Hoeveel dagen krakow ?

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Hoeveel dagen krakow ?

Bericht door Tikva »

We gaan in november een paar dagen naar Polen. Nu zit ik te twijfelen hoeveel dagen je nodig hebt voor krakow, liefst willen we een beetje rustig aan doen. Tips?

dag 1 aankomst Warschau, trein naar krakow
dag 2 krakow
dag 3 krakow
dag 4 nog een dag in krakow of iets anders?? bijvoorbeeld Lublin
dag 5 naar Warschau, rest van de dag daar
dag 6 naar huis
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
menasil
Reisexpert

Re: Hoeveel dagen krakow ?

Bericht door menasil »

Wat wil je in Lublin doen? Per trein is dat, dacht ik, 4 uur enkele reis (althans, dat was begin dit jaar zo). Ik zou dat niet doen. Zeker niet voor een dagje. Ik wil zelf ooit nog naar Lublin voor het kamp Majdanek.

Zelf ben ik meerdere malen in Krakow geweest :) Ik verveel me nog steeds niet daar ;)

De eerste keer was ik er 4 nachten. Ik kwam 's middags aan in Krakow en ging ook weer 's ochtends weg. Ik heb toen de eerste 1,5 dag besteed aan het bezoeken van Wawel (inc. de kathedraal en kasteel), rondslenteren doorhet centrum en de Joodse wijk Kazimierz. Daarna 1 dag Auschwitz (je bent na afloop van het bezoek kapot) en ook nog 1 dag bezoek aan Wieliczka. Ik vond dit genoeg tijd voor Krakow. Als je Wieliczka niet doet, dan kan je een dag minder besteden, denk ik.... Alhoewel ik tijdens een later bezoek Schindlers List Factory Museum heb bezocht.Dit kost je toch ook wel aantal uur.

Ik heb nauwelijks musea van binnen gezien nog. Als je dat doet, heb je meer tijd nodig. Op maandag is alles qua musea overigens dicht. Wawel is wel deels open.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Ik ben er 3 dagen geweest en had best een dag langer willen blijven. Ik zou dus zeker 3 dagen gaan!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

Ik ben ook 3 dagen geweest en heb mij geen moment verveeld!
Will
Reisexpert

Bericht door Will »

Wij zijn ook drie dagen geweest, maar hebben ons toch moeten haasten om zoveel mogelijk te zien. Vier dagen lijkt mij voor een eerste keer dus ideaal.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Bedankt voor de reacties, het wordt dus 4 nachtjes in krakow
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Tikva, ik heb nog even voor je gekeken naar actuele treintijden. Lublin ligt 2,5 tot 3 uur treinen vanaf Warszawa Centralna. Maar vanaf Kraków Glowny ben je tegenwoordig 4 uur en 51 minuten bezig als je een rechtstreekse trein hebt. Bussen zijn in dit geval ook niet korter, Dan ben je gemiddeld 5 uur onderweg tussen Krakow en Lublin. Mijn advies: Zonde van je tijd.

Ik dacht nog dat misschien Czestochowa de moeite waard zou zijn als je toch nog iets er tussenin wil plannen. Hier heb je een prachtig klooster. Zelf nog niet kunnen bezoeken. Maar dat is vanaf Krakow met wel te doen (reistijd 2,5 uur heen en 2,5 uur terug met de trein, kan je in één dag zelfs doen maar beter is 1 nachtje te verblijven) maar naar Warschau is het ook 4 tot 5 uur treinen vanuit Czestochowa. Dat is tijdens een lange rondreis niet zo'n ramp...maar tijdens zo'n korte trip lijkt me dat niet de moeite waard. Je hebt namelijk een TLK trein (of miss zelfs een IR trein) en daar word je op den duur horendol van ;) zeker omdat het wat kouder is in November. De wat luxere treinen zijn wat prettiger (zeker als je in jouw geval zwanger bent, zou ik voor wat meer comfort kiezen en voor de "IC" of "IC Express" treinen gaan. Deze rijden zeer vaak tussen Krakow en Warschau. Geloof dat ticket omgerekend 25 euro kost voor 2e klasse. Maar ik weet niet meer of ik studenten tarief heb betaald of dat dit normaal tarief was :)

Ben verder benieuwd naar op welk vliegveld je vliegt in Warschau? Het nieuwe vliegveld bij Modlin?
En heb je al accomodatie in beide steden?

