Info Noord-Chili, Bolivie en Zuid-Peru delen

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
zaratoestra
Reisexpert

Info Noord-Chili, Bolivie en Zuid-Peru delen

Bericht door zaratoestra »

De info die ik hier neerschrijf zijn een beetje onze ervaringen zoals we ze in 2012 beleefden. Ik heb dit op email gezet voor een lid van ATG. Ik pots het hier nog even want anderen zijn er misschien ook iets mee.

Wij bereisden Noord-Chili, Bolivie en Zuid-Peru als onderdeel van een jaar reizen. Dus we hadden meer tijd (tijdsindeling: 3 week, 6 week, 3,5 week) dit tussen mei en eind juli.
Klimaat was ok: zorg echter wel dat je warme sokken, sjaal, muts en thermisch ondergoed mee hebt. San Pedro kan koud zijn 's avonds (woestijn), La Paz ligt op grote hoogte (3500 dacht ik)

Ik geef even aan hoe wij het deden en wat wij super de moeite vonden. Voorts geef ik ook aan wat je naar onze bescheiden mening omwille van tijdsgebrek zou kunnen schrappen. Maar dat moeten jullie beslissen natuurlijk he.

Noord-Chili: Aankomst Santiago – vertrek uit Chili via San Pedro de Atacama via Salar de Uyuni Tour naar Uyuni, Bolivie
1, Santiago: wij waren moe van Paaseiland en sliepen vooral veel uit, aten veel te veel (de porties zijn hier ongelofelijk) en slenterden wat rond. Bleven hier 3 a 4 dagen denk ik. Niet zo een heel speciale stad. Druk, heeft wel wat Koloniale Spaanse Architectuur. Wij voelden ons in gans Noord-Chili nogal bedot omdat het allemaal zo Europees aanvoelt. Behalve dan San Pedro de Atacama – hier genoten we volop.
2, Dag uitstap naar die plek met die gekleurde huisjes Valparaiso. Ligt misschien 1 a 1,5 uur van Santiago per bus. Hier hadden we spijt dat we hier niet overnachten. Zeer toffe sfeer, mooie street-art/grafitti, vuile straten met vuilnis, leegstaande huizen (dit stoorde ons niet – droeg bij aan de sfeer). Mooi kerkhof, toffe stadsindeling met zijn stadsliften tegen de hellingen gebouwd. Alhoewel, we hadden ruimschoots de tijd om rond te kijken. Een toffe plek als je tijd hebt.
3, vanuit Santiago naar La Serena. Van het Koloniale La Serena staat bijna niets overeind omwille van een aardbeving. Dus vnl. nieuwbouw. Wij wandelden hier wat rond en deden een uitstap naar Isla Damas (per bus via 'woestijn' en grote cactussen naar de zee en zo een boottocht op zee naar verschillende kleine eilandjes. Zeer veel vogels (kalkoenarend, penguins, boobies, jan van genten, albatross??, pelikan, zeehonden, … Zeer toffe uitstap. Op 1 van de eilandjes mag je aan land om een wandeling van 1 uur te maken. Als we dit vergelijken met de Islas Bellestas uitstap in Peru in de buurt van Ica vinden we deze uitstap super tov de Islas Ballstas (minder dieren, meer volk, minder tijd, meer commercieel, minder goede uitleg over de diersoorten,...)
4, valle de Elqui, de wijnstreek op enkele (2 ??? ) uren rijden van La Serena. Toffe plek om paard te rijden, te wandelen, te fietsen, pisco distilerie te bezoeken ( pas op als je per fiets bent :-) )
Wij deden hier ook een uitstap naar een sterrenobservatorium.
5, Terug naar La Serena en vanuit La Serena de nachtbus naar San Pedro
6, San Pedro!!!!!!! Zo een zot dorpje. Zeer toeristisch met zijn winkeltjes, restaurants, cafe's, reisbureautjes...doch het voelt zo niet aan! Stoffen straatjes, ongeplaveid, kleine adobe – lemen huisjes, zeeer mooie sfeer, prachtige sterrenhemel omdat het zo ver van alles ligt, super toffe uitstappen te maken in de omgeving;
bv. Valle de la luna/valle de las animas: kan per fiets vanuit SP, kan ook met een tour geboekt worden. Wij vonden dit wel echt een topper. Deden dit met een tour. De afstand per fiets is nog serieus de moeite, moeilijke weg – zandwegen, bergop, super warm en in de zon, de zonsondergang is prachtig en het is echt wel jammer om die te missen maar aan de andere kant gekkenwerk om dan nadien in het donker nog te moeten terugkeren naar SP. Dus ik zou een toertje boeken.
Wij deden nog een uitstap naar een meer (wil ik wel eens opzoeken voor jullie als jullie besluiten er heen te gaan. Doch zou ik deze uitstap niet doen – tijdsgebrek)
Ook tof hostel waar je zelf kan koken – kan je de naam bezorgen. Wij sliepen toen op een dorm. Chili is het duurste land van deze 3
aja, zeer lekkere kip aan het spit met frieten. De beste kip van gans mijn leven. 'Tjutie'- Tsutie??'
Amaai, niet normaal...wij gingen er echt wel om de andere dag. Bleven 7 a10 dagen in SP. De karkas van onze geroosterde kip namen we mee naar 'huis' om er soep van te koken.
Opgelet met San Pedro: ligt op grotere hoogte.
Optie: vanuit Santiago per bus verlies je volgens mij veel kostbare tijd om te reizen. Lange afstand (La Serena, Isla Damas, Valle d'Elqui zou ik niet aandoen moest ik jullie zijn. Is wel eens leuk maar geen toppers.
Vanuit Santiago kan je wel vliegen naar de stad in de buurt van SP. Opgepast met hoogteziekte: van zeeniveau naar grote hoogte. In ons hostel zagen we mensen met hoogteziekte. Niet leuk!!!
Andere optie: Lima – Arequipa – zo naar de grens Peru/chili (Arica) en zo naar SP. Wij deden deze weg niet – dus je gaat zelf moeten opzoeken.
Hoe je het ook draait of keert je gaat nachtbussen moeten nemen. Wij hadden meer tijd maar deden dit af en toe ook.

Ik vind SP echt wel een topper op onze ganse reis. Soms praten we er nog over en de mensen die er geweest zijn delen onze mening.
Dus echt wel proberen doen hoor. Een zeer toffe manier om naar Bolivie te gaan is via de Salar de Uyuni toer van 3 dagen. Het eerste stuk van die toer aan de Chileense grens is prachtig met zijn meren (laguna blanca, laguna colorada, laguna verde!!!!!! adembenemend.
Boek je toer bij een respectabele organisatie en probeer hier geen geld te beknibbelen. Kan je later de naam van onze organisatie wel doorgeven (lekker en genoeg eten, stops onderweg, tijd onderweg, niet met 8 in een jeep – slechts 6 personen,...)
Waarmee ik dan niet bedoel dat je een exclusieve toer van honderden euro's moet kopen – tenzij je dit wil.

Ok, dan ben je nu officieel in Bolivie. Visa on arrrival aan de grenspost iets buiten SP de Atacama.
De toer is fantastisch!! neem wat koekjes mee en voldoende water. Er is voldoende eten maar niet altijd wanneer jij honger hebt :-)
Uyuni – wij sliepen hier een nacht. Je kan ervoor kiezen om direct door te reizen omwille van tijdsgebrek.
Wij gingen van Uyuni op enkele uren rijden – slechte weg omwille van werkzaamheden naar Potosi. Potosi met die zilvermijn. Mijn bezochten we niet maar wandelden wel enkele dagen rond in het stadje. Mooie koloniale architectuur, smalle straatjes, op grote hoogte en dat voel je echt wanneer je bergop met omgeven door uitlaatgassen van die 'micro's'/ busjes.
Zeer mooie kloosters – bezoek er zeker 1tje zou ik zeggen... prachtig uitzicht op de omgeving vanaf het dak!! Ik kan je meer info bezorgen als je wil.
Vanuit Potosi op enkele uren rijden naar Sucre, la ciudad blanca.
Wij vonden hier echt wel niets aan. Inderdaad een witte stad met geverfde huizen, kerken,... Hier had ik wat last van indrukkenvermoeidheid maar als ik moet kiezen tussen Potosi en Sucre kies ik voor Potosi. Kleiner, charmanter, minder stad maar meer dorp,....
Uitstap vanuit Sucre naar de markt van Tarabuco. Nogal toeristisch, doch geen spijt van want we hadden er toffe interactie met een oud dametje in lokale klederdracht die we op kip trakteerden op het marktplein. Leuk om rond te slenteren op de oude markt en te genieten van het kleurenspectacel. Je hebt ook een nieuw stuk markt en dit blijken 'standaard' winkels met hetzelfde 'gerief' te zijn.

Dan vanuit Sucre namen wij de nachtbus naar La Paz – koud 's nachts!!!!!!!! dekentje??
La Paz is een toffe plek om rond te wandelen. Koloniale architectuur, de markjes, …
Ook een wandeling in 2 prachtige valleien in de omgeving mogelijk. Wij hebben dit op maat laten maken voor ons – geen enkele reisbureau biedt dit standaard aan. De palca canyon. valle de las animas ??? Zeer mooi maar niet van de poes.

Dan een toer naar Rurrenabaque!!!!!! Wij deden dit 1 dag per jeep, 2 dagen fietsen, 3 dagen per boot. Een ervaring!! Ik zou Rurre zeker niet overslaan maar zou jullie adviseren om te vliegen; Er gaat ook een bus (18 uren rijden) naar Rurre over niet zo goede, vrij gevaarlijke (kliffen, haardspeldbochten,...) weg. Vliegen is echt niet zo duur. 50 euro ofzo
En scheelt je echt veel tijd.
Excursie vanuit La Paz naar de death road – fietstocht!! Echt wel een aanrader, zeer mooie omgeving,....

Wat is Rurrenabaque? Overstromingsgebied van de Amazone rivier – de pampas zoals ze dit noemen. 3 daagse standaard excursies vanuit Rurre (in Rurre of in La Paz te boeken) Bieden allemaal hetzelfde aan tegen +- dezelfde prijs. Pakketen in La Paz zijn goedkoper dan in Rurre. Scheelt misschien 10 euro in prijs;
Wat doe je? Je maakt verplaatsing per jeep van Rurre naar de plek waar je per bootje op het water kan. Dan vaar je met een bootje naar accomodatie en spot dieren onderweg. Vanuit de accomodatie doe je verschillende trip ( spotten van kaaimanogen in het donker met lamp, zonsondergang bekijken, vissen op piranhas, dieren spotten, naar een andere plek om zoetwaterdolfijnen te zien.
Wat zie je? Verschillende dieren: toekan, hoatzin vogel/serere, kaaimannen, aligotor, reuze otter, capibara, zoetwater dolfijn, verschillende apen (brulaap, …) aalscholver, schildpad, verschillende andere vogels!!!!!!!!!!!!
Een topper!!! Neem ook wat koekjes mee!!
Echt een highlight van onze trip. Lekker eten bij Juliano's.

Vlieg terug naar La Paz

Wij deden vanuit La Paz een uitstap – excursie naar Tiwanaka opgraving. Wij vonden dit interessant maar zijn dan ook voor architectuur/ archeologie. Zelf te bepalen of je hier tijd voor hebt of niet.

Dan het titicacameer met Copacabana. Leuke plek!!! Zeer mooie accomodatie. Kan er nu even niet opkomen maar laat jullie later meer weten. Is echt super!!! Prachtige locatie van accomodatie en super mooi ingerichte 'huisjes'. Wij kregen dit als cadeau van onze vrienden!! Ik wou dat we er langer bleven.
Leuke klim op de Calvarie – kruistocht van jezus – berg met prachtige zonsondergang. Neem een zaklamp mee!!!
Echt een aanrader Copacabana. Zeer lekkere forel aan de oevers van het meer.
Uitstap naar Isla del Sol. Probeer hier te overnachten (eerst naar het noordereiland – prachtige zonsondergang, 1x slapen) dan te voet naar de zuiderkant. 1X slapen en 's morgens de boot terug of heel vroeg 's ochtends beginnen, flink doorwandelen en de boot nemen 's avonds aan de zuiderkant terug naar Copacabana.

Dan verlaat je via hier Bolivie en ga je naar Peru.
Wat zou ik jullie zeker aanraden in Bolivie?
Salar de Uyuni tocht!!!!!!
Potosi en niet Sucre??
La Paz
Rurrenabaque!! Dit mag je echt niet missen!!! Prachtig
Copacabana en probeer zeker 1 overnachting op Isla del Sol. !!

Dan ben je nu officieel in Peru. Wij bezochten de Islas Flottantes en Puno niet maar reisden via Juliaca door naar Arequipa.
Arequipa: een toffe plek om wat rond te hangen; huizen en kerken uit die witgrijze vulkaansteen opgetrokken.
To do: het santa catalina klooster!!!!!!
Wat moet je zeker eten: ceviche. Wij hebben hier een goed familieadres voor van een restaurantje dat al tientallen jaren uitgebaat word van vader op zoon of dochter op moeder.
Niets lekkerder dan om 11 uuur 's morgens ontbijt met bier, ceviche en gepaneerde inktvis en vis :-)
Vanuit Arequipa kan je een tocht dan naar de colca canyon. Wij hadden toen 'weinig' tijd over (sorry jongens, wil niet blaze doen of vervelend, maar onze reis was bijna ten einde nog 3 weken te gaan en dan terug naar Belgie dus de 'paniek' sloeg een beetje toe.
Wij boekten dus een toertje naar de colca canyon. 3 dagen dacht ik. Je hebt er ook van 2 dagen.
Probleem is dat we bij mensen (fransen, en peruvianen) in de groep zaten met het gemiddelde fitheidsniveau van een dode lama.Ging dus heel traag, irriteerde ons mateloos,....
Natuur is ok, maar niet het mooiste dat we ooit al zagen. Wij vonden die palca canyon vanuit La paz stukken mooier. Das iets dat jullie zelf gaan moeten bepalen. Je kan ook alles op jezelf doen. Accomodatie in de canyon is mogelijk!!

Dan naar Cusco. Cusco is echt wel prachtig zunne!! Zeer toffe koloniale architectuur, mooie musea, zeer leuke archeologische opgravingen in de buurt.
bv. Q'Enko, Puca pucara, saqsaywaman,...
Dit kan je te voet doen vanuit Cusco naar het schijnt. Wij deden dit met een toertje.
In de buurt van Cusco heb je de heilige vallei: pisac, ollantaytambo, …
Als je hier dingen van wil doen raad ik je aan om dit te doen voor je naar Machu Picchu gaat. Want ondanks het feit dat ik die ruines zeer mooi vond, zullen er vast wel mensen zijn die dit in vgl. met MP de moeite niet vinden.

Je kan vanuit Cusco op verschillende manieren naar MP.
Per trein, met 4 daagse excursie (fieten, wandelen naar MP), via voettrektochten, per bus naar Santa Maria (ofzo??) en dan te voet voor enkele uren langs de spoorweg naar Agias Calientes)
Vanuit Aguas calientes (het toeristendorp aan de voet van de MP berg) kan je te voet naar MP of ook met een busje. Het is goed te doen om te voet te gaan maar toch wel een ingrijpend, uitputtend klimmetje...

Dan terug naar de kuststreek richting Lima??
Nazca lijnen deden wij niet. We waren er, een zeer armtierig plekje maar hadden 's ochtends mist. Hadden geen zin om langer te blijven rondhangen.
Ica, hier kan je sandboarden. Er is ook een klein kunstmatig meertje. Niet zo speciaal maar wel eens tof.
Vanuit Paracas deden wij de uitstap naar de Islas Ballestas. Zoals beschreven onder Chili. Die uitstap vonden we in vgl. met Isla Damas echt wel een teleurstelling.
Wat zou ik jullie aanraden? Maar jullie zijn hier echt wel vrij in he :-) Ik zou Paracas, Islas Ballestas en Ica en misschien ook Nazca ?? overslaan en vanuit Lima direct naar Cusco vliegen. Spaart je veel tijd uit die je kan spenderen in Rurrenabaque, de pampas.

Lima, geloof de reisgidsen niet echt die zeggen dat het gevaarlijk is. Gebruik gewoon je gezond verstand. Wij sliepen in het centrum. :-) Kan je de gegevens van ons hostel bezorgen. Zeer toffe plek. Precies een klein museumpje.
Leuk om even in het oude centrum rond te wandelen. Niet perse langer dan enkele dagen blijven.

Dit is de info die ik jullie kan verstrekken.
Wat ik jullie mogelijks zou kunnen voorstellen om te doen. Omdat ik persoonlijk vind dat je Rurrenabaque niet mag missen.

1, Lima → Vlucht naar Cusco of per bus?? → Cusco + MP en omgeving (heilige vallei??) → Arequipa (al dan niet met Colca Canyon (onze ervaring was zeer sterk gekleurd door die onfitte mensen :-( ) → Copacabana – Isla Del Sol (overnachten!!!) → La Paz → vlucht naar Rurrenabaque (vlucht terug naar La Paz/ofwel vlucht vanuit Rurrenabaque naar bv. Sucre??) → Potosi → Uyuni toer naar san pedro de atacama .
Op die manier zie je hoeveel tijd je nog over hebt en kan je op het einde misschien vanuit Arica nog richting Lima rijden en dan Nazca en Ica en/of Paracas nog meenemen.

Dit is volgens mij echt een vette trip!!!
Bekijk het maar even en als er nog vragen zijn zijn jullie altijd welkom.
ubiytsa
Reisexpert

Re: Info Noord-Chili, Bolivie en Zuid-Peru delen

Bericht door ubiytsa »

^O^

Ik ga eens kijken wat voor tips ik eruit kan halen voor mijn reis :)
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
JT83

Re: Info Noord-Chili, Bolivie en Zuid-Peru delen

Bericht door JT83 »

wow, zeer uitgebreid! Heel erg bedankt, top!
Plaats reactie