3 weken Cuba

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
Celle

3 weken Cuba

Bericht door Celle »

Hallo allemaal,

in augustus willen mijn vriend en ik 3 weken gaan backpacken in Cuba.. we hebben natuurlijk wel een aantal vragen waar jullie hopelijk antwoord op kunnen geven :)

We hebben een vliegticket gevonden van 980euro p.p. retour (brussel-verado). Totaal niet goedkoop maar in die periode een van de goedkoopste opties. Daarom is onze vraag ook wat het gemiddelde budget is wat je kwijt bent aan reizen in Cuba?
We hebben 3 weken de tijd maar willen gezien de kosten zoveel mogelijk per bus reizen en misschien voor 1 week een auto huren.

Wat is vanuit Verado door jullie een route die aan te raden is door Cuba?
Kom je doorgaans veel backpackers tegen?
Is het gemakkelijk wanneer je naar een nieuwe plaats reist om ter plekke een hostel/homestay te zoeken of is het beter dit van te vore online te boeken?
Het slimste is om veel euro's mee te nemen en deze vervolgens in Cuba om te wisselen toch?
Zijn er in Cuba veel wifi mogelijkheden?
Kun je in Cuba voor een leuke prijs ook in een hutje op het strand slapen zoals in Thailand bijvoorbeeld?

Verder zijn alle tips welkom
Kan namelijk bar weinig vinden op het internet over backpacken in Cuba

Alvast bedankt!!!
Groetjes Celle
ubiytsa
Reisexpert

Re: 3 weken Cuba

Bericht door ubiytsa »

De reden dat de prijs zo hoog ligt komt doordat je wel extreem laat bent met het boeken van een ticket. Twee jaar geleden ging ik via Moskou en dat kostte destijds nog geen €600 retour. Ik heb toen mijn vlucht al in november geboekt.

1. Het budget is moeilijk te benoemen. Hoe lang wil je waar zitten? Je vliegt op Varadero, wat naar mijn idee heel erg duur was. Varadero is een toeristenophoping en zolang je dat niet vermijdt is er niet zo heel erg veel aan. Wij zaten ergens in een 'achterbuurtje' in een casa particulares (dit was toen nog niet legaal, maar er leek weinig verkeerd te kunnen gaan) en hebben in dit toeristenparadijs bijna geen toerist gezien. Ook op het strand zaten wij alleen met een paar Cubanen om ons heen en verder waren we alleen. Hoeveel was ik kwijt per dag? Ik gok op zo'n €30 per dag. Zuinig leven.

2. Route: Ik zou gaan voor het westen van Cuba. Varadero > Havana > Viñales > Trinidad > Santa Clara > Varadero. Mooi rustig tempo en wat stranddagen in Varadero.

3. Ik kwam niet erg veel backpackers tegen, maar ze zijn er geloof ik wel veel.

4. Mijn tip voor overnachten is heel simpel. Boek op internet één casa particulares en een airport pickup. Vervolgens vraag je in alle casa particulares of zij iemand kennen. Zo kom je zonder vooraf te boeken in hele leuke casa's. Een casa particulares is als een soort van bed & breakfast. Je woont dus even bij de lokale bevolking in. Leuk voor gesprekken.

5. Ja. Volgens mij kun je niet pinnen (weet ik niet zeker).

6. Weinig wifi-mogelijkheden. Ook niet zo heel erg veel internetcafé's.

7. Ongetwijfeld. Google weet het antwoord.
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
Retse
Wereldreiziger

Bericht door Retse »

Ik ben in 2009 in Cuba geweest, dus dat is al weer even geleden. Wij hebben met de bus gereisd (de toeristenbus, want de gewone bus mag je officieel niet in). In de LP vind je de beste reisschema's van de bussen (niet in de rough guide). In de bus kom je ook de backpackers tegen en soms bij je casas particularas (of op straat of tijdens een tripje). Met de huurauto reizen wordt ook heel veel gedaan in Cuba.

Het is heel gemakkelijk om een casas particularas te vinden; Of degene bij wie je verblijft regelt een nieuw verblijf en je wordt door deze mensen opgewacht bij de bushalte. Of je gaat met iemand mee die bij de bushalte staat (iedereen wil jou het liefst in huis hebben, want dat betekent een inkomen). De casas die in de LP staan, zijn veelal al vol. En online reserveren werkt veelal niet aangezien niet iedereen in de gelegenheid is zijn mail te lezen. Destijds betaalde je 25 dollar per nacht per kamer voor het verblijf. Let op de prijs bij je eerste casa, want die is leading voor degene die daarna voor jou geregeld worden.

Euro's moet je meenemen, want pinnen daar was geen optie. Aldaar wissel je ze in voor de toeristenvaluta (en een klein beetje lokale valuta, maar dat lukt op straat ook wel).

Wifi/internetcafe's zijn er weinig en is duur.

De enige strandplaats waar wij hebben overnacht is Varadero en daar heb ik geen hutjes op het strand gezien. Destijds (huidige situatie ken ik niet) was het illegaal om in Varadero in casas particularas te slapen, niet omdat het niet veilig voor jou is, het is wel onveilig voor de mensen die jou hun huisje verhuren. Aan jou om te bepalen wat jij het beste voor de locals vindt.

