Varkensgriep: Wie zit er nu in Cancun/Yucatan?
Varkensgriep: Wie zit er nu in Cancun/Yucatan?
Ik ken iemand die binnenkort naar Mexico gaat. Cancun is geen Mexico City, en er is (nog) geen negatief reisadvies maar toch....
Als er mensen in die regio zitten? Merk je er wat van?
Als er mensen in die regio zitten? Merk je er wat van?
Re: Varkenspest: Wie zit er nu in Cancun/Yucatan?
ik ben niet in mexico maar het valt allemaal wel mee volgens mij.
al ruim een maand geleden werden de eerste gevallen ontdekt, het verspreid zich dus niet erg snel.
Bovendien zijn van de 1300 zieken, 900 mensen alweer beter. wel twee doden geloof ik.
al ruim een maand geleden werden de eerste gevallen ontdekt, het verspreid zich dus niet erg snel.
Bovendien zijn van de 1300 zieken, 900 mensen alweer beter. wel twee doden geloof ik.
amassakoul
en nu ook al in spanje, misschien kan de bekende voor de zekerheid tamiflu krijgen van de huisarts. ik weet dat dat ertegen gebruikt wordt, ook als preventie
Ik volg dit voorlopig maar even:
http://www.lonelyplanet.com/thorntree/t ... �
Here's a summary of what I know to be currently happening in Mexico:
1) In Mexico City schools, museums, concert halls, clubs are all closed until May 6th. Football matches are being played behind closed doors.
2) Schools are being closed as a precaution in many places (certainly in Guadalajara, Querétaro and Acapulco). This is until May 6th.
3) In Acapulco the clubs are closed.
4) In Puerto Vallarta clubs and bars are closed.
http://www.lonelyplanet.com/thorntree/t ... �
Here's a summary of what I know to be currently happening in Mexico:
1) In Mexico City schools, museums, concert halls, clubs are all closed until May 6th. Football matches are being played behind closed doors.
2) Schools are being closed as a precaution in many places (certainly in Guadalajara, Querétaro and Acapulco). This is until May 6th.
3) In Acapulco the clubs are closed.
4) In Puerto Vallarta clubs and bars are closed.
- Globeskater
- Reisexpert
- Contacteer:
Ik las net dat ministerie van buitenlandse zaken een negatief advies voor Mexico heeft uitgegeven... de varkensgriep schijnt van mens op mens overdraagbaar te zijn en als je niet in Mexico hoeft te zijn dan wordt afgeraden om te gaan
Buitenlandse Zaken raadt niet-essentiële reizen naar Mexico af
28 apr 2009 | Het ministerie van Buitenlandse Zaken raadt niet-essentiële reizen naar Mexico af in verband met de varkensgriep. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) stelde gisteren dat er sprake is van een verhoogde kans op een wereldepidemie, nu er mens-op-mensbesmetting is geconstateerd. Verhagen: ‘Ik raad iedereen aan om onze reisadviezen goed in de gaten te houden en de informatie op de site van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en de WHO te volgen.’
In Nederland zijn nog geen gevallen van varkensgriep ontdekt. Het is echter van belang dat mensen die sinds 17 april zijn teruggekeerd uit Mexico en klachten van koorts (meer dan 38,5 graden) en kortademigheid hebben zich melden bij hun huisarts. Het virus lijkt goed te behandelen en er is voldoende van het medicijn (oseltamivir) voorradig mocht het wel tot een pandemie komen.
In Spanje is één geval van besmetting bevestigd. De EU houdt verdere gevallen nauwgezet in de gaten en beraadt zich over eventuele verdere aanpassing van het reisadvies. Op dit moment raden ook landen als België, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italië, Duitsland, Litouwen, de VS en Australië het af om voor niet-essentiële reizen naar Mexico te gaan.
De Mexicaanse autoriteiten maakten bekend dat er waarschijnlijk meer dan 150 mensen zijn overleden aan de varkensgriep. Zij adviseren verder om grote groepen mensen te vermijden, niet met de metro te reizen en welkomstkussen en handenschudden na te laten. Voldoende afstand bewaren van andere personen en regelmatig je handen wassen verkleint de kans op besmetting ook.
Het is niet duidelijk waarom er zoveel sterfgevallen zijn in Mexico, terwijl het virus goed te behandelen lijkt, zo stelt de WHO. De organisatie wil de nadruk leggen op het indammen van het virus. Landen moeten alert zijn op besmettingen en voorbereid zijn op een eventuele uitbraak. Dit houdt in het aanpassen van reisadviezen en het tijdig vaccineren in geval van uitbraak.
Het is de verantwoordelijkheid van de reiziger zelf en van de desbetreffende touroperator om een reis naar Mexico al dan niet te laten doorgaan. Voor vragen over consequenties als gevolg van het annuleren van de reis kan de reiziger contact opnemen met zijn/haar reisbureau of reisverzekeraar.
