Planning Cambodja, Laos, Noord Thailand

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
wiljanpasman

Planning Cambodja, Laos, Noord Thailand

Bericht door wiljanpasman »

Met twee vrienden willen we in ruime drie weken een stuk van Cambodja, Laos en het noorden van Thailand zien. Zelf kom ik op 18 juli aan in Siem Reap vanuit Vietnam en zij komen vanuit Thailand aan. Even een profielschets, we houden van culturele highligts bezichtigen maar hoeven na 3 tempels niet nog 8 tempels te zien en zijn geen echte museumbezoekers. Daarnaast houden we wel van een leuk avondje stappen en bezoeken daarom bekende plekken waar we backpackers willen ontmoeten. Tijdens onze reizen in Europa vonden we dit contact altijd erg mooi tijdens onze reizen.

Wat we graag willen zien in Cambodja zijn de Killing Fields, Pnomh Pnem en Ankhor What, in Laos Vientiane (kort) Vang Vieng (2 dagen) en Luang Prabang (3 a 4 dagen). Vervolgens willen we via de slow boat naar Thailand en willen we nog 4 dagen rondom Chang Mai doorbrengen waarna we vervolgens naar Bangkok reizen en zij vertrekken en ik mijn reis weer verder alleen doorzet in Thailand

We beginnen dus bij de tempels van Ankor What en willen dan via Battambang en Pnomh Pnem naar Laos. Met reistijd hebben we hier 9 dagen voor gepland.
In Laos willen we vervolgens dus Vientiane (1 dag, gehoord dat het niet heel speciaal is), Vang Vieng voor de backpacksfeer, en Luang Prabang bezoeken en vervolgens de slowboat pakken. Dit ook ongeveer in 9/10 dagen.
Vervolgens blijven we de overige 3 a 4 dagen in Chang Mai voor een citytripje en korte trekking. 7 a 8 aug willen we dan naar Bangkok waar zij 9 augustus vertrekken.

We vragen ons af of deze globale planning te doen is of dat we Laos moeten schrappen (liever niet). We beseffen dat het kort is en je ook wel 3 weken per land kan uittrekken maar die tijd hebben mijn twee vrienden helaas niet. Daarnaast zijn we ook niet zulke cultuurliefhebbers dat we elke tempel of elk museum willen zien.

Andere vraag van ons is de reis tussen Pnomh Pnem en Vientiane. Dit kan in 1 uur met het vliegtuig maar ergens heb ik gelezen dat je vanaf Pnomh Pnem via Pakse naar Vientiane kunt met een bus in 24u, heeft iemand hier ervaring mee. We zijn nog niet uit welke optie wij pakken.

Verder vragen we ons af hoelang je vanaf de grens van Laos (Huay Xai) naar Chang Mai bezig bent om te reizen. (als je smorgens vertrekt)

Alvast bedankt voor de tips, do's en don't
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: Planning Cambodja, Laos, Noord Thailand

Bericht door Tikva »

wiljanpasman schreef:Met twee vrienden willen we in ruime drie weken een stuk van Cambodja, Laos en het noorden van Thailand zien.
Ik haakte na dit lezen al af. Begin maar met schrappen. Reizen moet toch ook leuk blijven geen race wedstrijd.
In 3 weken tijd wil je niet een groot gedeelte van je tijd doorbrengen in de bus of boot toch. De meeste reizigers zullen je aanraden 4 weken uit te trekken voor alleen Laos.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Ralph
Reisexpert

Bericht door Ralph »

Ik heb dit stuk in 6 weken gedaan en vond dat soms al aan de korte kant, al heb ik wel meer plaatsen bezocht (zuid laos is ook fantastisch). Eerste tip is om battambang over te slaan.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik heb ruim 6 weken gedaan over Chieng Mai - Laos - Cambodja. Ik heb uiteindelijk een vlucht genomen van Pakse naar Siem Reap omdat ik voor mijn gevoel tijd te kort kwam.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

Ik kan je weinig uitleg geven aangezien ik de reistijdafstanden tussen de verschillende plekken niet vanbuiten weet.
Daarenboven is het ook helemaal onze stijl van reizen niet om zo snel te gaan.
Maar wat ik je wel wil meegeven is het volgende: je zegt naar Vang Vieng te willen gaan omwille van de backpacksfeer. Dan denk ik dat je hier nu wel bedrogen uitkomt - tenzij het opnieuw veranderd is - het tuben is afgeschaft en nu blijkt het een vrij doods stadje te zijn. De omgeving is echter wel heel mooi. Je kan er prachtige wandelingen en fietstochten maken.
Om jullie een idee te geven van de pracht van de landen - al weet ik wel dat niet iedereen zoveel tijd heeft - wij brachten 5 weken door in Cambodja, 6 weken in Laos. Ik wil nu totaal niet 'dikkenekerig' zijn maar moest ik de trip die jullie willen doen op 3 weken moeten maken - dan begon ik er niet aan. Lijkt me verschrikkelijk.
Aangezien je dit wel van plan bent: goede reis en veel plezier
wiljanpasman

Bericht door wiljanpasman »

Bedankt voor de tips, we gaan onze reisplanning aanpassen, een maand cambodja gaat niet lukken maar we trekken er wel 3 weken voor uit. Hebben jullie wellicht nog tips wat in cambodja de must sees zijn in 3 weken?
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

Enkele dagen Siem Reap - tempels van Angkor Wat. Je hebt 1 dag, 3 dagen en week passen om de tempels te bezoeken. Per tuktuk voor de verderafgelegen tempels en per fiets voor het gewone circuit.
Siem Reap heeft volgens mij wel een toffe barscene en uitgaansmogelijkheden. Zelf hebben we hier geen gebruik van gemaakt.

Phnom Penh: the killing fields en tuol sleng museum ivm de Rode Khmer en Pol Pot
Kep en Kampot: peperplantages, grotten, rijstvelden, .... voor de kust een klein eilandje, Rabit Island. Luieren, strand, zee
Je kan ook naar sihanoukville, duiken, zwemmen, strand. Uitgaan? Wij waren hier zelf niet

Kampong Cham: fietsen naar rijstvelden en tempels, leuke sfeer in een dorpje aan de mekong. Weinig toeristen
Kratie: zoetwaterdolfijnen.
Banlung: jungle trekking

Er zijn nog meer plekken, maar wij waren op bovenstaande en brachten hier 5 weken door.
Jullie beslissen dan om enkel Cambodja aan te doen op die 3 weken ipv jullie gekke route? :-)
Plaats reactie