Internationaal rijbewijs

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
ReneeV

Internationaal rijbewijs

Bericht door ReneeV »

Hallo!

Een vriendin en ik gaan over 1,5 week naar Thailand, Laos en Vietnam. Nu zouden wij graag ook een aantal trekkings met de scooter / motor doen. Nu kregen wij via een vriendinnetje dat in Maleisië & Filipijnen is geweest de tip om een internationaal rijbewijs aan te schaffen. Weet iemand of het nodig is om in de 3 landen waar wij heen gaan een internationaal rijbewijs te hebben om evt een tochtje op de scooter te doen?

Alvast bedankt voor de info...
Jenny
Reisexpert

Re: Internationaal rijbewijs

Bericht door Jenny »

een internationaal rijbewijs kan handig zijn. als er iets is, geef je je internationale rijbewijs af en houd je je echte rijbewijs op zak.

het kost nog geen 20 euro bij de anwb. waarom zou je het niet even halen?
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door stevenl »

In Thailand: internationaal rijbewijs is niet nodig of vereist. Kan wel handig zijn, zie de opmerkinge van Jenny, om bij een overtreding je IDP af te geven in plaats van gewone rijbewijs.

Maar belangrijker: om een scooter te rijden hier heb je officieel een motorrijbewijs nodig.
Frecibel

Bericht door Frecibel »

Hoi Renee!

Voor een internationaal rijbewijs kun je inderdaad bij de anwb terecht. Ik heb hete ven voor je opgezocht voor Thailand. Hier is er dus wel een verplicht. Voor de andere landen kun je ook even kijken op: http://www.anwb.nl/bestemmingen/landeni ... =BEST_P_54

Als er staat dat er geen één verplicht, maar dat het wel wordt aangeraden, is het verstandig om het alsnog te doen. Dit omdat wanneer je bijvoorbeeld wordt aangehouden, de buitenlandse politie eerder een IRB inneemt bij een zware overtreding. Dat is natuurlijk al een goed voordeel :)

Voor 16 euro kun je een internationaal rijbewijs aanvragen. Zolang je meer je pasfoto en rijbewijs mee neemt.

Succes!
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door stevenl »

In tegenstelling tot wat de ANWB beweert is het niet verplicht in Thailand.

We hebben dit onderzocht, en er is geen enkele wet die dit vereist, verzekeringsmaatschappijen en verhuurbedrijven geven allemaal, zonder uitzondering, aan dat het niet verplicht is. De enige die stellen dat het verplicht is zijn de consulaten/ambassades en uitgiftepunten van IDP's, zoals de ANWB. En guess what, de ANWB haalt haar informatie over al dan niet verplicht zijn van de website bvan amabssade/consulaat, en ambassade/consulaat haalt haar informatue over verplicht zijn van de website van de ANWB.

Een IDP is niets anders dan een vertaling van je rijbewijs naar verschillende andere talen. Aangezien het Nederlands rijbewijs met pictogrammen is afgebeeld is een vertaling niet meer nodig, dit conform de Inernationale conventie hierover uit 1960?, en Nederland en Thailand hebben een bilaterale overeenkomst, ook conform deze conventie.

Kan het kwaad om er een te hebben? Nee.
Frecibel

Bericht door Frecibel »

@Stevennl

Grappig, wist ik helemaal niet. Ik werk zelf bij de ANWB, dus vandaar. Als mensen met zulk soort vragen komen, haal ik mijn informatie vaak van de anwb site. Dan mogen ze dat wel eens aan gaan passen op de site ^^
Plaats reactie