helpt suiker tegen hoogteziekte?
- bolletjeom
- Reisexpert
helpt suiker tegen hoogteziekte?
Even een vraag waarvan ik hoop dat de traveldocter er op reageert.
Wat is nu zin en onzin als het gaat om het voorkomen van hoogteziekte klachten.
Ik heb begrepen dat je veel moet drinken. daar worden je klachten niet minder van maar zou je nieren beschermen die meer risico lopen (of zoiets).
Nu lees ik weer ergens dat ik vooral al mijn mensen zoete dingen moet laten eten en drinken als we op hoogte zijn.
Dat is nieuw voor mij. Wat doet suiker behalve je een beetje energie geven??
Wat is nu zin en onzin als het gaat om het voorkomen van hoogteziekte klachten.
Ik heb begrepen dat je veel moet drinken. daar worden je klachten niet minder van maar zou je nieren beschermen die meer risico lopen (of zoiets).
Nu lees ik weer ergens dat ik vooral al mijn mensen zoete dingen moet laten eten en drinken als we op hoogte zijn.
Dat is nieuw voor mij. Wat doet suiker behalve je een beetje energie geven??
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Re: pillen tegen hoogteziekte
Rudi, neem eens contact op met de travel clinic in Arnhem, die kunnen je vast een uitgebreid advies geven.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Ik ben de traveldokter niet, dus gokken geblazen
.
Dat drinken is toch vooral tegen uitdrogen? Of is het om afvalstoffen sneller weg te spoelen? Mss maakt je lichaam extra afvalstoffen aan tijdens het aanmaken van extra rode bloedlichaampjes
Misschien dat die zoete zooi ook wel bijdraagt aan het aanmaken van rode bloedlichaampjes

Dat drinken is toch vooral tegen uitdrogen? Of is het om afvalstoffen sneller weg te spoelen? Mss maakt je lichaam extra afvalstoffen aan tijdens het aanmaken van extra rode bloedlichaampjes

Misschien dat die zoete zooi ook wel bijdraagt aan het aanmaken van rode bloedlichaampjes

Je lichaam reageert op verschillende manieren op veranderingen in hoogte en verschillen in druk.ErikB schreef:Ik ben de traveldokter niet, dus gokken geblazen.
Dat drinken is toch vooral tegen uitdrogen? Of is het om afvalstoffen sneller weg te spoelen? Mss maakt je lichaam extra afvalstoffen aan tijdens het aanmaken van extra rode bloedlichaampjes![]()
Allereerst bevat de lucht die je in ademt minder zuurstof (O2). Dit kan er toe leiden dat je kortademig bent, of licht in je hoofd. Om ervoor te zorgen dat je efficient O2 op blijft nemen, is het belangrijk dat er extra rode bloedcellen (erythrocyten) aangemaakt worden, welke met behulp van hemoglobine O2 door je lichaam vervoeren.
Een te lage O2 spanning in je lichaam heeft verschillende vervelende effecten. Je kan een drukkend gevoel op je longen voelen, en het benauwd krijgen. De pH (zuurgraad) van je bloed kan veranderen. De electrolieten/zoutconcentraties in je bloed veranderen. En dit kan weer leiden tot een veranderde nieractiviteit, en ook schade in andere weefsel tgv foute osmose.
Druk heeft ook een direct effect op je nieren, welke voor de afscheiding van hormonen zorgt. (Daarom moet je ook altijd plassen tijdens het duiken

Wanneer je veel drinkt voorkom je inderdaad dat je uitdroogt. Wat suiker zou doen in het hele proces is me niet duidelijk, persoonlijk zou ik eerder voor isotone spotdrankjes (met wat suiker en zout) gaan om je vochtbalans op peil te houden. (Of verdunde ORS, dus niet het conctraat wat je inneemt bij diarree!)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Re: helpt suiker tegen hoogteziekte?
Ik heb ook geen wetenschappelijke verklaring. Maar weet wel dat toen ik in Tibet was, er heel vaak aangeraden werd om een soort van chinese variant van Red Bull te drinken. Die was redelijk zoet en heeft idd wel een positief effect gehad. Maar misschien is het ook wel het placebo effect. Als je er vanuit gaat dat helpt, dan voel je er ook gelijk beter door.\
Misschien heb je wat aan deze link http://www.hoogteziekte.info/genezen.htm. De auteur heeft 2 boekjes geschreven een voor de reisleider en de zelfstandige reiziger en de andere voor degene die hiervan alles wil weten.
Misschien heb je wat aan deze link http://www.hoogteziekte.info/genezen.htm. De auteur heeft 2 boekjes geschreven een voor de reisleider en de zelfstandige reiziger en de andere voor degene die hiervan alles wil weten.
Re: helpt suiker tegen hoogteziekte?
ons werd tijdens het reizen in Bolivia en andere plekken op hoogte aangeraden om veel te drinken, voorzichtig aan te doen met zaken als caffeine en alcohol, rustig aan te doen en weinig en licht te eten. Dus geen zware maaltijden en partijtjes voetbal met een flinke nazakker in de kroeg. We hebben ons er aan gehouden en in eerste instantie hadden we ietswat last van hoofdpijn en slechte nachten, maar na een halve week op ruim 3km hoogte was het weg en hebben we nergens last meer van gehad.
Overigens zweert iedereen in die regionen bij het kauwen van Coca bladeren, maar persoonlijk heb ik er geen positieve of negatieve gevolgen van kunnen ontdekken en de smaak is iets waar je van moet houden.
ps: Goed en duidelijk bericht Jenny, erg informatief.
Overigens zweert iedereen in die regionen bij het kauwen van Coca bladeren, maar persoonlijk heb ik er geen positieve of negatieve gevolgen van kunnen ontdekken en de smaak is iets waar je van moet houden.
ps: Goed en duidelijk bericht Jenny, erg informatief.