Ben je van plan om binnenkort te vertrekken dan zit je goed met deze backpacker informatiesite. Vind hier het backpackers forum met de meeste gestelde vragen wat betreft voorbereidingen, tours en achtergrond informatie
Ik ben op zoek naar een koffer naast m'n backpack en trolley (45 cm). Nu zag ik een superleuke koffer maar deze is bij elkaar opgeteld 158 cm en ik las per toeval dat de maatschappij waarmee ik ga vliegen maximaal 157 cm als ruimbagage accepteert. Ik verwacht niet dat ze er een meetlat naast gaan leggen maar toch... begin nu te twijfelen.
Blijkbaar wil ik een belachelijk grote koffer (Hoogte x Breedte x Diepte 74 cm = 74 x 53 x 31 cm/ inhoud 87.50 liter). In deze serie hebben ze echter alleen deze als kleinste maat. Zit nu te denken maar te kijken naar een iets kleinere koffer.
Nou mijn laatste vlucht met Ryanair werden koffers dus echt wel opgemeten. Met een papierenzak werd iedereens bagage gemeten, leuk voor de wachttijd in de rij. Ik zou dus toch maar een kleinere kopen.
Ik dacht dat het wel meeviel, maar heb m'n eigen oude Samsonite nog maar eens opgemeten (66 x 54 x 22, plus een hele dikke stoflaag...), dan is die koffer die je op het oog hebt toch wel een maatje groter. Nu heb ik vaak genoeg mensen met nog veel grotere koffers zien reizen, maar het zal uiteraard per airline verschillen. Zou wel lullig zijn als ze over die ene centimeter moeilijk zouden gaan doen..
Ik heb even verder gekeken en die ik nu op het oog hebt is ietsje groter dan die van jou Wizz qua hoogte maar iets kleiner qua breedte. Ga hem nog even in het echt bekijken hoe het er dan uit ziet...en of ik alles erin mee zou krijgen. Ik dacht serieus dat de koffer die ik op het oog had, wel mee viel maar blijkbaar is die toch mega.
KLM hanteert overigens 158 cm in totaal (H+l+b). De andere was Delta Airlines (157 cm).
Dank voor tips enz. Ik ben gisteren op pad geweest voor een koffer. Was nog een hele tour want bij Samsonite koffers staan niet standaard de maten erin. Nu had een meisje van Samsonite mij geadviseerd (geloofde eerst niet dat maatschappijen er echt op konden controleren) en ze had koffers zelf opgemeten voor me en een slag groter pastte ook binnen de normen.... Ik had die gekocht en ik sta op de drempel van de winkel en ik had idee dat er iets niet klopte. Snel even gegoogled. Ja hoor, deze koffer voldeed ook niet aan de maat (159 cm opgeteld). Dus weer terug en omgeruild voor slag kleiner. Nu kan ik veilig de oceaan over Gekozen voor 68x49x28cm.
Grappige is dat ik zoveel koffers tegenkwam die veel groter zijn... En dan denk je automatisch dat je die nodig hebt.
zaratoestra schreef:Zou best kunnen dat ze moeilijk gaan doen hoor; Dezelfde ervaringen met ryanair
Echt?? Over één centimeter??
Ongelooflijk....
Ik kan me voorstellen dat ze zo'n limiet hanteren, maar om nou moeilijk te gaan over één centimeter...
Je zou denken dat zoiets alleen in Nederland kan
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream... http://siem.aroundtheglobe.nl
zaratoestra schreef:Zou best kunnen dat ze moeilijk gaan doen hoor; Dezelfde ervaringen met ryanair
Echt?? Over één centimeter??
Ongelooflijk....
Ik kan me voorstellen dat ze zo'n limiet hanteren, maar om nou moeilijk te gaan over één centimeter...
Je zou denken dat zoiets alleen in Nederland kan
Nou dat dacht ik ook maar aangezien deze koffer niet voor 1 vlicht bedoeld is, toch maar geluisterd. Stel dat ik mijn backpack thuis wil laten en met koffer wil gaan, is deze volgens mij ook budgetmaatschappij proef
Het ligt denk ik sterk aan de maatschappij en het moment. Ook hoe groot je koffer oogt. Want ik vraag me af of men zonder te meten ziet of deze te groot is.
Los daarvan lijkt me kleiner sowieso fijner aangezien je hem dan ook gemakkelijker in het bagageruim krijgt.
Ik kon via mijn bankrekening een samsonite koffer met 50% korting krijgen en die is net slag groter dan ik nu heb en past binnen de maten avn 157 cm. Ontdekte tijdens m'n weekje Polen met veel winterspullen, dat het dan lastig wordt.
Nog even een tip voor mensen die nog een koffer willen kopen, let ook op hoe zwaar de koffer leeg is.. Bij sommige maatschappijen mag je maar beperkt aantal kilo's ruimbagage en dan is het zonde als je koffer al een groot deel van dat gewicht inneemt...
Een paar jaar geleden hadden ze op Travel Channel nog reclame voor een koffer met elektrische aandrijving, iets voor echt luie mensen. Door de grote wielen kreeg je hem zelfs makkelijk een trap op. Slechts één nadeeltje (nou ja, buiten de prijs dan): dat ding woog leeg al iets van 15 kilo
Toen ik m'n huidige tas kocht (LoweAlpine Wheelie 90) heb ik inderdaad ook zeker op het gewicht gelet, deze weegt meen ik net 2kg. Andere tassen met wieltjes van hetzelfde formaat wegen soms wel het dubbele.
Globeskater schreef:haha dan mag je bij wizzair dus alleen een lege koffer meenemen of kilo's bijbetalen
Nee hoor.. als je een koffer bij boekt, heb je recht op 32 kilo.
in te checken bagage
Uit veiligheidsoverwegingen vervoert Wizz Air geen bagage zonder dat de eigenaar aan boord van het vliegtuig is (met uitzondering van onjuist afgehandelde bagage).
De maximale afmetingen van één stuk bagage dat door het ruimluik past, zijn:
Breedte: 1,499 m
Hoogte: 1,194 m
Lengte: 1,715 m
Uit gezondheids- en veiligheidsoverwegingen mag elk afzonderlijk stuk bagage niet zwaarder zijn dan 32 kilo.
En op mijn eticket staat:
In te checken ruimbagage: Voor elk stuk ingecheckte bagage worden kosten in rekening gebracht: per stuk bagage, per vlucht en per passagier. Extra stuks bagage kunt u online of via het callcenter bestellen. Voor inchecken op de luchthaven dat wordt aangeschaft op de luchthaven geldt een hoger tarief. Passagiers die met Wizz Air Ukraine vliegen (airlinecode WAU), mogen gratis 1 stuk ingecheckte bagage meenemen. Bagage mag per stuk niet zwaarder zijn dan 32 kg.
dan is dat veranderd, in de winter 2009-2010 was het 15 kilo ruimbagage wilde je meer moest je bijbetalen maar goed er zijn wel maatschappijen die 15kilo als ruimbagage hebben en dan is het toch wel prettig als je koffer niet te zwaar is van zichzelf