In Krakow had ik vorig jaar leuke deal gevonden bij Hotel Amber.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

THX voor de tips, modlin inderdaad. We hebben via hotelbooking een hotel geboekt is eventueel tot 24 uur van te voren te reserveren mochten we een betere actie tegen te komen.
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Dat is altijd handig :)

Ben benieuwd hoe het vervoer vanaf Modlin naar Warschau is :) Weet ik of het iets is voor de toekomst. Ik kijk nu al uit naar je verhalen en ervaringen ;)
ehouse
Reisexpert

Bericht door ehouse »

en hoe was de trip geweest? Tijd voldoende rondgekrregen?

In februari ga ik met vrienden ook zeven dagen naar toe. Vlucht en accomodatie is al geregeld. Qua planning dacht ik aan het volgende
dag 1: aankomen (savonds laat)+ opstap
dag2: uitrusten+stad verkennen+opstap
dag3:" "
dag4: Aushwitz
dag5:Nowa Huta/stad/op stap
dag6:Wieliczka
dag7: stad+opstap
dag8: terugkomen

Nog andere interessante zaken in de buurt? Zakopane voor één dag de moeite of niet?
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

zakopane is twee uur enkele reis met de bus. Als er geen files zijn.. Kost je vier uur reistijd. ik zelf beetje zonde als ik eerlijk ben. Maar er zijn meer mensen die het in een dag doen. als je alleen de hoofdstraat en de berg gubalowka op Ooiwil, heb je wel tijd genoeg. Zelf vind ik de kasprowy wierch heel mooi. Maar in hoogseizoen moet je vaak vroeg erbij zijn in niet uren in rij voor kabelbaan te moeten staan.

Er is een nationaal park in de buurt van italië. Zelf nog nooit geweest maar misschien is dat bereisbaar vanuit krakow?
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Uiteindelijk prima trip gehad en dus een avond en drie volle dagen in Krakow. Het was wel echt vroeg donker dus je dagen zijn wel kort. Ik moet zeggen dat ik na drie dagen ook wel klaar was hoor, een dagje meer had gekund maar wat jij hebt lijkt me een beetje veel. Alhoewel ik niet echt op stap ben geweest, dus als je ook uitslaap en brak hangdagje in het hostel hebt dan klinkt het wel weer goed.

Ga in ieder geval zondag vroeg naar de Wawel voor gratis tickets. In de wijk waar het schindler museum zit is ook nog wel veel zelf te bekijken.
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Leuk dat automatische woordenboek Hahaha. Ik bedoelde dus nationaal park bij krakow ;) en over zakopane: je zou zelfs nog in een dag een wandeling door lage valleien kunnen maken van tatra gebergte.,dat kan, afhankelijk van de route die je kiest zo'n een tot drie uur duren. Mits de paden begaanbaar zijn.. Het wordt wel echt tussen drie en vier uur ineens heel donker dus hou er rekening mee. februari door de weekse dag (geen maandag of vrijdag) zou het nog wel eens rustig kunnen zijn bij kabelbaan bij kasprowy wierch.
ehouse
Reisexpert

Bericht door ehouse »

Bedankt voor de interessante tips.
Mss dat we een auto kunnen huren en wat rondtoeren, gaat sneller dan de bus.
Dat nationale park dictbij Krakau noemt Ojcowski , ziet er ook wel de moeite uit :P
En ja anders heel veel vodka/bier en zapiekanka binnenspelen, maar dat was sowieso al het plan. :)
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Ja dat is hem. Laat over paar weken maar weten wat je zoal gedaan hebt. Ik ga in april naar krakow en ook al is het de vierde keer, soms komen anderen weer met leuke nieuwe ideeën terug:) nationaal park ken ik ook nog niet

Wil je nowa huta zelfstandig doen?

Voor de beste zapiekanka ga je naar t plein in kaziemierz. In het kioskding in het midden verkopen ze de lekkerste;)
Plaats reactie