Lange reis zonder plan

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Brasov
Wereldreiziger

Lange reis zonder plan

Bericht door Brasov »

Hoi,

Ook ik ben bezig met het plannen van een reis :D en zit een beetje te twijfelen in hoeverre ik bestemmingen moet vastleggen (o.a. voor het boeken van vliegtickets).

Ik ben namelijk van plan een reis te maken van maximaal een jaar, waarbij ik naar Zuid-Oost Azië wil gaan, daar een tijd rondtrekken (Thailand/Maleisië/Myanmar/Laos/Cambodja/Vietnam of een gedeelte hiervan), en dan doorreizen naar een ander gebied/land.

Vliegen naar Bangkok ga ik dus sowieso doen, maar ik weet nog niet hoeveel tijd/zin ik heb om daarna verder door te reizen en waarheen. Naar Japan wil ik ook, maar het zou kunnen dat ik tussen Zuid-Oost Azië en Japan nog is terecht kom op Sumatra, Java, Borneo of de Filipijnen. Of dat ik tegen die tijd opeens meer zin heb in India dan in Japan, zie ik ook nog wel gebeuren.

Als ik dit (planloze) plan ga volgen lijkt het me dus niet handig om vliegroutes vast te leggen, de combi/wereldtickets zijn dan dus ook niks voor me.

Eigenlijk zie ik 't zo voor me: Ik ben bijvoorbeeld na een paar maanden in Hanoi, en ik denk: heb 't wel gezien hier in ZO-Azië, ik wil verder, effe kijken waar ik goedkoop heen kan -> naar Hong Kong voor 50 euro? mooi doe ik dat :)

Lijkt me dus wel relaxed om op die manier te reizen, maar ik vraag me af wat de ervaren reizigers ervan vinden? Is het misschien toch beter om van tevoren keuzes te maken voor bepaalde landen/gebieden (omdat ik een aantal dingen over het hoofd zie ofzo die bij zo'n reis komen kijken?).

Daarnaast hoor ik het graag als je ervaring hebt met reizen op deze manier en tips (o.a. kostenbesparende) zijn welkom!

Gegroet,
Daan
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: Lange reis zonder plan

Bericht door Tikva »

Aangezien je maar naar een continent gaat en dan nog eentje waar je heel veel lowcost airlines hebt is het in jouw geval inderdaad niet nodig om van te voren tickets te kopen.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Let wel even op hoe het zit met visa. Soms is ticket het land uit vereist voor visum on arrival.
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

Een rtw ticket is dan helemaal niet nodig - want je blijft maar in 1 continent.
Als vereiste kan de luchtvaartmaatschappij die je meeneemt wel eisen dat je een terugvlucht hebt bij vertrek hier uit Nederland of Belgie. Zij zijn verantwoordelijk voor je en in het geval dat het land van bestemming je weigert moeten zij opdraaien voor de terugtransportatie kosten.
Enfin, Je hebt ook tickets heen en terug naar bv. Bangkok, Singapore, KL, Jakarta, die een jaar geldig zijn. De vliegdata heen en terug liggen dan vast maar kunnen voor 150 euro extra vervroegd of verlaat worden. Als je dan de datum neemt waar jij denkt terug te keren en terug aan het werk moet ofzo dan zit je helemaal goed. Krijg je heimwee kan je op basis van beschikbaarheid voor 150 euro vroeger naar huis. Ticket blijft wel maar 1 jaar goed. Bovenstaande bestemmingen vallen goed binnen de streek waar jij denkt te gaan reizen. Wij boekten ons ticket naar Bangkok vertrek eind maart tot eind december terug uit Bangkok bij Killroytravel voor 730 euro.
Vanuit BKK (bangkok) was goedkoper dan naar Singapore of KL
Zoals reeds aangegeven zijn er veel lowcostairlines: airasia, jetstar, tigerair, en nog vele andere
Als je flexibel bent in tijd - wat je met zo'n tijdspanne van reizen wel bent, kan je heel goedkoop met hen naar China, Japan (al is dit wel iets duurder dan bv. 20 euro) (Vanuit Hong kong kan dit goedkoop), eilanden van Indonesie, Maleisisch Borneo.
Wat India, Sri Lanka, Nepal betreft heb ik geen idee van de prijzen.
Veel succes met 'inlezen'. Wanneer is het vertrek gepland
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

