Recht op AOW buitenland?

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Plaats reactie
Erik
Site Admin

Recht op AOW buitenland?

Bericht door Erik »

Uit de mailbox
k ben 13 jaar in het buitenland gebleven zonder aanvraag AOW. Ik ben nu 85 jaar, heb ik recht op mijn AOW van die jaren?
menasil
Reisexpert

Re: Recht op AOW buitenland?

Bericht door menasil »

Ik zou als ik u was contact opnemen met de Sociale Verzekeringsbank over deze situatie: http://svb.nl/int/nl/aow/

Het staat nergens in de standaard vragenlijsten. Maar wat ik begrijp is AOW niet in alle landen mogelijk dus waarschijnlijk ook niet met terugwerkende kracht als u in een van die landen bent verbleven. Maar de SVB is expert en zal het zeker weten.
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door stevenl »

Inderdaad, neemt contact op met de SVB. Het principe is heel eenvoudig; heeft u tussen 15 en 65 in Nederland gewerkt dan hebt u AOW opgebouwd en dus recht op AOW, ook al woont u in het buitenland.

Maar zoals al gezegd, het is ook afhankelijk van het woonland, in sommige landen wordt niet de hele AOW betaald, maar voor zover ik weet wel een deel.

Met terugwerkende kracht? Geen idee.
wim van brink
Wereldreiziger

Bericht door wim van brink »

Over het aantal jaren dat u in het buitenland verbleef heeft u, en dat zult u zelf het beste weten, waarschijnlijk geen premie betaald.
Het recht op AOW blijft onverminderd bestaan, maar dan minus het aantal jaren waarover geen premie is afgedragen.
Indien u hierdoor beneden het bijstandsniveau komt is aanvullende bijstand mogelijk, maar dan gaan de vermogensregels tellen. Dus bij een vette bankrekening of eigen huis hoeft u nergens op te rekenen.
Kuess
Wereldreiziger

Bericht door Kuess »

Mag ik dit een vreemd verhaal vinden? 85-13 = 72. Dan woonde de persoon nog in Nederlands op een leeftijd van 65 jaar. Een half jaar voordat je 65 wordt krijg je een brief over de aow aanvraag. Die je vanaf dat moment kunt doen. Is er dan geen AOW aangevraagd toen der tijd? Of is het stop gezet? Zo ja waarom dan? Of gaat het over een periode van voor het 65ste levensjaar dat er geen AOW is opgebouwd?

Kortom, wij missen helaas te veel informatie om een goed antwoord te kunnen geven.

Van de SVB website: In bijzondere gevallen waarin de AOW-, Anw- of kinderbijslagaanvraag meer dan één jaar te laat wordt ingediend, is de SVB bevoegd de desbetreffende uitkering met een terugwerkende kracht van meer dan één jaar toe te kennen. Als een aanvraag meer dan één jaar te laat is ingediend toetst de SVB eerst of er sprake is van een bijzonder geval. Alleen als dit het geval is, is de SVB bevoegd de uitkering met een terugwerkende kracht van meer dan één jaar toe te kennen. Van deze bevoegdheid maakt de SVB alleen gebruik als het van hardheid zou getuigen, de terugwerkende kracht tot één jaar te beperken. Dit beleid is in de jurisprudentie in algemene zin aanvaard (zie CRvB 1 juli 1998).
.:: Sapere Aude ::. - Horatius 20BC
Plaats reactie