Advies gevraagd Route Zuid en West Australie

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Plaats reactie
karin1978

Advies gevraagd Route Zuid en West Australie

Bericht door karin1978 »

Hallo allemaal,

Als eerste zal ik me even voorstellen op dit forum:
ik ben Karin en ga samen met mijn vriend in december (dit jaar) voor 6 weken naar Australië. Dit is voor ons de eerste keer dat we naar Australië gaan. Wel hebben we al vaker rondgerezen door de USA. We vinden het niet erg om veel te rijden op een dag. Wandelen vinden we wel leuk maar geen lange wandelingen, 5 km is voor ons meer dan genoeg op een dag :) Na verschillende onderwerpen op dit forum gelezen te hebben zijn we tot een mogelijke route gekomen, we hebben 2 verschillende mogelijkheden. Heel graag zouden we jullie advies hier over willen weten.

Route 1
1 Amsterdam - Singapore
2 Singapore - Sydney
3 Sydney Sydney verkennen
4 Sydney Sydney verkennen
5 Sydney - Cairns Duiktrip Great Barrierreef (vliegen vanaf Sydney - Cairns)
6 Cairns Duiken
7 Cairns Duiken
8 Cairns Duiken
9 Cairns Cairns verkennen
10 Cairns - Sydney - Blue mountains Terug vliegen naar Sydney. Camper ophalen en richting de Blue Mountains
11 Blue mountains - Tumut 411km 6uur 22min
12 Tumut - merimbula 431km 6uur 5min
13 Merimbula
14 Merimbula - Paynesville 311 3uur 50min
15 Paynesville - Phillips Island 380 3uur 46min
16 Phillips Island - Melbourne 147 1uur 58min
17 Melbourne
18 Melbourne - Apollo Bay 183 2uur 29min
19 Apollo Bay - Port Fairry 215 3uur 52min
20 Port Fairry - Adelaide 585 6uur 39min
21 Adelaide
22 Adelaide
23 Adelaide - Port Lincoln 393 5uur 39min
24 Port Lincoln Duiken cage dive withe the great White's
25 Port Lincoln
26 Port Lincoln - Adelaide 648 7uur 47min
27 Adelaide - Perth
28 Perth
29 t/m 44 Vanaf Perth willen we nog een rondje Albany, Esperance, Koolgarly, the Wave

Route 2
Is van dag 1 t/m 25 hetzelfde
26 Port Lincoln - Nundroo 552km 5uur 52min
27 Nundroo - Caiguna 677km 6uur 52min
28 Caiguna - Esperiance 570km 5uur 52min
Dat verder richting Perth.

Waar ik zelf over twijfel is het het eerste stuk vanaf de blue mountains; is het een mooier stuk om vanaf Burrinjuckwaters SP via Tumut door het Kosciuszko NP via Jandabyne naar de kust te reizen. Of om vanaf de Blue Mountains via de kust tot Merimbula af te zakken en dan via Jandabyne, door Alpine NP naar beneden te zakken naar Paynessville?

Het verschil tussen de route 1 en 2 is eigenlijk of we vliegen vanaf Adelaide naar Perth of dat we zelf rijden naar Perth via de Nullarbor Plain. Wie heeft er ervaring met deze weg/route?

De extra dagen in Adelaide en in Port Lincoln heb ik extra geplaatst, dat geeft ons wat meer ruimte om die tijdens de eerdere route te kunnen gebruiken als we ergens meer tijd nodig hebben.

