Golden Week & Mid Autumn Festival

Stel hier je vragen over Rusland, Mongolië en China of misschien wil je meer weten over de beroemde treinroute? Maar ook ook andere landen zoals Tibet, Hongkong, Macau en Taiwan komen hier aan bod.
Plaats reactie
palaga1240

Golden Week & Mid Autumn Festival

Bericht door palaga1240 »

29 augustus begint ons grote wereldreisavontuur.
We gaan met de trein vanuti Moskou naar Beijing.
Daar komen we aan op 13 september.

Nu hadden we eigenlijk het idee om ter plekke wel te gaan kijken wat we gaan doen. Maar nu zitten we natuurlijk met Golden Week.
Wij hebben van meerdere mensen gehoord dat het verstandig is om voor die 1ste week van Oktober een hotel te boeken. Dus nu zijn we bezig met toch een globaal reisschema te maken voor de eerste 3 weken zodat we kunnen kijken in welk gebied we het beste een hotel kunnen boeken.

Wat adviseren jullie? Is het verstandig om in deze periode een hotel te boeken? En zo ja, waar zouden jullie dit dan doen?

Onze plannen zijn om circa 4 tot 6 weken in China te verblijven. We willen vanuit China via Tibet naar Nepal reizen (indien mogelijk), dus eindigen sowieso in Chengdu en omgeving.

Daarnaast is het van 19 t/m 21sept ook het Mid Autumn Festival. En we twijfelen ook waar we dan het beste kunnen zijn om dit ook mee te kunnen maken.

We willen sowieso niet naar Hongkong en die omgeving.
Wat we nu op ons lijstje hebben staan is:

Sowieso: Beijing, Xi'an, Chengdu, Shanghai
Leuk: Pingyao, Suzhou, Nanjing, Hangzhou, Wuzhen, The Yellow Mountains, Dehang, Changsha, Zhangjiajie NP, Zhengzhou, Luoyang.

We zouden heel erg graag van jullie tips willen over wat een mooie route zou zijn. Rekening met Mid Autum op dag 7t/m9 en Golden week op dag 19 t/m 25. En we willen rond dag 35 naar Lhasa vertrekken vanuit Chengdu.
Welke plekken missen jullie nog? En wat zou een mooie route zijn? Wat kunnen we beter overslaan?

We willen niet in een te hoog tempo reizen, maken gebruik van de trein en vinden afwisseling tussen stad, cultuur, historie en natuur belangrijk.

Wij kijken uit naar jullie tips!
Kims
Reisexpert

Re: Golden Week & Mid Autumn Festival

Bericht door Kims »

Hi,

Jullie reis klinkt super! Persoonlijk zou ik wat langer uittrekken voor de treinreis van Moskou naar Beijing omdat er erg veel moois te zien en te doen is. Onder andere Suzdal en Olkhon eiland zijn zeker een bezoek waard van een paar dagen. En in Mongolie heb je al een paar weken nodig om echt wat te zien buiten de grote, vieze hoofdstad Ulaanbataar.

Hebben jullie al deze posts gezien over dezelfde/vergelijkbare onderwerpen?
eerste-week-van-oktober-china-t26482.html
weken-china-welke-steden-t25765.html

Wij vonden de kleinere plekjes aanzienlijk leuker in China dan de gigantische miljoenensteden. Authentieker en bijzonder. De provincies Sichuan en Yunnan bieden die mogelijkheden door de uitlopers van de Himalaya's in te gaan of andere kleine plekken te bezoeken.

Ik zou niet teveel plannen maar wat ideeen voor plekken hebben om te bezoeken en dan kijken hoe het loopt. Dan kun je spontaan ergens langer of korter blijven of iets heel anders gaan doen, want je hoort veel via andere reizigers!

Veel plezier!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Chantal1981
Reiziger

Bericht door Chantal1981 »

Leuke plannen! Wat ze wel erg door de war kan gooien is het feit dat de Chinezen Tibet vaak sluiten voor buitenlandse toeristen rond 1 oktober. Vanaf half september wordt het vaak al moeilijker een permit te krijgen dus hou er rekening mee dat je misschien vliegend naar Kathmandu moet vanuit China. En heel China is rond 1/10 echt razend druk, dubbel tot drie keer zo duur als normaal en een treinticket kopen voor deze tijd kun je wel vergeten :) Pas vanaf 7/10 wordt het wat beter is mijn ervaring. Wij hebben vorig jaar via Hostelworld ong. 2 weken van tevoren geboekt voor Yangshuo, daar was toen nog ongeveer 10% van de accomodatie beschikbaar, om een idee te geven hoe erg het is...
Zhangjajie en Dehang zijn erg leuke plekken, die eerste is voor mij na bijna 12 maanden reizen nog steeds een hoogtepunt. Als je nog tips voor die regio wilt laat het weten, of kijk op de blog van onze wereldreis. Zonder gids van China bij de hand (zit nu in Ecuador) kan ik verder eigenlijk geen routetips geven.
Vanaf juli 2012 een jaar op wereldreis.
palaga1240

