Van Melbourne naar Cairns

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Plaats reactie
MaggyB

Van Melbourne naar Cairns

Bericht door MaggyB »

Hallo allemaal,
Over anderhalf jaar is het dan eindelijk zover... een reis maken naar Australie.
Nu ga ik samen met mijn vriend en willen met een auto de oostkust langs gaan.
Dit allemaal in zo een 7 a 8 weken.
Heeft iemand tips wat we absoluut niet moeten missen en hoe je zo'n reis gaat plannen.
Ik ben benieuwd naar jullie tips

Groetjes,
Francine
Reisexpert

Re: Van Melbourne naar Cairns

Bericht door Francine »

Je vraag is nog vrij algemeen. Waar ben je naar op zoek: wil je vooral feesten? Wil je vooral in de natuur zijn? Veel wandelen? Wil je parachute spingen en dat soort dingen? Ben je vooral op zoek naatr strand en zee of wil je ook het binnenland in? Wat je wilt, geeft andere interessante plekken.

Andere dingen waar je op moet letten: hoe wil je gaan reizen? Openbaar vervoer, eigen auto/camper, in welke tijd van het jaar wil je gaan reizen? Ivm winter in het zuiden (juli, augustus) en regenseizoen het noorden (december-april).

Zeven a acht weken voor cairns-melbourne is in elk geval een mooie tijd om heel wat te kunnen zien.
MaggyB

Bericht door MaggyB »

Hi Francine. We willen vooral gaan voor de bezienswaardigheden. We willen een auto gaan huren en dan zo de route gaan afleggen. Daarbij komt een stop in Brisbane van 3 weken aangezien ik daar familie heb wonen. Ik ben vooral welle national parken absoluut de moeite waard zijn en welke niet. De periode dat we gaan reizen zal september zijn
Groetjes
Francine
Reisexpert

Bericht door Francine »

September. Dan zou ik in elk geval proberen te beginnen in cairns en dan afzakken naar het zuiden. In september is het in het zuiden nog best fris, maar het wordt steeds warmer. Handig om dus zo laat mogelijk daar aan te komen.
Langs de oostkust is verschrikkelijk veel te zien, als hoogtepunten zou ik zo zeggen (en anderen vullen wel aan wat ik vergeet):
-besteed lekker veel tijd aan cairns en omgeving, want het is echt prachtig daar. Je kunt, denk ik persoonlijk, beter aan het einde van de reis een beetje doorrijden dan de mooie plekken rondom cairns vergeten!
-ga in elk geval ook naar mossman gorge en cape tribulation, ten noorden van cairns. Prachtige regenwouden.
-snorkelen op het great barrier reef. Er zijn talloze aanbieders die tochten bieden. Als je zin/tijd hebt, is een tweedaagse tocht mooi, dan kun je bijvoorbeeld ook een nachtduik maken en heb je veel tijd in het water
-bezoek de atherton tablelands en maak mooie wandelingen door de regenwouden. Rij the waterfall way. Neem de tijd om alle plekjes te bezoeken. Haal een kaartje met routes bij de 'vvv' in cairns.
-mission beach is een mooi plekje al wordt het wel steeds toeristischer. Je kunt een mooie wandeling maken in het licuala rai forest. Kans op cassowaries. Het is een one way track dat je prima op en neer kunt lopen, maar eventueel kun iemand vragen om je af te zetten. Evt kunje dunk island bezoeken. In south mission beach is ook een leuke wandeling.
-edmund kennedy np bij cardwell kun je een wandeling tussendoor maken, maar niet om langer te blijven
-je zou magnetic island kunnen bezoekenij townsville . Mooi. Townsville is verder niet echt interessant
-volgende beetje grote stop zijn de whitsunday islands bij airly beach
-je zou naar eungella np kunnen gaan. Vond ik zelf wel mooi. Flinke kans op vogelbekdieren. Paar leuke wandelingen. Op weg ernaar toe is finch hatton gorge leuk omte lunchen. Altijd gezelschap van gekke beesten;)
-ik vond great keppelk island ook leuk. Een van de laatste plekken waar je nog een beejte leuk kunt snorkelen. Vanuit het hostel kun je kanotochten maken naar (onbewoonde) eilandjes in de buurt
- dan natuurlijk hervey bay met fraser island en walvissen kijken. Neem een walvistour van een dag en niet een paar uurtjes. Als je die beesten eenmaal om je heen hebt, wil je niet snel meer weg! Fraser ku je voor paar dagen een 4wd huren of met een groepje gaan
-even langs noosa voor koala's. Veel kans, maar mogelijk kun je daar ook met je familie heen.
-ten zuiden van brisbane is byron bay erg bekend. Zeer toeristisch.
-ga ook zeker even het binnenland in voor de nationale parken dorrigo en new england. Prachtig!
-en dan kom je langzaam in de buurt van sydney. Een dag of twee stad en dan natuurlijk naar de blue mountains.
-nu is er een keuzemoment: ga je verder langs de mooie kust richting melbourne (eden, lakes entrance) of neem je de route door de mooie australische alpen naar melbourne? Of je kunt de outbackroute nemen en via broken hill (wel zeer lange, saaie weg, maar wel echt een stukje 'outbackgevoel'). Dan zou je bijvoorbeeld ook nog mungo np kunnen bezoeken.
-rondom melbourne is ook nog veel moois: the great ocean road en the grampians zijn prachtig.
Genoeg te doen dus!

Gaan die drie weken bij familie van je totale aantal weken af? Dat zou wel erg jammer zijn, want dan blijft er echt een stuk minder tijd over om in bepaalde nationale parken ook te wandelen enzo. Ik vind het zelf altijd wel fijn om njet alleen in een auto te zitten.
Je familie heeft mogelijk ook nog wel tips.
MaggyB

Bericht door MaggyB »

Hartstikke bedankt! Ik heb alle tips even na gegoogled en het ziet er allemaal echt prachtig uit. Goede tip ook om van Cairns naar Melbourne te gaan reizen vanwege het weer. Het liefst wil ik alles op mn gemak kunnen bekijken zonder te haasten of lange dagen te gaan rijden dus wellicht is het een idee om langer in Australie te blijven. Daarbij komen die 3 weken bij mijn familie natuurlijk maar kijkend naar alle tips is het handiger om lekker wat langer te blijven. In ieder geval heel erg bedankt!
Plaats reactie