lang op reis na reeds lange reis of niet?

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Plaats reactie
zaratoestra
Reisexpert

lang op reis na reeds lange reis of niet?

Bericht door zaratoestra »

Velen van jullie hebben voor langere tijd gereisd of reizen opnieuw...
Ik vraag mij af wat voor jullie de drijfveer was om, nadat je reeds een lange reis hebt gemaakt, opnieuw te gaan reizen? Of wat maakte net dat jullie het op die once in a lifetime ervaring hielden?

Waarom koos je toen voor die bepaalde route? Waarom die bepaalde tijd?
Waren er twijfels om nog eens te vertrekken?? of??

Heimwee...
Wij zijn nu 9 maand terug. Het lijkt alsof het gisteren was. Maar dat is het niet. We willen er los van met enkele familie leden en onze partner met niemand over praten. Oud nieuws... Ook geen zin om een oude zeur te worden en te praten over een reis die voor niemand behalve ons iets betekent én die op de koop toe al eens 9 maand voorbij is :-)
Graag jullie ervaringen :-)
Jenny
Reisexpert

Re: lang op reis na reeds lange reis of niet?

Bericht door Jenny »

Ik ben in 2001 een half jaar naar Indonesië geweest als stage. Tijdens die stage (en de reis die er op volgde) had ik al besloten dat ik na m'n promoveren in 2005 langere tijd weg wilde. Wat ik toen niet wist, is dat het een jaar zou worden ;)

Eigenlijk wilde ik in 2005-2006 dus 9 maanden reizen. Maar m'n reis was niet af, en daarom ben ik binnen een week of twee naar Frankrijk gegaan, en snel daarna terug naar Indonesië om daar Engelse les te geven. Toen was m'n reis 'af' voor m'n gevoel.

Ik heb ergens in 2007 een besluit genomen: ik wil in NL blijven wonen, en van daaruit reizen. Ik wilde niet in een of andere expatscene stranden.

In 2008-2009 heb ik in Engeland gewerkt. Dat was super!

Nu heb ik geen ambities meer om een lange reis te maken, of om in het buitenland te werken. Met een baan in het onderwijs is het hard werken (echt...), maar je kan ook veel reizen. Dat bevalt me. Bovendien heb ik doordat ik werk een ruimer budget als ik reis, en daar zie ik ook de voordelen van in.

Ik blijf wilde plannen hebben voor de komende schoolvakanties, ik wil foto's maken en m'n websites uitbreiden. Ik wil bezig blijven met andere landen en culturen. Maar ik hoef niet zo nodig continu op pad te zijn.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Francine
Reisexpert

Bericht door Francine »

De drijfveer om opnieuw te gaan reizen? Heimwee! Heimwee naar de vrijheid, de uitgestrektheid van het land (in mijn geval Australië), de ene dag niet weten wat je de volgende dag gaat doen, werken met mijn handen, steeds de vrije horizon kunnen zien....Ik maakt mijn eerste echt lange reis in 2001-2002. Naar Australië. Daar wilde ik al heen sinds ik me kan herinneren. Ik vond het geweldig. Mijn droom kwam meer dan uit. Ik kwam eerder dan ik eigenlijk wilde terug en was sindsdien ongelukkig. Ik wist even niet wat ik wilde, mijn studievrienden waren voor een groot deel vertrokken uit de stad, ik had geen woonruimte...drie jaar lang had ik heimwee en werkte ik keihard om weer weg te kunnen. En ik ging. Heerlijk! Ik heb met toen ook wel georienteerd op emigreren, maar kwam er toch achter dat ik dat ook weer niet wilde. De derde lange reis maakte ik niet meer uit heimwee, maar om mijn lief te laten zien wat voor moois er aan de andere kant van de aardbol ligt.
Nu woon ik op een (wadden)eiland, waar ik de horizon ook steeds kan zien en waar ik vrij kan zijn. Weggaan is nu minder urgent. De herinneringen maken me nog elke dag blij, maar het reizen zelf heb ik minder nodig. Al sluit ik niet uit dat er nog wel eens een reis komt. Maar die mag ook nog wel even wachten.
Metor
Wereldreiziger

Bericht door Metor »

nu alweer 14 jaar geleden een lange reis gemaakt. Plan was 3 maanden, uiteindelijk 3 jaar later teruggekeerd naar NL.
Toen met de gedachte om een jaar te blijven en weer op reis te gaan. 1 jaar werden er 9! _O-
Was wel goed voor mijn carriere want een aantal opleidingen kunnen doen en een goede CV opgebouwd qua werkervaring.
Het reizen bleef trekken en daarom begin 2012 alles in NL opgezegd en weer met de backpack vertrokken. Op korte termijn zie ik mij nog niet terugkeren. Zal minimaal nog anderhalf jaar duren als ik mijn huidige planning volg. Maar ja, mijn voorgaande plannen kwamen qua tijd ook niet echt overeen ;)

