Situatie 2009 duivelstrein ?
- bolletjeom
- Reisexpert
- Berichten: 11085
- Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
- Locatie: amersfoort
Situatie 2009 duivelstrein ?
Heeft iemand enig idee hoe de situatie nu is op de trein in Ecuaodor. De beroemde duivelsneus route oftwel El Nariz de Diablo tussen Riobamba/ Guamote/ Alausi
Staat me vaag wat bij dat er heel recentelijk weer dodelijke ongelukken waren gebeurt met mensen die op het dak zaten.
Weet dat in het begin van 2008 je niet meer op het dak mocht zitten maar later in het jaar weer wel.
Iemand enig idee hoe het nu zit???
Staat me vaag wat bij dat er heel recentelijk weer dodelijke ongelukken waren gebeurt met mensen die op het dak zaten.
Weet dat in het begin van 2008 je niet meer op het dak mocht zitten maar later in het jaar weer wel.
Iemand enig idee hoe het nu zit???
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Re: Situatie 2009 duivelstrein ?
Ja Ed en ik hebben vorig jaar sept. nog bovenop de trein gezeten. We hebben zelfs de hele route gedaan tot aan de Duivelsneus.
Ons verslag kun je lezen bij dag 10 op onze site http://www.bjusterbaarlik.nl/website_ecuador/index.htm
De bijbehorende foto's staan bij dag 10.
Hoe het nu is weet ik niet. Volgens mij rijdt hij nog steeds. Stuur anders een mailtje naar Ria. Heb je haar adres nog? Zoniet dan stuur ik het je wel.
Gr Maaike
Hoewel de dag lang zal worden kunnen we over de inhoud verder kort zijn. Een fantastische dag! Omdat we dus vroeg bij de trein willen zijn voor een goed plaatsje op het dak, staan we om 4.15 uur op. Om even voor 5 uur in de ochtend staan we bij de bus te zingen, want onze reisleidster Ria is jarig. Als we alle koffers in de bus hebben komen ze van het hotel vertellen dat ze toch onze rekening hebben gevonden. Nou dat klopt. Als we betaald hebben heeft de reisleidster de ontbijtpakketten opgehaald en worden die in de bus uitgedeeld. Flesje water, een groot stuk gebraden kipfilet wat nog warm is, twee witte boterhammen met ham ertussen, een appel en een chocolade koekje of een stuk chocolade. Terwijl de bus naar het station rijdt peuzelen we dit snel op (tenminste diegenen die een warme kipfilet door hun keel krijgen om 5 uur 's morgens). Bij de trein zijn we vrijwel de eersten en klimmen we met een kussentje, de wagon op. Een hele belevenis. Daar zit je dan op een golfplaten dak op je kussentje en met je voeten tegen een laag hekje. Het wachten valt eigenlijk wel mee en we zien een mooie zonsopgang en de vulkaan Chimbarazu prachtig in de zon. Het wordt een prachtige dag. Stipt 7 uur rijden we. En onder heel luid getoeter rijdt de trein de stad uit. Iedereen die de trein ziet zwaait naar ons en wij zwaaien dapper terug. We voelen ons de koning en koningin van Ecuador. Hotsend, botsend, slingerend en toeterend rijdt de trein, getrokken door een diesel locomotief, soms heel langzaam en soms misschien wel 40 0f 50 km. Onze buschauffeur volgt ons met de bus heel trouw en waar het kan staat hij te zwaaien. We rijden door een schitterende natuur en op de gekste plaatsen staan mensen en kinderen te zwaaien. Her en der stoppen we en wordt gestopt om hardhouten bielzen uit te laden en dat kost wel wat extra tijd. Misschien is het vervoer van het hout wel de reden dat de trein vandaag de hele route tot het eind rijdt. De eerste stop is in Guamote en dan moeten veel mensen erg dringend naar het toilet. Uiteindelijk bereiken we Alausi en van daar gaat het heen en terug naar de Duivelsneus. Een technisch briljant idee om met heel weinig ruimte de trein toch een enorm hoogteverschil te laten overbruggen. De trein rijdt zigzaggend langs de berghelling naar beneden en ook zo weer omhoog. De ene keer vooruit rijdend de andere keer achteruit rijdend. Terug in Alausi zijn we bijna 9 uur onderweg geweest. Tel daarbij de wachturen en dan is het een lange dag. Als we in de bus stappen is het nog bijna 4 uur rijden naar Baños.
