4 weken Marokko, wat is aan te raden?

Stel hier je vragen over Marokko
samgeusens
Reiziger

4 weken Marokko, wat is aan te raden?

Bericht door samgeusens »

Beste mensen,

Ik (23, man) heb zojuist een ticket naar Marrakech geboekt (22-06 t/m 24-07 in mn eentje) en ben benieuwd wat jullie reizigers zouden doen met de 4 weken die ik daar heb!?

Hostels kan ik het beste zoeken via de Lonely Planet?

Ik ga voornamelijk per trein reizen.
Erik
Site Admin

Re: 4 weken Marokko, wat is aan te raden?

Bericht door Erik »

Het gemakkelijkste is om de koningssteden te bezoeken en andere plaatsen die daar tussenliggen. Eventueel kun je vanuit Marrakech een tour richting de woestijn boeken, maar met eigen vervoer is relaxer denk ik.

Voor iedere stad kun je gemakkelijk een paar dagen uittrekken, maar denk dat als je niet naar de woestijn gaat misschien wat veel tijd hebt met vier weken.
M-enS

Bericht door M-enS »

Vier weken is inderdaad best veel. Dan heb je de mogelijkheid dus om zo'n beetje alles te doen wat het land te bieden heeft ;) Idd zoals Erik zegt naar de koningssteden en alles daartussen + woestijn, misschien nog een beetje strand bij Agadir of Essaouira, qua natuur verder Ourika vallei of meer Hoge Atlas maar dat is moeilijker te bereiken, Casablanca voor de moskee (verder vind ik het vooral stinken daar maar het is wel heel anders dan veel andere steden)... Zou ook de bus proberen voor plaatsen die met de trein niet te bereiken zijn: bijna even comfortabel en redelijk snel maar veel meer mogelijkheden (en dezelfde of net iets lagere prijs).
samgeusens
Reiziger

Heb je toevallig ook nog tips voor uitstapjes van de bekende paden? Die ik bijvoorbeeld per bus kan bereiken..?

Uiteraard wil ik ook een woestijntocht doen, waar raden jullie aan het te gaan doen.. wel gebied?
M-enS

Bericht door M-enS »

Ik kan me niet meer herinneren hoe toeristisch Tafraout is, maar dat is niet zo toeristisch volgens mij en ligt heel mooi (wel bokkeheet ook). Probeer bijv. in de Ourika vallei zo ver mogelijk te komen, leuke dorpjes daar op het platteland, misschien kun je een stukje meeliften. Had zelf bij de meeste bezoeken aan Marokko een auto dus behalve wat ik je schreef kan ik niet veel meer uit eigen ervaring vertellen, vooral voor de woenstijn zou ik niet weten hoe het zit met OV.
M-enS

Bericht door M-enS »

De bergen in het noorden van Marokko zijn ook erg mooi maar dat zou ik niet zo snel aanraden vanwege vervelende ervaringen met drugsverkopers.
samgeusens
Reiziger

Plan maand Marokko, aanvullingen/tips?

Beste mensen,

De 24e Juni vertrek ik in mn eentje naar Marokko (Marrakech), vanaf daar vlieg ik 22 Juli weer terug. Ik heb een voorlopig plan gemaakt en was even benieuwd wat de kenners hiervan vinden.

Marrakech +- 3 dagen
Ait Benhaddou
Ouarzazate
Zagora
Mhamid

Deze vier in 1 tocht misschien? Aangezien ik het plan had om rond Mhamid/Zagora een woestijntocht te gaan doen (of zijn er veel mooiere/grotere plekken om een woestijntocht te doen?). Moet ik deze trip in Marrakech boeken of kan ik dat ook zelf regelen per OV, wat is verstandig?

Daarna weer naar Marrakech om daar de trein te pakken naar Fes.
Hierna volgen:

Meknes
Chefchaouen

(Tangier, of is dit niet echt de moeite waard?)
Rabat
Casablanca
Essaouira
Agadir

Terug naar Marrakech voor terugvlucht.

Verder had ik nog een paar vragen:

- Heb je een rijbewijs nodig voor het huren van een scooter?
- Wat zijn de backpackershotspots? Ik had begrepen dat Essaouira wel redelijk in trek is.
- Zijn taxi's in de grotere steden duur in vergelijking met Nederland?
- Welke woestijntocht is het beste/mooiste en waar kan je deze het beste boeken?
- Iemand ervaring met de Ramadan in Marokko?

alvast bedankt,
Sam
Erik
Site Admin

Re: Plan maand Marokko, aanvullingen/tips?

Bericht door Erik »

samgeusens schreef:Ait Benhaddou
Ouarzazate
Zagora
Mhamid
Deze vier in 1 tocht misschien? Aangezien ik het plan had om rond Mhamid/Zagora een woestijntocht te gaan doen (of zijn er veel mooiere/grotere plekken om een woestijntocht te doen?). Moet ik deze trip in Marrakech boeken of kan ik dat ook zelf regelen per OV, wat is verstandig?
Volgens mij kunnen deze wel samen gedaan worden. Weet niet zeker of ze ook zo in een toer aangeboden worden, maar mocht je eigen vervoer hebben dan kan het volgens mij wel.

