reza schreef:
-wat zou iemand met drie tot vier jaar werkervaring hbo niveau informatcia als developer daar verdienen?
Ik kan je aangeven dat de salarissen hier een stuk lager liggen dan in Nederland. Als je goed bent in je vak kun je denken aan rond de 100.000 NZD per jaar en daar betaal je 33% income tax over.
reza schreef:
-wat kost een normale huurhuis daar met drie of vier slaapkamers, hoeft niet per se bij het strand maar ook niet lage wijken laten wij zeggen normaal bewoonbare wijken.
Wil je in de stad wonen je moet eerst voor jezelf bepalen welke plaats je zou willen wonen.
Zo woon ikzelf in Auckland maar dan wel in een suburb die 25 km van de stad afligt. De huren zijn vrij hoog hier dus moet je rekenen dat je voor een 3 a 4 bedroom huis ongeveer rond de 500 tot 600 dollar per week betaald dan heb je wat degelijks.
reza schreef:
wat verdient een kapster met 5 a 6 jaar werkervaring daar ?
Iemand die kapster is hier verdient ongeveer 30.000 tot 40.000 NZD per jaar daar betaal je 17.5% income tax over.
reza schreef:
wat kost een auto hebben daar met brandstof kosten dus stel je werkt in Auckland en je woont er ook en gebruikt de auto om naar je werk te gaan en je boodschappen te doen etc.
Auto heb je zeker nodig in Auckland zonder ben je totaal kansloos. Kijk voor autoprijzen maar eens via
http://www.trademe.co.nz mijn advies zou zijn een japanner te kopen, waarom veel onderdelen en vrij goedkoop in reperatie. Bezine kost op dit moment 2,11 per liter dat is ongeveer 1,35 euro.
reza schreef:
hoe zit het met verzekering? hier betaal ik per persoon alleen basis verzekering al iets van 100 euro, hoe zit het daar?
Als je een residence bent wat je kunt krijgen als je een skilled visa aanvraagd is gratis dus je hoeft niets te betalen om naar het ziekenhuis te gaan. Je betaald hier wel voor de dokter maar dat is gesubsidieerd en dan betaal je rond de 30 euro. Tandarts moet je ook helemaal zelf betalen controle met foto's kost ongeveer 50 euro maar wil je een nieuwe vullen dan betaal je rond de 120 euro.
reza schreef:
wat kost eten en levensonderhoud daar, ik ben hier in nederland meet een gezien van drie mensen maandelijks 4000 euro aan eten kwijt.
wow 4000 euro of bedoel je 400 euro? boodschappen zijn hier pittig aan de prijs. Zo zijn wij met 2 personen rond de 80 euro week kwijt en dan hebben we geen echte luxe. Dit komt omdat veel geimporteerd moet worden.
reza schreef:
wat voor soort andere kosten of belastingen heb je daar wat wij hier niet weten of hebben? heb je daar ook gemeentelijke belastingen van tegen de 600 eurro per jaar wat wij hier in Amsterdam hebben.
hoe zit het met gas, water en elekctra, internet en mobiele telefoon abbonement?
Sommige huizen hebben alleen electra en sommige hebben gas en electra gecombineerd. Het is niet echt duur wij betalen zo rond de 75 euro per maand in de wintertijd. Centrale verwarming kennen ze hier niet dus je zult moeten denken aan electrische kachels. Water is als je een huis huurt vaak included maar wij betalen er apart voor en dat kost ons 20 euro per maand en wij douchen elke dag. Internet kan en tegenwoordig hebben ze het ook unlimited af te sluiten bij bv Telecom of Vodafone ook glasvezel. Dit kost ongeveer 80 euro per maand inclusief vaste telefoon. Mobiele zou ik je 2degrees aanraden en geen abbonnement want die zijn hier relatief duur.
http://www.2degrees.co.nz
reza schreef:eigenlijk met al en al wil ik weten of het New Zealand ook niet als Nederland is dat je met zo'n tween moet werken om alleen je kosten te betalen en niets op zij kunnen leggen?
Financieel moeten beide personen hier in NZ ook werken. Mijn man werkt fultime en ik part-time maar mijn geld is in principe nodig om de extra dingen van de kunnen doen. De helft van ons geld gaat op aan huur en vaste lasten.
Mijn advies zou zijn om hier eerst eens naar toe te komen om het land te zien en te kijken of je het wel wat vind. Verder zou ik zorgen dat je een buffer hebt met geld want soms kan het even duren voordat je een baan vind.
Je mag me altijd nog meer vragen stellen ik woon hier inmiddels 3.5 jaar en wat ik er over kan zeggen dat het een prachtig land is maar ook hier is niet alles rozeschijn en ben je snel weer beland in het leven wat je in Nederland ook gewend bent.