Budget is altijd lastig om voor een ander te bepalen. Wij gaven 50 dollar per dag pp uit, we waren er 4 weken en hebben 5 nachten all inclusive in Varadero gezeten (dat kan je wel het beste/goedkoper online boeken als je dat zou willen). Wij zijn vanaf Havana naar Vinales gegaan, toen richting het midden van het land (Trinidad, Santa Clara en nog wat andere plaatsen in die buurt waarvan ik nu de naam niet weet), richting Santiago de Cuba, daar voorbij en toen via het midden van het land naar Varadero, vanaf daar weer naar Havana. Voor 3 weken zou ik niet verder dan Santiago de Cuba trekken en mocht je veel/vaak strand willen zien dan misschien niet eens Santiago de Cuba aandoen.

Ik vond Cuba in ieder geval een aanrader. Heel gezellig met veel muziek en dans op straat.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

is augustus wel een goede reistijd? qua regen en orkanen?
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

augustus is idd orkaan seizoen. dus niet de beste tijd om te reizen

pinnen kan helemaal niet! op echt een hele grote uitzondering na waar je met je creditcard cash kan halen ( naam op kaart moet gelijk zijn aan op paspoort dus je kan niet met de kaart van je partner geld halen)
Reken er op dat je al je cash bij je hebt.

De meeste dingen zijn al gezegd.
Ga zo snel mogelijk weg uit Varadero. Heeft niets met Cuba te maken. Wel zo'n beetje het enige mooie en makkelijk toegankelijke strand. Er is verrassend weinig strand in Cuba. Iedereen denkt: eiland=strand....want ik zie ze toch in de brochures....
Maar groot deel van de kustlijn is rotsachtig.
Bij trinidad is nog wel een leuk stukje strand waar maar een paar grote hotels in staan. Beter dan Varadero als je het mij vraagt.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

bolletjeom schreef:augustus is idd orkaan seizoen. dus niet de beste tijd om te reizen

pinnen kan helemaal niet! op echt een hele grote uitzondering na waar je met je creditcard cash kan halen ( naam op kaart moet gelijk zijn aan op paspoort dus je kan niet met de kaart van je partner geld halen)
Reken er op dat je al je cash bij je hebt.

De meeste dingen zijn al gezegd.
Ga zo snel mogelijk weg uit Varadero. Heeft niets met Cuba te maken. Wel zo'n beetje het enige mooie en makkelijk toegankelijke strand. Er is verrassend weinig strand in Cuba. Iedereen denkt: eiland=strand....want ik zie ze toch in de brochures....
Maar groot deel van de kustlijn is rotsachtig.
Bij trinidad is nog wel een leuk stukje strand waar maar een paar grote hotels in staan. Beter dan Varadero als je het mij vraagt.
Klopt, Trinidad heeft een stuk minder druk strand, maar wat ik mij kan herinneren is het daar wel minder mooi. En wat ik al zei: als je van alle hotels in Varadero afloopt en naar de plaats toe gaat waar Cubanen zelf hun vakantie vieren is het echt wel relaxt. Bij de hotels zag het er echt vreselijk uit :P
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
Celle

Bericht door Celle »

Dankjewel allemaal voor jullie reacties.
We hebben inmiddels geboekt en gaan de eerste 3 weken van augustus backpacken in Cuba. Het is dan idd orkaan seizoen maar heb ondertussen meerdere mensen gesproken die in die periode daar hebben gereisd. Als je geluk hebt en er komen geen orkanen is het wel heel vochtig en benauwd in die periode.

Is het iemand van jullie gelukt om aan cubaans geld te komen (niet het toeristen geld)?
Zo ja, zijn hier trucjes/manieren voor?

Groetjes
Retse
Wereldreiziger

Bericht door Retse »

Celle schreef: Is het iemand van jullie gelukt om aan cubaans geld te komen (niet het toeristen geld)?
Zo ja, zijn hier trucjes/manieren voor?
Wij wilden op een gegeven moment iets op straat eten wat in 'cubaans' geld betaald moest worden. Toen was er ter plekke iemand die wel wilde wisselen. Volgens mij iets te eten kopen op straat ook het enige wat je met dat geld kunt doen. De winkels waar je met 'cubaans' geld kan betalen maken vooral een lege indruk. Bijvoorbeeld zeep (een luxe goed) moeten de locals ook in de toeristen valuta betalen.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Je kunt gewoon wisselen bij een caja
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Revolucion
Wereldreiziger

Bericht door Revolucion »

Je kunt geld halen met je creditcard bij een caja.

Belangrijke tip: ze tellen het geld voor je ogen, maar tel svp mee... Of tel het goed na! En vraag om grootste biljet van 20CUC. Groter kun je alleen in casas uitgeven, maar in winkeltjes etc wordt het lastiger.

Wat betreft casas, boek je eerste en laat die eigenaar zijn kameraden bellen voor een casa op je volgende bestemming. Werkt perfect.

Route: snel mogelijk weg uit varadero naar havana. Dan door naar vinales, terug naar havana, door naar santa clara, cienfuegos en door naar trinidad. Bij trinidad heb je ook een strand. Veel locals en canadese toeristen, dus niet overbevolkt met toeristen.

Hutje op het strand is er volgens mij niet... Maar in La Boca, vlakbij trinidag is een casa vanwaar de tuin in de caraibische loopt... Wat rotsten, maar prima om te luieren en te zwemmen. Man des huizes bbqt heerlijke vis in een oude ton... Fantastisch. Weet niet of deze casa nog bestaat. Maar la boca is sowieso een aanradertje.
Plaats reactie