Ons verslag kun je lezen bij dag 10 op onze site http://www.bjusterbaarlik.nl/website_ecuador/index.htm
De bijbehorende foto's staan bij dag 10.
Hoe het nu is weet ik niet. Volgens mij rijdt hij nog steeds. Stuur anders een mailtje naar Ria. Heb je haar adres nog? Zoniet dan stuur ik het je wel.
Gr Maaike
Hoewel de dag lang zal worden kunnen we over de inhoud verder kort zijn. Een fantastische dag! Omdat we dus vroeg bij de trein willen zijn voor een goed plaatsje op het dak, staan we om 4.15 uur op. Om even voor 5 uur in de ochtend staan we bij de bus te zingen, want onze reisleidster Ria is jarig. Als we alle koffers in de bus hebben komen ze van het hotel vertellen dat ze toch onze rekening hebben gevonden. Nou dat klopt. Als we betaald hebben heeft de reisleidster de ontbijtpakketten opgehaald en worden die in de bus uitgedeeld. Flesje water, een groot stuk gebraden kipfilet wat nog warm is, twee witte boterhammen met ham ertussen, een appel en een chocolade koekje of een stuk chocolade. Terwijl de bus naar het station rijdt peuzelen we dit snel op (tenminste diegenen die een warme kipfilet door hun keel krijgen om 5 uur 's morgens). Bij de trein zijn we vrijwel de eersten en klimmen we met een kussentje, de wagon op. Een hele belevenis. Daar zit je dan op een golfplaten dak op je kussentje en met je voeten tegen een laag hekje. Het wachten valt eigenlijk wel mee en we zien een mooie zonsopgang en de vulkaan Chimbarazu prachtig in de zon. Het wordt een prachtige dag. Stipt 7 uur rijden we. En onder heel luid getoeter rijdt de trein de stad uit. Iedereen die de trein ziet zwaait naar ons en wij zwaaien dapper terug. We voelen ons de koning en koningin van Ecuador. Hotsend, botsend, slingerend en toeterend rijdt de trein, getrokken door een diesel locomotief, soms heel langzaam en soms misschien wel 40 0f 50 km. Onze buschauffeur volgt ons met de bus heel trouw en waar het kan staat hij te zwaaien. We rijden door een schitterende natuur en op de gekste plaatsen staan mensen en kinderen te zwaaien. Her en der stoppen we en wordt gestopt om hardhouten bielzen uit te laden en dat kost wel wat extra tijd. Misschien is het vervoer van het hout wel de reden dat de trein vandaag de hele route tot het eind rijdt. De eerste stop is in Guamote en dan moeten veel mensen erg dringend naar het toilet. Uiteindelijk bereiken we Alausi en van daar gaat het heen en terug naar de Duivelsneus. Een technisch briljant idee om met heel weinig ruimte de trein toch een enorm hoogteverschil te laten overbruggen. De trein rijdt zigzaggend langs de berghelling naar beneden en ook zo weer omhoog. De ene keer vooruit rijdend de andere keer achteruit rijdend. Terug in Alausi zijn we bijna 9 uur onderweg geweest. Tel daarbij de wachturen en dan is het een lange dag. Als we in de bus stappen is het nog bijna 4 uur rijden naar Baños.
- bolletjeom
- Reisexpert
- Berichten: 11085
- Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
- Locatie: amersfoort
Re: Situatie 2009 duivelstrein ?
hi Maaike
ja, ik heb nog contact met Ria maar ik begreep dat ze dit jaar geen reizen begeleidt. Ik weet dat het vorig jaar nog kon maar begin 2009 is er een dodelijk ongeluk gebeurt waardoor het dakrijden weer van de baan was. Maar ik weet niet of dat nog zo is.