Hoi Daan,

Ik reis inmiddels al twee jaar op die manier door Zuid-Oost Azië : )
Verschil is misschien wel dat ik minder op geld hoef te letten, omdat ik werk op freelancebasis en ik dus in principe overal kan werken. Als ik dus eens wat meer uitgeef, kan ik daarna weer even een poosje wat meer/langer gaan werken. Ook heb ik alle tijd; de rest van mijn leven, of zolang ik opdrachten krijg : )
Ik plan eigenlijk nooit dingen, behalve wanneer vrienden me komen opzoeken : )
Ik vind het vreselijk moeilijk om dingen te plannen en vast te leggen (niet alleen op reis ^^) en ik geniet erg van de vrijheid die ik mezelf daarin geef/kan geven.
Soms, of eigenlijk vaak, betekent het wel dat je de hoofdprijs betaalt. Niet alleen voor tickets (die bij lowcost airlines hier altijd een stuk goedkoper zijn als je ze vroeg boekt), maar ook voor bijvoorbeeld accommodaties, want vaak als je je verblijf voor weken of zelfs maanden vastlegt, krijg je korting. Dit is bij mij vaak niet het geval, omdat ik dus meestal niets wil vastleggen.
Visa zijn inderdaad een thema. Zo ben ik in december naar Thailand gegaan om vrienden op te zoeken, maar ik wist nog niet hoe lang ik wilde blijven. Voor de zekerheid heb ik in Kuala Lumpur voor vertrek maar een 60-dagen visum gekocht, omdat ik geen zin had in visum-toestanden tijdens mijn verblijf daar. Uiteindelijk was ik na tien dagen weer terug in Maleisië en had ik m'n visum dus voor niets gekocht.
Ik heb het ook al een paar keer andersom gehad. Dat ik dacht maximaal 15 dagen in Thailand te blijven, maar dat ik uiteindelijk toch besloot langer te blijven. Dan moet je bijvoorbeeld visa-runs doen, wat de nodige stress met zich kan meebrengen.
Ik zit hier niet zo mee. Voor mij is het hebben van die vrijheid belangrijker dan geld of tijd. Maar dit zijn wel dingen waar je rekening mee moet houden als je zo wilt reizen.
Voor sommige landen is het ook lastiger om een visum aan te vragen. Of het duurt langer. Ook dat zijn dingen waar je op voorbereid moet zijn.

Wel een geweldig plan, hoor! ^O^
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
Travelator
Reisexpert

zaratoestra schreef:Een rtw ticket is dan helemaal niet nodig - want je blijft maar in 1 continent.
Als vereiste kan de luchtvaartmaatschappij die je meeneemt wel eisen dat je een terugvlucht hebt bij vertrek hier uit Nederland of Belgie. Zij zijn verantwoordelijk voor je en in het geval dat het land van bestemming je weigert moeten zij opdraaien voor de terugtransportatie kosten.
Enfin, Je hebt ook tickets heen en terug naar bv. Bangkok, Singapore, KL, Jakarta, die een jaar geldig zijn. De vliegdata heen en terug liggen dan vast maar kunnen voor 150 euro extra vervroegd of verlaat worden. Als je dan de datum neemt waar jij denkt terug te keren en terug aan het werk moet ofzo dan zit je helemaal goed. Krijg je heimwee kan je op basis van beschikbaarheid voor 150 euro vroeger naar huis. Ticket blijft wel maar 1 jaar goed. Bovenstaande bestemmingen vallen goed binnen de streek waar jij denkt te gaan reizen. Wij boekten ons ticket naar Bangkok vertrek eind maart tot eind december terug uit Bangkok bij Killroytravel voor 730 euro.
Vanuit BKK (bangkok) was goedkoper dan naar Singapore of KL
Zoals reeds aangegeven zijn er veel lowcostairlines: airasia, jetstar, tigerair, en nog vele andere
Als je flexibel bent in tijd - wat je met zo'n tijdspanne van reizen wel bent, kan je heel goedkoop met hen naar China, Japan (al is dit wel iets duurder dan bv. 20 euro) (Vanuit Hong kong kan dit goedkoop), eilanden van Indonesie, Maleisisch Borneo.
Wat India, Sri Lanka, Nepal betreft heb ik geen idee van de prijzen.
Veel succes met 'inlezen'. Wanneer is het vertrek gepland
Zara:
Wat jij bedoelt is geen ticket terug, maar een ticket het land uit.
Jouw post schept wel enige verwarring zo... (of heb ik het nu mis??)
Er is voor een visumaanvraag (voor zover ik weet) niemand die ooit eist dat je een ticket hebt naar je land van herkomst. Wel moet je bij aankomst of bij de aanvraag van een visum vaak kunnen aantonen dat je een land weer verlaat. Dit hoeft dus geen terugvlucht te zijn, maar je zou gewoon een goedkoop ticket kunnen boeken naar een willekeurig land en dat vervolgens niet gebruiken... Soms kom je met een treinkaartje of een boot ticket ook al een heel eind : )

zaratoestra
Reisexpert

Je hebt totaal gelijk Travelator. Mea culpa :-)
Travelator
Reisexpert

zaratoestra schreef:Je hebt totaal gelijk Travelator. Mea culpa :-)
Maar begrijp ik dan goed dat jullie dus wel een retourticket hebben gekocht omdat je in de veronderstelling was dat dit verplicht was?

zaratoestra
Reisexpert

nee. wij hebben een ticket gekocht heen en terug omdat we al wisten wanneer we terug kwamen. :-) Maar inderdaad, mijn voorgaande post was onduidelijk.
Nu hebben wij bv. een ticket van Jetstar vanuit Darwin naar Denpasar, Bali geboekt. Op zich moeten we een ticket het land uit hebben en vraag mij nu af of ik een ticket uit Indonesie zou kopen binnen de 30 dagen ( de tijd die een visa on arrival je geeft) of een ticket het land uit binnen de 60 dagen (30 dagen VOA + 30 dagen eenmalige verlenging in een immigratie kantoor)
Wat denken jullie??
Globetrot
Reisexpert

Bericht door Globetrot »

Het goedkoopst is waarschijnlijk een enkeltje naar Bangkok. Ik weet niet wanneer je weg wilt, maar wel dat dat - als je flexibel bent - al kan vanaf 218 euro met Norwegian vanaf Hamburg.

