Ok: wat mij betreft positief beginnen met de voordelen:
1. Mensen ontmoeten uiteraard! Zeker in een land waar je de taal niet spreekt, kan het anders best een beetje eenzaam rondsjouwen zijn.
2. De kosten. Ok, in Azie en Zuid Amerika boeit dit niet zo. Of je nou 7$ voor een dormbed betaalt, of 10$ voor een hotelletje. Maar in duurdere landen, zeker als ze op de "Westerse" manier bijna evenveel voor een single als voor een double vragen, kun je flink besparen met een dormbed.
3. In het verlengde daarvan: toplocaties voor weinig. Ik zat zowel in Praag als in Krakow vlak bij het centrale plein!
4. Vaak goeie info omtrent excursies enzo.
5. Als je op de laatste dag uitcheckt, dan heb je nog wat: de gezamelijke ruimte.
De nadelen:
1. Het kost gewoon slaap! Snurkers zijn natuurlijk waardeloos. Mensen die om 2 uur 's nachts nog eens inchecken ook (laatste nacht in Praag kwam er ineens een groep mensen binnen, en heb ik toch maar ff gevraag wat dat te betekenen had! Ze hadden sleutels van lockers enzo, dus...). Uitslapen gaat vaak ook nauwelijks, en ik heb ook eikels op de kamer gehad die films zaten te kijken op hun laptop (wel met koptelefoon, maar dat gehinnik was ook irritant).
2. Weinig ruimte voor je spullen. Soms zelfs niet eens een locker (dat soort hostels moet ik dus niet).
3. In het algemeen: weinig privacy. En als je moe bent heb je daar vaak even behoefte aan...
4. Evt onbetrouwbare, vieze, enge figuren op je kamer. Heb niet zo'n last van gehad, maar kerels met vieze, ongure koppen heb ik liever niet op de kamer. Drugsgebruikers al helemaal niet....
5. Geldt niet voor iedereen, maar voor mij wel: vaak erg jonge mensen. Ik ben vaak de oudste (zelfs als ik wat van m'n leeftijd aflieg

Wat vind jij?
Subvraag: ik heb begrepen dat er (iig in Oost Europa) hostels met leeftijdlimieten zijn. 18 tot max 35 jaar. Dan is een redelijk deel van de vaste forumbezoekers dus niet meer welkom