Las na googelen vandaag ook een reis verslag van iemand die begin mei idd niet op het dak kon en dat de normale trein niet meer rijdt vanaf Riobamba en alleen een soort bus op de rails vanaf Alausi
Leuk om jullie verslag weer eens te lezen!!!
ja, ik heb nog contact met Ria maar ik begreep dat ze dit jaar geen reizen begeleidt. Ik weet dat het vorig jaar nog kon maar begin 2009 is er een dodelijk ongeluk gebeurt waardoor het dakrijden weer van de baan was. Maar ik weet niet of dat nog zo is.
Las na googelen vandaag ook een reis verslag van iemand die begin mei idd niet op het dak kon en dat de normale trein niet meer rijdt vanaf Riobamba en alleen een soort bus op de rails vanaf Alausi
Leuk om jullie verslag weer eens te lezen!!!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Re: Situatie 2009 duivelstrein ?
Ik was laatst (februari) in ecuador en heb toen besloten de trein niet te doen aangezien die maar op een paar dagen rijd en het net carnaval was. maargoed 2 vrienden van me waren er afgelopen maart en wilden de trein doen, maar bleek dat je inderdaad niet meer op het dak mag zitten. Helemaal niet meer. En hij gaat ook niet meer vanaf Riobamba, je moet eerst een stuk met de bus.
Re: Situatie 2009 duivelstrein ?
Ik heb net eens bij een paar reizen gekeken en zij hebben de treinrit gewoon op hun programma staan. Misschien hebben ze nu een andere en betere railing langs het dak gemaakt? Tja dan weet ik het ook niet meer. Misschien met het station zelf contact opnemen? Ik heb alleen het nr niet meer.
- bolletjeom
- Reisexpert
- Berichten: 11085
- Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
- Locatie: amersfoort
Re: Situatie 2009 duivelstrein ?
dat de trein nog in het programma staat bij reisorganisaties zegt helemaal niets
Ze hebben ook altijd een clausule dat het programma kan wijzigen
Je wilt niet weten wat ik al in programma's heb zien staan bij verschillende organisaties waarvan je weet dat het niet kan of klopt. We zijn voor onszelf aan het kijken naar een tripje Kenia/Tanzania en dan leg je 4 routes van 4 aanbieders naast elkaar en dan komen de fouten in de omschrijvingen naar boven. Grote kop "we gaan naar het prachtige samburu np" en dan lees je de route....geen samburu...dan ga je bellen..."Staat dat er?? nee, die reis gaat niet naar Samburu"
Vorig jaar zat ik dus veel op het kantoor waarvandaan de reisbegeleiders van een aantal grote nederlandse organisaties begeleidt worden en toen was er veel om te doen om die trein. Gaat ie wel, gaat ie niet, mag je op het dak? wie moet je dan omkopen. Het is een hele onstabiel "uitje" geworden
Het bericht van Estelle komt overeen met de 2 reisverslagen die ik heb gevonden van mei...dus ik ga maar eens heel tijdig informeren hoe het nu zit als ik daar ben en niet de dag van te voren gewoon in de rij staan voor kaartjes en dan pas verrast worden.
@Maaike. is het ritje in jou ogen de moeite waard als je binnen moet zitten en alleen het Alausi deel doet? Wat denk je?

Ze hebben ook altijd een clausule dat het programma kan wijzigen

Je wilt niet weten wat ik al in programma's heb zien staan bij verschillende organisaties waarvan je weet dat het niet kan of klopt. We zijn voor onszelf aan het kijken naar een tripje Kenia/Tanzania en dan leg je 4 routes van 4 aanbieders naast elkaar en dan komen de fouten in de omschrijvingen naar boven. Grote kop "we gaan naar het prachtige samburu np" en dan lees je de route....geen samburu...dan ga je bellen..."Staat dat er?? nee, die reis gaat niet naar Samburu"

Vorig jaar zat ik dus veel op het kantoor waarvandaan de reisbegeleiders van een aantal grote nederlandse organisaties begeleidt worden en toen was er veel om te doen om die trein. Gaat ie wel, gaat ie niet, mag je op het dak? wie moet je dan omkopen. Het is een hele onstabiel "uitje" geworden
Het bericht van Estelle komt overeen met de 2 reisverslagen die ik heb gevonden van mei...dus ik ga maar eens heel tijdig informeren hoe het nu zit als ik daar ben en niet de dag van te voren gewoon in de rij staan voor kaartjes en dan pas verrast worden.
