Discussie: overgewaarde landen. Australië of..?

Kom tot rust in de Around the Globe huiskamer sectie. Hier kan je kletsen, met een spelletje meedoen of gekke weetjes uitwisselen.
ehouse
Reisexpert

Discussie: overgewaarde landen. Australië of..?

Bericht door ehouse »

Naar aanleiding van een topic op een ander forum, vond ik het wel interessant om een discussie te starten over (mogelijke) overgewaardeerde landen.
Uiteraard is zoiets fel subjectief en heeft iedereen zo wel zijn eigen voorkeuren en kan je in feite onmogelijk een oordeel vellen over landen waar dat je zelf niet bent geweest, maar niettemin lijkt het me leuke discussies los te wikken.

Ik zal zelf starten. Australië lijkt me zo'n overgewaardeerde plaats. Bij velen (vaak door personen die weinig reizen) is het een droom on naar toe trekken en wordt het beschouwd als een of ander aardsparadijs, maar ik snap de hele hype niet. 1000 euro voor een retourticket om dan van het strand en de zon te genieten , is natuurlijk overkill, maar daar buiten lijkt me Australië weinig 'echte' geschiedenis te bieden. Ja, de Aboriginals hebben er geleefd, maar dat hebben de niet inheems bewoners zelf al naar de vaantjes geholpen. Voor de rest kent Australië totaal geen interessante eigentijdse geschiedenis. Steden met een authentiek karakter zoals je die in Europa om de haverklap tegenkomt bestaan niet. En of die moderne steden vaak echt een must zijn om te bezoeken, betwijfel ik.

Voor gastronomie of een totaal andere cultuur te beleven dan hier bij ons, moet je volgens mij ook niet direct naar Australië. Voor natuurpracht dan, adembenemende bergmassieven heeft Australië niet echt? De hoogste berg is zelfs maar 2500 meter. De outback daarentegen en koraalriffen lijken me wel de moeite.
Ten slotte, goedkoop is het daar ook niet.
Iemand die de aantrekking van Australië kan verwoorden?
Of welke landen zijn voor jullie (sterk) overgewaardeerd?
Reismeis
Reisexpert

Re: Discussie: overgewaarde landen. Australië of..?

Bericht door Reismeis »

Leuk topic!! Ik ga hier vanavond even uitgebreid op reageren :p
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Wat veel punten betreft heb je in principe gelijk, maar ik vraag me af of je er nog precies zo over zou denken als je er geweest zou zijn..

Australië kent inderdaad een vrij nieuwe cultuur. Maar als je bedenkt dat de eerste niet-Aboriginal (een Nederlander) pas rond 1600 voor het eerst aan land kwam, is dat ook niet zo verwonderlijk. Door de ontdekkingsreizen van Europeanen is de cultuur ook hoofdzakelijk beïnvloed door onze westerse cultuur.
Ja, je betaalt 1000 euro voor een ticket. Nieuw Zeeland idem dito. En voor een ticket naar Azië betaal je soms ook al dik 600 euro.
Nee, de steden zijn niet te vergelijken met die in Europa. En dat hoeft toch ook niet? Iedere plek heeft zijn eigen charmes!
Ja, de geschiedenis van het land zit ietwat anders in elkaar dan die in Nederland. Dat is ook logisch.
Nee, het is daar niet goedkoop. Maar ben je wel eens in Scandinavië geweest? Of 's zomers op een terrasje in Scheveningen? :)

Al van kinds af aan was het mijn droom om naar Australië te gaan. Eerst om kangoeroes te aaien en naarmate ik ouder werd, werd dit wat serieuzer van aard ;) Toen ik de kans kreeg om hier een jaar te gaan wonen heb ik geen moment getwijfeld. Ik wist niet wat ik kon verwachten, maar mijn verwachtingen waren wel heel hoog kan ik je vertellen. En echt.. Op het moment dat ik uit het vliegtuig stapte in Cairns, was ik thuis.. Ik ben in 2011 voor het eerst sinds bijna 10 jaar weer teruggeweest en dat gevoel was meteen weer terug. Onvoorstelbaar. En waarom? De sfeer. De mensen. Het klimaat. Het heerlijke accent. Het geluid van de kookaburra's om vijf uur 's ochtends, of van de gekko's in de avond. Kamperen naast een rivier met freshy's en je tijd besteden aan spoorzoeken. Op zoek naar de kasuaris, of de boomkangoeroe. Genieten van elke rhino beetle die in je avondeten vliegt. Je afvragen of dat ene beestje giftig is.

Door er gewoon te zijn..

