Wie is bekend met Couchsurfing?

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Dinkiiiieee
Vakantieganger

Wie is bekend met Couchsurfing?

Bericht door Dinkiiiieee »

Hallo,

Ik heb vorig jaar door Europa gereisd en kwam toen verschillende mensen tegen die gingen Couchsurfen... Dat betekend dat iemand zijn bank/bed/huis gratis beschikbaar stelt...Nu ga ik eind 2009 een wereldreis maken, is het dan verstandig om ook een profiel aan te maken en proberen om zoveel mogelijk slaap plekken gratis te regelen? Zijn daar goede ervaringen mee in Azie en Australie en NZ?

Bedankt alvast

Erwin
bolletjeom
Reisexpert

Re: Wie is bekend met Couchsurfing?

Bericht door bolletjeom »

daar is al eens een topic over geweest hier...ik zal hem zo eens zoeken

of couchsurfen leuk is hangt van jezelf af en bij wie je terecht komt. daar valt van te voren weinig over te zeggen.
Over het algemeen vinden mensen het niet zo leuk om uitsluitend en alleen gebruikt te worden als gratis slaapplek.
Je kunt op couchsurf adressen vaak ook niet binnen komen vallen wanneer het je uitkomt...het is immers geen hotel.
Je bent vaak best veel tijd kwijt met contacten leggen en om bij de adressen te komen aangezien het vaak niet in de straat met hotels en bezienswaardigheden ligt.
je moet eigenlijk alleen couchsurfen als je het heel leuk vind om de eigenaar van de bank te leren kennen en tijd met hem/haar door te brengen. Vaak willen mensen vertellen over hun land of je hun stad laten zien. En dat is een absoluut voordeel! want zo kom je op plekken waar je anders nooit gekomen zou zijn!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

ik zit op couchsurfen! in nederland ga ik geregeld naar meetings die erg gezellig zijn en vind het hele internationale gebeuren gewoon heel erg leuk! heb nu 2 keer op iemands "bank" geslapen, één keer in dresden waar ik overdag mijn eigen gang ging en 's avonds met mijn hosts gezellig mee ging om met een groep in het park van het mooie weer te genieten, zij hadden ook leuke tips over wat ik overdag kon gaan doen en wat de moeite waard is om te bezoeken! na een etentje tijdens een meeting ben ik ook blijven slapen omdat het gewoon praktischer was, heb nu zelf ook één gast na een meeting gehad..

ik vind het een erg leuk concept alleen het helpt wel als je al wat vrienden hebt op je profiel zo kan de host zien wat voor persoon zij krijgen en ook zien of je betrouwbaar bent.. zelf kies ik een host op referenties, profiel en gevoel.. als ik mij niet goed voel bij een profiel dan zal ik daar zeker niet gaan slapen..

het is ook niet gewoon een gratis slaapplek maar een leuke belevenis om iets van het lokale leven mee te krijgen!
estelle
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door estelle »

Mijn zus woont op Bali en moet zo af en toe naar Kuala Lumpur of Singapore, dan gaat ze couchsurfen en vind het ook helemaal geweldig. Ik ben net zelf terug van een lange reis en had me van te voren aangemeld voor op de site, maar heb het tijdens mijn reis nooit gedaan. Achteraf heb ik de leukste herrineringen aan de tijd dat ik bij twee locale families sliep, in ecuador en guatemala, dus wel een beetje spijt dat ik niet ben gaan couchsurfen. Gewoon omdat je echt opgenomen wordt in de cultuur, veel dingen hoort van die mensen over hun land en hoe het sociaal en economisch en weet ik veel eraan toe gaat in dat lang. Toch heel anders dan vanuit een hostel een locaal krantje lezen of met iemand op straat een gesprek hebben, dan wordt je toch meer als toerist gezien dan als vriend of gezinslid of gast.

Aan de andere kant is het ook fijn om je eigen plekje te hebben waar je bijvoorbeeld naakt kan rondlopen en zelf alles kan bepalen wat je wanneer doet. Met couchsurfen lijkt me dat ook niet echt mogelijk of gepast :P Tijdens mn reis heb ik ook best veel mensen gesproken die het doen en heel enthousiast erover zijn.

Het hangt er inderdaad van af bij wie je terecht komt maar als het niet bevalt kan je toch ook gewoon weer een hostel induiken.
Ijsvogel

Bericht door Ijsvogel »

Even dit topic verfrissen. Ben namelijk ook wel geïntresseerd in dit fenomeen, in Singapore vooral.
Het lijkt me erg leuk om op die manier mensen te ontmoeten, en het scheelt ook weer in het budget!

Drop hier je ervaringen 8-)
Flow
Reiziger

Bericht door Flow »

ik heb me ook aangemeld op die site... alleen nu heb ik geen visa of mastercard en kan mezelf niet verifieren... verder vind ik het vrij onduidelijk allemaal. het had me handiger geleken als er een soort van forum omheen had gezeten (of is die er wel die ik niet kan vinden? xD)
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Ik heb mijzelf ook (nog) niet volledig geverifieerd, maar wel mijn naam en adres gelockt.

Op de site heb je verschillende groepen die tevens als een soort forum werken. deze vind je als je naar community gaat en dan search groups, zo kan je bijvoorbeeld lid worden van de groep van jouw stad of provincie maar ook van interesses die je hebt.

een andere manier om snel wat meer van couchsurfen te leren is als je naar community gaat en dan search events. Hier kan je je aanmelden bij een meeting ergens in Nederland of waar je dan ook bent. Dit is een leuke manier om mede couchsurfers te ontmoeten en die je ook meer info kunnen geven over couchsurfing en de ervaringen.

belangrijk is als je wilt gaan surfen dat je profiel goed is ingevult, je er een foto op hebt en voor het surfen naar de persoon bij wie je wilt surfen een aanvraag schrijven met waarom je naar die plaats komt, waarom je de surfer hebt uitgekozen en een beetje info over jezelf.

Mijn profiel is: http://www.couchsurfing.org/people/globeskater/

als iemand specifieke vragen heeft mag je ze altijd stellen!
Revolucion
Wereldreiziger

Bericht door Revolucion »

Ik ben ook een Couchsurfer, weliswaar nog geen superervaren surfer

Heb vorig jaar in Sevilla bij een gezin met 2 kids gesurft, voor 3 nachten, was echt te gek!

en dit jaar hebben we een stel uit Nieuw Zeeland gehost, ook een geweldige ervaring. zo nu en dan ga ik ook naar plaatselijke meetings.

voor de liefhebbers mijn profiel: http://www.couchsurfing.org/people/revolucion/
ben reeds helemaal geverifieerd.

het is overigens niet een 'database met gratis overnachtingen'. zo hebben wij heel wat rijd doorgebracht met onze host en surfers.
DirkHendrix

Bericht door DirkHendrix »

Couchsurfing is de max!

Heb het in Kopenhagen gedaan, Zweden (goteburg en Stockholm) en Amerika (een hele week New York!). Je moet wel goed je profiel invullen. EN op tijd beginnen met een slaapplaats te zoeken.

Mijn belevenissen in NY waren super en dat vooral door CS. Ik had meer dan 45 gepersonaliseerde requests gestuurd in de 20 dagen voor ik naar NY vertrok (zomer 2009). In een massastad als NY zijn de plaatsjes nogal gauw vol, dus ik kreeg altijd de reactie terug: jammer maar we hebben al CS`ers. Hup de volgende request dan maar... Je moet er echt wel tijd insteken (maar je oefent je Engels ineens al goed). Uiteindelijk heb ik toch voor 1 nacht een plaats gevonden bij een meisje (dat normaal geen jongens aanneemt, had ik even geluk). Ze woonde te noorden van Central Park. Ik kwam er pas om 23u00 aan door vliegtuigvertragingen, maar werd goed onthaald. De volgende ochtend moest ik er om 8u00 vertrekken want ze moest werken, jammer maar helaas.

Ik stond in South Harlem, zonder splaapplaats, alleen (mijn vriendin was met een vriendin op reis in Thailand). ik ben direct een GSM gaan kopen en een Amerikaans nummer. Kost niet veel meer deze dagen. Daarna naar een internetcafe en de CS-website opengooien. Je kan lid worden van talloze groepen. Ik was dus lid van NY Last Minute Couch Request. Daar heb ik mijn nummer gepost en dat was dat. Op de andere groepen van CS New York eens rondgekeken en dan maar gebeld naar iemand zijn nummer. Met die gast ben ik een museum gaan doen en vanaf toen was hij `mijne maat` in New York. We hebben elkaar een hele week gezien zonder elkaar voor de voeten te lopen. In het museum kreeg ik telefoon... SCHRIKKEN.... Of je bij wil blijve slape vanacht? Ik las je last minute couch request. Ok klinkt goed, doe ik. Waar woon je... Zo heb ik twee nachten in Queens kunnen blijven slapen. Klaar is kees dacht ik, toen kreeg ik weer telefoon: dezelfde mededeling: je kan wel bij mij blijven slapen. Ik heb vriendelijk afgewezen, ik had al een plek, en gevraagd of ik de volgende dagen terug mocht bellen. En hup ook in Jersey City (10 minuten met de trein van Manhattan) twee nachten geslapen. Supercoole ervaring.

