Stockholm

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
Plaats reactie
menasil
Reisexpert

Stockholm

Bericht door menasil »

Eind juni ga ik 2 nachten naar Stockholm met een vriendin. Ik ga dan per boot vanaf Turku in Finland en zal ergens in de avond aankomen en dan zal ik weinig meer gaan ondernemen. We hebben dan een volle dag te besteden plus nog een deel van de dag erna (ik zal rond 16:30 vliegen vanaf Arlanda, dus ik heb in principe nog een volle ochtend te besteden).

We zijn er op zaterdag. Dus volgens mij kan ik de wisseling van de wacht meemaken? Wil het koninklijk paleis ook wel zien. Ons hostel zit in Gamla Stan, dus mooie uitvalsbasis. Ik zag ook iets over een museumschip, Vasa. Maar wat is verder nog leuk om te doen in die relatief korte tijd dat ik er ben? En met name op zondagochtend? Wat is dan handig om te doen omdat je dan natuurlijk niet te veel wil reizen ivm het halen van een trein naar vliegveld? Misschien is juist dan rondwandelen in Gamla Stan een idee, maar dan heb je geen wisseling van de wacht..
zaratoestra
Reisexpert

Re: Stockholm

Bericht door zaratoestra »

Menasil,

ik diep even mijn foto-album op en kijk of ik ergens een reisgidsje kan opsnorren

De vasa is wel eens tof om te zien...
maar als je weinig tijd hebt zou ik zeker vooral veel tijd doorbrengen in Gamla stan en ook wandelen in de buurt van het Koninklijk paleis
't is alweer enkele jaren geleden dat ik nog naar Stockholm geweest ben, maar had niet heel veel met die stad.
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Hmm... heb wat meer ingelezen in Vasa en merk dat ik het toch wel interessant vind... Maar het ligt natuurlijk wel "uit de richting" als je Gamla Stan en Koninklijk Paleis ook wil doen. Ik ga er nog even over nadenken.
Yvonnetje
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Yvonnetje »

Vaasa is zeker wel de moeite waard. Ik vond het erg boeiend en interessant. Skansen vond ik ook leuk, dat is een mooi groot park. Weet niet meer waar het ligt, dus wellicht is het uit de richting.
Nederlandstalig blog over mijn leven in China & mijn reizen op http://goyvon.com

2015: Seoul, Wuhan, Shanxi Provincie, Japan
2016: Noord-Korea, Nederland
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Skansen ligt bij Vaasa in de buurt maar is wellicht wat teveel. Ik zag dat je met een veerboor makkelijk naar Vaasa kon komen. Zal dat eens gaan uitzoeken.
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

We gaan in ieder geval Skansen doen hebben we besloten. Daar ligt Vaasa ook in de buurt dus is te combineren. Vaasa is tot 18:00 open maar Skansen is tot 22:00 open dus dat betekent dat we ook later op de dag die kant kunnen gaan en beide kunnen bekijken. Nadeel is dat je in Skansen niet naar Aquarium enzovoort kan maar dat kost toch weer extra entreegeld. Alhoewel wij waarschijnlijk Stockholmcard hebben dus zit daarbij inbegrepen. Maar zag dat je die met 3 attracties er al bijna uit had. Naar beiden gaat een tram en het was vanaf het centraal station prima te doen qua tijd.

Verder heb ik gezien dat de trein tussen Stockholm - Arlanda ongeveer 20 minuten duurt. Dat betekent dat ik pas tussen 13:00-14:00 naar het vliegveld hoef te vertrekken waardoor we de ochtend ook nog wat tijd te besteden hebben *O* En het leuke is, omdat ik nog net 25 ben, krijg ik nog forse korting op het treinkaartje voor de snelle trein *O*
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Uiteindelijk heb ik meer gezien dan ik van te voren dacht te zien in de tijd die we hadden. In tegenstelling tot wat ons werd aangeraden (Gamla Stan en omgeving) hebben we eigenlijk vanalles kris kras door heel Stockholm gekeken.

We zijn begonnen met sightseeingtour per boot. Hierbij kregen we goede indruk van Stockholm. Daarna hebben we het Koninklijk paleis van buiten bekeken en zowel de kroonjuwelen als de wapenuitrustingen van binnen. Ook getuige geweest van Changing of the quard. Dat was erg mooi!! Toen zijn we stukje gaan wandelen in Gamla Stan (zag ik nog (zelf stond ik in een winkeltje) een arme Aziaat die door balletje balletje mannen werd bedreigd en klemgezet en dus uiteindelijk erin trapte en meer dan 1000 kroon moest afgeven :{ vreselijk machteloos gevoel heb je dan, want je kan hier niets tegen doen..) en hebben we vanaf Gamla Stan gewandeld naar Djurgarden. Daar eerst Vasa museum gedaan. Vooral het schip bekeken (prachtig!!!!!!) en wat van tentoonstelling maar het was zo druk dat je niet even lekker rustig alles kan gaan lezen. We waren er tijdens de lunch achter gekomen dat er ook een pretpark was, namelijkl Grona Lund en met de Stockholmcard heb je gratis entree. Man, wat een drukte! We hebben nog wat coupons gekocht om een ride te maken in een vreselijk enge achtbaan! Toen was het zo'n 17:00 en zijn we naar Skansen gegaan. Hier was een deel al dicht (wel vreemd, Skansen is tot 22:00 open in de zomermaanden maar ze gooien veel dicht :? Wat is de meerwaarde van langer open zijn dan). Soort klein tropisch aquarium was nog wel open en die ook bekeken. Je kon ook heel dicht bij soort van apen komen, die liepen los. Een heerlijk lange wandeling gemaakt. Ik denk dat je meer mee krijgt van het openluchtmusea idee als je overdag gaat maar vond het zelf ook wel prettig om daar rust te vinden.

Vanmorgen hebben we genoten van uitzicht op grote hoogte in de Kanastornet. Een televisietoren op 155 meter hoogte. Vervolgens het Spiritmuseum ingegaan bij Djurgarden. Dit was overal gepromoot maar vond het best wel tegenvallen. Alleen de kunstcollectie was mooi, voor de rest was de tentoonstelling rommelig en vooral 'gelikt'. Tenslotte nog een ritje gemaakt met de ouderwetse tram oftewel 'het museum op wielen' :)

Al met al dus erg leuke dagen gehad in Stockholm. Het heeft echt een voordeel een Stockholmcard te hebben want de prijzen van de attracties liegen er niet om! Een euro staat gelijk aan 8-9 Zweedse Kroon. Gemiddeld 100 Kroon voor een attractie en Koninklijk Paleis is al 240 kroon als je alles zou willen zien. OV zit ook in de kaart en een losse traveldcard kost voor 24 uur 115 kroon en voor 3 dagen 230 kroon. Enkele reis 36 kroon. Wij hadden hem na 1 dag al ruim eruit en je kan ook wat dingen zien waar je normaal gesproken niet even op de 'gok' 100 kroon voor neer gaat tellen zoals met het Spiritmuseum of het pretpark. Stockholmcard kost voor 1 dag 495 kroon en voor 2 dagen 650.

OV vond ik goed geregeld! We hebben bij de toeristinfo een handige kaart gekregen waarop alle lijnen stonden. Maar je kan geen kaartjes aan boord kopen en dat is lastig. We kwamen aan bij een terminal met onze Viking Line boot en moesten een bus hebben want er was niets geregeld vanuit Viking Line qua transfer naar dichtsbijzijnde metro station :? Er stond op de site wel iets over free shuttles maar niets gezien. Busritje was gratis omdat we dus geen kaartje konden kopen en de chauffeur aardig was ;)
l
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Je krijgt nog karma voor deze reactie, maar ik mag nog geen karma aan jou geven :P
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Plaats reactie