Je vindt hier:
Juist wél adembenemende berglandschappen
De bijzondere levensstijl van de Aboriginals, hun kunst, gereedschap en de algehele cultuur (Dream Time)
Het Great Barrier Reef
Bush tucker, ofwel de 'Australische keuken' :P
Bijzondere en unieke flora en fauna die alleen hier voorkomen
Een uniek ecosysteem
Een zeer gevarieerd landschap: van tropisch regenwoud (grootste ter wereld) tot de outback tot eucalyptusbossen.
Uluru, Kata Tjuta, Devils Marbles, Kings Canyon; ze hebben allemaal een eigen plek in de Aboriginal traditie
Een laid back en vriendelijke bevolking
De beste barbecuers ter wereld
En nog zoveel meer......

En om het af te sluiten, de belangrijkste redenen om naar Australië te gaan :P
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=wy_TB6onHVE[/youtube]

Overigens heb ik tot nu toe niet echt het gevoel dat een bepaald land overrated zou zijn. Ik ben van mening dat elk land, dorpje of stadje zijn eigen charmes heeft. Het kan mij misschien soms wel niet zo aanspreken, maar dat betekent niet dat ik het niet kan waarderen, of dat ik spijt heb en dat ik toch een ander land had willen bezoeken. Het enige land wat mij tot nu toe niet zo aansprak, was (het zuiden van) Hongarije. Maar desondanks heb ik er wel een hele fijne tijd gehad en echt genoten van ieder moment!
ehouse
Reisexpert

Bericht door ehouse »

Reismeis schreef:.
Australië kent inderdaad een vrij nieuwe cultuur. Maar als je bedenkt dat de eerste niet-Aboriginal (een Nederlander) pas rond 1600 voor het eerst aan land kwam, is dat ook niet zo verwonderlijk. Door de ontdekkingsreizen van Europeanen is de cultuur ook hoofdzakelijk beïnvloed door onze westerse cultuur.
Ja, je betaalt 1000 euro voor een ticket. Nieuw Zeeland idem dito. En voor een ticket naar Azië betaal je soms ook al dik 600 euro.
Ja, maar Azië of Zuid-Amerika of Afrika hebben nog altijd een (compleet) andere cultuur dan het Westen.
Reismeis schreef: Nee, de steden zijn niet te vergelijken met die in Europa. En dat hoeft toch ook niet? Iedere plek heeft zijn eigen charmes!
Ja, de geschiedenis van het land zit ietwat anders in elkaar dan die in Nederland. Dat is ook logisch.
Nee, het is daar niet goedkoop. Maar ben je wel eens in Scandinavië geweest? Of 's zomers op een terrasje in Scheveningen? :)
Gelukkig lijken de steden niet op die van Europa, maar het lijken mij (hyper)moderne steden zonder een echte ziel of zijn er dan echt veel bijzondere bezienswaardigheden? Sydney Opera House is het enigste wat me iets zegt.
Reismeis schreef: Al van kinds af aan was het mijn droom om naar Australië te gaan. Eerst om kangoeroes te aaien en naarmate ik ouder werd, werd dit wat serieuzer van aard ;) Toen ik de kans kreeg om hier een jaar te gaan wonen heb ik geen moment getwijfeld. Ik wist niet wat ik kon verwachten, maar mijn verwachtingen waren wel heel hoog kan ik je vertellen. En echt.. Op het moment dat ik uit het vliegtuig stapte in Cairns, was ik thuis.. Ik ben in 2011 voor het eerst sinds bijna 10 jaar weer teruggeweest en dat gevoel was meteen weer terug. Onvoorstelbaar. En waarom? De sfeer. De mensen. Het klimaat. Het heerlijke accent. Het geluid van de kookaburra's om vijf uur 's ochtends, of van de gekko's in de avond. Kamperen naast een rivier met freshy's en je tijd besteden aan spoorzoeken. Op zoek naar de kasuaris, of de boomkangoeroe. Genieten van elke rhino beetle die in je avondeten vliegt. Je afvragen of dat ene beestje giftig is.

Door er gewoon te zijn..

Je vindt hier:
Juist wél adembenemende berglandschappen
De bijzondere levensstijl van de Aboriginals, hun kunst, gereedschap en de algehele cultuur (Dream Time)
Het Great Barrier Reef
Bush tucker, ofwel de 'Australische keuken' :P
Bijzondere en unieke flora en fauna die alleen hier voorkomen
Een uniek ecosysteem
Een zeer gevarieerd landschap: van tropisch regenwoud (grootste ter wereld) tot de outback tot eucalyptusbossen.
Uluru, Kata Tjuta, Devils Marbles, Kings Canyon; ze hebben allemaal een eigen plek in de Aboriginal traditie
Een laid back en vriendelijke bevolking
De beste barbecuers ter wereld
En nog zoveel meer......
Ik kan best geloven dat je het daar goed hebt, maar er wonen of enkele rondtrekken is natuurlijk nog iets heel anders.
Overigens heb ik ook helemaal niks tegen Australië, de Australiers die ik ben tegengekomen zijn wel vriendelijk al vind ik ze vaak net iets te gemaakt 'chill' overkomen.
Laatst gewijzigd door Erik op 12 jan 2013 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Opmaak aangepast
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

Super tof om te lezen...'kzou zeggen: doe zo verder!!
Ik kan voor mezelf even niets bedenken. Ik wil gewoon overal naartoe!!
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Als andere mensen zouden zeggen dat een bepaald land overrated is, zou ik juist heel nieuwsgierig zijn en voor mezelf willen kijken of dat ook echt zo is. Heb jij dat niet?
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Australie trekt me nou ook niet echt, al zeg ik geen nee tegen een bezoekje Sydney of keertje duiken. Of een land echt over gewaardeerd is kan je echter pas besluiten als je het ook zelf gezien hebt. Ik heb wel een lijstje van overgewaardeerde landen/plekken.

Dubai: Dit schreef ik na mijn bezoek: Dubai: het maakt niet uit wat ze adverteren. Neem een willekeurige Arabische stad, haal alle historie weg, gooi er 50% gastarbeiders/Indiers in en je hebt Dubai. In mijn herinnering vies, heet, druk en al de mooie gebouwen die je op TV ziet zijn een heel eind weg en behalve met een dure taxi niet bereikbaar van waar wij als backpackers konden slapen. Ik ben dat ook altijd verbaast als mensen voor vakantie naar Dubai gaan en het zo'n moderne stad vinden. Alhoewel ik heb begrepen dat de metro die er tegenwoordig is reizen wel veel makkelijker heeft gemaakt. Dus wie weet als ik toch nog eens een stopover heb voor een nieuwe kans.

Japan, het land wat totaal anders moet zijn en je de ultieme cultuurshock moet geven. Nou ik vond het weinig aan. Japanners zijn ook niet erg vriendelijk en de overdosis van geluid (overal piepjes) was irritant. Daarnaast was het koud en lust ik geen vis, wat ook niet helpt. Zo modern?? uuh ja de wc bril is verwarmd maar dubbelglas doen ze niet aan.

Dublin, hier vooraf het idee van leuke stad met veel muziek. Muziek was er wel maar bij ons thuis is er ook elke week wel een bandje in diverse kroegen. Vond de gebouwen niet mooi en al met al nogal saai. Hier was ik in feb met prut weer wat vast ook niet helpt.

Machu Piccu, wereldwonder?? , het is duur en druk. Ja de ligging is mooi maar de ruines zelf zijn er echt veel mooier makkelijk te vinden.

Er zijn nog wel meer plekken waar ik van te voren meer van had verwacht, maar gelukkig zijn er altijd nog veel meer bestemmingen die me positief verassen.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
ehouse
Reisexpert

Bericht door ehouse »

Nog een paar populaire bestemmingen/landen die niet direct in de bovenste schap liggen om te bezoeken zijn:
India
Egypte (tourist trap voor het massatoerisme?)
en in mindere mate Scandinavië, maar dan vooral omdat het extreem duur (15 euro glas wijn :N ) is naast natuurpracht lijkt me er weinig te beleven en lijkt alles me wat ingeslapen.

Pas als ik eerst al mijn bestemmingen heb bezocht waar ik zeker eens naar toe zou willen gaan, ga ik aan de bovenstaande landen eens denken :)
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ik vind Scandinavië onder gewaardeerd. Alsof je drank nodig hebt voor een mooie en goede vakantie? :)

Veel mensen (vooral enkele jaren geleden) gingen na hun studie naar Australië. Vaak was dit het eerste land buiten Europa dat men bezocht en dan heeft zo'n land (of misschien ieder land) een enorme impact. Hierdoor komt waarschijnlijk ook de fascinatie vandaan. Zelf ben ik ook naar Australië geweest en moet zeggen dat door de manier waarop ik toen door het land heb gereisd nog steeds indruk maakt. Dat is ook een van de reden waarom ik er niet al te snel nog eens naar terug wil omdat ik bang ben dat het misschien gaat tegenvallen. Toch staat het land nog een keer op het lijstje om te bezoeken voor mijn dood :)