Wat vinden jullie van het eerste deel van de route? Hebben jullie advies voor ons wat we het beste kunnen doen?
Alvast heel erg bedankt!
Kims
Reisexpert

Re: Advies gevraagd Route Zuid en West Australie

Bericht door Kims »

Hi,

In december zou ik absoluut niet de Nullarbour voor de lol doen... de temperaturen rijzen daar vaak tot ver boven de 40 graden in de zomer. Je reistijden zijn gemeten naar afstand, maar zo werkt het vaak niet hier. In de hitte kan je auto snel oververhit raken en moet daarom afkoelen bij elk roadhouse of vaker. Zelf raak je ook oververhit omdat je airconditioning het waarschijnlijk niet aankan en je zelf behoefte hebt aan verkoeling, een koel drankje etc. Als je wind tegen hebt op die vlakten, kun je er gerust een paar uur bij optellen. Daarnaast kan er vanalles onderweg letterlijk op je pad komen zoals bosbranden, ongelukken, dieren etc...

Dit is uberhaupt het geval in Australie, dus plan je reisschema niet te strak met je reistijden want het kost je vaak langer!!! En het is fijn om flexibiliteit te houden voor het geval je ergens langer wil stoppen of bij een ongeplande plek wil gaan kijken.

Aanrader om dus van Adelaide naar Perth te vliegen in ieder geval.

Veel plezier
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
karin1978

Bericht door karin1978 »

Hey Kims,

Bedankt voor je reactie!
Na aanleiding van je reactie hebben we besloten om vanaf Adelaide te vliegen naar Perth, het is ook niet echt leuk meer als het zo warm is....
Ben je misschien ook bekend met het stuk vanaf de blue mountains richting Melbourne?
Weet niet zo goed wat de beste optie is:
of eerst door de bergen richting de kust of juis eerst langs de kust en halverwege de bergen in de duiken..
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

Ik denk zelf dat het leukste is door de bergen en dan richting kust.. Ik heb van velen gehoord dat Wilson's Promitory erg mooi schijnt te zijn dus mss dat je door de bergen die richting op kan..

Je krijgt hoe dan ook veel kust te zien meestal in Australië daarom vond ik de bergen echt erg leuk om doorheen te reizen.. Wij kwamen vanaf iets ten noorden van Melbourne en zijn door de Snowy Mountains gereden naar Canberra.

Ik ben iets eerder toen vanaf Sydney via de kust naar Eden gereden, mooie route, maar denk dat ik de Snowy Mountains qua route nog mooier en afwisselender vond.. Ik reed ook naar Eden met als doel een walvistour maar ik geloof dat jullie net na het seizoen in die richting komen.

Leuk trouwens dat jullie naar Tumut gaan, hoor je niet zoveel, ik heb er zelf een week gezeten wat vrij lang is ;)
karin1978

Bericht door karin1978 »

En de vraag blijft:
een campervan huren of gewoon een auto en dan overnachten bij hotels/motels?
En moet je die hotels/motels dan reserveren of kan je gewoon komen aanwaaien?

Wie kan mij helpen met deze vragen?
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,

Het ligt eraan wat je leuk vindt. Ik zou een camper huren, lekker de vrijheid om te kamperen waar je wil, heerlijk in de natuur verblijven en je eigen huisje meenemen. Dan zit je niet vast aan plekken, maar bent een stuk flexibeler. En waarschijnlijk kost het je ook nog eens minder, zeker als je anders in motels/hotels zou slapen.

Als je voor hostels/motels gaat, zul je er rekening mee moeten houden dat je inderdaad zult moeten reserveren omdat je in het drukste seizoen zit. Het is zowel hoogseizoen als de Australische grote zomervakantie van half december tot eind januari. In het Noorden is dat geen probleem want daar is het laagseizoen, maar in het Zuiden zal het druk zijn.

Ook campings zullen druk zijn, maar toch wat flexibeler. Hou er wel rekening mee dat Australiers enorme kampeerfanaten zijn en vooral tussen Kerst en Oud & Nieuw zal het op veel plekken erg druk zijn.

Als je een campertje huurt, kun je vragen of het verhuurbedrijf er een Camps 6 boek bij heeft. Daar staan goed kaarten en veel kampeeropties in; van gratis plekjes tot natuurcampings tot commerciele campings.

Groetjes
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

Met kamperen hadden wij alleen soms moeite met campings vinden langs de great ocean road het was daar erg druk..

een optie is ook auto huren en dan naar een BigW of één van die andere warenhuizen gaan om een tentje te kopen.. met dat tentje kan je dan weer op de natuur kampeerplaatsen slapen.. die zijn grotendeels gratis alleen heb je geen faciliteiten, met de camper hebben wij alleen in de blue mountains op zo'n camping gestaan.. is heel basic met alleen een toilet, maar wel heerlijk in de natuur.. ik weet van andere reizigers dat die dat ook langs de great ocean road deden, maar daar konden wij met camper niet komen ;)
Sanne Donker

Bericht door Sanne Donker »

Hoi Karin,

Inmiddels ben je weer terug uit Australie denk ik?
Ik ben erg benieuwd hoe je het vond!
Mijn vriend en ik willen namelijk dezelfde route doen in november/december dit jaar, maar twijfelen nog.
Wat hebben jullie uiteindelijk voor route gedaan?
En hoe was Cairns/Great barrier reef ivm regenseizoen? Een aanrader of slecht weer gehad?

Alvast bedankt voor je reactie!

Groetjes Sanne
karin1978

Bericht door karin1978 »

Hoi Sanne,

Jammer genoeg zijn we inderdaad weer terug uit Australië...
Was echt een super vakantie! Uiteindelijk hebben we toch wat veranderingen in de route doorgevoerd. Waar we zeker geen spijt van hebben gehad.
We zijn niet meer wezen duiken bij het great barrierreef. Dit kwam onder meer dat de kosten te hoog zouden gaan oplopen. De tickets van Sydney naar Cairns vallen wel mee, alleen als je echt op de mooiere delen van het reef wilt komen moet je een meerdere dagen trip nemen. En dat zijn nou ook de duurdere aanbieders die naar die delen gaan. Ik zelf duik niet, mijn vriend wel. Dus het was een moeilijke afweging, maar uiteindelijk gaven de kosten de doorslag. Ik zal hier onder de route plaatsen die we uiteindelijk hebben gereden. Het zijn best flinke afstanden, maar wij vonden het prima te doen. We hebben beide geen hekel aan lange afstanden rijden, bovendien weet je het van te voren..

Amsterdam - Singapore
Singapore - Sydney Singapore verkennen
Sydney Sydney verkennen
Sydney Camper ophalen
Sydney Sydney verkennen
Sydney Blue Mountains
Sydney - Nowra Big W en andere winkels
Nowra - Cooma Jervis Bay - Tathra
Cooma - Beechworth Jindabyne - Kosciuzko NP
Beechworth - Paynesville Beechworth - Great Alpine road
Paynesville - Cowes Raymond island - Tarra Bulga - Peguin Parade
Cowes - Melbourne
Melbourne Melbourne verkennen
Melkbourne - Marengo Great ocean road
Marengo - Warnambool Great ocean road
Warnambool - Mount Gambier Tower hill - Grampians NP
Mount Gambier Mount Gambier - Sink hole -
Mount Gambier - Adelaide Little Dip NP
Adelaide Sugar Loaf NP
Adelaide - Port Augusta Barbossa Valley
Port Augusta - Ceduna
Ceduna Kerst gevierd
Ceduna - Norseman Nullarbor
Norseman - Esperance Kalgoolie
Esperance Le Grand NP
Esperance - Hyden Hopetoun
Hyden - Cogee Beach Wave Rock
Cogee Beach Freemantle - oud & nieuw op het strand
Cogee Beach Rockingham
Cogee Beach - Perth Penguin Island - op bezoek bij een vriend
Perth Perth verkennen met vriend
Perth - Geraldton Batavia museum
Geraldton - Monkey Mia Shark Bay
Monkey Mia Dolfijnnen - Francious Peron NP
Monkey Mia - Kalbarri Kalbarri NP
Kalbarri Kalbarri NP
Kalbarri - Port Denison Pink Lake
Port Denison - Lancelin
Lancelin - Perth op bezoek bij een vriendin
Guilderton - Perth op bezoek bij een vriendin
Perth Rottnest Island
Perth Shopping
Perth Camper inleveren - strand
Perth - Singapore
Singapore - Amsterdam

