backpack bestemming kiezen

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
Fiona poelkamp

backpack bestemming kiezen

Bericht door Fiona poelkamp »

Beste reizigers,

Ik ben afgelopen zomer voor het eerst wezen backpacken. Ik heb in 5 weken sumatra, java en bali gedaan. Dat is mij zeer goed bevallen. Nu ben ik op zoek naar een nieuwe bestemming voor mijn volgende trip.
Ik wil deze keer iets minder reizen, aangezien dit soms te vermoeiend werd. Ook heb ik gemerkt dat de toeristische plekken mij niet zo trekken. Bali vond ik persoonlijk veel te toeristisch en ook de drukke steden op java werden mij soms te veel.
Het mooiste gedeelte van mijn reis heb ik doorgebracht op sumatra, heerlijk de jungle in geweest en genoten op pulua weh.
Als jullie dit lezen, kunnen jullie dan wat persoonlijke ervaringen delen waar ik iets aan heb voor mijn keuze? Ik zit zelf te denken aan: laos, vietnam, sri lanka, nepal Of misschien Lombok, gilli en flores.
Ik ga 5,5 tot 6 weken. Ook hoor ik graag wat het verschil is in uitgaven in de verschillende landen..

Alvast bedankt voor de tips!
Fiona
Torra
Reisexpert

Re: backpack bestemming kiezen

Bericht door Torra »

Ik kan mij helemaal vinden in je voorkeur. Ben wel een stukkie ouder dan jij, maar gelijkgestemd.
Wij hebben erg genoten van de Komodoeilanden en zijn daar vanaf Flores naar toe gegaan. Superbootreis! Lombok is ook een aanrader, Bali vonden wij ook niet leuk. Vietnam was overal leuk voor 1x behalve Dalat. Laos is ook een aanrader en in Cambodja viel Angkor Wat tegen door vele toeristen.Sulawesi zal je ook bevallen,zeker weten!
Fiona poelkamp

Beste Torra,

Sulawesi lijkt me ook ontzettend mooi inderdaad, maar ik heb gehoord dat het wat slechter te bereizen is.. Heeft het nog een reden dat vietnam voor één keer leuk is? Ik zit eraan te denken om vietnam te combineren met laos. Thailand lijkt me qua natuur en eilanden prachtig, maar ik denk te toeristisch voor mij. Al met al een moeilijke beslissing.
Hoe lang geleden ben jij in vietnam geweest. Kun je me er iets meer over vertellen. Ik heb al gezocht naar wat rustige plekjes en die zijn er volgens mij zeker te vinden. Rustige eilanden om uit te rusten, het klinkt me wel goed in de oren.
Ik ben trouwens 23, maar naar phuket is gewoon echt niets voor mij.

Gr. Fiona
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik krijg altijd een beetje de kriebels als mensen beweren dat iets té toeristisch is, zeker wanneer ze er nog nooit geweest zijn. Ja, in Bangkok zijn toeristen, maar als je Kao Sarn Road laat voor wat het is dan ontloop je toeristen zonder probleem. Thailand is zo mooi!

Hetzelfde geldt voor Bali. In het zuiden val je over de toeristen, op het midden van het eiland zijn dorpen waar kinderen nog nooit een blanke hebben gezien. En zelfs in Amed, het oosten van Bali, heb ik afgelopen zomer meer Indonesisch gesproken dan Engels. Gewoon omdat ik de enige buitenlander was, en me dan meestal aanpas.

In Angkor Wat zijn maar een tempels die door iedereen bezocht worden. Inversteer in een pas voor een week, ga naar de afgelegen tempels, en je komt niemand tegen. Deze tempels zijn vaak nog begroeid en liggen midden in de jungle. Maarja, je moet er iets meer moeite voor doen.

Sulawesi is minder toeristisch, maar mede daardoor moeilijker te bereizen. Dat is de keerzijde van de medaille, logisch toch?

Als je een bestemming kiest, kijk dan naar wat je wilt zien en kijk naar je budget. Wat anderen doen is bijzaak, het is JOUW reis. Eerlijk waar, je kan toeristen overal ontlopen....
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Torra
Reisexpert

Bericht door Torra »

Hoi Fiona,
Vietnam hebben we bereisd van Noord naar Zuid in 7 weken. dat was in 2011. We hebben het gevoel een goede indruk van het land te hebben en er zijn eigenlijk geen plekken waar we nog verder willen rondkijken. Dalat viel een beetje tegen, misschien omdat we daar een gids hadden die een beetje te veel plekjes op zocht waar we gepusht werden om wat te kopen voor flink veel geld. Verder een hele mooie reis hoor.
Wij hadden ook een beetje een vooroordeel mbt Thailand en dat gaan we nu voor het eerst uitgebreid bezoeken op eigen gelegenheid. We beginnen met het noorden: de Isaan, We gaan niet naar het zuiden, voor een strandvakantie gaan we altijd naar Corsica..
Bali zijn we 2x geweest en hebben de 2e keer ook de rustige plekken bezocht. De eerste keer waren we erg geschrokken want toen kwamen we van Sulawesi en dat was een groot contrast. Toch kan het ons nog steeds niet bekoren daar en vonden we Lombok meer naar onze smaak.
Sulawesi zijn we alleen in het zuiden geweest.
Wij zijn geen backpackers, dus qua budget kan ik niets zinnigs daarover zeggen. Tot nu toe alleen georganiseerde privéreizen gedaan. Het eten in Vietnam, Laos en Cambodja is erg goedkoop.
Veel succes met je keuze en als je nog wat wil weten, hoor ik het wel.
Fiona poelkamp