Het relaxte en de "chill" mentaliteit maakt Australië ook bijzonder. Ondanks dat het zo westers is lijkt men het werktempo en al die andere dingen waarvoor je op vakantie gaat minder snel over te nemen.
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Daar ben ik weer :)

Egypte staat heel hoog op ons lijstje, juist omdat de geschiedenis ons zo fascineert! Het is toch onvoorstelbaar hoe de Egyptenaren zoveel jaren geleden de piramides hebben gebouwd, en het verhaal wat erachter schuilt. En dat er nog steeds fantastische ontdekkingen worden gedaan. Volgens mij zou ik me constant afvragen wat er zich in de grond onder mijn voeten zou bevinden.

Scandinavië is echt prachtig en vind ik ook zeker niet overrated, maar dat is maar net wat de reden van je bezoek is. Wil je feesten en shoppen, dan moet je de steden/het zuiden opzoeken. Dan heb je niks te zoeken op de Noordkaap, of in een stadje als Honnigsvag. Er wonen in verhouding ook maar weinig mensen, dus dan heb je inderdaad veel kleine dorpjes en lege vlaktes wat je zou kunnen interpreteren als 'ingeslapen'. Maar persoonlijk vind ik dat dit alles te maken heeft met je eigen houding. Je ziet hier of een uitdaging/nieuwe ervaring, of je vindt het bij voorbaat al niets omdat er niks te beleven is. En als je met deze laatste instelling op reis gaat.. Tja.. Een gemiste kans, denk ik dan! Wat vooral heel fijn is aan Scandinavië dat je hier (nog) geen massatoerisme vindt! Verder kun je het zo duur maken als je zelf wilt. Ga je met de auto, dan zou je er zelfs voor kunnen kiezen om zelf wat boodschappen meenemen. De natuur is overwhelming....... En om maar wat cultureels te noemen: de vikingen en de Sami.
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

Ehouse, ik vind het een leuke en interessante discussie en misschien speel je een beetje advocaat van de duivel, maar ik vind je wel erg zwart-wit in je opvattingen.
Elk land, gebied of zelfs continent heeft z'n mooie en minder mooie kantjes.
Dat de minder mooie kanten een heel land overgewaardeerd maken, geloof ik niet.
Het is wat Reismeis zegt. Je maakt er zelf iets van. Of niet.
Je vergelijkt Australië met drie totaal verschillende, andere continenten.
Zo noem je Zuid-Amerika. Ik ben er zelf nog niet geweest, maar het lijkt me prachtig. Wel is het relatief 'gevaarlijk".
Daar kun je je heel erg op gaan richten, of je kunt kijken naar wat een land wel te bieden heeft.
Azië wordt voor een groot deel overspoeld door toeristen. Maar ja, dat is niet voor niks, hè?
Ik hoor heel veel mensen klagen over het massatoerisme in Thailand, maar die mensen hebben dan ook vooral de toeristische gebieden bezocht en het standaard rondje gemaakt. Dan valt er misschien inderdaad veel te zeuren.
Maar als je een klein beetje je best doet, hoef je daar niet eens mee geconfronteerd te worden. Zelfs niet in Thailand.
Iedereen bezoekt een land met een bepaalde reden en een bepaalde verwachting en die keuze is heel persoonlijk, maar het gaat vooral om je eigen instelling en of je eruit haalt wat erin zit.
Wanneer een land niet aan je verwachtingen voldoet, maakt dat een land nog niet overgewaardeerd. Het betekent alleen dat je je verwachtingen moet bijstellen. Of je dat ook doet, is je eigen keuze.
Australië is een overweldigend land met prachtige hoogtepunten.
Als je daarnaartoe gaat voor bijvoorbeeld culinaire hoogstandjes, kom je waarschijnlijk van een koude kermis thuis.

Ach, en zo heeft elk land en elke cultuur wel iets om over te zeuren. Maar of je dat dan ook moet doen....?
Baseer je eigen keuzes op wat je weet en wat je zoekt en laat anderen hetzelfde doen, zou ik zeggen.
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
ehouse
Reisexpert

Bericht door ehouse »

Veel hangt natuurlijk ook af hoe in het concept 'overwaardering' invult en vooral toepast op je reizen. Ik ben het daarmee ook eens dat ik het misschien iets te cru voorstel of dat het van zwart/wit denken getuigt als je meteen een gans land of stad/streek als overgewaardeerd aanschouwt. Ik hanteer het begrip overwaardering niet zozeer in die letterlijke betekenis. Bij mij gaat het meer om een subjectieve invulling die afhangt van je persoonlijke voorkeuren, doelen bij de keuze waarom je wel of niet naar een bepaald land zou willen bereizen.