Wat wij echt niet hadden willen missen in deze vakantie waren: Jervis Bay, Tarra Bulga, Mount Gambier, Nullarbor, ESPERANCE en het schiereiland bij Monkey Mia. Dit waren echt superplekken zo ontzettend mooi en indrukwekkend. Wat we achteraf over hadden moeten slaan was voor ons: Blue Mountians, Penguin Parade ( je kan veel beter naar Penguin Island gaan) Grampiens NP. Begrijp me niet verkeerd, het waren zeker mooie plekken! Maar wij vonden zelf niet indrukwekkend, tijdens onze trip hebben we veel mooiere en indrukwekkendere plekken gezien. Als je nog vragen hebt, stel ze gerust. Ik vertel er graag over! *)
Sanne Donker

Bericht door Sanne Donker »

Hoi Karin,
Bedankt voor je snelle reactie!
Klinkt echt als een super mooie vakantie!
Dus toch maar niet gekozen om te vliegen van Adelaide naar Perth? Was het niet te warm?
En hebben jullie een camper gehuurd of hostels gedaan?
Wellicht nog goede adresjes voor camperverhuur en free campings? Thanks!
karin1978

Bericht door karin1978 »

Hey Sanne,

Het was echt een super vakantie! Voor ons wat het de eerste keer Australië en wisten ook niet echt goed wat we konden verwachten. Maar het land heeft ons zeker aangenaam verrast! We gaan zeker een keer terug, zonder twijfel!!!! We hebben toch uiteindelijk voor een camper gekozen een 4x4 adventure gehuurd via Apollo. Het was een flink huur bedrag, maar geen moment spijt gehad en dat voor mensen die niet echt van kamperen houden. Hahahaha. In het begin was het wennen aan de nieuwe omgeving en aan ons huisje op wielen, maar het heeft ook zeker veel voordelen. Niet meer slepen met je spullen, je kan altijd en overal stoppen om wat lekkers te maken. Wij hebben eigenlijk alleen maar op campings gestaan. Heb wel een paar mooie campings bijv. in Sydney en mount Gambier en Ceduna. Om even terug te komen op de 4x4 camper, het is echt super om een 4x4 te huren, deze camper is echt berensterk! Het tofste stuk wat we ge-4x4d hebben was bij Esperance, toen zijn we over het strand naar Cape le Grand gereden. Dat was zo ontzettend mooi! Maar ook Francoui Peron NP, ook een super gave track! Dat hadden we zeker niet willen missen! Het weer.... Het weer was overdag rond de 25 graden, maar vaak stond er wel een aardig windje. Waardoor het overdag wel lekker was, vooral uit de wind, maar in de avond best afkoelde. Dit was vooral vanaf Sydney tot zeker Adelaide. Vanaf daar werd het weer alleen maar lekkerder, rond de 30 a 35 graden. Heeeeerlijk! Niets te klagen, zelfs niet voor een Nederlander ;)
We hebben er bewust voor gekozen om de Nullarbor over te rijden, dit is trouwens ook een erg mooi stuk om te rijden, maar anders ben je ook een dag kwijt om je camper in te leveren, te vliegen, camper weer op te halen, in te ruimen. Maar ook kan je niet al je spullen mee nemen die je gekocht hebt, en dat is toch stiekem wel wat, vooral als je een BigW tegen komt. De Nullarbor hebben we in 1 dag gereden, het is zeker te doen. We zijn regelmatig gestopt om van het uitzicht te genieten en van de eenzaamheid die de outback met zich mee brengt
Lunch op het strand van Lucky Bay
Lunch op het strand van Lucky Bay
IMG_0608-1.jpg (312.53 KiB) 912 keer bekeken
Plaats reactie