Stelling: Backpackers zijn beter dan toeristen

Kom tot rust in de Around the Globe huiskamer sectie. Hier kan je kletsen, met een spelletje meedoen of gekke weetjes uitwisselen.

Backpackers zijn beter dan toeristen

ja, duh!
1
6%
ehm, wel een beetje ja
5
28%
iedereen is gelijk
11
61%
backpackers verknallen alles voor de normale toeristen
1
6%

Totaal aantal stemmen: 18

bolletjeom
Reisexpert

Stelling: Backpackers zijn beter dan toeristen

Bericht door bolletjeom »

Dit las ik in een artikel; "Backpackers voelen zich verheven boven de toerist met koffer."

Is dat ook zo?
voel jij je meer omdat je een rugzak hebt en je slaapplek deelt met ongedierte?
kijk je op mensen neer die maar 3 weken hebben om een land te zien?
Dat locale tentje waar jij eet....met hoeveel andere toeristen zit je daar?
Waarom is het woord "groepsreis" ongeveer het vieste woord dat een backpacker kent...terwijl ze wel op (meerdaagse) toertjes gaan met andere backpackers.
Wat is het verschil tussen een bomvol backpackershostel vol vrolijke westerlingen in ...pakembeet....Cambodja en de camping in Frankrijk?

ik ben benieuwd! 8-)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: Stelling: Backpackers zijn beter dan toeristen

Bericht door Tikva »

Verheven vind ik wel een beetje sterk klinken maar ja ergens voel ik me als backpacker wel beter dan een package toerist of iemand die een groepsreis doet.

Een oud collega van mij ging 2 weken naar Bali.. wat heeft hij dan gezien een luxe hotel, coctails aan het strand, massages in het hotel en 2 keer met een busje van het hotel een toertje. Dit hotel was een westerse hotel keten, met verwesterst eten. Ja dan denk ik toch goh ik denk dat ik in 1 week nog meer zie, meer contact hebt met de lokale mensen, mijn geld meer bijdraagt maar bovenal voor mijzelf meer het gevoel heb op reis te zijn en een klein ideetje krijg van Bali.

Als zo'n iemand dan van alles gaat beweren over het land denk ik hoe kom je erbij. Voorbeeld, iedereen in bali is zo vriendelijk en vrolijk tegen je. Duh, jou voorbeelden WERKEN in het hotel het is hun baan.

Ook geeft het mij wel een goed gevoel dat ik juist (bijna) alles zelf heb geregeld. Dat je door een land kunt reizen en er lol kunt hebben. Dat heb je maar mooi zelf gedaan. Vind dat dit niet zo is voor mensen die met een georganiseerde tour gaan. Je hebt wel de lusten maar niet de lasten. Beetje nep dus..
Tuurlijk kan ik me heel goed voorstellen dat je er voor kiest, en een tourtje op zijn tijd is ook helemaal niet verkeerd. Maar toch voelt het dan toch wat minder dan iemand die wel zelfstandig reist. Daarnaast sjees je met een groepsreis ook door een land heen, je hebt vrijwel geen invloed op wat je gaat bezichtigen etc.

Ik vind wel dat het per land verschilt, iemand die in Kenia een groepreis neemt of in Thailand daar maak ik gevoelsmatig toch verschil tussen. Net als de ene backpacker niet de andere is. Het type wat rudi als voorbeeld noemt is in mijn ogen ook geen backpacker.

p.s. weet je wie ik nog "beter" vind dan backpackers, wereldfietsers.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
bolletjeom
Reisexpert

Het type wat rudi als voorbeeld noemt is in mijn ogen ook geen backpacker.
ehm..ik gaf niet echt een voorbeeld van 1 type backpacker. ik had het gevoel juist een schets te maken van de uiterste binnen de term "backpacker".

ik wist overigens wel dat dit heerlijke discussies zou op gaan leveren. *)