In die zin zou ik het nogal vreemd vinden als ik de enigste ben die zijn bestemmingen niet willekeurig bepaald en helemaal niet wordt beïnvloed door objectieve of subjectieve criteria. In die optiek lijken bepaalde landen/steden/streken me dan ook veel interessanter dan anderen en .lijken andere bestemmingen dat dan weer niet. Uiteraard maak ik elke keuze niet rationeel en zulle veel van mijn voorkeuren voor anderen dan weer totaal oninteressant lijken, maar dat maakt de discussie dan ook juist zo leuk.
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

Het grappige van Australië voor mij was dat toen ik er arriveerde ik het behoorlijk vond tegenvallen.. Ik spreek de taal, reizen is heel makkelijk en je wist wat je at.. Ik kwam net uit Taiwan waar ik veel mensen niet kon verstaan.. het telkens weer een verrassing was of ik op de juiste plek zou komen en waar ik geen idee had wat ik at, omdat ook niemand dat kon uitleggen.. reizen zoals in Taiwan vind ik fantastisch!

Maar goed ik ben van Australië gaan houden, heb echt wel leuke oude goudmijn plaatsjes bezocht waar wat historie is.. het plaatsje Beechworth waar Ned Kelly veel tijd doorbracht lag er nog precies zo bij als tijdens de gold rush.. daarnaast de natuur, de leegte van west australie en de mensen hebben ervoor gezorgd dat ik zeker nog eens terug wil naar Australie ;)
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

tikva schreef:Japan, het land wat totaal anders moet zijn en je de ultieme cultuurshock moet geven. Nou ik vond het weinig aan. Japanners zijn ook niet erg vriendelijk en de overdosis van geluid (overal piepjes) was irritant. Daarnaast was het koud en lust ik geen vis, wat ook niet helpt. Zo modern?? uuh ja de wc bril is verwarmd maar dubbelglas doen ze niet aan.
Grappig om te zien hoe verschillend een land of volk op iemand kan overkomen. Ik kan niet zeggen dat ik overal ter wereld geweest ben, maar voor mij waren Japanners echt verreweg het meest vriendelijke volk dat ik tot nu toe bezocht heb. Overal werd ik supervriendelijk behandeld. Liep ik een bakkertje in dan riep iedere medewerker (van bakkers tot schoonmakers en balie-medewerkers) heel vrolijk 'Moshi Moshi' en bij het verlaten van de bakker weer
'Arigatou Gozaimasu'. Daar werd ik echt direct vrolijk van. Hetzelfde geldt bij eigenlijk alle rustige plaatsjes waar je af en toe wat mensen tegenkomt. Iedereen maakte gewoon met een glimlach een kleine buiging om je te begroeten (hele gezinnen) en als ik om hulp vroeg dan werden ze misschien wat onzeker, maar ze deden hun uiterste best om te helpen. En je voelt het wel wanneer iets opgezet is en wanneer iets oprecht is. Sterker nog, Japanners zijn nog te beleefd om een flyer in je hand te drukken. Hoe mooi is dat, haha.

En of je ramen moet associëren met moderniteit is voor mij ook enigszins een apart punt. Moderniteit zie je volgens mij meer in de architectuur van de binnensteden, in de auto's, in de ultra-moderne kleding, de arcades en de algemene sfeer die in de grote steden hangt. De Japanse keuken is volgens mij ook breed en diep genoeg om heel wat weken achter elkaar verschillende gerechten te eten zonder vis door te slikken :P Maarja, ieder zijn ervaring ;)

Overigens voor een klein beetje context: ik ben een gamer, dus misschien dat ik mij daardoor meer fascineerde over de piepjes dan dat ik mij ergerde:P
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
rebeccafs

Bericht door rebeccafs »

Tikva schreef: Machu Piccu, wereldwonder?? , het is duur en druk. Ja de ligging is mooi maar de ruines zelf zijn er echt veel mooier makkelijk te vinden.
3.5 jaar later, maar okay... Ik zit nu in Peru en voer al maanden met mensen discussies over Machu Picchu. Iedereen vindt dat ik ernaartoe moet gaan, maar mij lijkt het zwaar overgewaardeerd. Mooie bergen, maar die ruïnes lijken me niet heel spectaculair (en die bergen zijn overal). En zonder de zon zijn die perfecte plaatjes toch maar perfect De route lijkt me wel gaaf.
Ben jij er geweest?
Plaats reactie