Visum registreren Rusland

Stel hier je vragen over Rusland, Mongolië en China of misschien wil je meer weten over de beroemde treinroute? Maar ook ook andere landen zoals Tibet, Hongkong, Macau en Taiwan komen hier aan bod.
Plaats reactie
Berbs

Visum registreren Rusland

Bericht door Berbs »

Hallo,

Over 3 weken vertrekken we naar Rusland. We hebben het visum al geregeld, maar we vragen ons af of we ons visum in Rusland moeten registreren. We lezen namelijk dat je het moet registreren binnen 7 werkdagen, maar wij zijn er precies 7 werkdagen (en 3 weekenddagen). Ook vraag ik me af, moet je je in elke stad waar je komt registreren binnen 7 werkdagen of gewoon binnen 7 werkdagen in Rusland in het algemeen? Voor de duidelijkheid even ons reisschemaatje:

Donderdag 29 augustus: St. Petersburg
Vrijdag 30 augustus: St. Petersburg
Zaterdag 31 augustus: St. Petersburg
Zondag 1 september: Moskou
Maandag 2 september: Moskou
Dinsdag 3 september: Moskou
Woensdag 4 - zaterdag 7 september: transmongoliëexpress.

Weet iemand of we ons visum moeten registreren? En zo ja, in welke plek? Oh en voor de volledigheid, we couchsurfen in St. Petersburg en Moskou.

Alvast bedankt voor een antwoord! :)
menasil
Reisexpert

Re: Visum registreren Rusland

Bericht door menasil »

Blijkbaar veranderen de regels continu, want eerder was er sprake van 5 werkdagen en in elke stad. Ik heb hier helaas geen antwoord op, want de enige keer dat ik naar Rusland ben gegaan, was ik daar 3 werkdagen en omzeilde ik alle registraties. Idee om even te vragen aan het Russisch consulaat of waar je je visum hebt geregeld? J
Chantal1981
Reiziger

Bericht door Chantal1981 »

Toen wij vorig jaar in Rusland waren om op de TME te stappen maakten we ons hier ook een beetje zorgen om. Uiteindelijk nagevraagd bij een hostel en een Nederlandse reisbegeleider en zij zeiden beide dat dit niet hoeft als je overal maar een paar dagen blijft, maar eigenlijk alleen als je langer dan een week op dezelfde plek bent. Ik zou het dus lekker laten zitten, want het is niet alleen best ingewikkeld maar ook duur als je er hulp bij nodig hebt.
Vanaf juli 2012 een jaar op wereldreis.
panky
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door panky »

Ik zit nu in Sint Petersburg en heb het bij de hostel nagevraagd.

Wanneer je langer dan 7 dagen (5 werkdagen) in 1 stad zit, moet je je registreren. In jullie geval is dit dus niet nodig. Trap er niet in om je te laten registreren als je korter verblijft. Vorig jaar heb ik mij daar wel toe laten verleiden door Godzilla Hostel in Moskou.

Registreren doe je bij bureaus die daarvoor een vergunning hebben. Hotels hebben dit over het algmeen en enkele hostels ook. Indien je gaat couchsurfen en een registratie nodig hebt, zou ik proberen een hostel te zoeken met deze service en gewoon langsgaan en bij hun de registratie te kopen.

Ik zie dat jullie op donderdag aankomen. Elke donderdag hebben zij een couchsurf meeting in een bar vanaf 19:00 (zie voor adres het bericht op de site bij St. Petersburg, locatie kan namelijk wijzigen) Ik ben vorig jaar en gisteren geweest. Het is een leuke gelegenheid om in contact te komen met de lokale bevolking. (m.n. jongeren, maar er zijn ook een aantal ouderen bij) Het kan er erg gezellig zijn. Vorig jaar was er een goede mix tussen russen en reizigers en was het erg gezellig. Gisteren was 80-90% rus en was het een stuk minder.

Nog even een korte vraag. Gaan jullie de hele transmongolie expres doen in 4 dagen? Ik dacht namelijk dat die 7 a 8 dagen duurde indien je deze non-stop doet.
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

panky schreef:Nog even een korte vraag. Gaan jullie de hele transmongolie expres doen in 4 dagen? Ik dacht namelijk dat die 7 a 8 dagen duurde indien je deze non-stop doet.
Als je aan 1 stuk doortreint kan het inderdaad in 4-5 dagen...

Zou ik persoonlijk echt niet doen want een trein is maar een trein, dat heb je na een paar uur wel gezien hoor. J
e ziet bijzonder weinig van de landen waar je dan doorheen rijdt. Mijn aanrader is om regelmatig te stoppen in de leuke stadjes/dorpen zoals bijvoorbeeld Vladimir om naar Suzdal te kunnen, het schitterende Tobolsk en helemaal in Irkutsk bij het Baikalmeer om naar het schitterende Olkhon eiland te gaan. Als je in Mongolie alleen in Ulaanbataar bent geweest, zie je totaal niets van het schitterende Mongolie, hoe de nomaden leven en de diversiteit aan landschappen.

Veel plezier!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Berbs

Bericht door Berbs »

Bedankt voor de reacties! Na een paar keer over en weer mailen met de Russische ambassade zeiden ze uiteindelijk ook dat we het visum niet hoeven te registreren, nice.

Nee we zijn van 's avonds 3 september - 7 september in het Russische gedeelte van de treinreis. 8 september komen we in Ulaanbaatar aan en daar blijven we 11 dagen :) en dan nog 2 dagen naar China.
We gaan verder in Rusland er inderdaad niet meer uit. Allereerst omdat een groot aantal stops de treinreis wel aanzienlijk duurder maakt, en daarnaast lijken deze steden ons niet superboeiend om een paar dagen in te verblijven. Alleen het Baikalmeer had me nog wel mooi geleken. Maar goed, de treinreis op zich is ook al een hele ervaring voor ons :).

Oh, en bedankt voor de tip panky :)
Plaats reactie