Tijdens mijn week daar heb ik een CS-meeting gedaan, de volgende dagen gaan eten met mensen die ik daar leerde kennen en musea bezocht, toffe mensen leren kennen... Het is een supergoeie manier om
1 je wereld te verbreden
2 je talen te verbeteren
3 vooroordelen de grond in te boren
4 gratis te overnachten. Hoe je het ook draait of keert: het is een groot voordeel van CS. In NY heeft het me meer dan 200 dollar bespaard + ik heb veel meer fun gehad!

DUS: zeker doen!

Dit jaar ga ik in juli/augustus naar Ecuador, Peru en Bolivia samen met mijn vriendin. WE gaan zeker een aantal keren couchsurfen. Zeker in het begin van je reis is het een aanrader: je wordt direct ondergedompeld in je reis!

DOEN DOEN

(sorry dat ik zo enthousiast ben..)

http://www.couchsurfing.org/people/dirk24/
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

Onlangs ook een account aangemaakt via couchsurfing... Zou wel leuk zijn moesten we tijdens onze wereldreis af en toe ergens bij mensen thuis kunnen slapen.
Eigenlijk vind ik het zelf ook wel fijn om iemand te 'hosten',maar laat ons nu net op een totaal oninteressante plek wonen.
45' minuten rijden met de wagen van Brugge en Antwerpen en 30' van Gent.
Waar ik woon hebben ze geen treinstation...wel een busstation en op 50' ben je aan het treinstation...

Zo'n plekjes zijn toch totaal oninteressant. En met Gent in de buurt krijg ik toch zo nooit iemand over de vloer.
Maakte mij gewoon die bedenking en vind het kut.
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

he dat is wel vervelend zaratoestra; maar je weet nooit wie toevallig langs of nabij jou plaats accomodatie zoeken :)

Ik ben toevallig ook lid geworden deze week, meer om eens te kijken en te ontdekken wat het precies is en vooruitlopend op volgend jaar of ik misschien tijdens een roadtrip alleen, kan aansluiten bij meeting en andere locals kan ontmoeten etc.
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

@ Zaratoestra, Ik mis het juist wel eens dat de meeste couch plekken juist in de drukkere steden zijn.. krijg hier in Breda zo heel af en toe een surfer omdat Breda ook niet de meest toeristische stad in NL is.. maar ook zijn er redelijk wat mensen die fietsvakanties maken en dan is het wel makkelijk dat ook de kleinere, meer afgelegen plaatsen mensen hebben die kunnen hosten..en waar je dus kan surfen ;)

en soms is het ook zo dat als jij bij mensen surft en het klikt goed en ze zijn in de buurt dat ze het leuk vinden je op te zoeken en bij jouw te surfen ;)
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Ik ben helemaal enthousiast over dit fenomeen en ga ons dan ook meteen aanmelden. Voor wie het leuk vindt om op fietsafstand van Leeuwarden in een mooie groene omgeving te overnachten ^O^
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Mirrie89

Qreply

Bericht door Mirrie89 »

Heey hallo,

Ik hoop dat het onderwerp nog niet compleet dood is, het lijkt mij ook erg leuk om te gaan CS.

MAAR ik ben een beetje bang. Heb totaal geen reis ervaring of wat dan ook. Ik ben bang voor oplichting, bedreigingen ed. Ik ken zo iemand niet, die durf ik niet alleen in mijn huis te laten, straks is het helemaal leeg geroofd! :-S

Ben ik nu erg aan het doemdenken of realistisch?

Lijkt me echt heel gaaf! Ik weet alleen niet goed waar ik op moet letten en verwachten ed.

Groetjes!
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Hoi Mirrie, wij krijgen in juni onze eerste couchsurfer, dan kan ik je meer vertellen. Ik zit er niet zo over in dat ze ons huis leegroven, maar dat komt misschien ook wel omdat wij met zijn tweetjes zijn.
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Plaats reactie