijf van 10,5%, 17,5%, 30% en 33%.

Laten wij van uitgaan dat ik 80000 NZD zou verdienen als ik er ben met vier jaar ervaring dan grofweg gezegd zou het betekenen dat ik 80000 x 33% = 26400 NZd belasting betaal en 53600 netto overhoudt wat per maand iets is van 4466 NZD.

als mijn vrouw ook fulltime werkt dan heeft zij iets van 30000 /12 = 2500 bruto en netto 2062 over dus samen zullen wij iets van 6500 NZD netto verdienen.

wij zullen naar schatting volgende kosten kwijt zijn:

huur + 600 per week x 52 /12 = per maand 2600 NZD
eten en drinken 150 nzd per week, per maand 600 a 700 NZD
benzine uitgaande van 60km per dag = 60km (uitgaande van verbruik 1 op 15) is het 4 a 5 litter x 2,11 = tussen 300 a 400 NZD per maand

gas, water ,elekectra, internet en mobiele telefoon 3 personen per maand = tussen de 250 a 300 NZD per maand

als ik dit allemaal bij elkaar optel dan kom ik uit op volgende vaste minimum lasten per maand uit: iets van net onder of boven de 4000 NZD.

Corrigeer mij a.u.b. als ik het fout heb ingeschat.

Kun jij mij trouwens ook wat sites doorgeven waar ik vacatures en voornamelijk IT vacatures kan vinden?

ik heb gelezen dat je ook in Australië heb gewoond ik had ook interesse in Sydney of Melbourne maar toen ik op internet info ging lezen kreeg ik het idee dat daar niet meer te leven is dat het beetje als London aan het worden is of is het al geworden. Daar bedoel ik me dat door de booming economie van die steden veel rijke chinezen en arabieren naar die steden komen en investeren en dat alles gigantisch duur wordt zodat het voor de normale burger als jij en ik er niet meer in Sydney of Melbourne te leven en wonen is. Ik zag op internet in Sydney huurprijzen van op zo'n minst 1000 AUD per week voor optrekje met twee slaapkamers daarom dacht ik laat ik maar naar New Zealand kijken.

een ander vraag trouwens, wij hebben hier in Nederland erfbelasting dus stel ik overlijdt en ik laat een huis achter dan moeten mijn arme kinderen 52% erfbelasting betalen voor het huis van mij waar ik mijn hele leven allerlei belastingen voor heb betaald, is het in New Zelad ook zo? heb je daar ook van dit soort belachelijke belastingen?

Heel erg bedankt allemaal en ik wacht graag op jullie antwoorden.

groetjes

reza
ketting
Reisexpert

Bericht door ketting »

Dat van die erfbelasting klopt niet hoor. Het is wel vrij veel in NL maar niet zoals jij schetst. Voor kinderen is de eerste 20K per kind vrijgesteld, daarboven is het WOZ <117K 10% belasting en WOZ >117K is het 20%.
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Ik zal je vertellen dat wij mijn man en ik samen huren voor 500 dollar per week.
Wij zijn per maand kwijt ongeveer 4250 NZD en dat is inclusief de vaste lasten.
Dit is voor 2 personen.

Zo moet je ook denken aan kosten zoals autobelasting, en de APK kosten elk jaar en een inboedelverzekering. Daarnaast misschien ook kinderopvang of schoolgeld.

Je kunt werk vinden via de grootste website die we hier gebruiken voor werk en dat is http://www.seek.co.nz en http://www.trademe.co.nz
Verder kun je kijken of een recruitment bureau wat voor je kan beteken die kan je ook helpen met het vinden van werk.
Je kunt hun je CV sturen, let wel op dat de NZ CV er anders uitziet dan die we in NL gebruiken.
Voorbeelden kun je vinden op de career website van de overheid.