Als je heel vroeg in gaat checken, kun je zien of ze je laten boarden. Lukt dat niet, dan boek je toch snel met je creditcard het allergoedkoopste ticket om Thailand weer uit te komen binnen 30 dagen.

Je kunt van te voren thuis al uitvogelen, wat eventueel een optie zou kunnen zijn, waar je eventueel echt gebruik van zou kunnen maken. Op skyscanner.nl heb je de mogelijkheid om bij de vertrekluchthaven ("van") Thailand in te voeren en als destinatie ("naar") overal op te geven. Wil je helemaal vrij zij, dan boek je gewoon de goedkoopste optie en maakt het helemaal niet uit, of je op de eerste dag of op de 30e dag een ticket hebt, zolang je maar kunt bewijzen dat je het land gaat verlaten.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

zaratoestra schreef:Nu hebben wij bv. een ticket van Jetstar vanuit Darwin naar Denpasar, Bali geboekt. Op zich moeten we een ticket het land uit hebben en vraag mij nu af of ik een ticket uit Indonesie zou kopen binnen de 30 dagen ( de tijd die een visa on arrival je geeft) of een ticket het land uit binnen de 60 dagen (30 dagen VOA + 30 dagen eenmalige verlenging in een immigratie kantoor)
Wat denken jullie??
Een ticket binnen 60 dagen (dus VOA 30 dagen + verlenging) is goed voor Indonesie.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Travelator
Reisexpert

zaratoestra schreef:nee. wij hebben een ticket gekocht heen en terug omdat we al wisten wanneer we terug kwamen. :-) Maar inderdaad, mijn voorgaande post was onduidelijk.
Nu hebben wij bv. een ticket van Jetstar vanuit Darwin naar Denpasar, Bali geboekt. Op zich moeten we een ticket het land uit hebben en vraag mij nu af of ik een ticket uit Indonesie zou kopen binnen de 30 dagen ( de tijd die een visa on arrival je geeft) of een ticket het land uit binnen de 60 dagen (30 dagen VOA + 30 dagen eenmalige verlenging in een immigratie kantoor)
Wat denken jullie??
Ik denk (niet zeker) dat als je een uitreisticket wilt met een datum binnen 60 dagen, dat je van tevoren een (60-dagen) visum moet kopen. Maar als je van tevoren het 60-dagen visum koopt, heb je weer geen uitreisticket nodig haha
Of tenminste, dat was op het immigratiekantoor in KL het geval. Ik heb het daar nagevraagd.

Als je gaat voor een VOA van 30 dagen, moet je denk ik ook een ticket binnen die 30 dagen hebben, ook als je van plan bent om je visum te verlengen.
Maar misschien weet Jenny raad : )

Travelator
Reisexpert

Jenny schreef:
zaratoestra schreef:Nu hebben wij bv. een ticket van Jetstar vanuit Darwin naar Denpasar, Bali geboekt. Op zich moeten we een ticket het land uit hebben en vraag mij nu af of ik een ticket uit Indonesie zou kopen binnen de 30 dagen ( de tijd die een visa on arrival je geeft) of een ticket het land uit binnen de 60 dagen (30 dagen VOA + 30 dagen eenmalige verlenging in een immigratie kantoor)
Wat denken jullie??
Een ticket binnen 60 dagen (dus VOA 30 dagen + verlenging) is goed voor Indonesie.
Ah, ok!
Was ik te snel : )

zaratoestra
Reisexpert

Jenny schreef:
Wat denken jullie??
@ Jenny: niet dat ik aan u twijfel hoor :-) maar hoe weet je dat dit nog niet veranderd is? :-)
zaratoestra
Reisexpert

Aja, Travelator:
Dat 60 dagen visum kunnen wij op voorhand niet aanvragen in Belgie aangezien we de 90 dagen geldigheidsregel overschrijden.
We zouden het kunnen aanvragen in Perth of Darwin volgens enkele bronnen maar op de website die ik ervan vond vind ik geen eenduidige info terug. En tevens willen we hier niet teveel moeten 'achterlopen' in Darwin of Perth.
Ik kan nu wel een goedkoop ticket van Medan naar bv. Penang boeken via airasia maar dan vraag ik mij af of dit binnen 30 dagen of 60 dagen moet? Volgens Jenny is 60 dagen goed.
Wij vliegen van Darwin naar Bali, Indonesie
Plaats reactie