@Maaike. is het ritje in jou ogen de moeite waard als je binnen moet zitten en alleen het Alausi deel doet? Wat denk je?
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Re: Situatie 2009 duivelstrein ?
Ik heb OP het dak gezeten en dat juist het speciale er aan. Het is een soort ritueel. Ria had gelukkig de dag van tevoren de kaartjes al geregeld. Dan het vroege opstaan. Het gezamenlijk wachten. De kou. Elk uur weer een kledingstuk uittrekken, omdat de temperatuur beter wordt. Tussen de middag zaten we in 'n shirtje zonder mouwen heerlijk van de zon te genieten. Het feit alleen al dat je bovenop die trein zit, want zeg nou zelf waar kan dat? De verkopers op het dak die sokken, sjaals, mutsen, handschoenen, koffie, thee en snoep verkopen. Het kijken hoe de zon opkomt. Iedereen van alle nationaliteiten praat met elkaar. De geuren en geluiden onderweg. Je kunt naar alle kanten kijken: links, rechts, waar je naar toe gaat en waar je bent geweest. Zelfs de conducteur loopt over de rijdende trein om de kaartjes te knippen.
En ja als je binnen zit dan mis je dat speciale. Je uitzicht is beperkt, want je ziet alleen datgene wat je uit je raampje kunt zien. Je kunt niet rondom kijken. Dan wordt het eigenlijk een 'gewoon' treinritje, maar wel mooie uitzichten her en der. Bij ons zaten ook mensen in de groep die niet op het dak durfden. Maar........ bij een tussenstop op het station, hebben ze hun angst overwonnen, omdat het binnen minder leuk, spectaculair was etc. De trein zelf gaat trouwens heel erg langzaam. En die Duivelsneus zelf....... vond ik niets bijzonders. Maar ja ik ben natuurlijk al verwend door mijn vele reizen. Nee, ik denk dat ik de treinrit niet zou doen. Maar misschien vinden anderen van wel.
En ja als je binnen zit dan mis je dat speciale. Je uitzicht is beperkt, want je ziet alleen datgene wat je uit je raampje kunt zien. Je kunt niet rondom kijken. Dan wordt het eigenlijk een 'gewoon' treinritje, maar wel mooie uitzichten her en der. Bij ons zaten ook mensen in de groep die niet op het dak durfden. Maar........ bij een tussenstop op het station, hebben ze hun angst overwonnen, omdat het binnen minder leuk, spectaculair was etc. De trein zelf gaat trouwens heel erg langzaam. En die Duivelsneus zelf....... vond ik niets bijzonders. Maar ja ik ben natuurlijk al verwend door mijn vele reizen. Nee, ik denk dat ik de treinrit niet zou doen. Maar misschien vinden anderen van wel.
- bolletjeom
- Reisexpert
- Berichten: 11085
- Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
- Locatie: amersfoort
Re: Situatie 2009 duivelstrein ?
ik moet de kaartjes ook 2 dagen van te voren reserveren en een dag van te voren ophalen. Maar ik ga eens kijken of ik een leuk alternatief kan bedenken voor de mensen die geen zin hebben in die trein. Misschien een mooie wandeling in het gebied. Kan je de trein langs zien rijden 

Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Re: Situatie 2009 duivelstrein ?
Tja er zullen altijd mensen zijn die natuurlijk wel met de trein willen om in ieder geval een foto van de neus te maken. Maar ik heb ook begrepen dat ze niet alle dagen het hele traject doen tot de neus.
Wie weet willen er ook nog wel een paar een heel stuk per paard doen. Zelfde effect als een dag boven op de trein. Je kunt de volgende dag een beetje moeilijker lopen. Hinnik, hinnik
Wie weet willen er ook nog wel een paar een heel stuk per paard doen. Zelfde effect als een dag boven op de trein. Je kunt de volgende dag een beetje moeilijker lopen. Hinnik, hinnik

Re: Situatie 2009 duivelstrein ?
