Ook ik ben bezig met het plannen van een reis

Ik ben namelijk van plan een reis te maken van maximaal een jaar, waarbij ik naar Zuid-Oost Azië wil gaan, daar een tijd rondtrekken (Thailand/Maleisië/Myanmar/Laos/Cambodja/Vietnam of een gedeelte hiervan), en dan doorreizen naar een ander gebied/land.
Vliegen naar Bangkok ga ik dus sowieso doen, maar ik weet nog niet hoeveel tijd/zin ik heb om daarna verder door te reizen en waarheen. Naar Japan wil ik ook, maar het zou kunnen dat ik tussen Zuid-Oost Azië en Japan nog is terecht kom op Sumatra, Java, Borneo of de Filipijnen. Of dat ik tegen die tijd opeens meer zin heb in India dan in Japan, zie ik ook nog wel gebeuren.
Als ik dit (planloze) plan ga volgen lijkt het me dus niet handig om vliegroutes vast te leggen, de combi/wereldtickets zijn dan dus ook niks voor me.
Eigenlijk zie ik 't zo voor me: Ik ben bijvoorbeeld na een paar maanden in Hanoi, en ik denk: heb 't wel gezien hier in ZO-Azië, ik wil verder, effe kijken waar ik goedkoop heen kan -> naar Hong Kong voor 50 euro? mooi doe ik dat

Lijkt me dus wel relaxed om op die manier te reizen, maar ik vraag me af wat de ervaren reizigers ervan vinden? Is het misschien toch beter om van tevoren keuzes te maken voor bepaalde landen/gebieden (omdat ik een aantal dingen over het hoofd zie ofzo die bij zo'n reis komen kijken?).
Daarnaast hoor ik het graag als je ervaring hebt met reizen op deze manier en tips (o.a. kostenbesparende) zijn welkom!
Gegroet,
Daan