Slimme mensen met reiservaring gezocht!

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Plaats reactie
Erik
Site Admin

Slimme mensen met reiservaring gezocht!

Bericht door Erik »

Graag zou ik de volgende vraag zo goed mogelijk willen oplossen:
Ik ga naar Thailand wat moet ik gezien hebben?

Wanneer ik op reis ga en ik weet welk land ik ga bezoeken wil ik graag weten welke bezienswaardigheden ik in het land kan bezoeken en welke plaatsen ik dan moet aandoen voor mijn reis. Het antwoord op de vraag hoeft niet perfect te zijn, maar daar zo dicht mogelijk tegenaan.

Veel bezienswaardigheden liggen in een plaats /stad / dorp, voor deze groep is de oplossing dus eenvoudig, bijvoorbeeld Wat Pho in Bangkok. Maar je hebt ook bezienswaardigheden die ergens in de rimboe liggen en vanuit meerdere plaatsen te bezoeken zijn. Bijvoorbeeld een jungle, waar je naar toe gaat voor een trekking, een vulkaan of een tempel dat ergens afgelegen ligt.

Met name voor deze laatste groep zoek ik een soort algemene "regel" hoe je zou kunnen bepalen hoe deze bezienswaardigheden aan een plaats te koppelen zijn?

Om het zo concreet mogelijk te maken: stel je wilt naar khao yai national park in thailand, dat is geen plaats waar je naar toe kunt gaan maar een gebied. Dus je boekt een ritje met de trein naar Pak Chong om vervolgens aan een tour deel te nemen. Pak Chong en Khao Yai National Park horen bij elkaar net zoals Wat Pho bij Bangkok hoort.

Zou je kunnen zeggen dat je altijd bij iedere bezienswaardigheid één of meerdere plaatsen / steden / dorpjes hebben die bij elkaar horen?
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: Slimme mensen met reiservaring gezocht!

Bericht door Tikva »

Lastig hoor, ik weet met thailand ff geen heel duidelijk voorbeeld maar neem Chitzen Itza in Mexico. Het plaatsje erbij is valladolid alleen het grootste deel van de toeristen blijft niet daar maar komt uit Cancun of uit Merida. Horen cancun, Merida en Vallodolid dan bij elkaar? maar bij Merida heb je ook weer de puuc route met Uxmal ruines en Celustan met flamingo's. Die horen daar wel weer bij maar niet bij Cancun of Vallodolid.

Khao Yak national park is ook vanuit verschillende plekken te bezoeken (meerdere ingangen).
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Tikva schreef:Lastig hoor, ik weet met thailand ff geen heel duidelijk voorbeeld maar neem Chitzen Itza in Mexico. Het plaatsje erbij is valladolid alleen het grootste deel van de toeristen blijft niet daar maar komt uit Cancun of uit Merida.
Zou je dan voor de bezienswaardigheid "Chitzen Itza" kunnen zeggen dat daar Vallodolid, Cancun en Merida bij horen? Bij de bezienswaardigheden "puuc route met Uxmal ruines" en "Celustan met flamingo's" dat daar alleen Merida bij hoort?
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Yes!
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Tikva schreef:Yes!
Dat zou mooi zijn, want dan is het relatief nog een eenvoudig probleem. Is er iemand die eventueel een uitzondering op deze regel zou kunnen bedenken waarbij je een bezienswaardigheid niet direct aan een plaats kunt koppelen?
Elrosso
Reisexpert

Bericht door Elrosso »

Uitzondering kan ik niet zo geven, of het moet de zuidpool zijn waar geen nederzettingen zijn, wel een extra aanknopingspunt:
Maximale reisafstand in uren wellicht vanaf de plek waar je overnachtingen hebt? 2 uur in USA is weer anders dan 2 uur in Ecuador bijvoorbeeld.
Uit ervaring bepalen hoever een bezienswaardigheid is. Zo kan je ook aangeven of je een bus, auto,boot of vliegtuig moet nemen. Of loop ik nu uit de pas met de vraag die gesteld is?
Gek van reizen en eigenwijs om het onbekende te ontdekken. Wanneer de auto er niet kan komen, zal ik het lopend af moeten maken.
Nathan91

Bericht door Nathan91 »

Hey Erik,

Ik weet hoe lastig het is om een schema op te stellen met wat je wilt zien hoelang je daar voor nodig hebt en wat de kosten zijn. Ik heb dit vorige jaar toevallig uitgezocht voor de bestemming Thailand, ik zie het als een hobby die bij de hobby reizen hoort.