Reizen is verslavend en zal tzt wel weer ergens langer blijven, na deze reis misschien? 8-)

Ik ben aardig opgegroeid met reizen dus betwijfel of dat ooit zal veranderen. En nee, ik zal zeker niet twijfelen om meerdere malen in mijn leven langer op reis te gaan.
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

Toffe reacties jongens :-) Leuk om te lezen.
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

Mijn eerste langere periode in buitenland was 2006 redelijk spontaan een half jaar studeren in Budapest en heeeel veeel in Oost/Centraal Europa gereisd. Daar echt het reisvirus gekregen, ervoor al wel met kortere reizen maar langer weg is heerlijk.. Toen ik voor mijn afstuderen de mogelijkheid kreeg om 7 maanden weg te gaan heb ik die dan ook met beide handen weer aangepakt.. ik ben nu net een jaar terug en het blijft kriebelen... maar goed de financien zijn er niet naar dus voorlopig blijf ik in Nederland, maar als er een kans opduikt zal ik die zeker met beide handen grijpen..

Vind het heerlijk nieuwe culturen, steden, talen, natuur, etc.. te ontdekken, ik ben nieuwsgierig naar de wereld en heb nog een lange lijst van dingen die ik graag wil zien.. dus wie weet ;)
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

We gingen in 2004 weg voor 1 of 1,5 jaar. Was het plan. En een grove route was er ook.
Na bijna 2 jaar waren we op driekwart van die route. En werden we reismoe.
We besloten om voor 1 jaar naar huis te gaan. Werken, sleur, even een medische behandeling en dan weer de draad op pakken. Na een jaar wilde J. zijn baan niet opzeggen.
Toen ben ik alleen gegaan. In aangepaste route en om de 3/4 maanden kwam J mij opzoeken of ik voor 2 weekjes naar NL.
in 2008 moest ik ivm gezondheidsredenen van een familielid naar huis. Toen was ik 1,5 jaar weggeweest.
Niet lang daarna ging ik werken als reisbegeleider en tussen door af en toe op vakantie. Maar eigenlijk had ik daar het geld niet meer voor.

Toen de spaarrekening leeg was en ik onvoldoende verdiende om reizen te blijven begeleiden én rekeningen te betalen ben ik eind 2010 een normale baan gaan zoeken.
Sindsdien doe ik "normaal". Dat valt niet mee.
De drang om lang weg te gaan blijft maar op dit moment is mijn werk ook nog leuk, heb ik 2 bejaarde katten om voor te zorgen dus is het wel best zo.
Maar als ik heel eerlijk ben....als ik de loterij win of mijn baan spuugzat ben....dan zou het heel goed kunnen dat ik weer de hort op ga voor langere tijd :-)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Wij (mijn man en ik ) hebben iets meer dan 3 jaar rondgereisd van augustus 2007 tot december 2010, maar wel met vele lange stops ertussen in het buitenland, wij waren soms wel eens reismoe. Wij zijn in die tijd 3 keer teruggeweest naar NL voor een aantal weken en in 2011 zijn we uiteindelijk gemigreerd naar Nieuw Zeeland waar we nu sinds iets meer dan 2 jaar wonen. Het reizen mis ik met ups and downs, het is lastig om weer een nieuw leven te starten in een ander land. Langzaam aan begin ik mijn draai hierin te vinden.

Ik weet niet of we nog weer terug zouden willen naar het reisleven ben in februari 2 weken naar Australie geweest en was toch wel weer blij om terug naar huis te gaan na die 2 weken. We zien wel wat de toekomst ons gaat brengen voorlopig genieten we van Nieuw Zeeland.
Femopreis
Vakantieganger
Contacteer:

Bericht door Femopreis »

Het viel mij heel erg op, en tegen, hoe snel alles weer 'normaal' was toen ik terugkwam. Binnen twee dagen had ik weer werk, en zat meteen weer vast in een ritme dat ik het jaar daarvoor ontvlucht was. Ik wilde geen kantoorbaan meer, en zat verdorie dus toch weer op kantoor. Het was me wel duidelijk dat ik "iets anders" wilde, maar wat, daar was ik nog niet helemaal uit, en het kostte me ook even voordat ik echt zover was dat ik mijn flat durfde op te zeggen en mijn spullen enz. durfde te verkopen. Uiteindelijk heb ik een half jaar op kantoor gewerkt, en ben ik in februari van dit jaar naar Barcelona gegaan om mijn TEFL-certificaat te halen. In maart ben ik naar Hamburg gegaan, waar ik nu woon, voorlopig.

Ik werk nu freelance, dus kan werken waar en wanneer ik wil. Hoe lang ik hier blijf, dat weet ik nog niet. Voorlopig zit ik hier wel goed, en is er in Hamburg nog veel te ontdekken. Aan de andere kant trekken andere bestemmingen ook nog wel...
Plaats reactie