Hoe een jetlag te verslaan

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Plaats reactie
Rian

Jetlag

Bericht door Rian »

Ik weet dat het voor iedereen anders is, maar hoe lang duurt een jetlag ongeveer als je terug komt van down under?

groeten Rian
Vince

Bericht door Vince »

een jetlag is van meerdere factoren afhankelijk en uiteraard ook van de persoon. wat ik je kan aanraden is om zodra je het vliegtuig instapt je proberen aan te passen aan de tijdzone van de plek waar je heengaat. probeer dus wat te slapenb als het daar nacht is en niet hier. zo kom je alvast wat in het ritme.

groeten
Hoang

remedie tegen jetlag

Bericht door Hoang »

Hoi Rian,

Een jetlag is niets anders dan dat jouw biologische ritme (gevoel van dag en nacht) niet in overeenstemming is met die van het land waar je je op dat moment bevindt.

Een aantal jaren geleden was er op discovery een documentaire waarin een europese wetenschapper i.s.m. een amerikaanse wetenschapper dit problematiek oppakten.
De uitkomst hiervan was dat de zon een significante rol heeft in de verwerking van de jetlag. (hierbij de eigenschappen van individuen weggelaten) Wanneer je gedurende de dag van aankomst veel in de zon zit, zal je lichaam zich sneller aanpassen.

Hun eindconclusie als remedie tegen jetlag was dan ook:
1. Ga bij aankomst niet meteen of te snel naar bed.
2. Trek die dag door tot een normale tijd om naar bed te gaan (21:00 a 22:00).
3. En probeer in de tussentijd zoveel mogelijk zon op te zoeken. Dit laatste lijkt me niet verstandig om in Australie te letterlijk op te nemen.

Ik heb deze aanbevelingen uitgeprobeerd toen ik naar NYC, Venezuela en Vietnam ging. En mijn eraring hierin is dat je het alleen moeilijk hebt op de dag van aankomst. De tweede dag ben je nog een beetje vermoeid, maar dat mag eigenlijk geen naam hebben, en de derde dag ben je weer z.g.a.n.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, groeten
Hoang
belgianallshare
Contacteer:

Bericht door belgianallshare »

Das echt wel een goeie,vorige reis naar australia,ben ik na de landing in Sydney,onmiddelijk doorgereisd tot cronulla beach,hosteltje geboekt,overlevingsrugzakje klaargemaakt en gestart aan een 23 uur durende wandeling,zolang het licht bleef langs de kust van het royal national park tijdens de nacht terug door het woud,spookey!,voeten in frut kapot in 6 lagen doorbakken maar kon daarna wel alles hebben en van een jetlag nooit gehoord,de reis terug was jetlag het minste van m'n problemen maar de afkickingsverschijnselen van het relaxe leven en de weidse ruimten ginder tegen die stresszooi hier dat was heel andere koek,ben nooit afgekickt geraakt ....resultaat 'k ben der dit jaar terug mee weg....En in wat gaan we ons nog zorgen maken??????????????????
joske
Reiziger

Bericht door joske »

wij zijn ploegendienst gewend, dus een jetlag is ook een eitje.
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Ik ben ook nachtdiensten gewend, maar een jetlag is toch een ander verhaal!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

Ik heb eigenlijk maar één methode die prima werkt. Hoe moe je ook bent of hoe wakker je ook bent, slaap gewoon rond de tijd wanneer je thuis ook zou slapen (alleen dan uiteraard qua tijdstip in het land). Nog nooit problemen mee gehad.
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
panky
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door panky »

In 2005 heeft iemand al een keer op deze forum een vraag gesteld over jetlag. Daar ik een documentaire had gezien, had hier als volgt op gereageerd.

Een jetlag is niets anders dan dat jouw biologische ritme (gevoel van dag en nacht) niet in overeenstemming is met die van het land waar je je op dat moment bevindt.

