Moldavië/Transnistrië

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Moldavië/Transnistrië

Bericht door WizardOfOss »

Iemand ervaring met Moldavië/Transnistrië? Kwam bij Djoser een reis daarheen tegen, net ook nog even de aflevering van 3 op Reis van een paar maanden geleden daarover gekeken, en begin er nu eigenlijk wel erg enthousiast van te worden. Maar zowel hier op ATG als bij de grote concurrent is er praktisch niks over te vinden...
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Re: Moldavië/Transnistrië

Tikva schreef:Moldavie wel eens naar gekeken (in combinatie met roemenie) maar had toen het idee dat er behalve wijn drinken niet zoveel te zien was. Roemenie staat nog wel hoog op de verlanglijst.
Vooropgesteld, de interesse kwam vooral voort uit het reisaanbod, al kijkend naar korte groepsreizen richting Oost-Europa kwam ik o.a. deze tegen. Roemenië (of in ieder geval Boekarest) lijkt me ook zeker erg interessant, maar ben domweg geen geschikte reis daarheen tegengekomen. Een ander land wat mijn specifieke interesse heeft is Wit-Rusland, maar daarvoor geldt hetzelfde verhaal.

Nu moet ik ook zeggen dat mijn interesse voor Moldavië vooral voortkomt uit een specifiek deel van dat land, het de facto onafhankelijke Transnistrië, waar de Sovjet-tijd nog voort lijkt te leven. Ligt een beetje in lijn met mijn fascinatie voor Noord-Korea wellicht...

Voor de rest lijkt het "echte" Moldavië evenals de andere landen in die hoek inderdaad te draaien om wijn (gelukkig ben ik dat de laatste jaren best lekker gaan vinden...), oude kloosters, dorpjes waar de tijd stil heeft gestaan en in de steden uiteraard restanten van de Sovjet-periode. Voor mij sowieso allemaal nieuw, mijn enige Oostblok-ervaring is een paar dagen Riga geweest in 2006.

Het verbaasde me eigenlijk vooral hoe weinig er over het land te vinden is, zelfs Noord-Korea lijkt hiermee vergeleken een toeristische bestemming. Zoals gezegd zowel hier als op Wereldwijzer vrijwel niks, voor een Lonely Planet moet je terugvallen op een enkel hoofdstuk van welgeteld 27 pagina's in hun "Eastern Europe"-uitgave, voor Rough Guide bestaat het land blijkbaar niet eens. Alleen op Wikitravel is wel wat informatie te vinden. Onbekend maakt onbemind of domweg niet de moeite waard?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Er zijn meer landen in de LP van oost Europa die er bekaaid vanaf komen...

Toen ik in 2011 in Oekraïne was, had ik bedacht dat het een mooie trip zou zijn om andere delen van de Oekraine te combineren met Moldavië. Het is er nog niet van gekomen.

Maar misschien een leuke bestemming voor de herfstvakantie (al is die maar een week...).
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

Wizzard: ik kan je een reisverslag uit 2009 bezorgen. Stuur me dan maar even een pb met je emailadres
Ik ben er zelf nog niet geweest
Gino_santi
Reiziger

Bericht door Gino_santi »

Afgelopen zomer het gebied zelfstandig bezocht. Als gevolg van een klein budget en slechte infrastructuur voor (westerse)toeristen niet heel veel van het land kunnen zien. Persoonlijk vond ik het een de lastigste landen waar ik heb gereisd.

Het openbaar vervoer is matig en het bezoeken van de wijnkelders is ons niet gelukt. We hebben 4 dagen geprobeerd om naar de wijnkelders te komen maar de meeste toertjes waren vol, of in het Russisch of niet de kelder was niet telefonische bereikbaar(4 dagen lang!).

Transnitrië was erg bijzonder. Lenin en sovjet-tanks op het centrale plein in hoofdstad, de mensen nors en goedkope drank. Dit is het dichtste dat ik bij de “Sovjet tijd” ben geweest.

Ik heb de Djoser reis ook bekeken. Die lijken echt heel veel uit het land te halen. Veel meer dan de verplichte highlights want als die die gaat bekijken ben je volgens mij naar 5 of 6 dagen wel klaar.
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Beetje laat, maar nog bedankt voor je reactie Gino, had hem totaal gemist. Als ik het zo hoor is het toch maar goed dat ik een georganiseerde reis doe...

Ben wel een tikje nerveus voor Transnistrië, die hebben laatst ook laten blijken wel iets te voelen voor een Krim-scenario. Nu ben ik niet zozeer bang voor m'n veiligheid, ik neem aan dat als het in dat gebied serieus gaat rommelen Djoser wel gepaste maatregelen zal nemen. Ik vrees echter eerder dat die maatregelen dan zullen zijn dat het stukje Transnistrië dan geschrapt wordt, en dat zou ik wel heel erg zonde vinden, dat is toch wat überhaupt mijn interesse in Moldavië gewekt heeft.

Heb overigens van de week het boek "Spelen tegen de Moldaviërs" van Tony Hawks uitgelezen, echt hilarisch. Niet zozeer een reisverhaal en in dat opzicht waarschijnlijk ook al wel behoorlijk gedateerd, maar de moeilijkheden om daar iets georganiseerd te krijgen komen er wel heel duidelijk in naar voren. Aanrader!
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

En ben alweer terug uit Moldavië. Het is echt een geweldige week geweest, Moldavië bleek een boeiend land, de organisatie was bij Djoser in prima handen, en we hadden een erg leuke groep. En hoewel het van mij best een paar graden koeler had mogen zijn mag ik over het weer eigenlijk ook niet klagen, zonnig, in de 20 graden, en slechts twee keer een beetje regen op momenten dat we er toch geen last van hadden.

De trip begon en eindigde in de hoofdstad Chisinau, geen stad met echte grote bezienswaardigheden, maar wel eentje waar de nog altijd voortdurende armoede uit de Sovjet-periode en de moderne welvaart heel dicht bij elkaar liggen. De belangrijkste straat van de stad, de Boulevard Stefan Cel Mare lijkt zo beroerd nog niet, maar dat is slechts een façade. Niet bepaald een bestemming op zich voor een stedentrip, maar wel een zeer geschikte eerste kennismaking met het land.

Van daaruit zijn we naar diverse kloosters geweest, en ook naar Cricova, 120 kilometer aan mijngangen welke nu gebruikt worden als wijnkelder, en uiteraard moet er dan ook geproefd worden...

Vervolgens naar Orhei Vechi, een dal waar een slingerende rivier voor een soort natuurlijke vesting gezorgd heeft, en als gevolg daarvan al eeuwenlang door diverse culturen bewoond werd. We verbleven daar in het dorpje Butuceni, landelijker dan dat kan het haast niet. Naast de archeologische opgravingen is het gebied vooral bekend om z'n grottenkloosters welke in de rotswanden zijn uitgehakt en deels nog altijd in gebruik zijn.

Daarna de lange rit naar Soroca in het noorden van het land, aan de Oekraïense grens. Hoogtepunt daar was de Roma-wijk, een van de rijkste bevolkingsgroepen van Moldavië, wat ze duidelijk laten zien in ware paleizen van huizen. Ook bij een fort geweest, en onderweg nog bij een nonnenklooster.

Vervolgens naar Tiraspol in het de facto onafhankelijke maar door niemand erkende communistische schurkenstaatje Transnistrië, waar zelfs Poetin z'n vingers niet aan wil branden. We waren daar op de Dag van de Arbeid, maar helaas geen grote parade of andere noemenswaardige evenementen. Ondanks hun hang naar Lenin en de Sovjet-Unie is Transnistrië juist stukken welvarender en moderner dan de rest van Moldavië. We zijn daar ook naar Bender geweest, een kleinere stad met een schitterend fort.

Terug naar Chisinau zijn we nog bij Etcetera geweest, een kleine biologische wijnmaker, en ook daar uiteraard weer uitgebreid proeven (en geen zielige bodempjes...). En in Causeni ook nog bij een verdiept gelegen kerk in Byzantijnse stijl geweest, van buiten ziet het er welhaast uit als een boerenschuur, maar van binnen schitterende fresco's (al was er nog een hoop restauratiewerk te doen).

Ook het eten is echt fantastisch geweest, veelal stevige kost met veel vlees, kaas en ook heerlijke groenten. En uiteraard steeds met een goed glas wijn of bier. Niet zo vreemd dan ook dat mijn tas bij terugkeer bijna 12 kg zwaarder was dan bij vertrek, heb er toch een leuk aantal flessen (wijn, cognac en likeur) in weten te proppen die gelukkig ook allemaal de vluchten hebben overleefd.
(toch wel eng als je dan op Schiphol vanuit het vliegtuig ziet hoe iemand je tas vanuit het ruim even anderhalve meter verder op een kar smijt, en er vervolgens nog even twee forse koffers bovenop kwakt. Nu weet ik ook wel dat ze niet al te zachtzinnig met de bagage om gaan, maar dit was gewoon echt ronduit lomp.)

Al met al is het een geweldige week geweest. Nu is Moldavië niet een land waar ik snel nog een tweede keer naar toe zou gaan, maar het heeft absoluut mijn interesse in de rest van het voormalige Oostblok gewekt. In de zomer eerst maar weer een keertje naar Japan, maar misschien toch maar eens kijken of in het najaar een weekje naar bijvoorbeeld Roemenië, Armenië of Georgië nog een optie is.
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Nog even de souvenirs van m'n Moldavië-trip:
(het valt vast niet op dat ik een klein neefje en nichtje heb, toch? :+ )

Afbeelding

En de voornaamste oorzaak van de 12kg die m'n tas bij terugkeer zwaarder was dan bij vertrek:

Afbeelding
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

WizardOfOss schreef: (het valt vast niet op dat ik een klein neefje en nichtje heb, toch? :+ )
Ik vroeg me al af wat je met dat rokje moest :) Zag later pas bovenstaande opmerking.
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Paul Jambers schreef:'Overdag is het een doodgewone jongen. Maar in het weekend hult hij zich in vrouwenkleren en gaat hij op zoek naar olijke poppekes.'
;)
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Een heel mooi reisverslag Wizz. Klinkt als een goede reis die je gemaakt hebt!

Ik zie nu op televisie beelden uit Moldavië (uitzending van Peter R de Vries) over misstanden in de wereld... Nu is hij in Moldavië op het platteland. Het onderwerp is vreselijk, maar de beelden van het land zijn wel heel mooi en interessant om te zien.
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Die armoede is inderdaad wel de andere kant van het verhaal. Nu zijn wij nog vast niet in de armoedigste delen van het land geweest, maar zelfs in Chisinau viel al wel op dat direct achter de nog redelijk goed uitziende Boulevard Stefan cel Mare al een hele andere wereld lag. En het leven op het platteland waar wij geweest zijn is al helemaal iets wat je je haast niet voor kan stellen, dat is 100 jaar terug in de tijd. En dan was het nu nog prachtig weer, maar moet je je voorstellen dat het 's winters flink vriest en er een stevig pak sneeuw ligt, dan is het toch een heel ander verhaal.

Met een van de gidsen hebben we het ook even over de salarissen gehad, zij verdiende als lerares €70 in de maand (het gidsen deed ze als bijbaantje), en verdienen en daadwerkelijk krijgen is in Moldavië ook niet altijd hetzelfde. En over pensioen moest je al helemaal niet beginnen, het is gewoon werken tot je erbij neervalt.

Er is een kleine toplaag die zich daaraan kan onttrekken, zeker in Chisinau zag je toch relatief veel dure auto's rijden, maar waarschijnlijk vallen die ook juist op omdat de meeste mensen zich in een trolleybus, minibusje of een oud barrel moeten verplaatsen. Vlakbij ons hotel zaten ook enkele echt westerse malls met dure winkels, ik ben daar zelf niet binnen geweest maar begreep van medereizigers dat het er ondanks een volle parkeerplaats toch akelig rustig was. Op de nabije rommelmarkt daarentegen was het knap druk...
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Zit nu die uitzending van Peter R. de Vries te kijken, dat gaat over iets anders dan ik had verwacht. Erg triest inderdaad, dat is toch een kant van het land die je al toerist niet direct mee krijgt.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

WizardOfOss schreef:Zit nu die uitzending van Peter R. de Vries te kijken, dat gaat over iets anders dan ik had verwacht. Erg triest inderdaad, dat is toch een kant van het land die je al toerist niet direct mee krijgt.
Ik heb het ook gezien. Het verbaast me niet dat je het als toerist niet ziet. Ik hoop dat er veel toekomstige reizigers de aflevering gezien hebben, en dat ze een klein bedragje willen doneren aan die stichting tegen kindermishandeling.

(Ik ben vast niet de enige malloot die begaan is met de mensen van het land wat ik bezoek.)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Erg mooi om allemaal te lezen. Dit land heeft mijn interesse ook, en dat al sinds geruime tijd. Ik ga nog eens proberen om met de auto daarheen te rijden vanuit Nederland.

70 euro per maand is zelfs in Laos voor een leraar te weinig. De hebben tegenwoordig ruim 200 euro. Men zou vanuit daar bijna nog beter af zijn om hierheen te komen...
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Plaats reactie