Beste Jenny,

Ik ben niet alleen in het zuiden van Bali geweest. Ook ben ik in Amed geweest en dat was inderdaad rustiger, maar nog steeds erg westers naar mijn mening. Als in elk restaurant hamburger op het menu staat, mag ik dat toch concluderen? Ik heb me daar goed vermaakt hoor, maar als ik mag kiezen heb ik dat toch liever niet.
Het is niet zo dat ik toeristen wil ontlopen. Ik vind het juist leuk om niet mensen te ontmoeten, alleen toen ik in Lovina een kind tegen haar moeder hoorde zeggen: Kijk mam, ze hebben hier ook frikandellen, kreeg ik toch een rilling over mijn rug.
Ik zeg niet dat Thailand té toeristisch is, ik ben er alleen wel bang voor, aangezien ik in juli/augustus ga. Ik weet dat het mijn reis is, maar het is altijd leuk ervaringen uit te wisselen is mijn mening.

Gr. Fiona
Fiona poelkamp

Beste Torra,

Ik snap precies wat je bedoelt met die cultuurshock. Ik ben stom genoeg ook begonnen in het drukke gedeelte van Bali. Het was nog erger dan Mallorca. Maar later naar de oost- en Noordkust gereisd. Ik heb me daar goed vermaakt.
Sulawesi en de andere Indonesische eilanden spreken me ook erg aan. In ieder geval bedankt voor alle info en ik ga nog eens rustig kijken wat ik ga doen.
Jullie een hele goede reis gewenst in Thailand!

Gr. Fiona
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

fietje49 schreef: Ik ben niet alleen in het zuiden van Bali geweest. Ook ben ik in Amed geweest en dat was inderdaad rustiger, maar nog steeds erg westers naar mijn mening. Als in elk restaurant hamburger op het menu staat, mag ik dat toch concluderen?
Jammer dat je niet iets verder naar het zuiden bent getrokken. Ik zat in Nyoman's Abing Homestay. Slechts een warung in de buurt, waar ze geen hamburgers serveerden. In het echte centrum van Amed ben ik niet geweest, ik had even zin om alleen te zijn.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door lisette-van-beek »

Hoi!

Ik ben in Laos en Vietnam geweest. Voor beide landen zou ik 4 weken uittrekken, als ik jou was. Zelf had ik 5 weken nodig voor Laos (ivm een paar tegenslagen) en 4 voor Vietnam.

Beide landen zijn echt geweldig! Laos was mijn favoriet. De natuur en bevolking in laos is geweldig, ook is het land nog heel erg autentiek en een stukje minder toeristisch. Veel wegen die nog niet geasfalteerd zijn, plaatsjes waar je na 21:00 geen electriciteit meer hebt.. geweldig!
Vietnam was ook super, is meer afwisselend, megadrukke steden, stranden, rijstvelden & bergstammen, tempels, indrukwekkende historie (vietnamoorlog etc), etc, etc
Qua prijsniveau zijn ze ongeveer gelijk, al was ik in vietnam wat minder geld kwijt (laos: 33 euro p.d. voor 2 personen, vietnam: 29 euro per dag voor 2 personen). Als je alleen reist ben je relatief wat duurder uit.

Om beide landen te doen zouden de 5,5/6 weken die jij hebt aan de krappe kant zijn. Zeker omdat je zegt dat je minder wilt reizen. Je kunt er voor kiezen om 1 land te doen en dan gewoon een visumverlenging aan te vragen. Ook kun je er voor kiezen om alleen noord laos te doen (wat sowieso het mooiste gedeelte van het land is) + vietnam of te kiezen voor 1 van de twee landen + cambodja.

Over de andere landen die je noemde heb ik geen informatie.
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.

Reisagenda '15:
feb: Gambia
apr: Lissabon
mei: New York
jun: Kroatië, Texel, Frankrijk
jul: Zeeland
aug: Berlijn
sep: Spanje
okt: Marokko
Fiona poelkamp

Beste Lisette,

Dit is zeker informatie waar ik iets mee kan. Je eerste optie spreekt me ontzettend aan. Dan ben ik ook gelijk van het visumprobleem af, aangezien dit best tijdrovend kan zijn. Ik ga me daar wat meer in verdiepen. Ontzettend bedankt voor je informatie!

Gr. Fiona
Plaats reactie