3 maanden Bolivia, Peru, Ecuador en Colombia

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
Jetty

3 maanden Bolivia, Peru, Ecuador en Colombia

Bericht door Jetty »

Hola!

Ik kan wel wat advies gebruiken voor mijn plannen, dus hierbij mijn (nog niet uitgewerkte) plan. December t/m feb wil ik 3 maanden door Zuid-Amerika reizen. Ik wil sowieso 4 weken Spaans gaan leren. Ik heb in gedachten om dit in Cusco te gaan doen, maar dit kan ook 2 weken Cusco en bijvoorbeeld 2 weken Quito worden.

Heel globaal plan:
Begin dec: vliegen op Lima
Dec: Spaans leren in Cusco en vanuit hier uitstapjes maken. Is Salar de Uyuni te doen in een weekend vanuit Cusco?
Jan: op mijn gemak richting Colombia reizen met tussenstop in Ecuador. Ik heb geen budget voor de Galapagos vrees ik, maar ik wil wel 2 weken in Ecuador besteden (nog geen idee wat ik daar moet zien).
Feb: Colombia! Ik heb zulke goede dingen gehoord over dit land dat ik hier zeker 1 maand wil verblijven. Vanuit Bogota vlieg ik terug naar huis.

Ik zit al te zoeken naar tickets en kom toch rond de €950-€1000,- uit. Is dit normaal? Vliegen op Lima en terug uit Bogota? Is het veilig om via Ecuador naar Colombia te reizen over land of is vliegen toch een betere optie? Ik lees daar wisselende verhalen over.

Ben benieuwd naar jullie advies, tips en ervaringen. Alvast bedankt!

Groeten,
Jetty
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: 3 maanden Bolivia, Peru, Ecuador en Colombia

Bericht door Tikva »

Salaris uyuni is absoluut niet te doen als weekend trip. Tocht is 3-4 dagen. Cusco naar uyuni ook min 2 dagen reizen. Je route is prima maar niet met 4 weken Spaanse les je komt dan echt reistijd te kort om een beetje leuk van Peru naar Ecuador te komen en ook nog salaris te doen. Waarom geen twee weken Spaanse les. Is ook voldoende om je mee te redden
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
xxxflyerxxx
Contacteer:

Bericht door xxxflyerxxx »

Hoi Jetty,

Klinkt als een heel leuke reis!

Ik zou zeggen, neem eens een kijkje op onze blog!
Mijn echtgenote en ik hebben alle landen bezocht die jij graag zou willen bezoeken :)

Grensovergangen zijn over het algemeen geen probleem. Wij hebben alles met de bus gedaan en hebben nooit moeilijkheden gehad. Alleen is het soms wel een 'pain in the ***' als je midden in de nacht uit de bus moet komen om je spullen te laten controleren. Let vooral op de richtlijnen die ze geven met betrekking tot etenswaren, lokale producten, ... daar zijn ze meestal wel streng op (uit schrik voor ziektes, etc).

Als ik enkele tips mag geven wat betreft leuke plaatsjes om te bezoeken
- Bolivia: Salar de Uyuni (reken vier dagen om de volledige tour te kunnen doen), Sucre (1 dag voor deze mooie stad) en Potosi (de zilvermijnen zijn schrijnend, maar zeker een bezoekje waard - 1 dag moet volstaan)
Deze drie steden liggen op +- 6-10 uur busreis van elkaar verwijderd
- Ecuador: als je niet veel tijd hebt, zou ik zeker Quito bezoeken (stad + periferico). Je kan dan naar de kust gaan en bijvoorbeeld Puerto Lopez bezoeken en Isla de La Plata (wordt ook wel Poor Man's Galapagos Islands genoemd, omdat je er een heleboel vogels vindt die je ook tegenkomt op de Galapagos... het landschap zelf is helaas niet zo indrukwekkend :p). Dit eiland ligt op een 40-tal minuten varen van Puerto Lopez
- Peru: als je niet veel tijd hebt, blijf dan in het zuiden en doe de Valle Sagrado en Macchu Piccu als het even kan :)
- Colombia: als je houdt van zee en strand zou ik zeker de trektocht naar de Lost City overwegen, warm maar prachtig! Ook Manizales (koffie), Cali (salsa) en Bogota zijn de moeie :)

Kortom veel keuze, en weinig tijd :) (er is nooit genoeg tijd, neem dat van mij aan)

Als reisweg zou je er ook voor kunnen kiezen om te vliegen op La Paz. Vervolgens kan je dan langzaam richting noorden gaan: La Paz, Lake Titicaca, Cuzco, Lima, Quito, Puerto Lopez, Cuenca (via Quita), Manizales, Bogota, Santa Marta (Lost City).
Dan reis je altijd in dezelfde richting en vermijd je dat je veel heen en terug moet tussen bepaalde steden.

Zo, hopelijk ben je daarmee al wat geholpen!
"Organize your life around your dreams... and watch them come true."

http://sangitaenfilip.aroundtheglobe.be
Jetty

Bericht door Jetty »

Daar ben ik zeker mee geholpen. Bedankt voor je uitgebreide reactie!

De eerste 3 weken liggen inmiddels vast.

11 dec aankomst Lima
12 dec Ica
14 dec Arequipa + Colca Canyon
19-12 t/m 2-1 Cusco om Spaans te leren en vanuit daar Secret Valley en MP bezoeken
Vanaf 2-1 naar Bolivia via Titicatameer: Salar de Uyuni en wellicht Sucre. Denk dat ik Potosi moet skippen.
Rond 16-1 weer terug richting Peru en dan hoop ik te vliegen naar Noorden Peru om wat reistijd te winnen
Vanaf 20-1 in Ecuador: denk dat ik hier 2 weken rond ga hangen en neem je tips zeker mee
Vanaf begin feb t/m 12 maart in Colombia en die trip naar the Lost City lijkt me heel gaaf. Had ik ook al over gelezen.

Al met al denk ik dat dit wel te doen is in 3 maanden. Ik ga je page direct bekijken. Thanks!

Groetjes,
Jetty
xxxflyerxxx
Contacteer:

El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Ecuador naar Colombia kun je beter vliegen. Zuid Colombia is namelijk FARC-territory. Het schijnt wel te kunnen met dagbussen, maar dat is sowieso een heel eind (afhankelijk van waar je heen wilt natuurlijk; de zuidelijkste steden die veilig/interessant zijn zijn Popayan en Pasto volgens mij).
- Colombia: als je houdt van zee en strand zou ik zeker de trektocht naar de Lost City overwegen, warm maar prachtig! Ook Manizales (koffie), Cali (salsa) en Bogota zijn de moeie :)
Als je houdt van zee en strand moet je de Lost City juist niet doen. Is hete en vochtige trek het binnenland in. Als je van zee en strand houdt kun je beter in Taganga/Parque Tyrona blijven.....
xxxflyerxxx
Contacteer:

Jep, klopt, foutje van mij!

Ik vermoed dat ik eigenlijk hetzelfde wou zeggen als El Niño maar dat ik de twee bezienswaardigheden een beetje door elkaar gehaald heb :)

Dus, even recapituleren:
-> zon, zee en strand = Tayrona National Park
-> sportieve activiteit, lekker zweten en prachtige landschappen/rivieren/.... = Lost City trekking

PS: De busrit is echt honderd procent veilig, wij hebben de bus genomen van Quito naar Cali zonder ook maar enig oponthoud. De bus was zelfs behoorlijk luxueus, met lekker eten!
Wat je kan doen als voorzorgsmaatregel bij het uitstappen is om de kofferruimte wat in de gaten te houden (je weet maar nooit dat iemand probeert om iets in je bagage te steken, of integendeel, je bagage er probeert uit te halen).
FARC-territory is toch meer zuid-oost / oost colombia, dus geen reden om te stressen
(of het in prijs een groot verschil is, kan ik niet direct zeggen, maar de bus is volgens mij sowieso goedkoper)

Plaats reactie