Over engels gesproken, is je engels nog niet genoeg om 5.5 te behalen. Mijn engels wat toen ook niet supergoed maar ik heb zelf een bandscore bij IELTS gehaald van 6.5. Ik heb hem vorig jaar opnieuw gedaan en toen heb ik overall van 8.0 gehaald.

Ik heb in Australie gewoond op een working holiday dus niet echt om daar permanent te leven. Ik weet dus niet goed hoe het nu is om daar te wonen. Wat ik wel weet is dat het makkelijker is om NZ in te komen dan Australie.

Je hebt het over erfrecht. Ik weet daar niet veel vanaf maar ik weet wel dat je belasting moet betalen hier wat informatie dat ik heb gevonden.
http://www.cab.org.nz/vat/money/ird/Pag ... eduty.aspx
http://www.legislation.govt.nz/act/publ ... 85592.html

Ik denk dat het voor jou niet zo een probleem is om werk te vinden er is hier een groot tekort in jou vakgebied en dus zul je snel wel gegarandeerd zijn van een baan. Voor je vrouw zal het wel wat lastiger gaan worden en moet ze er rekening mee houden dat het soms wel eens 6 maanden kan duren.

Mijn advies zou gewoon zijn kom naar NZ om te kijken en ga dan eens praten met bedrijven hier om te zien wat die je zouden kunnen aanbieden. Als je het goed doet ga je in een periode dat het hier laagseizoen is zodat je niet last heb van de hoge vliegticket prijzen. Als je het goed mikt kun je hier al heen vliegen voor 900 euro retour. Dit is dan wel een superdeal. Misschien anders eerst eens alleen hier naar toe komen om kosten te besparen.
reza

Bericht door reza »

Heel erg bedankt Moira,

Het is inderdaad een goed idee om daar voor week of twee te komen en langs bedrijven te gaan, effen wat huizen bezoeken en wat rond hangen om te kijken of h et wat is.

Mijn engels is niet slecht, ik kan gesprekken voeren en zo maar als ik beslis ergens te gaan waar engels hoofdtaal is dan wil ik het als natieve spreker kunnen. Het halen van een score band zou niet een probleem zijn maar mijn vrouw moet het wel doen want zij kent geen engels.

wat is trouwens bij jullie laagseizoen om dan te komen? zijn er ook goedkope motels of verblijfplaatsen in Auckland of heb je alleen te maken met peper dure hotels?

Het is zo fijn dat ik met jullie informatie kan delen en voornamelijk ontzettend nuttige informatie van jullie kan krijgen. Ik stel het zeer op prijs.
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Hallo,

Ja ik hoop dat deze informatie ook andere kan helpen. Het is zo dat wonen in Auckland gewoon heel duur is op dit moment. Hier is wel het meeste werk te vinden. Wat ook logisch is wonen hier 1.5 miljoen mensen.

Laagseizoen is eigenlijk de wintertijd en dat is nu. Dus dan hebben we het over de maanden Juni, Juli en Augustus. Ik zou je inschrijven op airlines nieuwsbrieven zodat je af en toe deals gemailt krijgt.
Motels kun je vinden in allerlei prijsklasse hier in Auckland van backpackers hostels tot fancy hotels.
Kijk via booking.com en je kunt vast wel wat vinden.

Winter is hier vergelijkbaar met herfst in Nederland dus niet zo heel erg koud dan heb ik het alleen over Auckland. Het zuidereiland is beduidend kouder.

Je vrouw hoeft niet zo heel hoog te scoren toen ik 4 jaar geleden met mijn man een verzoek indiende hoefde ik maar een overal bandscore te hebben van 5.0. engelse lessen kan natuurlijk nooit kwaad en die zijn vast wel te vinden in Nederland.

Mocht je nog meer vragen hebben ik ben altijd bereid om deze te beantwoorden.
Ik zeg je erbij dat dit mijn ervaringen zijn dus het kan ook zijn dat andere mensen er anders over denken.
Plaats reactie