zakmes mee in handbagage

Wat kan ik het beste in mijn rugzak doen en wat niet? Deel hier de meningen samen met anderen over de reisuitrusting.
Plaats reactie
Vincentt

zakmes mee in handbagage

Bericht door Vincentt »

Beste, Ik reis meestal met alleen handbagage, ik lees dat het toegestaan is een zakmes in je handbagage mee te nemen als het lemmet max. 6 cm lang is heeft iemand hier ervaring mee? dit gaat specifiek over de luchthavens: Frankfurt, Vientiane, Bangkok en Phnom-penh (daar maak ik komende zomer gebruik van)
Bvd
Vincent
Kims
Reisexpert

Re: zakmes mee in handbagage

Bericht door Kims »

Hi,

Lijkt me stug... Al helemaal in Azie waar er echt heel goed wordt gecontroleerd! Persoonlijk zou ik het niet uitproberen, wij zijn al de nodige dingen bij de douane kwijtgeraakt omdat we vergeten waren dat ze in onze tas zaten...

Waarom zou je dat in je handbagage mee willen nemen?

Groetjes
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door stevenl »

Nee, is niet toegestaan.

Waar lees je dat je een mes mee mag nemen?
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

Ik vind het wel een interessante vraag eigenlijk...
Hoe doen mensen dat die alleen met handbagage reizen en bijvoorbeeld een scheermes of een pincet willen meenemen? Dat mag officieel ook niet in je handbagage.

Ik heb ook altijd een Zwitsers zakmes bij me, en hij is al heeeeeeel vaak goed van pas gekomen.
Als ik alleen met handbagage zou reizen, zou ik dat ook graag meenemen. Daar moet toch iets op te vinden zijn?
Dat je het aangeeft bij het personeel oid?
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Er staat in de lijst van verboden goederen (op de site van Schiphol) dat je geen messen met een lemmet langer dan 6 cm mee mag nemen. Dus dan zou je denken dat je wel eentje van 5 cm mee mag nemen.. Ik zou het er persoonlijk niet op willen wagen (ook al weet ik hoe handig een zakmes kan zijn!).
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door stevenl »

Inderdaad, dat staat op de EU lijst, dit lijkt wel een oude lijst trouwens (voor de duidelijkheid: het is geen oude lijst). Hou wel rekening met de laatste zin: 'de beveiligingsmedewerker behoudt altijd het recht om alsnog om veiligheidsredenen een artikel te weigeren'.
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Ja, want als zelf je nagelknipper wordt ingenomen, lijkt het me toch stug dat je wel een zakmes mee mag nemen...
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Globetrot
Reisexpert

Bericht door Globetrot »

De regels zijn ondertussen weer veranderd! Zie http://nos.nl/artikel/481370-mes-mag-we ... ge-vs.html en op de site van de KLM wordt geschreven:

Puntige/scherpe wapens & voorwerpen
Het is niet toegestaan om puntige of scherpe voorwerpen, waarmee letsel kan worden toegebracht, mee te nemen in uw handbagage. Hieronder vallen:

bijlen en hakmessen
gereedschap dat als steek- of snijwapen kan worden gebruikt, zoals boren en boorijzers, stanleymessen, gereedschapsmessen, alle zagen, schroevendraaiers, breekijzers, hamers, tangen, moer- en steeksleutels, soldeerapparaten
harpoenen en speren
ijsbijlen en -priemen
ijsschaatsen
klimijzers
knipmessen of stiletto’s met een lemmet van welke lengte dan ook
machetes
messen, met inbegrip van ceremoniële messen, met een lemmet van meer dan 6 cm (2,5 inch), van metaal of ander materiaal dat sterk genoeg is om als wapen te worden gebruikt
open scheermessen (behalve veiligheids- of wegwerpscheermessen waarbij de mesjes in een houder zitten)
pijlen en darts
sabels, zwaarden en degenstokken
scalpels
scharen met bladen die langer zijn dan 6 cm
ski- en wandelstokken
vleesmessen
werpsterren

De scheermesjes en nagelschaartjes mogen dus ook weer mee! Ik ben daar best blij mee, want wij reizen ook altijd alleen met handbagage :)

@ Travelator, ik heb iedere keer een mes en nagelknipper gekocht als ik aankwam. Bij Airasia en andere prijsvechters deden ze nooit moeilijk over kleine messen en schaartjes ;)
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door stevenl »

Dat is dezelfde lijst als die waarna Reismeis verwees.
Nogmaals, hou ook rekening met de volgende zin: 'de beveiligingsmedewerker behoudt altijd het recht om alsnog om veiligheidsredenen een artikel te weigeren'.
Bird
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Bird »

Zelfs een (knetterduur!) schaartje van 2cm (handwerkschaartje) namen ze mij af op Schiphol, heb ik nooit meer terug gezien :N idem voor een haaknaald van metaal (niet dat er ook maar iets scherps aan zit...). Gelukkig heb ik inmiddels ontdekt dat een bamboe haaknaald niet door de scan wordt opgepikt *O*

Als je echt alleen met handbagage wilt reizen en in Azië een zakmes nodig denkt te hebben, dan zou je in Bangkok vast wel ergens een zakmes moeten kunnen kopen.
Volg mijn omzwervingen op http://reizigster.blogspot.com
Niellles
Reiziger

Bericht door Niellles »

Allemaal leuk en aardig, in Bangkok een zakmes kopen, maar ik vertrouw toch echt wel wat meer op m'n Victorinox dan één of ander bamboe-mesje. Wel moet ik daar aan toevoegen dat ik in Thailand een uitstekende mini-machette heb gekocht (cm of 15), die me heel vaak goed van dienst is geweest.
Rebec
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rebec »

Zo ben ik een keer met school naar Istanbul gegaan en de avond van te voren viel er een mes tijdens het eten op de grond. Bleek het in haar tas te zijn gevallen. De volgende dag bij de douane werd hij eruit gevist. Een doodnormaal eetmes uit een restaurant, waar je nog geen stukje vlees mee kan snijden. Was wel een hilarische situatie.

Of een vriendin die in Brussel haar pennenzak in haar tas had zitten met een klein schaartje. Ook die moest ze inleveren..
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

stevenl schreef:Dat is dezelfde lijst als die waarna Reismeis verwees.
Nogmaals, hou ook rekening met de volgende zin: 'de beveiligingsmedewerker behoudt altijd het recht om alsnog om veiligheidsredenen een artikel te weigeren'.
Mijn zakmesje met een lemmet van ongeveer 4 cm is zojuist in beslag genomen :( In de bak met 'gevaarlijke' goederen zaten ook schaartjes met een bek van 2-3 cm en zelfs verbandscharen!!!!

P.S. Ik mocht mijn handbagagetas inchecken om het mes te behouden. Maar gezien de waarde van de rest van de tas was dat voor mij geen optie.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Plaats reactie