Ik heb erg veel moeite met mensen die zich "beter" voelen dan anderen. of een soort neerkijken op wat andere mensen doen...op wat voor gebied dan ook.
ik vind dat iedereen zijn vakantie moet vieren zoals hij wil.
Dat ik het nu toevallig leuk vind om een halve dag kwijt te zijn met het zoeken naar een bushalte maakt mij niet "beter" omdat ik dus "avontuurlijker" ben.
ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die daar geen zin in hebben.
Ik moet wel zeggen dat ik blij ben dat ik wel het lef heb om zelfstandig dingen uit te zoeken. Ik vind het vaak wel sneu als mensen eigenlijk het wel zouden willen maar niet zo goed durven. maar ik ken ook zat mensen die hun kostbare vakantie weekje optimaal willen benutten en daar kan ik ook wel in komen.

ik vind het altijd wel leuk om met andere reizigers te praten en ervaringen en tips uit te wisselen...maar als de tegenpartij voornamelijk bezig is met vertellen dat ze beter hebben kunnen onderhandelen en voor minder eten etc gaan na een tijdje mijn nekharen overeind staan. Ik hou niet zo van die competitie.

Er zijn idd erg veel soorten Backpackers en ik heb met name moeite met de groep die toeristen uitlacht en zelf ook niet verder komt dan het hostel vol westerlingen en toertjes samen met andere backpackers. ik heb helemaal niets tegen die hostels of die toertjes maar dan wel afgewisseld met echte zelfstandige acties zoals een guesthouse zonder andere toeristen en dat echte locale tentje waar je de enige buitenlander bent.

Tikva heeft wel een punt dat het irritant kan zijn als een resort toerist een mening heeft over een land gebaseerd op zijn beperkte "ervaringen"...al vond ik de mensen op Bali ook erg vriendelijk 8-)
In Lesotho mensen op een groepsreis horen zeggen"pfff, zo arm zijn ze hier nu ook weer niet, moet je kijken wat voor en lap vlees we te eten krijgen !". dan moet ik wel evenuitleggen dat die lap vlees door de lodge in Zuid-Afrika ingekocht is omdat ze in Lesotho niet te krijgen zijn en de locale bevolking zelden vlees eet. Daar ook gehoord: "ze doen maar alsof ze arm zijn. nu lopen ze op blote voetenmaar net hadden ze schoenen aan"...ja, die moeten ze uit zodra ze uit school komen want hun jongere broertje moet er over 5 jaar ook nog mee naar school kunnen..duh!

voel ik me dan beter??? nou, in iedergeval beter ingelicht en ik moet zeggen dat ik dan wel zo'n irritante muts ben om die mensen iets bij te brengen ( dat probeer ik dan wel heel lief te doen hoor)
hariejak
Reisexpert

Bericht door hariejak »

ik heb moeite met backpackers die lopen te roepen: "wat moeten al die mensen hier, het is hier veel te toeristisch, het is hier al helemaal verpest want de georganiseerde reizen komen er nu ook al"
JA!!! en waarom ben jij hier????? jij bent toch ook toerist die gewoon in zijn magische Lonely Planet heeft gelezen dat ie hier heen moet!

en mensen die tegen winkeliers gaan lopen schelden omdat hun fles water nu 40 cent kost ipv 35 cent in de plaats waar minder toeristen komen. dan heb ik gewoon last van plaatsvervangend schaamte gevoel.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

hariejak schreef:ik heb moeite met backpackers die lopen te roepen: "wat moeten al die mensen hier, het is hier veel te toeristisch, het is hier al helemaal verpest want de georganiseerde reizen komen er nu ook al"
JA!!! en waarom ben jij hier????? jij bent toch ook toerist die gewoon in zijn magische Lonely Planet heeft gelezen dat ie hier heen moet!