Meer informatie en de meest recente ontwikkelingen zijn te vinden op de websites van de RIVM en www.minvws.nl (dossier: grieppandemie) of de WHO.
* Ministerie van Buitenlandse Zaken
* Bezuidenhoutseweg 67
* Postbus 20061
* 2500 EB Den Haag
* Tel.: 070-3 486 486
* Fax: 070-3 484 848
* Internet: www.minbuza.nl
naar boven
Buitenlandse Zaken raadt niet-essentiële reizen naar Mexico af
28 apr 2009 | Het ministerie van Buitenlandse Zaken raadt niet-essentiële reizen naar Mexico af in verband met de varkensgriep. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) stelde gisteren dat er sprake is van een verhoogde kans op een wereldepidemie, nu er mens-op-mensbesmetting is geconstateerd. Verhagen: ‘Ik raad iedereen aan om onze reisadviezen goed in de gaten te houden en de informatie op de site van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en de WHO te volgen.’
In Nederland zijn nog geen gevallen van varkensgriep ontdekt. Het is echter van belang dat mensen die sinds 17 april zijn teruggekeerd uit Mexico en klachten van koorts (meer dan 38,5 graden) en kortademigheid hebben zich melden bij hun huisarts. Het virus lijkt goed te behandelen en er is voldoende van het medicijn (oseltamivir) voorradig mocht het wel tot een pandemie komen.
In Spanje is één geval van besmetting bevestigd. De EU houdt verdere gevallen nauwgezet in de gaten en beraadt zich over eventuele verdere aanpassing van het reisadvies. Op dit moment raden ook landen als België, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italië, Duitsland, Litouwen, de VS en Australië het af om voor niet-essentiële reizen naar Mexico te gaan.
De Mexicaanse autoriteiten maakten bekend dat er waarschijnlijk meer dan 150 mensen zijn overleden aan de varkensgriep. Zij adviseren verder om grote groepen mensen te vermijden, niet met de metro te reizen en welkomstkussen en handenschudden na te laten. Voldoende afstand bewaren van andere personen en regelmatig je handen wassen verkleint de kans op besmetting ook.
Het is niet duidelijk waarom er zoveel sterfgevallen zijn in Mexico, terwijl het virus goed te behandelen lijkt, zo stelt de WHO. De organisatie wil de nadruk leggen op het indammen van het virus. Landen moeten alert zijn op besmettingen en voorbereid zijn op een eventuele uitbraak. Dit houdt in het aanpassen van reisadviezen en het tijdig vaccineren in geval van uitbraak.
Het is de verantwoordelijkheid van de reiziger zelf en van de desbetreffende touroperator om een reis naar Mexico al dan niet te laten doorgaan. Voor vragen over consequenties als gevolg van het annuleren van de reis kan de reiziger contact opnemen met zijn/haar reisbureau of reisverzekeraar.
Meer informatie en de meest recente ontwikkelingen zijn te vinden op de websites van de RIVM en www.minvws.nl (dossier: grieppandemie) of de WHO.
* Ministerie van Buitenlandse Zaken
* Bezuidenhoutseweg 67
* Postbus 20061
* 2500 EB Den Haag
* Tel.: 070-3 486 486
* Fax: 070-3 484 848
* Internet: www.minbuza.nl
naar boven
Ja, maar zij zit toch wel goed. Geboekt bij Arke (zou ik zelf nooit doen, maar is nu zo gek nog niet
), en bij vertrek morgen en zaterdag naar Cancun kunnen mensen nu gratis omboeken (wel met beperkingen vliegmaatschappij). Je zou verwachten dat ze die lijn nog ff doortrekken. Beter dan geld kwijt....

Alle archeologische sites in Mexico zijn voorlopig gesloten. Inclusief Chitzen Itza...
http://www.mipunto.com/punto_noticias/n ... uan9uq.txt
http://www.mipunto.com/punto_noticias/n ... uan9uq.txt
Nu ook in BA...heel leuk dit....
http://www.telegraaf.nl/buitenland/4295 ... html?p=3,2
http://www.telegraaf.nl/buitenland/4295 ... html?p=3,2
www.flutracker.com mensen uit de medische wereld verwachten wel dat het uit de hand gaat lopen, misschien op plekken waar ook de vogelgriep is en dat samen muteert. maargoed geen paniek. ik zit nu in indonesie. via bangkok gevlogen waar veel mondkapjes waren. 2 keer door een koortsmeter. hier in indonesie zijn ook wat mondkapjes maar verder niet veel te merken. mexico schijnt een tweede golf te hebben.
