Advies Mexico-Guatemala-Honduras-Belize-Salvador
Advies Mexico-Guatemala-Honduras-Belize-Salvador
Hallo medereizigers,
Na 2 keer zuid oost azie is het nu tijd voor 5 weken midden amerika.
Wij willen Mexico-Guatemala-Honduras-Belize bezoeken en misschien sal salvador.
We hebben maar 5 weken, dat is weinig maar aan de andere kant zijn wij snelle reizigers.
Ik zou graag wat advies willen over de beste route en de voor jullie must-sees in deze landen
Het plan is tot nu toe als volgt:
Aankomen in Mexico City op 17 okt(ik moet daar sowieso blijven tot 20 okt) en terug vanuit cancun op 21 nov
Mexico-->Oaxaca-->San Cristobal(palenque)-->Antiqua(pacaya)-->Copan-->Rio Dulce-->Flores(tikal)-->Belize city-->Caya Caulker-->San Pedro-->Playa Del carmen
Wat vinden jullie hiervan?
Verder zou ik willen weten:
- Is San Salvador echt de moeite waard?
- Wat moeten we absoluut bezoeken?
- Is Semuc Champey in Lanqui een must see
Groetjes
Na 2 keer zuid oost azie is het nu tijd voor 5 weken midden amerika.
Wij willen Mexico-Guatemala-Honduras-Belize bezoeken en misschien sal salvador.
We hebben maar 5 weken, dat is weinig maar aan de andere kant zijn wij snelle reizigers.
Ik zou graag wat advies willen over de beste route en de voor jullie must-sees in deze landen
Het plan is tot nu toe als volgt:
Aankomen in Mexico City op 17 okt(ik moet daar sowieso blijven tot 20 okt) en terug vanuit cancun op 21 nov
Mexico-->Oaxaca-->San Cristobal(palenque)-->Antiqua(pacaya)-->Copan-->Rio Dulce-->Flores(tikal)-->Belize city-->Caya Caulker-->San Pedro-->Playa Del carmen
Wat vinden jullie hiervan?
Verder zou ik willen weten:
- Is San Salvador echt de moeite waard?
- Wat moeten we absoluut bezoeken?
- Is Semuc Champey in Lanqui een must see
Groetjes
Re: Advies Mexico-Guatemala-Honduras-Belize-Salvador
Vijf weken is echt te weinig tijd, zelfs als snelle reizigers heb je met de route die je nu hebt genoeg te doen zonder El Salvador er ook nog bij te nemen. Semuc Champey zou ik persoonlijk wel tijd voor maken, maar het is logischer tijdtechnische gezien om of te kiezen voor de binnendoor route in Guatemala of voor de route via Honduras (copan) en rio dulce Beide doen moet je wel weer erg omreizen, persoonlijk zou ik voor de eerste optie kiezen en nog wat meer niet standaard plekken in Guatemala bezoeken zoals Xela. Je kunt altijd ter plekke nog beslissen wat je doet.
In je route mis ik verder een dorpje aan lago aititlan (liever een die alleen met de boot te bezoeken is), Xela is ook leuk als je tijd hebt, Lanquin dus (minimaal 2 dagen is meer te zien dan alleen Semuc Champey). In Mexico natuurlijk nog Tulum en ook Chitzen Itza (een van de nieuwe zeven wereldwonderen) mag je niet missen. Ik zou altijd die kiezen boven Copan. Tulum is ook goedkoper om te verblijven dan Playa del Carmen en heeft ook een mooi strand.
Lees ook eens ons artikel over de Maya Route voor ideeen.
https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/be ... 11064.html
In je route mis ik verder een dorpje aan lago aititlan (liever een die alleen met de boot te bezoeken is), Xela is ook leuk als je tijd hebt, Lanquin dus (minimaal 2 dagen is meer te zien dan alleen Semuc Champey). In Mexico natuurlijk nog Tulum en ook Chitzen Itza (een van de nieuwe zeven wereldwonderen) mag je niet missen. Ik zou altijd die kiezen boven Copan. Tulum is ook goedkoper om te verblijven dan Playa del Carmen en heeft ook een mooi strand.