en mensen die tegen winkeliers gaan lopen schelden omdat hun fles water nu 40 cent kost ipv 35 cent in de plaats waar minder toeristen komen. dan heb ik gewoon last van plaatsvervangend schaamte gevoel.
Mooie woorden Harry c_/ . En hier ben ik het ook 100% mee eens:
Dat ik het nu toevallig leuk vind om een halve dag kwijt te zijn met het zoeken naar een bushalte maakt mij niet "beter" omdat ik dus "avontuurlijker" ben. ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die daar geen zin in hebben.
Ik moet wel zeggen dat ik blij ben dat ik wel het lef heb om zelfstandig dingen uit te zoeken. Ik vind het vaak wel sneu als mensen eigenlijk het wel zouden willen maar niet zo goed durven. maar ik ken ook zat mensen die hun kostbare vakantie weekje optimaal willen benutten en daar kan ik ook wel in komen.
Ja dan denk ik toch goh ik denk dat ik in 1 week nog meer zie, meer contact hebt met de lokale mensen, mijn geld meer bijdraagt maar bovenal voor mijzelf meer het gevoel heb op reis te zijn en een klein ideetje krijg van Bali.
Ik zie per dag zeker minder dan mensen op een Djoser reis. Maar...idd nog niet eerder gezegd: ik krijg als backpacker wel een veel betere indruk van het land. Meer contact met de locale bevolking (ook doordat je niet de hele tijd Nederlands zit te praten met mensen van een groep).....en dat juist weer doordat ik langzamer reis!
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

bolletjeom schreef:Ik heb erg veel moeite met mensen die zich "beter" voelen dan anderen. of een soort neerkijken op wat andere mensen doen...op wat voor gebied dan ook.
Erg lief gezegd maar geloof toch dat de mens zo geprogrammeerd. Ik heb een grotere mamoet gevangen en een lekkerder vrouw..... Oh ja, nou mijn grot is wel waterdicht en mijn vrouw kent een geheime bananenboom.. tss
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
bolletjeom
Reisexpert

je kunt van nature zo geprogrammeerd zijn...maar dan heb je nog steeds 2 keuzes. Er in proberen uit te blinken of proberen zoveel mogelijk je te verplaatsen in anderen en tollerant te zijn.

wij hebben "vrienden" die achter onze rug om over ons praten. ons niet "normaal" vinden omdat we in een suzuki alto gezien durfen worden en omdat we niets doen aan ons "woongenot" door het ouderwetse beeldscherm van de computer te vervangen voor een flatscreen.
Zij kijken op die manier op ons neer...en wij lachen er om en kijken op onze beurt op hen neer omdat ze niet zien hoe rijk ons leven is...met reizen ipv een dure auto
estelle
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door estelle »

Helemaal eens met Rudi en Hariejak. Ik reis omdat ik uit die westerse op uiterlijk en rijkdom gebaseerde wereld wil ontsnappen. En dat lukt me vooral erg goed in een omgeving waar de mens zoveel mogelijk verschilt van de mens thuis.

Ik voel me niet meer dan een andere reiziger maar ik voel me wel fijn dat ik niet behoor tot de poshbackpacker met koffers vol makeup en haute couture in Darwin die hun hostelbar niet uit komen, de vele backpackers die zich inderdaad verheven voelen boven de reguliere toerist en al de andere zooi-vakantiegangers. Goh wat is de mens toch een vervelend beest :P

Toch zijn er ook een heleboel fijne backpackers die relaxed, genietend en met respect rondreizen, waar je urenlange gesprekken mee kan hebben over de zin en onzin van de wereld en alles wat ermee te maken heeft, mensen die leven in het nu, zonder overvolle agenda of planning, zonder haast en die met weinig, gelukkig aan het genieten zijn van de wonderen der wereldbol.
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

bolletjeom schreef:wij hebben "vrienden" die achter onze rug om over ons praten. ons niet "normaal" vinden omdat we in een suzuki alto gezien durfen worden en omdat we niets doen aan ons "woongenot" door het ouderwetse beeldscherm van de computer te vervangen voor een flatscreen.
Zij kijken op die manier op ons neer...en wij lachen er om en kijken op onze beurt op hen neer omdat ze niet zien hoe rijk ons leven is...met reizen ipv een dure auto
Vergelijken is de essentie van ons bestaan. Zonder dit geen goed of kwaad, klein of groot, dik of dun etc. Zonder vergelijken is het leven vlak en saai, doelloos. Zelfs de bijbel proclameert de hemel tegenover de hel. Je zegt dat mensen op jullie neerkijken omdat jullie niet materialistisch zijn, en jullie kijken weer op hen neer omdat zij dit zo vinden. Zo ontleen je dus weer je status, eigenwaarde en je positie in de maatschappij.

Word gewoon misantroop, de mensheid an sich is doordrenkt met hypocrisie en zelfdestructie. Dus een ieder, ga vooral met je gevulde portemonnee vliegen wegslaan die om kindertjes met dikke buiken in Afrika rondzwermen, en hervind zo de essentie van ons bestaan. Want ook als zij mochten kiezen, zouden zij een maatschappij gebaseerd op rijkdom, esthetica en welzijn verwerpen. Laat me weten als je crepeert van de Malaria en om medicijnen verlegen zit, zal het verzoek graag doorsturen naar een fonds waar die gehaaste mensen bijdragen aan leveren.
Laatst gewijzigd door Dexter op 04 jun 2009 00:27, 1 keer totaal gewijzigd.
jaydee
Reisexpert

Bericht door jaydee »

Beetje vage stelling. Hoe kan het één beter zijn dan het ander???

iedereen reist op zijn eigen manier. denk niet dat je mag oordelen over mensen die maar twee weekjes vakantie hebben en toch eens een "ander" land willen zien dan normaal. Als je maar 2 weken hebt dan kom je toch al snel bij een georganiseerde trip uit.

zelf ga ik ook lang niet altijd backpacken. Soms vindt ik het gewoon makkelijk om het georganiseerd te doen en soms heb ik zin om een land wat dieper te leren kennen en ga ik met de rustas.

Ieder z’n ding vindt ik. Maar ik vind het persoonlijk nog al kinderachtig om als backpacker neer te kijken op toermensen!
Zo lang je het land waar je bent maar respecteert en normaal met de bevolking omgaat en, dat moet gezegd worden, daar zijn backpackers over het algemeen wel wat beter in.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Mee eens hoor. Ik heb ook ingevuld dat iedereen gelijk is. Ik heb zelf ook wel eens zo'n groepsreis gedaan, maar ben "doorgegroeid" naar backpacker _O- . Voel ik mezelf nu beter dan toen? Nee, tuurlijk niet. Voel me wel wat meer ervaren als reiziger. Wat ik wel vind is dat er in die groepen vaak vage figuren zitten. Naast leuke mensen (die zitten er uiteraard tussen, vaak met de goede reden dat ze idd zoveel mogelijk willen zien in een paar weken) zit er altijd wel een enorme zeikerd tussen. Van die mensen die overal over lopen te zeiken richting de reisbegeleider (altijd wel wat mis met de kamers enzo). En vaak ook een paar nurdy, enigszins contactgestoorde mensen. Uiteraard zitten er onder backpackers ook weirdo's.....maar daar zit je geen weken mee opgescheept! Da's een vd redenen dat ik me toch vooral backpacker voel. In landen waar het goed kan zal ik nooit meer iets georganiseerd boeken. Maar bv Jordanie....zelfs bolletje heeft daar een groepsreis genomen :P . En dat kan ik me goed voorstellen: het lijkt me nl geen land van lol, er zijn geen goeie hostels (heb eens op hostelworld gekeken, maar alle hostels zijn ranzige hokken volgens mij.....), maar toch wil ik het wel eens zien (Petra enzo). Tsja, dan is met een groep een weekje door het land sjezen helemaal niet zo'n gekke optie. Maar in goed bereisbare landen: backpacken vanwege vrijheid, eigen tempo (als ik 2-3 weken heb doe ik gewoon wat minder plaatsen aan dan die groepen), goedkoper, en avontuurlijker natuurlijk.
bolletjeom
Reisexpert

Beetje vage stelling. Hoe kan het één beter zijn dan het ander???
precies! maar je hoort het zo vaak!!