Een aantal jaren geleden was er op discovery een documentaire waarin een europese wetenschapper i.s.m. een amerikaanse wetenschapper dit problematiek oppakten.
De uitkomst hiervan was dat de zon een significante rol heeft in de verwerking van de jetlag. (hierbij de eigenschappen van individuen weggelaten) Wanneer je gedurende de dag van aankomst veel in de zon zit, zal je lichaam zich sneller aanpassen.

Hun eindconclusie als remedie tegen jetlag was dan ook:
1. Ga bij aankomst niet meteen of te snel naar bed.
2. Trek die dag door tot een normale tijd om naar bed te gaan (21:00 a 22:00).
3. En probeer in de tussentijd zoveel mogelijk zon op te zoeken.
goedkoopvliegenclub
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door goedkoopvliegenclub »

Handige tool om een schemaatje te maken http://www.jetlagrooster.com/
http://www.goedkoopvliegenclub.nl
Met al het laatste nieuws over low cost vliegen
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Re: Hoe een jetlag te verslaan

Bericht door WizardOfOss »

Wat wat mij betreft het beste werkt: zorgen dat je 's avonds laat op je bestemming aankomt. Je bent dan toch gesloopt, duikt meteen je nest in, en zit de volgende ochtend direct in je ritme.

Als dat geen optie is: inderdaad een beetje forceren en proberen de dag zoveel mogelijk te rekken. Vaak slaap ik de nacht voor een lange vlucht ook maar weinig, maximaal zo'n 3 uur, zodat ik weliswaar fris vertrek, maar in het vliegtuig de gemiste slaap kan inhalen. Gaat soms goed, maar soms val ik dan juist te vroeg al in slaap, en wordt dan wakker van het opstijgen of de drukte rond het eten. En eenmaal weer wakker is het dan meestal wel gedaan met de slaap...
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Ik kan niet slapen in een vliegtuig. Ik dommel altijd een beetje weg, schrik na 15 minuten weer wakker om niets en dan zit ik weer een uur wakker te zijn. Op korte vluchten heb ik eigenlijk geen last van een jetlag, op lange vluchten gegarandeerd. Vooral vluchten van 11 uren met een kudde van een vijftigtal Chinese tieners die verspreid zitten door het hele vliegtuig, voor het eerst naar Nederland gaan en met welgeteld 5 begeleiders die binnen 5 minuten met oordoppen in en oogmaskers op slapen zijn niet erg bevorderlijk voor je rust o|O
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Ik heb op de heenreis (Canada - 8 uur verschil) gemerkt dat het me toch wat zwaar viel allemaal. We kwamen om 13:30 plaatselijke tijd aan en dan is het toch behoorlijk lang nog als je al flinke tijd op bent. In vliegtuig beetje geslapen maar ook niet echt heel veel. Uiteindelijk tot 21:00 gered. Ik was denk ik rond 5:00 wakker. Merkte wel dat ik de eerste 3 dagen elke avond heel moe was....ging wel elke avond beter/later slapen. Nu terug weet ik nog niet hoe het mij vergaat. Slapen in vliegtuig terug lukte hoogstens een uurtje.Dus ik kwam om 08;00 onze tijd aan en dat was voor mij "bedtijd". Wel even 2 uurtjes geslapen vanmiddag en op zich kan ik nu om 22:00 wel echt gaan slapen, maar benieuwd hoe het morgen gaat.
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Hoe ging het vandaag, Menasil? Moest je meteen weer aan de bak, of heb je nog even een paar daagjes vrij?
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Ik heb paar dagen vrij omdat ik de komende twee dagen wat afspraken heb ivm m'n nieuwe huis. Daar ben ik op zich blij mee. Het ging helaas niet zoals ik had gehoopt, was na 4 uur slaap klaarwakker en rond 6 uur weer in slaap gevallen tot zo'n 13:00... rest van de dag brak geweest. Daarnet ff gesport en hoop dat dat helpt om zo te gaan slapen. Normaal wel maar ja you never know ;)
Plaats reactie