Lees ook eens ons artikel over de Maya Route voor ideeen.
https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/be ... 11064.html
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
M.C. > San Cristobal > Antigua/Lago > Livingston/Rio Dulce > Lanquin/Semuc > Tikal > Palenque > Tulum > Isla Mucheres.
Duikbrevet?
Ga duiken in Tulum (grotten) en Isla Mucheres (onderwater museum + turtles).
Ruines?
Teotihuacan (Buiten M.C.)
Tikal
Palenque
Tulum (klein, heb je zo gezien, rest zijn dag trips)
Overig:
M.C. > Antropology museum en huis van Frida / Diego.
Je kan in een dag van Antigua > G.C. > Puerto Barios > Livingston, er is een onzettend goed hostel tussen Livingston / Rio Dulce. Vast op google te vinden.
Zelf zou ik Belize niet aan doen tenzij je the great blue hole wil zien inclusief duiken.
Semuc is een must-see (dagtrip vanaf Lanquin, pin van te voren genoeg cash, in Lanquin enSemuc kan het niet tenzij je 10% extra wil betalen!).
Duikbrevet?
Ga duiken in Tulum (grotten) en Isla Mucheres (onderwater museum + turtles).
Ruines?
Teotihuacan (Buiten M.C.)
Tikal
Palenque
Tulum (klein, heb je zo gezien, rest zijn dag trips)
Overig:
M.C. > Antropology museum en huis van Frida / Diego.
Je kan in een dag van Antigua > G.C. > Puerto Barios > Livingston, er is een onzettend goed hostel tussen Livingston / Rio Dulce. Vast op google te vinden.
Zelf zou ik Belize niet aan doen tenzij je the great blue hole wil zien inclusief duiken.
Semuc is een must-see (dagtrip vanaf Lanquin, pin van te voren genoeg cash, in Lanquin enSemuc kan het niet tenzij je 10% extra wil betalen!).
Wij zijn in vier weken tijd van Tulum, naar Merida, Campeche, Palenque, San Christobal de las Casas, Chiapas, Antiua, Flores, Caye Caulker, Playa Del Carmen gereisd. Eventueel kun je wat tijd winnen door Belize over te slaan idd als je niet wilt duiken / snorkelen of niet naar Caye Caulker wilt. Het was een prima plekje om de lange reis op te breken en even te relaxen op een prima eiland.
Hoi Erik, Tikva en Ralph
Thanks voor de reacties so far!
Lanquin ga we dan zeker toevoegen! Bedankt:D!
Duiken gaan we niet doen inderdaad, hebben wel deel van de padi gedaan toen het fout ging, zijn we gestopt! Dus dat slaan we over.
- Dat lago is dat voor iemand die niet echt van een meer houdt de moeite waard?
- Ik ben zelf jaren geleden al eens in Mexico geweest en heb toen vanuit playa del carmen een volgens mij een excursie gedaan naar Tulum volgens mij was dat in combinatie met chichen itza en een cenote. Ik wil ze nu nog allebei doen met mijn vriendin
- Is tulum echt zo veel goedkoper als playa om te blijven slapen?
- Hoe schatten jullie de mogelijkheid om als we belize laten zitten er een ander land bij te doen? We doen sowieso guatemala en mexico en zijn echt hele snelle reizigers.
- Ik zie veel dat busreizen vijf of zes uur zijn dit valt dan bij Azie toch best mee waarin je soms nog langer zit? Of zie ik dit verkeerd?
- En wat is de beste plek voor whalesharks?
Erik als jij nog bepaalde info willt weten voor de landeninformatie(hoop trouwens dat je wat aan m'n myanmar info had) laat het me even weten dan let ik er op!
Thanks voor de reacties so far!
Lanquin ga we dan zeker toevoegen! Bedankt:D!
Duiken gaan we niet doen inderdaad, hebben wel deel van de padi gedaan toen het fout ging, zijn we gestopt! Dus dat slaan we over.
- Dat lago is dat voor iemand die niet echt van een meer houdt de moeite waard?
