Ben je van plan om binnenkort te vertrekken dan zit je goed met deze backpacker informatiesite. Vind hier het backpackers forum met de meeste gestelde vragen wat betreft voorbereidingen, tours en achtergrond informatie
Elke backpacker kent het wel, reisdagen waar maar geen eind aan lijkt te komen. Wat is jullie ergste of misschien wel leukste reisdag ooit geweest?
Ik zal even beginnen met 2 verhalen van mij.
Varanasi - Gwallior (India)
Ik moest vanaf Varanasi in Gwalior zien te komen, de trein die ik al geboekt had had ik gemist omdat ik een nacht in een Indiaas ziekenhuis heb gelegen (een ervaring op zich). Omdat de trein op deze route langs Allahabad kwam was alles vol vanwege de Kumb Melha (Een ernorm Hindu festival) die zich daar afspeelde.
Ik kon in plaats daarvan een trein naar Lucknow nemen (5 uur), en vanaf daar volgens de lonely Planet nog een 3 uur durende bus richting Gwalior. 4 uur snachts "opgestaan", tussen aanhalingstekens omdat ik eigenlijk helemaal nog niet geslapen had. In eerste instantie was ik van plan een nacht in Lucknow te verblijven maar eenmaal aangekomen heb ik toch maar besloten door te reizen. Op naar het busstation dus. Van de mensen achter het loket werd ik alles behalve wijzer, en uiteindelijk bleek dat de riksjachauffeur mij bij het verkeerde station had afgezet. Nog een riksjaw naar het goede busstation, maar geen bus naar Gwalior, wel naar Kanpur vanaf waar ik dan eindenlijk een directe bus zou kunnen pakken.
In de bus werd duidelijk dat deze dag nog veel langer zou gaan duren. De reis duurde namenlijk al zo'n 4 uur en de afstand die we inmiddels hadden overbrugd was slechts een fractie van de totale afstand. In Kanpur aangekomen, je raad het al, weer GEEN directe bus. Om Gwalior te bereiken moest ik vanaf daar nog 3x overstappen in steden waar geen toerist komt, niemand engels spreekt en eruit zien als oorlogsgebieden. Op zoek naar de volgende bus verzamelde zich een hele groep over entoushaste Indiers om mij heen die me dolgraag zouden willen helpen, maar aangezien elk woord dat eruit kwam in Hindi werd gesproken werd ik daar ook niet veel wijzer van.
Om 1 uur snachts eindenlijk aangekomen in Gwalior en opzoek gegaan naar accomandatie. De eerste paar waar ik naar binnen liep waren helemaal volgeboekt. Ik ben een Indiase student tegen gekomen die ook opzoek was naar een hotel. Verder hebben we verder gezocht maar het enigste dat nog vrij was waren de dure sterren hotels. De studenten bleken de personen te zijn die alles hadden opgeeisd, er zou hier de volgende dag namenlijk een examen plaatsvinden voor de hele staat. Aangezien ik niet van plan was mijn hele dagbudget aan accomandatie te besteden heb ik NOG een trein gepakt naar Agra, waar ik al geweest was maar wat de beste optie voor mij was op dit moment. Dat bleek een goede keuze geweest te zijn want de volgende dag kwam ik uit puur toeval een andere Nederlandse jongen tegen die ik op de Ambassade in Den Haag heb ontmoet. Helemaal top dus!
De teller stond op 2 treinen, 4 bussen, en 6 riksjaws
Deze reis vond plaats in mijn 2e, en aangezien ik nog nieuw was in India waren sommige momenten toch best wel eng op dat moment. Achteraf was het een top ervaring die ik nooit meer zal vergeten!
En dan mijn laatste reis in dit geweldige land.