Hier goed artikel (geloof nooit wat de Telegraaf zegt....)estelle schreef:http://www.flutracker.com mensen uit de medische wereld verwachten wel dat het uit de hand gaat lopen, misschien op plekken waar ook de vogelgriep is en dat samen muteert. maargoed geen paniek. ik zit nu in indonesie. via bangkok gevlogen waar veel mondkapjes waren. 2 keer door een koortsmeter. hier in indonesie zijn ook wat mondkapjes maar verder niet veel te merken. mexico schijnt een tweede golf te hebben.
http://www.volkskrant.nl/wetenschap/art ... smettelijk
Minder besmettelijk dan de Spaanse griep enzo, maar wel een stuk heftiger toch dan een normaal griepje. Je wordt er zieker van, en dus grotere kans op overlijden. Dat overlijden blijft volgens mij voornamelijk een risico voor ouderen en zwakkeren. Maar zal er wel mee te maken hebben dat het gewoon toch een vrij heftige griep kan zijn, waar je goed ziek van kunt worden (tenzij je er heel snel bij bent en snel tamiflu slikt denk ik)......
nee overlijden is niet juist ouderen. zwakkeren wel, mensen met astma en nierproblemen. maar de meesten die overlijden zijn jongeren: kinderen, jong volwassenen en zwangere vrouwen. dit komt omdat ouderen mensen een andere grieppandemie (chinese) hebben meegemaakt en hierdoor meer bepaalde antistoffen hebben opgebouwd. het virus is inderdaad een gewoon griepvirus maar het verschil is dat dit virus sneller en dieper het lichaam indringt en dan met name de longen. het lichaam reageert erg heftig op dit virus en lichaamsfuncties vallen sneller uit. toch in verhouding relatief weinig doden, maar er is kans op mutatie en in shang hai is dat geloof ik al gebeurd.
Ja, tuurlijk! Had ik al wat over gelezen dat het deze keer vaak juist NIET de ouderen zijn. Maar mijn punt was vooral, zoals jij ook al zegt, dat het toch een iets heftiger griep is dan gewone griep (itt eerdere berichten). Toch maar een beetje mee oppassen dus....
Ben trouwens benieuwd hoe dat met het vaccinatieprogramma gaat. Dat schijnt in oktober te beginnen.....
http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... in_oktober
Ben trouwens benieuwd hoe dat met het vaccinatieprogramma gaat. Dat schijnt in oktober te beginnen.....
http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... in_oktober
Ook interessant:
http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... C_wat_nu#1
http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... C_wat_nu#1
Hoe zit het met de virusremmers?
De virusremmer Tamiflu, officieel Oseltamivir geheten, wordt voorgeschreven door een arts aan patiënten en (preventief) aan de intieme kring rond een patiënt. Het is onverstandig om virusremmers op eigen houtje preventief te gebruiken of die zelf op internet te kopen, zeggen virologen. Het middel heeft bijwerkingen en na te langdurig preventief gebruikt verliest het zijn werking.
En dit ook. Vooral kinderen, maar toch ook ouderen...Komt er ook een vaccin?
Ja. De eerste vaccins zijn vermoedelijk in oktober beschikbaar. Het vaccin beschermt wél tegen het krijgen van de nieuwe griep.
Maar toch heb je gelijkMoet dan iedereen snel een prikje halen?
Nee. De hoeveelheid vaccin zal voorlopig beperkt zijn. Juist deze weken probeert het RIVM te becijferen welke groepen straks de grootste kans lopen om aan de ziekte te overlijden - en wie het vaccin dus als eerste zal krijgen. Behalve aan artsen en andere hulpdiensten wordt gedacht aan ouderen en sommige groepen kinderen. Niettemin houdt het RIVM rekening met een vijf à tien keer hogere sterfte dan bij een normale griepgolf. Dat zou voor Nederland neerkomen op vier- tot achtduizend sterfgevallen.
Zijn kinderen extra kwetsbaar?
Ja. Tot dusver was ruim 60 procent van de nieuwe grieppatiënten tussen de 5 en 24 jaar oud.

Ik gok dat dat komt dat ALS ouderen het krijgen, ze meer kans hebben om te overlijden ivm minder weerstand.Ouderen hoeven zich dus geen zorgen te maken?
Nee. Enkele van de Amerikaanse en Mexicaanse patiënten waren ouder dan 52 jaar. Maar ouderen lijken wel degelijk beter beschermd tegen het huidige H1N1-virus. Dat komt waarschijnlijk doordat tot 1957 een vergelijkbaar virus circuleerde; een verre nazaat van de Spaanse griep uit 1918. In 1957 werd dit type verstoten door een nieuwe variant; het Aziatische H2N2-virus. Wie vóór 1957 geboren is, draagt vermoedelijk nog antistoffen mee tegen het oude virus dat nu in een nieuwe gedaante is teruggekeerd.
- bolletjeom
- Reisexpert
moet je titel trouwens niet varkensGRIEP zijn?
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika