Fotocamera met GPS

Weten hoe je geweldige foto's maakt tijdens je reis? Of wil je jouw fotografie kennis delen met andere reizigers gebruik dan dit forum.
Plaats reactie
myrte
Wereldreiziger

Fotocamera met GPS

Bericht door myrte »

Ik bedacht me laatst hoe handig GPS op een fotocamera eigenlijk zou zijn voor op reis. Natuurlijk onthoud je zelf ook wel (een beetje) wat waar is, maar als je langer op reis bent lijkt het me handig/leuk om de coördinaten van je foto te weten.

Zijn er mensen die ervaring hebben met fotocamera met GPS? Ik ben benieuwd of het echt zo handig/leuk is als ik me voorstel. En vooral: hoe werkt zoiets. Heb al wel op internet wat proberen te zoeken, maar kan er niet echt wijs uit worden.
Natuurlijk kan ik naar de camerawinkel gaan, maar ben ook benieuwd naar eventuele ervaringen ermee.
InekeKremers
Reiziger

Re: Fotocamera met GPS

Bericht door InekeKremers »

Geotagging is het aan je foto verbinden van de geografische locatie waar de foto is gemaakt. De volgende informatie heb ik op internet gevonden:

'Er is wel al een camera op de markt waarop een GPS is verwerkt: 'Ricoh verkoopt in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië al de 500SE GPS, een 8-Megapixel-camera met geïntegreerde gps-ontvanger voor ongeveer 600 Britse ponden. De gps-ontvanger maakt hem uniek in deze prijsklasse. Eenmaal terug op home base kun je met speciale software de foto's op een geografische kaart plaatsen.'

'Nieuw in Nederland is de kleine PhotoTrackr DPL700 van GiSTEC, een kleine GPS-ontvanger die speciaal is ontwikkeld voor geotagging van foto's. Deze GPS-ontvanger hang je met een carabiner aan je rugzak of broekriem en laat je gedurende de dag(en) gewoon je route loggen. Eenmaal weer achter de PC sla je de foto's op in een folder en laat je de bijgeleverde software van GiSTEQ de track downloaden van de PhotoTrackr. Vervolgens koppelt de software zelf de foto's aan een positie en kun je deze ook direct online bekijken op Google Maps. Daarbij zie je vervolgens de gelopen track, maar op de juiste posities je foto's. Een prima manier dus om te laten zien aan anderen waar de foto's zijn gemaakt. De PhotoTrackr werkt overigens op één enkele AA-batterij en heeft voldoende om enkele weken(!) aan track-data op te slaan. Ook lange week(end)-tochten vormen dus geen probleem.'

Ik hoop dat je zo wat meer informatie hebt...
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

FlashNL schreef: In vliegtuig heb ik veel mindere ontvangst en pakt hij hem als die het kwijt is ook niet zo heel snel meer op.
Ik neem aan dat je een GPS systeem sowieso niet aan mag laten staan in een vliegtuig :? Bij mijn weten valt dat in de categorie mobiele zenders en ontvangers, waar ook je mobiele telefoon, walkie-talkies, en de WiFi kaart van je laptop onder vallen.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
wrd
Vakantieganger

Bericht door wrd »

een Nikon P6000 heeft dit als ik me niet vergis, hij onthoud automatisch de GPS-coördinaten bij elke genomen foto...
Seeker

Bericht door Seeker »

Iphone 3G heeft dat, maar je hebt er niks aan in buitenland omdat je locatie verzieningen echt uit moet zetten.
myrte
Wereldreiziger

Bericht door myrte »

wat zijn locatie verzieningen?
Seeker

Bericht door Seeker »

myrte schreef:wat zijn locatie verzieningen?
Dat is de gps, de gps kan gebruikt worden door meerdere toepassingen.
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss »

Waarom zou je die dan uit moeten zetten eigenlijk?
Seeker

Bericht door Seeker »

WizardOfOss schreef:Waarom zou je die dan uit moeten zetten eigenlijk?
omdat je anders kans heb op hoge telefoon rekening of prepaid kaart die leeg gedronken word, iphone gebruikt ook mobiel internet voor je locatie te bepalen.
myrte
Wereldreiziger

Bericht door myrte »

Haha, wat een naaierij bij iPhone dan. Maar is het dan trouwens wel GPS, als ze mobiel internet gebruiken om je te lokaliseren? GPS kost je in principe 1 keer de aanschaf, en daarna gebruik je gewoon kosteloos sateliten....

Maargoed, iPhone is dus een no-go als je fotocamera met GPS zoekt.
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

Volgens mij kun je data roaming uitzetten en dan gebruikt ie alleen een wireless verbinding als je die beschikbaar is.
MarcoL
Reiziger

Bericht door MarcoL »

Iphone heeft gps die gratis is, alleen de kaarten waarop ze je locatie weergeven worden via GPRS/3G (mobiel internet) binnengehaald, en dat is bijna onbetaalbaar in het buitenland.

Is geen naaierij van Iphone, die hebben niets te maken met de tarieven die buitenlandse providers berekenen. Gewoon bellen en sms-en is daar ook duurder dan hier.
Seeker

Bericht door Seeker »

MarcoL schreef:Iphone heeft gps die gratis is, alleen de kaarten waarop ze je locatie weergeven worden via GPRS/3G (mobiel internet) binnengehaald, en dat is bijna onbetaalbaar in het buitenland.

Is geen naaierij van Iphone, die hebben niets te maken met de tarieven die buitenlandse providers berekenen. Gewoon bellen en sms-en is daar ook duurder dan hier.
De Iphone gps is gratis, maar manier hoe ie werkt niet, hij gebruikt gsm masten om je locatie te bepalen, en dan de satelliet, maar als ik niet fout heb, komt bij locatie bepaling op iphone soms ook internet te pas, want zo kunnen ze ook je locatie vinden.

Jawel de gps van Iphone is echt naaierij hoor, vooral omdat apple geen toepassingen toe laat die offline mappen hebben, en dus niet het internet hoeven te gebruiken.
Seeker

Bericht door Seeker »

Nu zie ik blijkbaar wel GPS gegevens tussen mijn foto's van Thailand, durf niet zeker zeggen of het echt alleen met gps gedaan word, of ook mobiel internet.
Plaats reactie