De laatste 2 weken van mijn reis ben ik blijven hangen in Gokarna (net onder Goa). Mijn vlucht terug naar Amsterdam zou vanaf Delhi vertrekken. Een lange reis voor de boeg dus. Omdat ik de laatste weken zo lui ingesteld was had ik nog geen ticket gereserveerd. Het enigste wat nog beschikbaar was was General class (ongereserveerde klasse). Ik heb in deze klasse al eens eerder 8 uur moeten staan, en deze reis zou maarliefst 45 uur in beslag nemen. Nadat ik de eerste 6 uur gestaan had heb ik mijzelf en mijn spullen verplaatst naar Sleeper Class die natuurlijk ook helemaal vol was maar waar de vloer tenminste nog zichtbaar was. Ik heb 2 nachten op de grond van de trein geslapen, maar het was een geweldige reis!
Niet echt een 'reis' dag, aangezien ik eigenlijk alleen maar op bed lag.
Samen met een vriend van mij ging ik naar Cuba. Onze tweede bestemming was Viñales. In het begin van de busreis hebben we nog gefilmd dat we na 6 uur wachten in een busstation eindelijk met de bus konden, maar we waren best vrolijk. Tijdens de busreis was de ander al de hele tijd aan het kotsen en ik voelde toen gelukkig helemaal niets. Eenmaal aangekomen in de casa gingen we direct liggen en werd ik eigenlijk ook precies op dat moment ineens misselijk. Ik dacht dat het door de honger kwam dus ging de Cubaanse oma van onze gastheer een maaltijd klaarmaken terwijl je de kip geslacht hoorde worden. Eenmaal aan tafel at ik wat rijst, bonen en fruit en ineens kwam er met een enorme kracht al het eten weer naar boven. Gelukkig kon ik het inhouden en sprintte ik naar de badkamer. Helaas zat daar de enige andere gast op, dus kotste ik een klein beetje tegen de deur aan. Vervolgens hebben wij helaas anderhalve dag op bed gelegen en om de paar minuten naar de wc gemoeten (ook vervelend dat er één wc is voor twee jongens die beide enorme diarree en misselijkheid hadden ). Dat duurde voor ons gevoel natuurlijk super lang en uiteindelijk zijn we half verzwakt naar een grot gegaan om daar een beetje af te koelen. De foto's van deze dag zijn erg grappig Ik ben tijdens deze vakantie ook zo'n 8 kg afgevallen in 5,5 week.
De boosdoener was een voedselvergiftiging uit Havana
Dromen.... Soms komen ze uit, soms niet. Soms droom je echter van iets, maar valt het tegen als je je droom bereikt. Ik sta tegenover het Registan in Samarkand, en het doet me niks. Ik ben ziek, en het enige wat ik wil is zo snel mogelijk terug naar het hotel, naar bed. Hoewel het hotel slechts een kilometer van het Registan verwijderd is, heb ik er ruim een half uur over gedaan om er te komen. Met de nodige stops, dat wel. Ik bespaar mezelf de lijdensweg om terug te moeten lopen, en betaal veel te veel voor een taxi.
's Avonds breng ik een heel kort bezoek aan het mooi verlichte mausoleum van Gur-e-Amir. Hoewel ik het dak van het mausoleum vanuit mijn hotelraam kan zien en het maar iets meer dan 100 meter lopen is, heb ik het idee dat ik een marathon loop. Ik schiet een paar foto's en kruip mijn bed weer in. Gelukkig zaten er wel een paar mooie plaatjes tussen
De gecensureerde versie van mijn website.
De werkelijkheid lijkt meer op het verhaal hierboven. Ik was misselijk, en in een cafeetje wilde ik meteen weten waar het toilet was. Rood kersensap en een appel spoot naar buiten, gevolgd door een sloot diarree. Er was geen WC-papier, dus met mijn hoofd om de hoek van de deur vroeg ik mijn reisgenoot om hulp. (Papier zat in mijn tas, maar die lag in de vluggigheid buiten.)
's Avonds met het maken van foto's bij de medrassa werd ik weer misselijk. Geen toilet om te kotsen, dus uiteindelijk werd het de goot... Wat was ik blij dat ik in bed lag! De dag erna ging het gelukkig stukken beter.