hoi Janine,
ik heb samen met mijn vriendin gereisd. Colombia was onderdeel van een reis van Mexico naar Argentinië en om eerlijk te zijn was het één van de landen waar ik het meest zenuwachtig voor was juist vanwege alle slechte verhalen en problemen rondom de drugshandel. We hadden aanvankelijk gedacht niet meer dan drie weken in het land te zijn, maar het zijn er bijna zeven geworden, gewoon omdat er veel te zien is en omdat het echt een prachtig mooi land is. We zijn overzee binnengekomen vanuit Panama en vanaf Cartagena zijn we naar het zuiden getrokken.
achtereenvolgens hebben we de volgende plekken bezocht:
- Cartagena (en in de omgeving de Vulcan de Lodo (lodo is modder), zeker bezoeken, een modderbad is echt geniaal!)
- Medellin, een lelijke stad waar je schijnbaar goed uit kunt gaan, maar dat is iets wat ons niet trekt, maar de omgeving is wederom erg gaaf. El Penol (vrij vertaald is het de steen of de rots) zou ik zeker bezoeken, en daarnaast zijn er verschillende hele leuke dorpjes in de omgeving die je kunt bezoeken.
- Pereira, een leuke simpele stad waar we een vriendin hebben bezocht en waar we vanwege haar langer zijn gebleven. Salento ligt er in de buurt en is een heel mooi en dorpje.
- Neiva, een stad waar haast geen toerist komt maar waar in de buurt de Tatacoa woestijn ligt, super gaaf en gelijk ook super bizar want relatief dichtbij begint het regenwoud.
- Tierradentro en San Agustin, twee heel bijzondere archeologische complexen in een super mooi gebied. Wederom niet erg toeristisch, maar goed te bereizen.
- Popayan en Pasto, de eerste een hele mooie toeristische stad de tweede een simpeler en minder mooie stad, maar doordat hij minder toeristisch is juist ook wel weer aantrekkelijk.
- en voor de grens overgang naar Ecuador hebben we de het Santuario de Las Lajas bezocht vlak bij Ipiales.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... e_2008.jpg
We hebben met z'n tweeën gereisd, geen groepen, geen gidsen ook geen dure jungle expedities overigens maar gewoon met de Lonely Planet in de hand zijn we overal gekomen. Het scheelt wel dat we tegen die tijd wat Spaans spraken. Je hebt zelf minder tijd, dus ik zou me beperken tot een paar hoogte punten, het land is echt te groot om in twee weken te bezoeken. Voor ons was de afweging dat we veel van natuur en cultuur houden en weinig van drukte, dus hebben we dorpjes en natuurgebieden opgezocht, maar mocht je meer van een bruisend nachtleven houden dan zul je andere afwegingen maken (overigens hebben we in Cartagena verschillende nachtclubs gezien en is het dus absoluut mogelijk daar van te genieten). Colombia is overigens niet echt een arm land, het land is goed ontwikkeld en er is wel een groot verschil tussen arm en rijk, maar de infrastructuur zoals wij die gewend zijn ligt er wel. Je kunt bijvoorbeeld gewoon de boodschappen in een supermarkt doen, waar je in Bolivia (wat beduidend armer is) amper een supermarkt tegenkomt.
goed het is inmiddels een heel verhaal geworden, we hebben een blog bijgehouden met verhalen en foto's. Er staat inmiddels veel op en dus is het een beetje zoeken, maar misschien kun je er nog wat inspiratie uit opdoen: belmondo.aroundtheglobe.nl en
http://belmondo.aroundtheglobe.nl/trave ... 51148.html
mocht je nog wat willen weten, gewoon vragen!
Groeten Jos