- Ik ben zelf jaren geleden al eens in Mexico geweest en heb toen vanuit playa del carmen een volgens mij een excursie gedaan naar Tulum volgens mij was dat in combinatie met chichen itza en een cenote. Ik wil ze nu nog allebei doen met mijn vriendin
- Is tulum echt zo veel goedkoper als playa om te blijven slapen?
- Hoe schatten jullie de mogelijkheid om als we belize laten zitten er een ander land bij te doen? We doen sowieso guatemala en mexico en zijn echt hele snelle reizigers.
- Ik zie veel dat busreizen vijf of zes uur zijn dit valt dan bij Azie toch best mee waarin je soms nog langer zit? Of zie ik dit verkeerd?
- En wat is de beste plek voor whalesharks?
Erik als jij nog bepaalde info willt weten voor de landeninformatie(hoop trouwens dat je wat aan m'n myanmar info had) laat het me even weten dan let ik er op!
4 weken vind ik persoonlijk kort voor Mexcio (mc > cancun) en Guatamala (ik reis over het algemeen ook al erg snel).
Maak maar eens een route + dagen op elke plek, dan zul je zien dat het snel aantelt.
Maak maar eens een route + dagen op elke plek, dan zul je zien dat het snel aantelt.
Belize moet je sowieso doorheen of je moet gaan vliegen. Waarom wil je er zo graag een ander land bij doen?? beetje landjes aan het scoren? Als je echt een snelle reiziger bent is er op de route die je nu hebt nog meer dan genoeg makkelijke uitstapjes te maken naar andere steden.
Het meer gaat niet om het meer zelf maar ook om de bewoners in traditionele kleding, souvenirs en relaxte sfeer. Ook kan je veel cursussen doen zoals dagje koken of yoga etc.
Het meer gaat niet om het meer zelf maar ook om de bewoners in traditionele kleding, souvenirs en relaxte sfeer. Ook kan je veel cursussen doen zoals dagje koken of yoga etc.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Je kan van Flores naar Palenque. Gaat 1 bus per dag om 5.00 (afaik).Tikva schreef:Belize moet je sowieso doorheen of je moet gaan vliegen.
Zou dan zoiets doen:Antiqua > GC > Puerto Barios > Livingston > Rio Dulce > Lanquin (Semuc) > Flores > Palenque > Meridia (gaat sóchtend 1 bus heen vanaf Palenque, afaik) > Chitzen Itza en dan gelijk Tulum (kan je paar uur in Chitzen Itza blijven).
Er gaat ook een nachtbus van Palenque naar Tulum / Cancun etc. Volgens mij duurt die 13 uur.
O' ja niet aan gedacht. Dat is echt een leuke route. Gaan wel meer bussen hoor ook een in de middag maar dan kom je pas heel laat bij de grens aan. Hebben wij gedaan maar zou ik niet aanraden. Je kunt stoppen bij bonampak en/of yachilan bijvoorbeeld, komen niet veel toeristen, mooi stukje met de boot en dan leuke ruines.Ralph schreef: Je kan van Flores naar Palenque. Gaat 1 bus per dag om 5.00 (afaik).
Hoi,
Ralph ik had inderdaad een globale planning gemaakt voor de 5 weken (geen 4 dus gelukkig). Ben morgen pas thuis dus zal hem dan ff aangepast plaatsen! Vaak maak ik de planning zo dat ik een hele dag plan voor het reizen en dan 2 dagen er zijn. Vaak wordt het dan 1 dag omdat je soms maar een paar uur hoeft te reizen en je die dag dus kut gebruiken.
Tikva, haha nee dat is het niet hoor:P! Het is namelijk zo dat ik nu al twee keer een soort van klaar was met de route die ik plande te gaan doen, waardoor ik dus ineens de hele andere kant op ging (vliegend). Dit probeer ik nu gezien de kosten te voorkomen.
Welke dorpje aan lago aititlan raad jij aan? Of welke juist niet?
En wat is de beste plek voor whalesharks?
Ralph ik had inderdaad een globale planning gemaakt voor de 5 weken (geen 4 dus gelukkig). Ben morgen pas thuis dus zal hem dan ff aangepast plaatsen! Vaak maak ik de planning zo dat ik een hele dag plan voor het reizen en dan 2 dagen er zijn. Vaak wordt het dan 1 dag omdat je soms maar een paar uur hoeft te reizen en je die dag dus kut gebruiken.