Ik had je vraag ook even op het pb van Ecuador gezet en heb daar 1 antwoord gekregen:
http://ecuador.startpagina.nl/prikbord/ ... sg-8835025
Succes!
http://ecuador.startpagina.nl/prikbord/ ... sg-8835025
Succes!
- bolletjeom
- Reisexpert
- Berichten: 11085
- Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
- Locatie: amersfoort
Re: Situatie 2009 duivelstrein ?
top!
bedankt. ik zal ter plekke eens kijken hoe het op dat moment is maar ik kan in iedergeval de verwachtingen van de mensen al wat bij stellen
bedankt. ik zal ter plekke eens kijken hoe het op dat moment is maar ik kan in iedergeval de verwachtingen van de mensen al wat bij stellen
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
- bolletjeom
- Reisexpert
- Berichten: 11085
- Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
- Locatie: amersfoort
Re: Situatie 2009 duivelstrein ?
Situatie met de trein aug 2009
(voor de liefhebbers)
Op het dak zitten is absoluut onmogelijk!
De trein gaat 3 dagen per week. maandag, vrijdag en zondag
De TREIN gaat helemaal niet meer!!!
Er gaat alleen een autoferro wat een verdelde bus is op een treinstel.
Hij gaat helemaal niet meer vanuit Riobamba.
Uitsluitend iedere anderhalf uur vanuit Alausi. een ritje heen en weer van 1,5 uur
Kaartjes zijn echt een crime om aan te komen. Zeker in het hoogseizoen moet je dagen van te voren in de rij gaan staan.
Omdat er meer vraag dan aanbod is is men een ontmoedigings beleid begonnen. Niemand kan dus meer kaartjes inkopen voor een ander. Dus geen enkele agent of buro kan je betalen om voor jou een week van te voren een kaartje te kopen. Je moet zelf in de rij met je paspoort en mag 1 kaartje kopen.
Groepen hebben dan ook grote problemen om aan kaartjes te komen. Groepen groter dan 12 mogen sowieso niet meer in de gewone autoferro maar moeten er 1 afhuren. Dan lopen de kosten op tot $40 per kaartje waar een normaal kaartj $7 kost.
Je kunt in Riobamba in de rij gaan staan een paar dagen van te voren of op de dag zelf in Alausi. Neem de bus van 5.00 in Riobamba en sta om 8.00 voor het loket. Als je geluk hebt kan je dan een kaarje voor de trein kopen voor 16.00
Dat geluk had overigens niemand afgelopen zondag. Gewoon volledig uitverkocht!
(voor de liefhebbers)
Op het dak zitten is absoluut onmogelijk!
De trein gaat 3 dagen per week. maandag, vrijdag en zondag
De TREIN gaat helemaal niet meer!!!
Er gaat alleen een autoferro wat een verdelde bus is op een treinstel.
Hij gaat helemaal niet meer vanuit Riobamba.
Uitsluitend iedere anderhalf uur vanuit Alausi. een ritje heen en weer van 1,5 uur
Kaartjes zijn echt een crime om aan te komen. Zeker in het hoogseizoen moet je dagen van te voren in de rij gaan staan.
Omdat er meer vraag dan aanbod is is men een ontmoedigings beleid begonnen. Niemand kan dus meer kaartjes inkopen voor een ander. Dus geen enkele agent of buro kan je betalen om voor jou een week van te voren een kaartje te kopen. Je moet zelf in de rij met je paspoort en mag 1 kaartje kopen.
Groepen hebben dan ook grote problemen om aan kaartjes te komen. Groepen groter dan 12 mogen sowieso niet meer in de gewone autoferro maar moeten er 1 afhuren. Dan lopen de kosten op tot $40 per kaartje waar een normaal kaartj $7 kost.
Je kunt in Riobamba in de rij gaan staan een paar dagen van te voren of op de dag zelf in Alausi. Neem de bus van 5.00 in Riobamba en sta om 8.00 voor het loket. Als je geluk hebt kan je dan een kaarje voor de trein kopen voor 16.00
Dat geluk had overigens niemand afgelopen zondag. Gewoon volledig uitverkocht!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Re: Situatie 2009 duivelstrein ?
