Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam welke schoenen??

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
sjoerdvk

Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam welke schoenen??

Bericht door sjoerdvk »

Hoi mede avonturiers,

Ik zal eerst even kort vertellen wie ik ben en wat ik wil gaan doen. Ik ben Sjoerd van Kemenade 23 jaar oud en ga 2 juli 2014 mijn avontuur beginnen. Ik heb geen backpack ervaring, maar daar komt verandering in. Ik vlieg op genoemde datum naar Bangkok en begin daar mijn avonturier voor een duur van drie maanden. In deze tijd wil ik de landen Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam gaan bezoeken.

Even to the point.. Ik vind het lastig wat voor soort schoenen ik mee moet nemen. Ik ben erg actief en wil dus ook een aantal trekkings gaan doen zowel in Thailand, Laos als Vietnam. Ik zat te denken aan stevige schoenen om mijn enkels te beschermen. Nu ben ik naar Bever geweest en deze adviseerde me half hoge lederen of gore tex schoenen schoenen. De gore tex schoenen waren veel lichter en soepeler en vond ik dus ook fijner. Echter vraag ik me af hoe deze waterdichte schoenen reageren op de temperatuur in genoemde landen. Ik ben namelijk bang om zweetvoeten te krijgen en blaren te lopen.

Iemand ervaringen ik hoor het graag.. Kan er namelijk helemaal niets over lezen...
Andere tips zijn ook welkom ;)

Gr. Sjoerd
Jenny
Reisexpert

Re: Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam welke schoenen??

Bericht door Jenny »

Gortex ademt. Ik heb verschillende trekkings gemaakt op schoenen van Gortex, en ik vind het net als jij wel fijn om mijn enkels beschermd te hebben. Neemt niet weg dat er mensen zijn die trekkings op gympen doen, of zelfs op flipflops 8)7

Mijn ervaring is wel dat goede (dikkere) wandelsokken erg fijn zijn in de tropen. Die zijn weliswaar iets duurder, maar nemen extra vocht op en zitten beter waardoor je minder snel blaren krijgt.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
sjoerdvk

Bericht door sjoerdvk »

Hoi Jenny,

Nee inderdaad ik wil niet na een week mijn last hebben van mijn voeten. Maar jij had geen last van de warmte, waardoor je zweetvoeten/blaren kreeg. Ik heb het zelfde gevoel.. Ik lees dat velen op gympen, Teva sandalen of flipflops lopen.. Ik heb er geen ervaring mee maar kan me voorstellen dat trekking-schoenen wel fijn zijn...?? Van die sokken dat is inderdaad een goede tip!

Ik heb gekeken naar de Mammut T-Cirrus GTX.. als iemand ervaringen heeft..

Bedankt.

Sjoerd
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik ga niet beweren dat m'n voeten niet zweten als ik een trekking doe in de tropen. Het is warm, je verricht inspanning, je hebt dikkere schoenen aan. Tuurlijk zweet je, overal, dus niet alleen je voeten.

Maar meestal kan je douchen, schoenen uit en het is over ;)

Ik heb ook wel eens op ander schoeisel gelopen, het hangt erg van de tocht af. Loop je over paadjes waar ook brommers kunnen komen, dan volstaan sandalen of zelfs flipflops misschien ook. Loop je door de jungle zonder paden op zoek naar orangutans dan zijn hoge schoenen fijn. Ook als het geregend heeft en glad is, is hoog schoeisel handig.

Je weet vantevoren niet altijd wat je tegenkomt. Better safe than sorry.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
JonasHansel
Contacteer:

Bericht door JonasHansel »

Ik droeg in Cambodia gewoon goede kwaliteit sneakers (voor trips) of slippers. Een jungle zou je er waarschijnlijk niet mee doorkomen, maar voor dagelijks gebruik zijn ze meer dan voldoende.
Sandervh
Reisexpert

Bericht door Sandervh »

Op sneakers door de jungle is prima te doen hoor. Iedereen gaapte me aan het begin van de trekking wel aan, maar nergens last van gehad.
Reisagenda 2015: Maart '15 midweek skiën Oostenrijk - Mei "15 4 weken Colombia - Juni/juli "15 1 week Schotland En nu is het geld op...
Travelvideo: Living on the Edge - A bikers legacy through Vietnam
Travelvideo: Colombia 2015
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Sandervh schreef:Op sneakers door de jungle is prima te doen hoor. Iedereen gaapte me aan het begin van de trekking wel aan, maar nergens last van gehad.
Moet hier toch even op reageren :) Dit geldt helaas niet voor iedereen en voor iedere sneaker. Je moet voor veel dingen wel een beetje profiel hebben op je zool. Bij nat weer ben je anders helemaal nergens. Dat het goed is gegaan wil niet zeggen dat het ook veilig / slim is. Bij droog weer zal het prima werken, maar een regenbui heb je niet altijd in de hand.

Helaas zie ik nog te vaak mensen die op slippertjes een vulkaan beklimmen of mensen die op een avontuurlijke trekking gaan op eenvoudige sneakers waarbij het dan halverwege de trip mis gaat. Enkel verzwikt, geen grip bij gladde ondergrond dus iedereen op op deze persoon wachten etc etc.
Sandervh
Reisexpert

Bericht door Sandervh »

Haha, klopt had wel fijn zittende sneakers waarin ik geen blaren kreeg. En als het glad was had ik idd weinig grip, waardoor ik me af en toe van boompje naar boompje moest trekken om naar boven te komen. Maar het ging wel goed 8)7

Maar geef toe, denk in zulk soort dingen vrij simpel af en toe. Ik heb echte wanderlschoenen/bergschoenen iig in die regio niet gemist. Stel ik zou in nepal bijv. naar mount everest base camp gaan trekken zou ik wel goede schoenen aanschaffen.
Reisagenda 2015: Maart '15 midweek skiën Oostenrijk - Mei "15 4 weken Colombia - Juni/juli "15 1 week Schotland En nu is het geld op...
Travelvideo: Living on the Edge - A bikers legacy through Vietnam
Travelvideo: Colombia 2015
sjoerdvk

Bericht door sjoerdvk »

Haa allen,

Allereerst bedankt voor al jullie reacties. Na veel lezen, lang zoeken en veel vragen stellen heb ik een keuze gemaakt. Simpelweg is er geen perfecte schoen voor al deze verschillende klimaten en bezigheden. Ik heb mijn keuze als volgt gemaakt:

1. Allereerst heb ik gekeken of ik een lage of een halfhoge schoen wilde.
Daar was ik al vrij snel uit, het zal mij niet gebeuren dat ik tijdens een mooie trekking mijn enkel omzwik en daardoor de helft van mijn vakantie mank loop. Dan maar een iets hogere en warmere schoen.
2. Wat voor type schoen?
Na wat simpele research was het vrij gemakkelijk. Het werd een type A/B schoen.
3. Vervolgens had ik de keuze leer of gore-tex schoen?
Gore-tex schoenen zijn licht, soepel en ik dacht dat ze door de gore-tex goed ademend waren. Echter klopt dit niet. Doordat de luchtvochtigheid en de temperatuur in azie hoger zijn als in de schoen wordt de functie van de gore-tex omgedraaid. Hierdoor krijg je ontzettend warme zweetvoeten en zal het zweet niet afgevoerd worden.
Dan misschien toch maar leren schoenen. Het voordeel is dat ze beter ademen bij dit weer, maar het nadeel is dat ze zwaar, lomp en stuk zijn. Daarnaast heb je kans dat de schoen gaat schimmelen tijdens een lange trekking. Echter is dit wel goed te behandelen.

Oplossing
En toen wist ik het niet meer... Tot ik de Meindl Sahara schoenen tegenkwam. Ze zijn goed ademend, licht, soepel alleen niet waterdicht. Tja so be it... Echter zijn de schoenen wel sneldrogend. Ik heb de schoenen aangeschaft en ben bezig ze in te lopen. Ze lopen top op heden heerlijk. Het is alleen afwachten hoe het me gaat bevallen tijdens het backpacken, maar zodra ik het weet hou ik jullie op de hoogte....

Ik hoop dat andere er iets aan hebben.. Ik vond het namelijk een moeilijke keuze....

Gr. Sjoerd
Plaats reactie