Ik denk niet dat het veel uit maakt waar je de woestijn in gaat. Ik dacht dat ik toen bij Zagora zelf een tour geboekt heb en dat was zeer de moeite waard. Ik neem aan dat de meeste tourtjes ook naar dezelfde plekken gaan. Per OV lijkt het me lastig om deze bestemmingen te bezoeken gezien de tijd die je hebt (en het ontbreken verbindingen tussen de plaatsen).

Het meest efficiënte zou zijn wanneer je het eerste deel van je plan kunt aanhouden en dit zou kunnen combineren met Essaouira en Agadir. Al vraag ik mij af of Agadir de moeite waard is (= typische bad plaats, ben er om die reden niet geweest).
samgeusens schreef:- Heb je een rijbewijs nodig voor het huren van een scooter?
Ik durf niet te zeggen of er scooters te huur zijn. Ook rijden ze best als gekken dus of het 't beste vervoersmiddel is? Je kunt beter een taxi nemen om rond te komen. Zeker wanneer je deze deelt is het best betaalbaar.
samgeusens schreef:- Wat zijn de backpackershotspots? Ik had begrepen dat Essaouira wel redelijk in trek is.
Klopt, heb je het artikel op de site gelezen? Verder zijn de koningssteden ook erg in trek.
samgeusens schreef:- Zijn taxi's in de grotere steden duur in vergelijking met Nederland?
Nee, deze zijn goed betaalbaar, zeker wanneer je de taxi deelt.
samgeusens schreef:- Welke woestijntocht is het beste/mooiste en waar kan je deze het beste boeken?
Volgens mij zijn er maar een paar tours, en kom je vaak allemaal op dezelfde plek uit. Het beste is even ter plekke te informeren en dan te beslissen welke je het beste lijkt.
samgeusens schreef:- Iemand ervaring met de Ramadan in Marokko?
Zie: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/vo ... 11461.html
samgeusens
Reiziger

Bedankt Erik,

Ik heb in Azie ook scooter gereden (in Ho Chi Minh, Hanoi en Bangkok o.a.) dus dat moet wel gaan lukken haha. Was benieuwd of de politie dit zou controleren daar..

Benieuwd of andere mensen nog iets te melden hebben..
samgeusens
Reiziger

Iemand nog? Ik vertek over een week :)
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Heb je berichtje even op Facebook gezet, hopelijk krijg je nog wat extra tips.
Bird
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Bird »

Ik zou Tanger, Casa en Agadir skippen en wat langer in andere plaatsen blijven hangen.
Chefchaouen (in de volksmond Chaouen genoemd) is uiterst relaxed. Je kunt er gewoon een paar dagen niks doen en jezelf op het plein van terras A naar terras B slepen en mensen kijken, heerlijk vond ik dat. Blijf daar wel van het 'spul' af dat er veel wordt aangeboden door louche mannen, voorkomt een boel narigheid.
Fez vind ik de mooiste stad, ik ben er nu 12 dagen geweest over twee reizen verdeeld en ik zou morgen weer gaan als het kon. De stad lijkt op de eerste dag een verschrikkelijk doolhof, maar hoe langer je blijft, hoe mooier het wordt. Echt, gun jezelf die tijd.

Chaouen en Essaouira zijn plaatsen met relatief veel backpackers.
Taxi's zijn goedkoop zolang je weet wat je moet betalen of als de meter aan gaat. Het loont om in je hotel te vragen wat een reële prijs is voor je op weg gaat.
En het loont enorm om in elk geval wat Frans te spreken, of een paar basiswoorden Berbers of Arabisch.
Volg mijn omzwervingen op http://reizigster.blogspot.com
samgeusens
Reiziger

Bird, bedankt!
Klinkt als een goed advies, hier heb ik wel wat aan! Gelukkig heb ik redelijk wat tijd, en is het dus ook mogelijk om op wat plaatsen goed te blijven hangen.
Sally

Bericht door Sally »

Je bent er sinds gister dus, wat leuk! De Ramadan begint al wel bijna dus dan zijn de mensen overdag vaker binnen. Ik zou Tanger, Tetouan en Chefchaouan (heel mooi stadje) Alhoceima in het noorden. Hier zie je veel Spaanse geschiedenis terug. Fes, Marrakesh, Agadir Ouarzazate (grootste filmstudio van de wereld) en Essaouira. Casablanca maximaal 1 dag. En de woestijn. Onderweg wordt er gestopt in kasbahs waar veel Amerikaanse films zijn gefilmd etc. En rondom Marrakesh kan je naar Ourika vallei, en veel culture dingen doen. Ik vond zelf Chez Ali leuk om te doen. En vraag toeristenbureaus hoe en wat en vergeet niet om altijd afdingen.
Rebec
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rebec »

Fes en Rabat vind ik allebei super leuke steden. Toen we een weekendje Marrakech deden, ben ik naar de Ourika Valley geweest, wat heel simpel en goedkoop te bereiken is.
Plaats reactie