Zo dat zijn duidelijke maatregelen. Wij hebben dus geluk gehad dat de trein nog wel reed en dat we ook nog boven op het dak mochten zitten. Nou dan is het ontmoedegingsbeleid geen pretje meer voor jou, zeker als je met een groep bent. Dan is het toch maar een ander alternatief zoeken lijkt me. Er moeten in dat hele Ecuador toch ook nog vele andere leuke dingen te doen en te zien zijn. Het is natuurlijk even omschakelen in je hoofd, zeker als je al eens eerder met die trein bent geweest en weet hoe leuk, prachtig en bijzonder het was.
- bolletjeom
- Reisexpert
- Berichten: 11085
- Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
- Locatie: amersfoort
Re: Situatie 2009 duivelstrein ?
ja, het is inderdaad lastig voor mij.
De mensen hebben zich er op verheugd. het staat nog in de brochure en ook met een plaatje van op het dak zitten. Verder "moet" ik langs het plaatsje om bij het hotel te komen. Die reserveringen liggen al vast dus moet ik alternatieven zoeken op die route en die zijn er eigenlijk bijna niet.
Voor mensen die op een zondag in die hoek zijn en geen kaartje hebben kunnen krijgen en toch iets willen doen:
Cajabamba is een zeer goed bewaard geheim. De zondag markt is daar zelfs authentieker dan die van Saquisili. We hebben geen andere toerist gezien en de indigina daar zijn nog kleurrijker gekleed dan in Saquisili
De mensen hebben zich er op verheugd. het staat nog in de brochure en ook met een plaatje van op het dak zitten. Verder "moet" ik langs het plaatsje om bij het hotel te komen. Die reserveringen liggen al vast dus moet ik alternatieven zoeken op die route en die zijn er eigenlijk bijna niet.
Voor mensen die op een zondag in die hoek zijn en geen kaartje hebben kunnen krijgen en toch iets willen doen:
Cajabamba is een zeer goed bewaard geheim. De zondag markt is daar zelfs authentieker dan die van Saquisili. We hebben geen andere toerist gezien en de indigina daar zijn nog kleurrijker gekleed dan in Saquisili
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Re: Situatie 2009 duivelstrein ?
Tja dat is inderdaad heel vervelend dat het nog in de brochures staat vermeld. Ze moeten vanuit de reisorganisatie daar toch zo spoedig mogelijk wat aan doen. In ieder geval iedereen die de reis vanaf nu gaat reserveren schriftelijk op de hoogte stellen dat 'het feest op de trein' er niet meer is. Wel heel wrang dat je wel in een hotel in dat dorp zit. Maar jij bent niet diegene die heeft geregeld dat de treinreis niet meer door gaat. Hopelijk reageren de mensen het niet op jou af.
Vraag de div. inwoners van het dorp zelf of zij nog wat weten om te gaan doen/bekijken etc. Zij zullen toch ook direct in hun portemonnee gaan merken dat de toeristen wegblijven. De ideeen om toeristen van hun geld af te helpen zullen vast wel binnen de kortste keren gaan komen. Kun je weer lekker je Spaans oefenen
Die markt in Cajabamba lijkt me in ieder geval super, maar of jullie reizen dan zo snel omgegooid kunnen worden, zodat jullie daar altijd op zondag kunnen zijn met een groep, betwijfel ik. Maar het lijkt me wel een goed alternatief. Dat is toch ook geweldig: geen andere toeristen.
Vraag de div. inwoners van het dorp zelf of zij nog wat weten om te gaan doen/bekijken etc. Zij zullen toch ook direct in hun portemonnee gaan merken dat de toeristen wegblijven. De ideeen om toeristen van hun geld af te helpen zullen vast wel binnen de kortste keren gaan komen. Kun je weer lekker je Spaans oefenen

Die markt in Cajabamba lijkt me in ieder geval super, maar of jullie reizen dan zo snel omgegooid kunnen worden, zodat jullie daar altijd op zondag kunnen zijn met een groep, betwijfel ik. Maar het lijkt me wel een goed alternatief. Dat is toch ook geweldig: geen andere toeristen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast