Hoeveel tijd voor Mexico - Colombia overland

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
Bjorn123
Reisexpert

Hoeveel tijd voor Mexico - Colombia overland

Bericht door Bjorn123 »

Hallo allemaal,

Ik vroeg me af hoeveel tijd ik minimaal nodig zou hebben om vanaf Mexico tot Colombia te reizen. Zonder de reistijd in Mexico en Colombia zelf. Hierbij wil ik wel een béétje rustig kunnen reizen, en zal ik wat sneller door de duurdere landen zoals Costa Rica heen gaan.

Ik weet het, ik stel veel vragen over verschillende bestemmingen de laatste tijd maar ben druk bezig uit te zoeken welke route ik komend jaar wil doen. Ik heb nou eenmaal zoveel reisplannen in mijn hoofd zitten 8)7
zaratoestra
Reisexpert

Re: Hoeveel tijd voor Mexico - Colombia overland

Bericht door zaratoestra »

Haha, grappig Bjorn. Komt wel goed hoor. Jezelf gewoon een beetje oriënteren op het gebied van natuur, cultuur van een bepaalde streek.
Hoeveel geld je denkt uit te geven. Vliegtickets, klimaat,...
Wij twijfelden ook tussen verschillende routes: nl. Van Lima naar Mexico of van Costa Rica naar Mexico + een stukje USA of India, Nepal en Tibet en dan China en stukken Zuid-Oost Azie en Indonesie. of ( en dat is hem geworden) de Stan-landen en dan via China. Na China willen we nog wat andere landen mee pakken.

Je kan altijd wat reisgidsen doorbladeren of zoals echte diehards 'doorlezen'. Dan ga je je misschien beter kunnen inleven. Dan lukt het je vast wel om een knoop door te hakken. Al wil ik nog steeds naar Zuid- en Midden Amerika. Alleen nu niet.

Even terug on topic: wat Mexico-Colombia betreft. Wijzelf zijn er nog niet geweest.
MIdden Amerika telt allemaal verschillende kleinere landen, wat volgens mij betekent dat de reistijden - afhankelijk van de toestand van de wegen - relatief kort zal zijn.
Je kan dan 2 visies hanteren: klein land = weinig tijd in het land
of je kan ook zeggen "ah, een klein landje met kleine reistijden" - ideaal om het wat rustiger aan te doen, onze tijd te nemen en alles op het gemak te bezichtigen. Wij leerden mensen kennen op reis die op 2 maand tijd van Mexico naar Nicaragua reisden. Die zaten na die tijd met een serieuse reis burn-out
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

Het zou een route kunnen zijn van 7 of 9 landen, afhankelijk van welke landen je doorheen wilt reizen. Een minimale reistijd is natuurlijk moeilijk om te geven (ik neem aan dat je alleen met openbaar vervoer wilt reizen). Wil je een idee hebben van hoe de landen eruit zien of wil je het maximale eruit halen? Je noemt bijvoorbeeld Costa Rica als een land waar je snel doorheen wilt gaan reizen. Het punt is alleen wel dat je heel veel mist als je dit snel wilt gaan doen. De reistijden zijn in dit land relatief lang, zeker omdat je vrijwel altijd door de bergachtige hoofdstad,San Jose, moet reizen om ergens anders te komen. Ik kan mij alleen maar voorstellen dat de landen eromheen qua snelheid alleen maar langzamer zullen zijn.

Mijn ruwe schatting voor een up-tempo trip zou zijn Mexico (4 weken), Guatemala (2 weken), Honduras (2 weken), Nicaragua (3 weken), Costa Rica (3 weken), Panama (2 weken), Colombia (4 weken). Dan zou je dus 12 weken weg zijn wanneer je Colombia en Mexico niet meerekent. Met eventueel een week voor Belize en een week voor El Salvador komt dit op een totaal van 22 weken.
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
Bjorn123
Reisexpert

Bericht door Bjorn123 »

Ik ben op dit moment hard aan het werken/sparen. Hoeveel geld ik precies ga kunnen sparen kan ik nog niet zeggen natuurlijk, ivm onverwachte uitgaven. Ik denk dat het bedrag dat ik kan sparen (excl tickets) rond de 3700 euro zal liggen.

Andere routes die ik zelf overweeg is Zuidoost Azie + Indonesie of + India, of + Iran. Of de transsiberia express en China. Heel lastig allemaal. Mijn eerste reis was een makkenlijke keuze; India, omdat ik hier al heel lang naartoe wou. Nu word het lastiger :9

Het klopt idd dat je veel mist door sneller door een land te reizen, maar je kunt natuurlijk nooit alles zien, tenzij je onbeperkt de tijd hebt welke luxe ik helaas niet heb. Het lijkt me een realistische planning waar jij nu mee komt :)

Één punt waar ik wel mee blijf zitten is dat ik in Azie wss een lange verblijf zou kunnen hebben met hetzelfde geld omdat t toch wel een stukje goedkoper is.

Ik ga mijn opties nog eens doornemen.
wim van brink
Wereldreiziger

Bericht door wim van brink »

Ben zelf in 2 maanden van Mexico naar Panama gereisd. De start was Mexico stad, dus dan heb je de helft van het land bijna gehad. Zou, als ik de reis over moest doen, er minstens een maandje bij aanplakken. Low budget reizen kan in Midden-Amerika minder gemakkelijk als in Azië en dat zal mede bepalend zijn voor de reisduur. Met het bedrag dat jij te besteden hebt zou je het wel een maand of 3 uit kunnen houden.
Plaats reactie