Bericht door palaga1240 »

Chantal1981 schreef:Leuke plannen! Wat ze wel erg door de war kan gooien is het feit dat de Chinezen Tibet vaak sluiten voor buitenlandse toeristen rond 1 oktober. Vanaf half september wordt het vaak al moeilijker een permit te krijgen dus hou er rekening mee dat je misschien vliegend naar Kathmandu moet vanuit China. En heel China is rond 1/10 echt razend druk, dubbel tot drie keer zo duur als normaal en een treinticket kopen voor deze tijd kun je wel vergeten :) Pas vanaf 7/10 wordt het wat beter is mijn ervaring. Wij hebben vorig jaar via Hostelworld ong. 2 weken van tevoren geboekt voor Yangshuo, daar was toen nog ongeveer 10% van de accomodatie beschikbaar, om een idee te geven hoe erg het is...
Zhangjajie en Dehang zijn erg leuke plekken, die eerste is voor mij na bijna 12 maanden reizen nog steeds een hoogtepunt. Als je nog tips voor die regio wilt laat het weten, of kijk op de blog van onze wereldreis. Zonder gids van China bij de hand (zit nu in Ecuador) kan ik verder eigenlijk geen routetips geven.
Hi Chantal,

Grappig, ik bezoek jullie website eigenlijk best vaak! Ik heb jullie alleen nooit gemaild dat ik dat doe. Dus bij deze :)
Maar ik heb jullie reisverslagen van China ook nog even teruggelezen en het klinkt allemaal wel heel erg aantrekkelijk! Dat heeft ons ook wel weer aan het denken gezet, want als we inderdaad het permit voor Tibet niet kunnen krijgen dan zouden we ook prima via Hongkong naar Nepal kunnen reizen!
En dat biedt ook weer mogelijkheden voor een eventuele route.
Erg lastig, ik zou eigenlijk niets vast willen leggen, maar als ik ook zo jullie ervaring lees dat er nog maar 10% beschikbaarheid was 2 weken van te voren ben ik bang dat we wel echt keuzes moeten maken. Ik denk dat 1 week in Chengdu 'vast' zitten ook niet alles is en dat een mooie rustige omgeving meer aanspreekt.
Hebben jullie echt 1 week op 1 plaats verbleven?
Chantal1981
Reiziger

Bericht door Chantal1981 »

palaga1240 schreef:
Grappig, ik bezoek jullie website eigenlijk best vaak! Ik heb jullie alleen nooit gemaild dat ik dat doe. Dus bij deze :)
Wat leuk dat je ons volgt :@
palaga1240 schreef: Dat heeft ons ook wel weer aan het denken gezet, want als we inderdaad het permit voor Tibet niet kunnen krijgen dan zouden we ook prima via Hongkong naar Nepal kunnen reizen!
Hong Kong heeft weer als nadeel dat het duur is, het verblijf maar ook er vandaan vliegen. Een goedkopere vlucht kun je meestal vinden vanaf Guangzhou of Shenzhen, elong.net is een goede site om goedkope vluchten te vinden. Maar HK is wel erg leuk (als je van steden houdt), ik zou er zo willen wonen.
palaga1240 schreef: Hebben jullie echt 1 week op 1 plaats verbleven?
Ja, dat doen we wel vaker hoor! Het grote voordeel van een wereldreis is voor ons dat we langzaam kunnen reizen. Maar in dit geval was het meer noodzaak, er waren geen treinkaartjes meer.
Chinezen hebben weinig vrije dagen en als ze vrij zijn gaan ze vooral in eigen land op vakantie, dus het is dan overal druk. In de Golden Week zijn er zo'n 500 miljoen Chinezen on the move, en dat merk je echt wel. Voor die week een rustige plek vinden zal niet meevallen, misschien in een echt klein dorp zoals Dehang of de dorpen van Guizhou?
Vanaf juli 2012 een jaar op wereldreis.
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Chantal1981 schreef:Chinezen hebben weinig vrije dagen en als ze vrij zijn gaan ze vooral in eigen land op vakantie, dus het is dan overal druk.
De meerderheid van de Chinezen mag alleen maar in eigen land op vakantie (en dit mag pas sinds een paar jaar van de regering...). Er zijn weinig Chinezen die naar het buitenland mogen reizen van het regime, dit zijn dan ook de mensen met de juiste connecties zeg maar.

Toen wij er waren verbaasde het ons dat je als blanke (Europese) toerist een minderheid vormt, had me nooit gerealiseerd dan 90% van de toeristen (Han) Chinezen zijn die eindelijk hun eigen land kunnen en mogen ontdekken.

Veel plezier!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
HoeBie
Vakantieganger

Bericht door HoeBie »

Haha wij komen ook 13 sept. aan in Beiijng met de TransMongoliëExpress!! Voor de golden week hebben wij niks geregeld, jullie wel al? Wij wagen het erop en gaan zoveel mogelijk buiten de toeristische paden.
Plaats reactie