Centraal naar Zuid Amerika of alleen Zuid?

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
eboot

Centraal naar Zuid Amerika of alleen Zuid?

Bericht door eboot »

Hee!
Begin maart wil ik reizen naar Centraal of Zuid Amerika. Ik heb alleen niet heel veel budget, denk €4000,- excl. ticket.
Ik wil heel graag van Merida naar Quito reizen, dus via Centraal naar Zuid Amerika. Hier wil ik ongeveer 4/5 maanden over doen. Lukt dat met dit budget?
Anders zit ik eraan te denken door Bolivia, Paraguay, Brazilië en Uruguay te reizen, is dat goedkoper?
Ook wil ik een actieve reis maken, niet alleen maar op het strand luieren, is dan één van de reizen een betere optie dan de ander?
Hopelijk kan iemand me helpen =)
Groetjes, Eefje
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: Centraal naar Zuid Amerika of alleen Zuid?

Bericht door Tikva »

Als je niet te veel tijd besteed in dure landen zoals Mexico en Costa Rica moet je met je budget wel de genoemde termijn uit kunnen. Wat betreft tijd per land is het wat aan de krappe kant maar als je toch vanwege je budget snel door sommige landen heen moet dan zou het ook moeten kunnen. Ik zou zeggen gewoon doen dus.
Je andere optie zal zeker niet goedkoper zijn, bijv brazilie is behoorlijk prijzig.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Jos
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Jos »

4000 euro puur voor de reis is een mooi bedrag om mee te reizen. Kun je als je over land reis de afstand afleggen in ongeveer twee weken, mogelijk zelfs nog wel sneller (met allemaal nachtbussen en dergelijke), en zal het je rond de 500 euro kosten. Dus ja het is mogelijk en laat je mijns inziens genoeg tijd en geld over om een er een hele mooie reis van te maken.

Het enige echt obstakel dat je onderweg tegen zult komen is de beruchte "Darien Gap", een smokkelaars moeras tussen Panama en Colombia waar de drugskartels alle pogingen om een weg door het gebied heen te leggen hebben gesaboteerd. Dit is dus het enige stuk waar je niet zonder te varen of vliegen langs zult komen en waar je enigzins vooruit moet plannen. Overigens niks om je zorgen over te maken, er zijn drie manieren om er langs te komen:

1 vliegen vanaf Panama (of eventueel Costa Rica) richting Colombia of zelfs rechtstreeks op Ecuador. Snel, maar saai.
2 Varen vanaf Panama-City of Colon naar Cartagena via de eilanden van San Blas (je kunt in Panama City boeken en volgens mij vertrekken vanaf Colon). Dit heb ik zelf niet gedaan, dus ik kan je niet uit eigen ervaring vertellen hoe dit gaat, maar het schijnt brilliant te zijn.
3 vliegen van Panama-city naar de grens, daar met de boot over en vervolgens met de boot naar Turbo in Colombia. Een goedkoper en avontuurlijker reis die ik heb gedaan. Hier de beschrijving over hoe dat ging (iets naar beneden scrollen) van-panama-naar-columbia-t1986.html

Voor de rest kun je duiken, snorkelen, raften, ruines bezoeken en Joost mag weten wat nog meer dus je hoeft je echt niet te vervelen :)

een alternatief zou wat mij betreft een rondreis door Argentinië, Chili, Bolivia en Peru zijn. Ook grandioos. Brazilië heb ik niet bezocht, dus geen idee, maar ik kan me voorstellen dat het spectaculair moet zijn.
Jos
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Jos »

- een dubbel bericht en dus verwijderd -
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Ik vind je budget wel krap. Als ik je budgettechnisch een advies moet geven, dan zou ik zeggen: Ecuador, Peru, Bolivia, Paraguay. Dat zijn de goedkope landen, en ook mooi. Vermijd Brazilie, echt duur. Van Paraguay zou je naar BA kunnen gaan. Niet heel duur, en een goeie plek om terug te vliegen. Kun je ook nog ff snel naar Uruguay met de buquebus :-).

ps. Oh ja, ik heb die boot van Panama naar Colombia gedaan (optie 2 van Jos). Inderdaad briljant 8-) . Jos, die boten gaan niet naar Colon. De meeste gaan via Carti (Jeep vanaf Panama City betaalde ik 28 dollar voor), of Portobello.
Plaats reactie