Ik wil je daarom graag verder helpen maar dan eerst met antwoorden op de vragen:
Hoelang je trip wordt?
Welke budget je inschat? (ex vliegticket)
In welke snelheid je wilt reizen ? (hiermee bedoel ik per plaats 2 dagen en door of overal 5 dagen verblijven).

Groet,
Nathan
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Elrosso schreef:Maximale reisafstand in uren wellicht vanaf de plek waar je overnachtingen hebt? 2 uur in USA is weer anders dan 2 uur in Ecuador bijvoorbeeld.Uit ervaring bepalen hoever een bezienswaardigheid is. Zo kan je ook aangeven of je een bus, auto,boot of vliegtuig moet nemen. Of loop ik nu uit de pas met de vraag die gesteld is?
Goed punt! Aangezien we al deze informatie zullen moeten verzamelen denk je dat dit haalbaar is?

De insteek is vooral dat de plaatsten die het dichtste bij liggen gekoppeld worden aan een bezienswaardigheid. Of plaatsen waarvan het (voor reizigers) logisch is om een plaats te bezoeken.
Elrosso
Reisexpert

Bericht door Elrosso »

Het zal een klus worden maar het zou als volgt kunnen:
Churchill in Canada (tijden zijn voorbeelden):
Met vliegtuig vanuit Winnipeg 2 uur
Met trein vanuit Winnipeg 48 uur
Met trein vanuit Thompson 8 uur

Wanneer ik reis kijk ik meer naar de tijd die ik nodig heb dan de kilometers.

Je kan bijvoorbeeld instellen per transport 2 mogelijkheden. Komt er een 3e die korter is dan vervalt de langste. Totaal transport mogelijkheden bijvoorbeeld maximaal 5 om het overzichtelijk te houden, dus: auto, vliegtuig, OV, te voet, boot en/of fiets etc.

Door deze opzet kan je als reiziger zelf bepalen waar je voorkeur naar uit gaat. Wanneer je met de auto gaat zal je ergens anders kunnen starten dan met OV bijvoorbeeld. Maar je ziet dan ook dat er geen ervaring is met de auto omdat in bovenstaand geval er geen weg naar toe ligt.

Mocht er in de toekomst een nederzetting of weg worden bijgemaakt of verdwijnen zal dit ook meegenomen kunnen worden in dit overzicht. Het overzicht blijft dan dynamisch wat een voorwaarde is lijkt mij.

Opzet in een matrix met bezienswaardigheid en kolommen met mogelijke transporten waarin aangegeven aantal minuten/uren (zonder oponthoud door bijv. drukte) en vertrek vanuit nederzetting.

Je kan in het overzicht ook diverse ingangen van bijvoorbeeld parken meenemen. Zoals in Costa rica met Corcovado. Zuid entrance en noord entrance. De een is vanuit Carate te bereiken te voet en de ander vanuit Drake bay per boot. Zuid is ook te bereiken van uit Puerto Jimenez met auto 1,5 uur en 2 uur lopen. Deze kan je dus negeren omdat vanaf het punt van lopen er hotels en een nederzetting (Carate) zijn.
Gek van reizen en eigenwijs om het onbekende te ontdekken. Wanneer de auto er niet kan komen, zal ik het lopend af moeten maken.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Goede input! Daar kan ik wat mee. Moet het wel nog even laten bezinken en er nog eens goed naar kijken / over nadenken.
Elrosso
Reisexpert

Bericht door Elrosso »

Dat is zeker nodig. Ik heb dit ook niet in praktijk uitgewerkt. Er zullen vast heel wat haken en ogen aan zitten. Maar een goed idee begint regelmatig met enige aanloop problemen. Ben benieuwd wat je er van gaat maken ;-).
Plaats reactie