Tikva, haha nee dat is het niet hoor:P! Het is namelijk zo dat ik nu al twee keer een soort van klaar was met de route die ik plande te gaan doen, waardoor ik dus ineens de hele andere kant op ging (vliegend). Dit probeer ik nu gezien de kosten te voorkomen.
Welke dorpje aan lago aititlan raad jij aan? Of welke juist niet?
En wat is de beste plek voor whalesharks?
Ik denk niet dat je er een gaat zien als ik eerlijk ben, verwacht dat het onderstaande voor alle plekken zo is:kevinmp schreef:En wat is de beste plek voor whalesharks?
Q. When is the Whale Shark Season on Isla Mujeres?
A. The official opening date for the Whale Shark Tour season as set beginning June1, 2013 and the closing date of the season is September1, 2013. Anyone offering to take you outside of these dates is running illegal tours.
Ik heb even mijn reisschema proberen op te graven en gevonden ! Misschien heb je er wat aan.
Niet geweest maar reizigers die naar lago aititlan zijn geweest vonden het erg de moeite waard. Je kunt in Playa goedkoop overnachten, maar licht er maar net aan wat je graag wilt (aan het strand of ergens achteraf). Zelfde geldt voor Tulum.
Met de bus reizen in Mexico is een stuk relaxter / luxer dan in Azië. Ook een stukje duurder
Updates voor landen informatie zijn altijd welkom! Voor elk land en altijd!
Vliegen is veel duurder dan met de bus. Van Belize naar Cancun was duurder dan van Amsterdam naar Cancun op sommige dagen. Niet geweest maar reizigers die naar lago aititlan zijn geweest vonden het erg de moeite waard. Je kunt in Playa goedkoop overnachten, maar licht er maar net aan wat je graag wilt (aan het strand of ergens achteraf). Zelfde geldt voor Tulum.
Met de bus reizen in Mexico is een stuk relaxter / luxer dan in Azië. Ook een stukje duurder

Updates voor landen informatie zijn altijd welkom! Voor elk land en altijd!
Hoi,
Ik heb hem een beetje aangepast, ik ga uit van 2 dagen per stad? Vaak kom ik er achter dat ik dan tijd over houd haha.
Zou dit redelijk zijn? Ik heb hem in de bijlage gestopt! Erik, watvoor info zoek je dan precies. Dan kan ik er gericht naar kijken:D!
Groetjes
Ik heb hem een beetje aangepast, ik ga uit van 2 dagen per stad? Vaak kom ik er achter dat ik dan tijd over houd haha.
Zou dit redelijk zijn? Ik heb hem in de bijlage gestopt! Erik, watvoor info zoek je dan precies. Dan kan ik er gericht naar kijken:D!
Groetjes
Ziet er wel oke uit. Ik zou zelf niet in Panajachel blijven maar juist aan een van de dorpjes waar je alleen met de boot kan komen. Veel dingen zouden mij te krap zijn maar dat is persoonlijk. Probeer van palenque naar merida een nachtbus te nemen dan heb je in Merida nog iets meer tijd.
Hi Tikva,
Bedankt weer voor je reactie. Je lijkt er een dagtaak aan te hebben haha!
Denk dat we dat inderdaad gaan doen. Op advies van het forum. Heb jij een voorkeur voor een dorpje?
Verder denk ik dat ik misschien nog Copan toevoeg als blijkt dattik inderdaad weer tijd over ga houden.
Denk jij of jullie dat het mogelijk is om Palenque weg te laten en palenque te bezoeken als excursie vanuit San Cristobal?
Groetjes
Bedankt weer voor je reactie. Je lijkt er een dagtaak aan te hebben haha!
Denk dat we dat inderdaad gaan doen. Op advies van het forum. Heb jij een voorkeur voor een dorpje?
Verder denk ik dat ik misschien nog Copan toevoeg als blijkt dattik inderdaad weer tijd over ga houden.
Denk jij of jullie dat het mogelijk is om Palenque weg te laten en palenque te bezoeken als excursie vanuit San Cristobal?
Groetjes