Het lijkt soms wel "cool" om neer te kijken op, bijvoorbeeld, mensen in een groepsreis. je hoort er hele gesprekken over in de barretjes. En dan niet van "ach, mijn ding is het niet" maar meer van "hoe hersendood moet je zijn om in zo'n bus gestopt te willen worden"
Net zoals je als Backpacker vooral heel hard moet roepen dat je nooit naar de Macdonalds gaat ofzo.
Alsof je hoort te zeggen dat je al die mensen niets vind om je status als backpacker te bevestigen...alleen zijn er vrij veel mensen die vervolgens dan ook gaan geloven dat ze beter zijn dan de rest.
jaydee
Reisexpert

Bericht door jaydee »

ja je hoort het wel vaak. Denk ook echt wel dat veel "backpackers" zich beter voelen. En dan vooral de massa-bp'ers denk ik, die eigenlijk nogsteeds allemaal toertjes doen (niks mis mee natuurlijk).

ik vindt het leuk om allebei te doen. en idd er zitten in die groepen altijd een paar jankerts die niks goed vinden. De hotels zijn vies, het eten is niet zo als thuis en de locals kijken raar naar me. Ze behandelen de bediening en de bevolking ook zo neer buigend. Daar irriteer ik me wel altijd aan als ik zo'n reis doe. Was eens in Mexico met zo'n toer en daar zat er ook zo één. Alles was kut maar hij was wel verliefd op de toerleidster, dus alles wat zij zei was top. Elk resaurantje wat zij noemde ging hij heen, echt irri als je erop gaat letten. En dan gaan ze elke avond met zn alle naar het zelfde (westerse) restaurant om "gezellig" samen te dineren ipv door het dorpje/stad slenteren om zowaar eens iets van de curluur te proeven. Maar gelukkig zitten er ook altijd wel een paar leuke mensen tussen.
Best vaag eigenlijk dat er altijd een paar van die rare knakkers tussen zitten. Je zou zeggen dat ze oprechte interesse in een land hebben aangezien het vaak niet de goedkoopste reizen.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Best vaag eigenlijk dat er altijd een paar van die rare knakkers tussen zitten. Je zou zeggen dat ze oprechte interesse in een land hebben aangezien het vaak niet de goedkoopste reizen.
En als je in je eentje zo'n reis boekt, loop je ook nog het risico dat je met zo'n idioot op de kamer komt te liggen (of je betaalt een toeslag voor 1-pers kamer, ook zo 300 Euro ofzo) _O- . Tsja, er is gewoon een categorie weirdo's in NL die die groepsreizen aanpakken als hun (enige) manier om vakantie te vieren. Ik zat toevallig in een bus in Chili (nou ja San Pedro - Salta, naar Argentinie dus) met zo'n Djoser groep. Daar zat ook weer zo'n heel rare vent tussen. Hij was in z'n eentje naar Iran ofzo geweest beweerde hij, en nu ff leuke groepsreis met Djoser :? :? :? . En zeiken... Hoezo rare lui :? ;) .
estelle
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door estelle »

Dexter schreef:Word gewoon misantroop, de mensheid an sich is doordrenkt met hypocrisie en zelfdestructie. Dus een ieder, ga vooral met je gevulde portemonnee vliegen wegslaan die om kindertjes met dikke buiken in Afrika rondzwermen, en hervind zo de essentie van ons bestaan. Want ook als zij mochten kiezen, zouden zij een maatschappij gebaseerd op rijkdom, esthetica en welzijn verwerpen. Laat me weten als je crepeert van de Malaria en om medicijnen verlegen zit, zal het verzoek graag doorsturen naar een fonds waar die gehaaste mensen bijdragen aan leveren.
Mooi stukje wat je schrijft Dexter, als al dat geld van onze gehaaste mensen-wereld daadwerkelijk op de goede plek zou komen. Nu gaat, als je het mij vraagt, een groote deel op aan administratie en loonkosten van andere gehaaste mensen.
Als de mens niet zo hypocriet was, zou hij zijn woorden eindelijk eens om gaan zetten in daden.

Wat ik me afvraag. Misschien een beetje offtopic. Maar voelen jullie je ook beter in een ander land dan thuis: Minder be- en veroordeeld, alleen al als je op straat loopt of in de bus zit. En zoja waar denk je dat dat aan ligt? Alleen maar aan die rijke portemonee of zijn de mensen gewoon anders?
Plaats reactie